Overzicht Pacific

Vorige pagina

Dinsdag 24 juni 2008, naar Moorea

Moorea is het eiland dat direct ten noordwesten van Tahiti ligt. Aan de noordkant zijn een paar prachtige baaien, we ankeren direct bij de ingang van Opunohu baai achter het rif. Schitterende plek.

Opuhonu baai
Invaart van Opuhonu baai op Moorea, links achter het rif de plek waar we voor anker liggen

Woensdag 25 juni 2008, Moorea

Vandaag zijn we met de dinghy de baai helemaal ingevaren, vandaar een lift gekregen naar de Belvedere, het uitzichtspunt aan het eind van de weg.

uitzicht Moorea
Uitzicht over Cooks Bay (rechts) en
Opuhonu Bay (links) vanaf de Belvedere

26 juni - 2 juli Huahine

We vertrekken net voor donker naar Huahine, een tochtje van zo'n 80 mijl, net te veel om overdag te doen. We vertrekken dan aan het eind van de dag om de volgende ochtend met licht aan te komen. De zee is onrustig, te veel golven met te weinig wind. Tot de vroege morgen weten we nog te zeilen, maar rond 5 uur 'sochtends gaat de motor erbij, de wind is te veel afgenomen. Rond 11 uur varen we de pas van Huahine binnen. We ankeren voor het dorp achter het rif. Het dorp is gezellig met een welvoorziene supermarkt.

Eveline komt aan
Eveline komt aan op Huahine

De volgende dag halen we onze jongste dochter Eveline op van de luchthaven. Nu met z'n vieren  aan boord op het schip van een solo-zeiler, maar ja, we hebben het ook wel met z'n vijven gedaan.

landschap Huahine
Landshap bij de zuidpunt van Huahine

Op Huahine varen we achter het rif naar de meest zuidelijkste baai. Vandaar maken we mooie wandelingen langs de kust.

copra oogst
Copra-oogst op Huahine

brood halen
Eveline haalt brood

2 juli - 7 juli 2008 Raietea

Oversteek naar Raietea
Oversteek naar Raietea, Eveline en Marieke aan dek

We steken over naar Raietea, het tweede eiland van de noordelijke Societies dat we bezoeken.

Baai Hotupu
Voor anker in de Hotupu baai op Raietea

Bij de ingang van de Hotupu baai ligt de belangrijkste Marae van Frans Polynesie (buiten de Marquesas). Het oude heiligdom van de oorspronkelijke bewoners voor de verovering door de Fransen rond 1890. De polynesiers betreden deze heiligdommen nog altijd met grote eerbied en steken hun afkeer jegens de fransen niet onder stoelen of banken.

Marae Taputaputea
Marae Taputaputea op Raietea

Fruit is er in frans polynesie in overvloed. Toch is er vaak moeilijk aan te komen, het hangt aan de bomen, ligt er onder te rotten. Maar als je het wilt kopen is het bijna niet te vinden en kost het een vermogen. Bananen, mangos, papayas, allemaal vele malen duurder hier in de supermarkt dan in Nederland.

Grapefruits  papaya's
Pompelmoezen en papaya's

bloem

Landscvhap op Raietea
Landschap op Raietea

Op Raietea maken we met een huurauto een rondrit. Altijd leuk een eiland ook van de landzijde te bekijken, en Raietea is prachtig.

Lagune
Lagune aan de zuidkant van Raietea

7 juli - 26 juli Bora-Bora

Van Raietea naar Bora-Bora is rond de 30 mijl. Dit was een van de mooiste zeiltochten van de laatste weken, halve wind, rustige zee, en we varen steeds rond de 6 knopen. Beide eilanden zijn steeds in zicht, terwijl de piek van Bora-Bora steeds groter wordt. Bora-Bora is prachtig, de ruige berg, de azuren blauw-groene lagune en daaromheen het rif en de motu's (eilandjes op het rif). Bora-Bora heeft de naam erg toeristisch te zijn. Dat is het ook, vooral op de motu's liggen talrijke resorts, de superluxe huisjes vaak op palen in de lagune. Hier kan je vanaf 1000 euro per nacht terecht, exclusief het eten wel te verstaan. Maar van de toeristen heb je weinig last, ze komen hun resorts nauwelijks uit. Het eiland zelf maakt nog een heel oorspronkelijke indruk. Overal kleine eenvoudige huisjes en vriendelijke mensen. Overigens lijkt het met het toerisme wat minder te gaan, we hebben de indruk dat het merendeel van de paalwoninkjes die we van dichtbij gezien hebben leeg staat.
12 juli is Marieke weer vertrokken, toen waren we met z'n drieen.
20 juli is Maaike naar Nederland gevlogen, nu zijn er nog maar 2 aan boord.
Het wordt tijd om verder te gaan. Inmiddels ligt de Magnet alweer enige tijd op Suvarov (noordelijke Cook eilanden) en zijn afgelopen week de Sabbatical en de Sunra ook daarheen vertrokken. Deze laatste schepen hebben op dit traject erg zwaar weer gehad. Windkracht 8 met zware achterinkomende brekende zeeen. Bij de Sun Ra is het grootzeil boven het tweede rif doormidden gescheurd, maar inmiddels is het weer rustig geworden. Ook op Bora-Borta hebben we het weekend 2 dagen storm en regen gehad.
Rond komend weekend vertrekt Eveline, dan ben ik weer solo en vertrek bij goed weer richting Samoa.

Otemanu berg
De centrale Otemunu berg van Bora-Bora

baai
Aan de boei bij de "Bloody Mary", de Johanna net zichtbaar tussen de bomen links onder

tender
Eveline wordt thuis gebracht met de bijboot van onze buren

lagune
De lagune met wat beter weer

Extra: de onderwaterfoto's van Eveline: klik hier