Vorige pagina                                                                                              Overzicht Golf van Aden en Rode Zee

Rode Zee 2


Zaterdag 20 maart 2010, Suakin

Er is een "weather window" op komst. Dat is een periode met gunstige winden. En nu krijgen alle zeilers hier de kriebels. Volgende havens worden besproken, de wind, hoe de slagen te maken, landwindeffecten en ga zo maar door. Vandaag is zelfs al een een schip vertrokken, de Astra. Wel bijna 16 meter, die komt nog wel tegen een beetje wind in. De wind blijft noord, maar wordt gedurende vijf dagen zwakker, zo zwak dat je er tegen in kunt komen. Ook ik ben dus besmet met de vertrekkoorts, ben uitgeklaard, verse spullen ingekocht, klaar voor vertrek.

Vanmiddag nog een wandeling door de ruines gemaakt. Die ruines zijn ook een mooi uitje voor de Sudanese toeristen, zie de foto's.


villa
Mijn nieuwe villa in Sudan, moet nog wat opgeknapt worden

gezin
En dit is mijn Sudanese gezin, twee vrouwen is hier heel normaal

studentes
En het is niet moeilijk extra huwlijkskanditates te vinden, hier studentes van de Universiteit van Khartoem

souvenirverkopers
Souvenirverkopers tussen de ruines, met Maria van de Mama Cocha


Zondag 21 maart 2010, Sangaleb Rif


Vanochtend om 6.30 anker op en samen met de Mama Cocha en de Sherina de haven van Suakin uit. De weersverwachtingen zijn niet geweldig, maar geven ook geen verbetering op korte termijn, dus we moeten het er maar mee doen. De bedoeling is over nacht naar Kohr Shinab te varen, 150 mijl, om daar morgen met geschikt licht aan te komen. Khor Shinab is een van de vele marsa's, oftewel inhammen in het koraal langs de kust. Via zo'n marsa kan je soms mijlenver de woestijn in varen en rustig ankeren, afgezien van eventuele zandstormen. Maar de aanloop van een marsa is naar het westen, en om de invaart goed te zien moet je de zon van achteren hebben, eigenlijk dus voor 12 uur. Hoewel ik vandaag redelijke voortgang maakte op motor en grootzeil was die voortgang toch geringer dan gepland, en de tegenwind steeds harder en de zee natuurlijk ook ruwer. De geplande 4.7 knoop gemiddeld werden dus niet gehaald en de verwachte aankomsttijd in Khor Shinab verschoof naar 15.50 morgen. Dat is te laat om een niet bebakende invaart die op de kaart niet klopt in te varen. Als alternatief maak ik nu een stop binnen het rif Sangaleb. Een soort onderwater staand atol midden op zee, het ligt prima op de route. De doorvaart in het rif was goed te vinden, van de twee bakens stond er nog een. Half vier ging het anker hier neer. Echt rustig ligt het niet, er lopen nogal wat golven over het rif. Maar het is wel raar zo midden op zee voor anker te liggen. Een eind achter mij een grote vuurtoren, rechts een lichtblauwe tot bruine rand koraal waarop de golven wit breken. Dit is een geliefde duiklocatie, er is net een boot met duikers gearriveerd die wat verderop voor anker is gegaan. Zelf heb ik even gesnorkeld, vooral om te zien hoe het anker ligt. Maar het ligt 15 meter diep en het water is niet helder genoeg om de bodem te zien. Wel zag het er egaal uit, waarschijnlijk geen koraal bommies.
Positie 19-43.93N 037-26.86E. Vandaag 41 mijl afgelegd, nog 678 naar Suez.

vuurtoren
Vuurtoren op Sangaleb Rif

Maandag 22 maart 2010, onderweg naar Khor Shinab

's Ochtends: Dat was even schrikken toen ik het anker op probeerde te halen. Muurvast zodat de lier blokkeerde. Toen de ketting goed vast gezet met een lijn, en er overheen varen tot het voorschip naar beneden duikt. Weer een stukje ketting omhoog, nog een keer en toen was alles vrij. Ik was wel blij dat die boot met die duikers er nog lag, maar ik had dus geen hulp nodig. Inmiddels vaar ik dus weer naar het noorden, de wind is rond de 10-12 knopen en ik kom 4.3 knoop vooruit. Volgens de grib files wordt het de komende dagen niet veel beter, dus we moeten er zo maar doorheen. Ik kan het nu rustig aan doen en toch nog met gunstig licht aankomen.

's Middags: In Aden sprak ik een Amerikaan die net van de Rode Zee kwam. Hij zei: als je 15 knopen tegenwind hebt "you hit a wall". Maar wij varen niet tegen een muur op. De wind is stabiel, blijft 12 knopen uit het noorden waaien. De zee lijkt redelijk rustig maar de golven zijn gemeen, doen de Johanna steigeren en stoten. Het motortje gromt er lustig op los en lust nu heel wat diesel. Comfortabel is het niet maar we komen goed vooruit.
Nog 80 mijl naar Khor Shinab (15.30), 647 naar Suez.


Dinsdag 23 maart 2010, Khor Shinab, Sudan

Vagelijk zie je dan een opening in de heuvelrug langs de kust. Een gat zonder brekers in het koraal dat het land begrenst, de toegang tot de marsa. Via een aantal bochten vaar je de woestijn in, hier en daar koraalriffen die in het licht van de achter mij staande zon uitstekend zichtbaar zijn. Nu lig ik voor anker midden in een maanlandschap, helemaal achter in de marsa, bijna een uur varen vanaf zee. Ik lig wel vrij ver van de wal, heb geprobeerd dichter onder land een plek te vinden, maar het koraal loopt overal erg steil op. Het ene moment is het 30 meter diep, dan 3. Dus lig ik nu op de in de pilot beschreven ankerplek.


Met de zon van achteren zijn de riffen in Kohr Shinab goed zictbaar
Met de zon van achteren zijn de riffen in Kohr Shinab goed zichtbaar

En hoe was de nacht zul je vragen. Samenvattend: een hobbelige rit. Alles op de motor pal tegen de wind in met gereefd grootzeil bij. Soms wat meer wind, dan weer minder. Wat extra toeren op de motor als de vaart er teveel uitging, wat gas terug als ik bang was dat de Johanna uit elkaar zou vallen. De nacht was pikdonker, geen zee of golven te zien. Ook weer een ongeidentificeerd onverlicht object op korte afstand gepasseerd. De radar waarschuwde keurig met fel gepiep. Maar we zijn er dus.
Positie 21-20.92N 037-00.58E, in 24 uur 116 mijl gevaren vanaf Sangaleb Reef. Nog 579 mijl naar Suez.

Woensdag 24 maart 2010, Khor El Marab

Vanochtend was het windstil, met dauw op het dek. Dat betekent dat het een rustige dag wordt. En wat doe je op een rustige dag, varen dus, hoewel ik eerst van plan was hier een dag te blijven. Maar deze marsa is ook erg groot, einden naar de wal met de dinghy. Dus waarom ook niet, op naar Khor Marab, 30 mijl verder. Het vaart inderdaad vlot, moeiteloos met 5.5 knoop naar het noorden, tot in het begin van de middag de wind opsteekt. Dan begin het moeizame stampen weer. Maar al om 14.00 ben ik bij de ingang  van de marsa en om 15.00  lig ik voor anker en heb al gesnorkeld om te kunnen constateren dat het anker prima vast zit achter een blok koraal. Ik had nog zo op een stuk zand gemikt. Maar hiervandaan krijg ik hem wel los, een keer stevig overheen varen.
Khor Marab is wonderbaarlijk mooi, de bergen zijn gevarieerder, het uitzicht nog weidser dan de vorige marsa.
Net de wal op geweest, een heuveltop beklommen. Heel bijzonder landschap. Op de terugweg raakte ik met de buitenboordmotor een koraalbrok. Breekpin kapot, schroef draaide dol. Goed dat ik roeiriemen heb. Maar toch blij dat ik weer aan boord ben. De buitenboormotor is ook weer gemaakt. De oude pin zat muurvast, verbogen. Met de dremel het pinnetje doorgeslepen, daarna moeiteloos de pin eruit. Een dremel kan ik iedereen aanraden, brengt vaak uitkomst in moeilijke gevallen.

Khor El Marab
Het laatste stuk van Khor El Marab

voor anker
De Johanna geankerd in Khor El Marab

Positie 21-50.30 N 36-51.53 E, vandaag 36 mijl gevaren, nog 544 mijl naar Suez



Donderdag 25 maart 2010, Marsa Umbeila, Egypte

Vandaag een klein rukje van 10 mijl naar het noorden, naar Marsa Umbeila. Marsa Umbeila is een prachtig klein marsaatje, een ronde kom net achter de kustlijn, omringd door lage stukken land met struikgewas en iets verder de zand- en grindwoestijn. Bij de ingang van de marsa ligt een oude graftombe, versierd met grote verweerde schelpen. Het anker ligt op 7 meter diepte op een vlakke kleibodem. Dat is altijd weer een zorg, niet zozeer of het anker houdt, maar of je het er de volgende dag wel weer uitkrijgt. Maar ook vanochtend kreeg ik hem vlot omhoog, ondanks de koraalbrokken. Het tochtje hierheen ging soepel. De gribfiles voorspelden 10 knopen noordelijke wind, het bleken er 15 te zijn met overal weer de schuimkoppen op de golven. Maar die golven waren niet zo hoog dankzij de beschutting van de voor de kust liggende riffen. Zo liep de Johanna er toch nog snel doorheen, ja, wel weer op de motor.
Net een wandeling gemaakt. De graftombe bekeken en de weg ontdekt. Die geasfalteerde weg houdt op bij de graftombe en komt van een groepje gebouwen aan de horizon. Een eind die weg opgelopen, prachtige woestijnwandeling, maar het werd me te ver, misschien morgen met de fiets proberen.
De windverwachtingen voor de komende dagen zijn niet bepaald gunstig. Veel wind uit het noorden, zo nu en dan een matiging, maar die duren niet langer dan 6 uur, te kort. Pas de 29e lijkt de wind af te zwakken. We wachten rustig af.
Positie 21°58.53'N 036°51.87'E, 11 mijl gevaren, nog 539 mijl naar Suez

Vrijdag 26 maart 2010, Marsa Umbeila

Een loeiende en huilende wind houdt me gevangen in de Sudanese woestijn. De Johanna rukt en giert achter zijn anker, terwijl de wind boven de 30 knopen piekt. Hoewel ik vlak bij het strand lig  staan er hier al flinke golven en ga ik maar even niet aan land, het is wat woest voor mijn kleine dingietje.

Maar hoe kom je hier weg. Naar het noorden begint Foul Bay, een uitgestrekte baai vol ongecarteerde koraalriffen en rotsen. Kleine dagtochten maken door Foul Bay in te varen zie ik niet als een optie, veel omvaren, het koraal in en uit naar onbeschutte ankerplaatsen. Dus ik wil Foul Bay in een keer oversteken, de eerste ankerplek die dan in aanmerking komt op weg naar Port Ghalib (port of entry voor Egypte)is Dolphin Reef, hier 150 mijl vandaan. Daarvoor heb ik 36 uur goed weer nodig. Dit lijkt er aan te komen op de 29e maart. Ik volg dus dagelijks de ontwikkelingen van het weer op de gribfiles die ik via de radio kan ophalen. Wil je zelf ook gribfiles bekijken? Dat gaat prima via het programma UGRIB, te downloaden via www.grib.us.
Maar toch gebeurt hier ook wel wat. Ik heb de motorolie ververst, de dieseltanks bijgevuld uit de jerrycans, allerlei bouten nagetrokken en ben nu tevreden over de staat van de motor. En een heel eind verderop gestrand in het zand stond een vrachtwagen. Vanochtend vroeg kwam over de duinen een jeep met een aantal mannen aanrijden. Die zijn uren onder de vrachtwagen bezig geweest, dat zag ik met de kijker. Nu zijn vrachtwagen en jeep weg, er rest alleen een vers spoor over de zandduinen.
Positie 26-3-2010 11:37 (utc)  21°58.53'N 036°51.87'E

invaart Umbeila
De invaart van Marsa Umbeila
tussen de riffen is goed te zien

Marsa Umbeila
De Johanna geankerd in Marsa Umbeila


Zaterdag 27 maart 2010, onderweg op de Rode Zee

Vandaag was er nog volop wind. Ook kreeg ik buren, de Macy liep vanmorgen de marsa binnen. Zij waren vanuit Elba Reef vertrokken naar het noorden maar kwamen niet tegen wind en golfen in, zijn omgekeerd naar Marsa Umbeila.
Maar inmiddels (avond) is de wind afgenomen en de voorspellingen verwachten verdere afname. Ik heb de gribfiles uitgebreid bestudeerd en over 3 dagen zou het nog gunstiger kunnen zijn (minder tegenwind), maar later is altijd onzekerder. Ik ben dus om 18.30 vertrokken. Ben nu buiten, 10 knopen wind op de kop, nog stevige zee tegen, maar die neemt wel af. Met 2500 toeren loopt de Johanna nu 4,4 knopen, kan er net mee door. Er is maan. 248 mijl naar Port Ghalib, mogelijk een stop op Dolphin Reef
Positie 27-3-2010 16:17 (utc)  22°01.58'N 036°54.64'E


Zondag 28 maart 2010, onderweg op de Rode Zee

Met zeilen heeft dit weinig meer van doen. Ik vaar inmiddels al weer bijna een etmaal op de motor. Maar zoals David van de Macy het gisteren zo treffend formuleerde: dit is de prijs die we moeten betalen voor de duizenden mijlen passaatwind. En terugkijkend, ook de Rode Zee heb ik tot Suakin bijna helemaal kunnen zeilen.
Afgelopen nacht veel voortgang gemaakt. De zee was nog bonkig en ruw, de bewegingen van het schip erg heftig, maar dank zij de kracht van het motortje en wat stroom mee maakten we later in de nacht meer dan 6 knopen in de goede richting. Nu een stralende dag met een afgevlakte zee, knoopje stroom tegen zodat er 5 knopen overblijven. Zo zijn we vanavond al bij het Dolphin Reef, maar dat is bij donker niet aan te varen, dus het zwemmen met de dolfijnen gaat niet door. Wel sprong er vanochtend een dolfijn vlak naast me hoog uit het water, ik kon hem bijna aanraken en schrok me dood. En wat het weer betreft, ook de laatste gribiles beloven me zwakke winden tot aan Port Ghalib, waar ik nu morgenmiddag al denk aan te komen.
Nog 125 mijl naar Port Ghalib, 415 naar Suez. Positie 28-3-2010 12:20 (utc) 23°46.88'N 036°00.43'E


Volgende pagina: Egypte