Vorige pagina                                                                                              Overzicht Golf van Aden en Rode Zee

Egypte

Maandag 29 maart 2010, Port Ghalib

Vanmiddag om 15.30 meerde ik af bij het havenkantoor van Port Ghalib. Stapels formulieren invullen, nog meer papier inleveren, zoals crew lists, kopieen van bootpapieren, uitklaring van vorige haven daarna een uur wachten en 85 $ betalen en ik was in Egypte ingeklaard. Daarmee schijnt Port Ghalib de snelste en goedkoopste haven te zijn om Egypte binnen te komen. Maar, alle boeken schrijven dat je hier voor de hele periode in Egypte een cruising permit moet kopen omdat andere havens hem niet verlengen en je dan helemaal opnieuw moet betalen. Dus ik vroeg een cruising permit voor 2 maanden. Kreeg hem voor een maand omdat het visum maar een maand geldig is. Visum kan in een volgende haven verlengd worden, hier niet. Elders een nieuwe cruising permit kopen kan mits je vanaf het begin opnieuw betaalt. Dat wordt dan voor 4 maanden, 280$ plus agent fees. Dus eigenlijk moet ik nu binnen een maand het land uit. Oppassen met die Egyptenaren, ze denken dat westerlingen wandelende geldautomaten zijn en die willen ze leeg trekken.
Na deze "clearence" kreeg de Johanna een plek in de haven toegewezen. Naast grote duikersboten voor een hotel. Later een wandelingetje door het dorp gemaakt. Een spiksplinternieuw toeristenresort, best mooi aangelegd op en rond het water. Veel winkeltjes met nutteloze zaken die bedoeld zijn om uit pure verveling te kopen, dure bars en restaurants. En bijna geen toeristen. Alles leeg op de vele bewakers en het personeel na. Toen heb ik maar gegeten bij de Pizzahut, ik was er de enige klant, werd door twee man bediend terwijl de overige vier mijn pizza klaarmaakten en het management voerden.
Naar Port Ghalib heeft de Johanna 252 mijl gevaren in 45 uur, alles op de motor. Het weatherwindow heeft goed standgehouden, de noordenwind nam steeds verder af. Nog 287 naar Suez.
Positie 29-3-2010 18:16 (utc)  2531.75'N 03438.17'E


Port Ghalib
De Johanna afgemeerd in Port Ghalib

Dinsdag 30 maart 2010, Port Ghalib

Kwa timing klopt het allemaal precies. Vanmiddag heb ik Maaike van de luchthaven hier vlakbij opgehaald. Ze had voor een krats een last minute retourtje voor een week kunnen boeken, nonstop vanaf Schiphol. En dan merk je dat de Johanna dichter bij huis komt, 's middags nog in Nederland, 's avonds op de boot zonder tijdsverschil. En het is dus reuze gezellig dat Maaike een week hier is.
Port Ghalib ligt dan wel in Egypte, eigenlijk is het geen Egypte. Het is een westerse oase in de woestijn. En ook eentje die nog niet echt wil lukken, lege appartementen, winkels zonder klanten, namaaktassen en souvenirs uit China.

Ghalib
Lege apartementen in de woestijn

zebra
En niet overal is goed over nagedacht

riffen
Het blijft uitkijken tussen de riffen

Woensdag 31 maart 2010, Port Ghalib

Lekker bijkomen en wat huishoudelijke taken. Zo heb ik met de dinghy in twee keer 235 liter diesel aangesleept. Alles weer vol, klaar voor de ruk naar Suez.

Zaterdag en Zondag 3-4 april 2010, Port Galib naar Ras Abu Soma

Alle zeilers zijn er al dagen vol van, het weatherwindow van 3 april. Het onderwerp van gesprek op de radionetten. Dit window zou dagen duren, weinig wind, soms zelfs zuidenwind. De voorspellingen zijn ook consistent. Dus 3 april staan we klaar om weg te gaan. Maar het waait, meer dan alle voorgaande dagen. Een schip op zee meld 27 knopen op de kop. Vertrek afgelast, we gaan wandelen. Het wordt een dag als alle andere. Tot vijf uur 's middags. De wind zakt in elkaar. Trossen los en wij weg, bestemming Hurghada 120 mijl. Hier laten we zelfs het geplande buffet in het hotel voor schieten. Met het laatste licht glijden we de nog wat geagiteerde zee op. Maar snel wordt het rustig. Uur na uur maken we moeiteloos 6 mijlen. Tot middernacht. Dan is de wind terug met 20 knopen op de kop. Hakkend en stotend ploegen we voort. Uiteindelijk besluiten we de bestemming te verleggen, nu maar naar Ras Abu Soma. Hierheen kunnen we de laatste mijlen beschut achter de riffen varen. Om 10 uur 's ochtend meren we af in het kleine jachthaventje in aanbouw, buiten is het ondanks de beschutting van de hoge wal te ruw om te ankeren. Aan wal rommel en stof, maar we liggen goed, al komen ze al snel het liggeld van 20 euro innen. 93 mijl gevaren, toch weer een mooi stuk naar het noorden.
Positie 26 50.96' N 033 59.07' E 

Ras Abu Soma
De Johanna in Ras Abu Soma

Dinsdag 6 april 2010, naar Marsa Abu Makhadiq

Vanochtend Maaike naar de taxi gebracht die haar naar het vliegveld ging rijden. Die taxi boeken ging weer echt Egyptisch. Eerst bij de receptie van het super luxe resort geinformeerd. Een ogenblikje geduld en daar kwam de transportmanager. Vriendelijke man, spreekt goed Engels. Een limousine naar de 200 km zuidelijker gelegen luchthaven zou 225 euro gaan kosten. Wel wat duur, ja, dat snapte hij ook wel, maar dat was nu een maal de prijs van het resort. Maar als het goedkoper moest dan had hij nog wel een vriend, even bellen, ja, dat werd dan 70 euro. We hebben gezegd dat we daar even over zouden denken. Dan komt de assistent van de transportmanager op ons af, als we vervoer zoeken, dan heeft hij nog wel een vriend die vast goedkoper is dan de transportmanager.... We hebben die van 70 euro maar geboekt, kwam keurig op tijd voorrijden, jonge chauffeur, ik denk dat het zijn zoon was. Maaike uitgezwaaid, nu weer alleen verder.

En verder gaat het, hoewel het in de haven 25 knopen uit het noorden waait vaar ik toch uit, het is maar 16 mijl naar de volgende ankertplaats. Inmiddels zijn we daar goed aangekomen, en de Johanna is weer helemaal schoon en ligt prima geankerd voor een kust vol met supergrote hotels. Het was maar een klein stukje, maar alle beetjes helpen. Verder wil ik op het ogenblik even wat voortgang maken. We naderen namelijk de Golf van Suez. En als het in de Rode Zee 20 knopen waait, dan heeft de Golf van Suez er 30 of 35, het is net een windtunnel met hoge steile zeeen. Sommige schepen liggen nu al een week te wachten bij de ingang van die Golf . Een voorbeeld. De Mama Cocha, een bijna 15 meter lange Koopmans,  heeft gisteren een poging gedaan om voortgang te maken. Vroeg vertrokken in de Golf van Suez. 40 mijl met de motor bij gezeild, 13 mijl de goede kant op, tegen de 30 knopen wind, golven van 3 meter hoog zeer kort achter elkaar. Toen onverrichterzake omgedraaid en terug naar de beschutte ankerplek. Dat zal dus zeker voor een klein scheepje als de Johanna niet meevallen. Maar voor komend weekend wordt er door verschillende bronnen zuidenwind verwacht in de Golf van Suez. Nu geloof ik niet meer in weather windows, maar de kans bestaat dat het wel uitkomt, en dan wil ik er bij zijn. We zullen zien.
Positie 27 02.53' N 033 54.04' E, 18 mijl gevaren.

Marsa Abu Makhadiq
Uitzicht vanaf de Johanna op Marsa Abu Makhadiq, het is net Scheveningen

Woensdag 7 april 2010, Abu Tig marina

Ondanks de noordenwind vanachtend vertrokken, steeds maar naar het noorden. Het plan was naar Hurghada te gaan. Ik voer langs een kust vol hotels en resorts, bijna aaneengeschakeld in de woestijn. En hoe meer ik Hurghada naderde, hoe meer boten met duikers op de riffen. Op een gegeven moment telde ik er zo maar 100 schepen, waarvan er zeker 50 bij de koraalriffen lagen, er was bijna geen horizon meer vrij. Maar ondertussen schoot de Johanna ondanks de wind goed op, dankzij de riffen waren de golven niet zo hoog. Al rond 10 uur was ik bij de marina van Hurghada. Hurghada leek vanuit zee niet aantrekkelijk. Een zeker 20 kilometer lang cluster van hotels, appartementen en resorts, het een nog pompeuzer dan het andere. En omdat we best nog wat mijlen konden gebruiken besloot ik door te varen naar Abu Tig, 15 mijl verder. En dat heb ik geweten. Voorbij Hurghada was het wat open. Het was dus ruw. Wind vaak tegen de 30 knopen, de Johanna meer onder dan boven water. Maar om 2 uur waren we afgemeerd, keurig buiten de haven opgehaald door het jachthavenpersoneel om me de geul in te loodsen. Hoewel ook hier alles kunstmatig is en nieuw is het toch best aardig. Omdat dit geen resort is maar er veel appartementen zijn, zijn er ook winkels en restaurants. De voltallige bemanning van de Johanna gaat straks uit eten.
Positie 27 74.72' N 033 40.44' E

Donderdag 8 april 2010, South Qeisum Island

"It's a pretty spot", zegt de Red Sea Pilot over deze ankerplaats. En inderdaad, het is hier prachtig. Ik lig geankerd achter een okergeel woestijneiland. Aan de oostzijde ook nog beschutting van een hel blauw oplichtend koraalrif en in de verte boven de nevels de hoge onregelmatige toppen van de zuidelijke Sinai. Ondanks alle beschutting is het water rondom onrustig met witte schuimkammen, maar dat komt door de wind die nu consequent tussen de 25 en 30 knopen blaast. Vanochtend uit Abu Tig vertrokken na eerst nog verse broodjes gehaald te hebben. Afrekenen in de marina was even moeilijk, het kantoor waar ze geld in ontvangst namen ging pas 10 uur open. De havenmeester wilde eerst geen geld aannemen, hij was geen accountant. Pas toen ik dreigde zonder te betalen te vertrekken en hem een mooie fooi gaf kon ik weg. De wind leek eerst wat afgenomen te zijn maar was dat niet. Buiten moest meteen het derde rif erin. Werd een ruw tochtje. Maar we zijn weer 18 mijl opgeschoten en liggen nu in een prima positie om het komende weather window (als het komt) optimaal te benutten.
Positie 27 40.19' N 33 44.34' E

Zaterdag 10 april 2010, onderweg op de Golf van Suez

De grote uittocht is begonnen, het weatherwindow is open. 30 Mijl voor mij uit varen de Mama Cocha, Aqua Magic, Bingo en nog een paar andere schepen die in El Tor lagen te wachten. Achter mij varen de Aquila, Sleibmir en de Macy. De Aquila heeft acht dagen bij Zaytiya gewacht. Maar eindelijk is het zover, een bijna spiegelgladde Golf Van Suez zonder wind. Alsof je een Hollands kanaal afvaart tuf ik voort. Maar die zee hier is net een slapende vulkaan die op uitbarsten staat, het is rustig, maar je weet niet hoe lang het duurt. Net belde mijn agent in Suez. Prima weer zei hij, maar vooral niet stoppen en doorvaren want morgen slaat het om. Dus staat de motor weer eens een tandje hoger en komen we niet onder de 6 knopen. Verwachte aankomsttijd in Suez is nu 8.00 morgenochtend. Ik vaar net buiten de scheepvaartroute langs de wester (linker) oever. Aan wal om de paar mijl olieinstallaties, soms met een dorp erbij. Ook in het water veel oliewinningsplatforms. Daarachter de bergen van de Egyptische en Sinai woestijnen. En tussen dat alles door schuiven enorme containerschepen voort. De radar draait met het alarm op kort bereik zodat ik zo nu en dan even een dutje kan doen of de website kan bijwerken, de dag is nog lang.

kust
Westkust van de Golf van Suez

olieinstallatie
Productieplatform voor de bergen van de Sinai

Containerschip
Containers op weg naar Europa, achtergrond weer de Sinai


Volgende pagina Suez kanaal