Vorige pagina                                                                                              Overzicht Rivieren en Kanalen


De Rijn


Donderdag 4 augustus 2011, Breisach aan de Rijn, 226

Via het Huningue kanaal varen we van Mulhouse naar de Rijn. De sluis bij Niffer bezorgt ons een flink oponthoud. We drijven tijden voor een enorme lege geopende sluis met rood licht terwijl de sluiswachter niet antwoordt op de marifoon. Pas als ik hem met de mobiel bel gaat het licht op groen. Dan tijden wachten in de sluis, ik bel weer en hij gaat schutten. De Rijn waar we op komen is niet de echte Rijn maar het Grand Canal d'Alsace, de gekanaliseerde Rijn. We beginnen hier bij km 185, de Rijn heeft een doorlopende kilometer nummering. Het is anders dan we ons de Rijn voorgesteld hadden, weids en leeg. Veel minder scheepvaart dan ik had verwacht. Maar als je de Rijn afvaart zal de drukte steeds toenemen. De AIS blijkt hier zeer nuttig, vrijwel alle grote bakken hebben AIS, zodat je ze voor de bochten al op het scherm ziet aankomen en zij ons. In ons traject op de Rijn zitten acht sluizen, vandaag doen we er drie. Die sluizen vallen erg tegen, de wachttijden zijn lang, de sluizen zijn enorm, het schutten gaat erg traag. Aan de eerste sluis zijn we twee uur kwijt, voor de volgende anderhalf uur per stuk.
's Middags meren we af in de keurig verzorgde jachthaven van Breisach, een stadje schilderachtig tegen de berg aan gebouwd.

Kanaal van Elsas
Het Grand canal d'Elsace

Sluis in de Rijn
De sluizen kosten veel tijd maar zijn best gezellig

breisach
Het haventje van Breisach, de Johanna rechts op de hoek

Vrijdag 5 augustus 2011, Straatsburg, km 290


Na een rustige dag op de Rijn waarbij we vier sluizen passeerden hebben we aangelegd in een jachthaventje bij Straatsburg onder de rook van een industriegebied. Het varen op de Rijn valt afgezien van de sluizen hier niet tegen. Er is nog weinig scheepvaart en het schiet lekker op, voor je het weet loop je met de stroom mee acht knopen.

Straatsburg
Afgemeerd in een jachthaven bij Straatsburg

Zaterdag 6 augustus 2011, Karlsruhe, km 363

Vandaag zijn we de laatste twee sluizen gepasseerd, het duurde allemaal weer heel lang, zomaar twee uur per sluis. Daarnaast hebben we ook nog 75 km gevaren en zijn nu bij Karlsruhe. Dat varen is wel even wennen. Liepen we in de gekanaliseerde Rijn nog 8 knopen over de grond, nu in de vrij stromende Bovenrijn is dat opgelopen tot 10 knopen. Het water is een kolkende wervelende stroom, de scheepvaart steeds drukker. Het lijkt er op dat er voor de pleziervaart geen regels zijn. In het prachtige handboek voor de Rijn staat een heel hoofdstuk over de vaarregelementen. Het belangrijkste is dat de grote vaart een blauw bord kan laten zien als ze stroomopwaartsvarend aan de linkerkant willen passeren. Toen we door een linkshoudend schip bijna de wal op werden gedrukt vroeg ik hem over de marifoon waarom hij links hield zonder "blauwe Tafel". Antwoord was dat ze dat niet deden voor Sportschiffe. Het komt er dus op neer dat de beroepsvaart voorrang heeft, naar keuze links of rechts houdt en dat niet kenbaar hoeft te maken. De pleziervaart bestaat niet voor hen en je zoekt het maar uit. In Nederland hebben grote schepen ook voorrang op kleine schepen, maar moeten ze zich wel aan zekere regels houden, zoals rechts houden en links inhalen. Op de Rijn dus niet. Geef mij de zee maar, daar is ieder schip gelijk behalve een zeilschip, dat heeft voorrang.

drukte bij de sluis
Drukte bij het uitvaren van de laatste sluis

Zondag 7 augustus 2011, Oppenheim, km 480

Vandaag moeten we met 9 knopen vaart tevreden zijn. Maar toch leggen we moeiteloos 115 km op een dag af. Het landschap is betrekkelijk saai, bij Mannheim veel industrie. We meren af in een klein haventje bij Oppenheim, even voor Mainz.

Industriegebied
Industriegebied bij Mannheim

Maandag 8 augustus 2011, Rüdesheim, km 525

We naderen de wijngaarden. Daar is ook de Lorelei, waar de Rijn zich door een smalle geul tussen de bergen door perst. Maar vandaag werkt het weer niet mee. Korte perioden met zon worden afgewisseld door hevige buien vergezeld van zware rukwinden. De Rijn is woelig, korte steile golven bouwen zich op daar waar de stroom tegen de wind staat. In de buien is het zicht slecht, en de felle petsen buiswater maken het ook niet beter. Daarom stoppen we vroeg in de jachthaven van Rüdesheim. Morgen de Lorelei.

wijngebied
Donkere luchten boven de wijngaarden

kasteeltje
Buitenverblijf aan de Rijn

Dinsdag 9 augustus 2011, Oberwinter, km 639

Op dit traject perst de Rijn zich via een smalle geul door de bergen. De bekendste rots hier is de Lorelei, een berg als alle andere. Op de hoge oevers volgt het ene kasteel na het andere, na iedere bocht een nieuw vergezicht. Het water kolkt en wervelt en de Johanna klokt weer boven de 10 knopen over de grond. Over dit traject wordt door motorboot vaarders heel moeilijk gedaan, maar als je maar binnen de tonnen blijft valt het best mee. Alleen het weer zit tegen, de ene zware bui na de andere trekt over ons heen.

snel
Snel, sneller, snelst

kasteel
Schönburg bij Oberwesel, km 549

Lorelei
Links de Lorelei, km 554

kasteel
Schloss Stolzenfels bij km 585

Koblenz
Das Deutsche Eck in Koblenz, samenvloeiing van de Moezel (rechts) en de Rijn (links), km 592

Woensdag 10 augustus 2011, Krefeld, km 762

Geen eb en vloed, gewoon de hele dag 4 knopen stroom mee. Kom daar eens om als zeezeiler. Wij schieten dus goed op richting Nederland. Vandaag passeren we Bonn, Keulen en Düsseldorf. Veel industrie, veel stank en veel scheepvaart. Die scheepvaart houdt zich hier wat beter aan de regels als op de Bovenrijn. Als ze links houden tonen ze nu consequent het blauwe bord, wel zo duidelijk. Ook varen vrijwel alle schepen hier met AIS transponders, zodat je ook op de computer een goed beeld hebt van wat er op je af komt. Zelfs de blauwe borden worden soms op de AIS weergegeven, dat zou een prima systeem zijn als ze het maar allemaal deden, maar nu lijken veel blauwe borden nog niet aangesloten op de AIS systemen.

scheepvaart
Twee schepen die elkaar stuurboord aan stuurboord paseren, met blauwe borden. De schepen op de achtergrond voeren ook het blauwe bord.

Keulen
De dom van Keulen

Bonn
Rijnkade in Düsseldorf

Donderdag 11 augustus 2011, terug in Nederland, de Bijland bij Tolkamer, km 864

Voor het eerst sinds 5 jaar is de Johanna weer in Nederland en wel in de Bijland plas bij Tolkamer, net over de grens. De tocht vandaag ging weer snel. Wel was er meer verkeer dan ooit te voren. Ook zijn de schepen hier groter en sneller zodat we nu ook continu met oplopers te maken hadden. Soms telden we wel 12 schepen om ons heen die je allemaal in de gaten moest houden, inspannend varen.

Het einde van de wereldreis

Het einde van de wereldreis komt nu in zicht. De wereldreis wordt afgesloten op het moment dat we voor het eerst weer op dezelfde plek terug komen. En dat zal zijn in Kampen waar ik 27 juni 2006 vertrok. Aanstaande zaterdag 13 augustus om 16.00 zal de Johanna in Kampen de wereld ronden en thuiskomen. Een ieder die zin heeft de Johanna te begroeten is van harte welkom. Voor een drankje wordt gezorgd. Plaats:
Jachthaven ZC'37, Frieseweg 6,  8267 AD Kampen. Dit is aan de oostkant van de IJssel, ten noorden van de oude IJsselbrug in Kampen, voorbij de sluis. Mijn telefoon: 06-49138475

de kapitein
De kapitein op weg naar huis

duwbak
Duwcombinatie met zes bakken, wordt ingehaald door een containerschip

zog
Vooral de duwboten laten een gevaarlijk zog achter

landschap
Nabij de Nederlandse grens wordt het landschap mooier


Volgende pagina de IJssel