Vorige pagina                                                                                     Overzicht Maleisie en Thailand



Phuket


kaart Phuket
Kaartje van Phuket eiland met de route van de Johanna tot The Yacht Haven

Zaterdag 9 januari 2010, Nai Harn


Vandaag een auto gehuurd bij het restaurant van Ao Sane om wat van de omgeving te zien en inkopen te doen. Wij hebben het bij zeilers beruchte "witte jeepje", veel speling in het stuur, je ziet de weg onder je door schieten en de portieren sluiten maar een beetje. Maar hij rijdt wel. Onderweg nemen we een kijkje bij de in aanbouw zijnde grote Buddha.Dit beeld staat hoog op een berg en is vanuit zee bijna overal te zien.

The Big Buddha
The Big Buddha in aanbouw

Maandag 11 januari 2010, naar The Yacht Haven

Om rustig wat klussen aan de boot te kunnen doen en ook voor de afwisseling, vertrekken we naar een marina in het uiterste noordoosten van Phuket, The Yacht Haven. Het nadeel is dat het overal ver vandaan is, maar het ligt heerlijk rustig en is omringd door kleine bedrijfjes die voor een redelijke prijs allerlei werk voor je kunnen doen. Ook is het dicht bij de luchthaven, makkelijk als Maaike straks vertrekt. Positie 08-10.20N, 098-20.46E.

Dinsdag 12 januari 2010,
The Yacht Haven

Met een auto, dit keer met chauffeur, bezoeken we Phuket stad. Het rijden met chauffeur is eigenlijk net zo duur (of goedkoop) als het huren van een kale auto en veel comfortabeler want je krijgt een veel betere auto, chauffeurs rijden niet in die oude barrels die ze hier verhuren. Phuket stad is overigens niet zoveel bijzonders, druk en rommelig.Vandaag ook nieuwe zeilen besteld, de voorbereidingen voor de oversteek van de Indische Oceaan worden serieus.

Donderdag 14 januari 2010, The Yacht Haven

Maaike naar het vliegveld gebracht. De reis gaat voorlopig alleen verder.

Zondag 17 januari 2010, The Yacht Haven

Ik begin aardig te wennen aan het leven in de jachthaven. Eerlijk gezegd is het best wel gemakkelijk zomaar aan land te kunnen stappen zonder eerst een lange tocht in de dinghy te maken en dan te proberen droog aan land te komen. En rond deze jachthaven hebben zich talrijke kleine bedrijfjes ontwikkeld die allerlei werk aan de boot voor een heel redelijke prijs goed uitvoeren. Zo laat ik een nieuwe motorsteun voor de Avon Redcrest dinghy maken van roestvast staal, de oude was door het roest uit elkaar aan het vallen. Ook heeft een timmerman inmiddels een beschadigd stuk teak potdeksel (anderhalve meter) vervangen, heel professioneel moet ik zeggen. Kosten 50 euro, daar koop je in Nederland nog niet eens het teakhout voor. Ook de teakhouten kuipvloer wordt nu hersteld, was flink aan het inwateren. En zelf doe ik ook de nodige klussen, al gaat het wel langzaam, het echte werk moet je 's ochtends voor 11 uur klaar hebben of 's middag na vieren afmaken, anders is het te warm. Een voorbeeld wat er zoal gedaan moet worden of al klaar is: Motor uitlijning controleren en bijstellen (klaar), dynamoriem vervangen en lagers dynamo en waterpomp controleren (klaar), lekkage bij BB verstaging afkitten, diesel tanken (is inmiddels aan boord gebracht), water tanken (grote flessen drinkwater laten bezorgen), motorolie verversen, diesel filters vervangen (klaar), gennaker beslag monteren, spoelbak keuken vervangen (is doorgeroest), reling netten op voorschip vervangen (klaar), nieuwe buiskap monteren en aftapen (klaar, de oude viel uit elkaar), uitlaatslang motor vervangen (klaar, oude was lek).

En niet alles gaat even gemakkelijk, vooral omdat de meeste Thai bijna geen Engels spreken. Zo had ik een reserve uitlaatslang voor de motor aan boord. Maar ik wil nu een nieuwe reserve. Dus bel ik de Vetus dealer in Phuket. Ik:  Do you have exhaust hose? Zij: Do you have a part number? Ik: No, but I need 45mm exhaust hose. Zij: How many kilometer you need? Opgegeven.

Ook op de buurboten wordt elke dag hard gewerkt. Dit zijn namelijk meest charterschepen (Bavaria's en Beneteau's) die elke dag gepoetst worden. 's Ochtends om 8 uur zwermen de poetsploegen uit over de haven. En elke dag weer worden de spic en span smetteloos glimmende schepen geboend, geschrobt, afgedroogd en opgewreven tot ze nog mooier glimmen dan nieuw. Om 5 uur 's middags vertrekken de poetsploegen massaal, om dan de volgende dag geheel uitgerust met vernieuwde energie het werk nog eens grondig over te doen. Behalve in het weekend. Dan komen de toeristen aangereden over de steigers in electrische golfkarretjes met chauffer. Vooral de Japanners vallen op, velen van hen bekijken het leven door de zoeker van hun spiegelreflex of filmcamera, uit angst wat te missen wordt ook de hele rit over de steiger al klikkend in vele onvergankelijke beelden digitaal vastgelegd. Zo komt ook de Johanna nog eens op de foto.

Maandag 18 januari 2010, The Yacht Haven

En hier komen dan de foto's!

The Yacht Haven
The Yacht Haven vanaf de weg

Vanochtend was de timmerman alweer vroeg ter plekke. Hij bracht het keurig gerestaureerde kuipluik terug en heeft het potdeksel afgewerkt. Het nieuwe stuk past werkelijk naadloos tussen de oude. En ik heb hem alleen maar zo uit het handje zien zagen, met een oude ijzerzaag.

timmerman aan het werk
Nuan, de timmerman, aan het werk

's Avonds eet ik bij het restaurant "Papa Mama", aan het eind van de verharde weg. Het heeft een groot boven het water hangend terras met een prachtig uitzicht, het is proper en het eten is goed.

Papa Mama restaurant
Ingang van het restaurant Papa Mama

Mama in keuken
De middelste van de drie mama's in de keuken

Het restaurant wordt gedreven door 3 mama's. De oudste doet in kleermakerszit op de grond voorbereidend werk, de middelste kookt en de jongste is druk met haar kleine. De papa's hebben hun reproductieve taken volbracht en hebben nu voornamelijk een representatieve functie die slapend in een stoel of hangmat uitgeoefend wordt.

Dinsdag 19 januari 2010, The Yacht Haven

motorsteun
De nieuwe motorsteun op de dinghy

Vandaag zijn de laatste werkzaamheden klaar. Ook is de nieuwe motorsteun voor de dinghy afgeleverd, een wondertje van vakmanschap met het oude plankje er weer in. Gemaakt door Mr. Tu, +66894739559. De Timmerman is Nuan, +66815391828.

Woensdag 20 januari 2010, Ko Yoa Yai

Vandaag met de Noorderzon afgesproken bij het resort op Ko Yoa Yai, zij zijn op weg naar Krabi, ik op weg naar Chalong om uit te klaren.
Onderweg passeren we nog een paar prachtige "eilanden".

eilanden
Typische rotsformaties

Positie N 07-58.798  E 098-34.075 en zorg dat je daar uit de buurt blijft, zie volgende dag.

Donderdag 21 januari 2010, Chalong

Inmiddels weer terug in Ao Chalong na een veelbewogen dag.
Toen ik vanochtend vroeg weg wou varen zat het anker en ook de ketting muurvast. Troebel water, 7 meter diep. Nog geprobeerd zelf te duiken, maar ik zat zonder adem voor ik beneden was en het zicht was nihil. Via het resort een duiker besteld. Een Tjech die daar in de buurt een duikshop runt. Iets over negenen was hij er al. Opgehaald met de dinghy van de Noorderzon. De duiker is bijna een uur bezig geweest. Eerst kwam er een stuk van de ketting vrij, wat ik dus op kon halen, maar toen ik dacht dat het anker kwam zat het weer huisvast. Duiker weer naar beneden en na een tijdje kon ik het anker ophalen. De ketting zat om ijzeren staven die vast zaten in een stuk beton. De duiker wou 20 euro hebben voor de moeite, was niks zei hij, graag gedaan. Je ziet, er zijn ook nog hulpvaardige mensen op de wereld.
Daarna ben ik, na definiief afscheid genomen te hebben van de Noorderzon en bemanning, als een speer naar Chalong vertrokken, je kan daar namelijk maar tor 3 uur uitklaren. Ik was er voor tweeen en toen nog nooit zo snel de dinghy in het water gedaan en naar de kant. Mooi dat ik op tijd was, want ze wilden nog een keer al dezelfde kopien hebben die ze vorige keer ook al hadden gehad, dus ik moest weer naar de copyshop. Toen dat geregeld was met de taxi naar de supermarkt en zoveel inkopen gehaald als ik maar net kon dragen, als je alleen bent moet alles in een keer naar de dinghy en die lag halverwege de lange pier aan een lijn te dobberen. Toen nog een extra kan diesel opgehaald bij de brandstofboot, alles is weer vol nu, 340 liter aan boord, nooit eerder zoveel brandstof meegehad. Maar ja, de vraag is of er straks wind is en hoeveel, het zou jammer zijn als ik een dieselstop op Shri Lanka moet maken.
Morgen door naar Patong voor de laatste inkopen en het van daaruit ophalen van de nieuwe zeilen. Straks eet ik maar aan boord, het is mooi geweest voor vandaag.


Vrijdag 22 januari 2010, Patong

Vanochtend naar Patong aan de westkant van Phuket gevaren, Patong is verschrikkelijk. Op het water begint het al, de jetskis zijn continu overal, herrie, lawaai, hoge golven, het houdt niet op. Vanmiddag waren ze ook aan het dinghy pesten, met zijn vieren (ja, vier jetskis) volle kracht rondjes draaien rond een klein rubberbootje, die kon geen kant meer op. Dat geeft meteen al een indruk van het soort publiek dat hier komt, en op de wal wordt die indruk alleen maar bevestigd. Patong is compleet vergeven van de toeristen, en nog wel meest mannen van het type Manchester United supporter. Ze komen naar Patong voor het bier en de hoeren en die zijn er hier dan ook volop. Wat ik er dan doe? Ja dat vraag ik me ook af, maar het antwoord is dat er hier een prachtige drijvende aanlegsteiger is waar je moeiteloos met de dinghy aan land kunt en dan zit er een uitstekende supermarkt (Carrefour) op loopafstand. Die supermarkt zit in een winkelcentrum, overdekt met airco want buiten is het super warm, wat kwa luxe en formaat in Parijs niet zou misstaan. En dat is nu precies wat een vertrekkend oceaanzeiler nodig heeft, handig inkopen doen. Zo heb ik vanmiddag al weer een lading eten opgehaald, morgen volgen de verse spullen. Ook is dit niet ver van de zeilmaker waar ik morgen mijn nieuwe zeilen kan ophalen. En je ligt hier met uitzicht over de Indische Oceaan, klaar voor vertrek.

Zaterdag 23 januari 2010, Patong

Geen foto's van Patong, ik ben te druk geweest. Vanochtend weer naar de Carrefour supermark, ladingen verse spullen ingeslagen. Goede kwaliteit en niet duur, vrij ruim ingekocht, wat te snel bederft moet dan maar weg. 's Middags met een taxi naar Rolly Tasker Sailmaker. Een enorm grote zeilmakerij, een eindeloze hal met overal meisjes aan het werk. Mijn zeilen op de vloer uitgerold, zag er allemaal heel mooi uit. En zal je vragen, passen ze? Dat neem ik aan van wel, maar weten doe ik het niet, ik heb ze niet gepast. Ik verwacht op de komende tocht veel licht weer met alle geklapper van zeilen wat daar bij hoort, daarvoor gebruik ik liever de oude nog een keer. En als ik ze pas, krijg ik ze zonder vlakke vloer om ze netjes op te rollen niet klein genoeg om te bergen. Dus een beetje op de gok dan maar.
Alles klaar voor vertrek, de bijboot opgeborgen, watermaker gecontroleerd, tanks vol, zeker voor drie maanden leeftocht aan boord. Nu wordt de volgende pagina echt actueel.
 
Volgende pagina Overzicht Indische Oceaan