Vorige pagina Phuket
Terug naar start
pagina
Overzicht Indische Oceaan

Overzichtskaartje van de Indische
Oceaan met de door de Johanna gevaren / te varen route
Indische Oceaan
We gaan naar huis! En om
naar huis te gaan moeten de Johanna en ik eerst de Indische Oceaan
oversteken. Twee routes komen in aanmerking: De ene route gaat via Kaap
de Goede Hoop, dus om de zuidpunt van Afrika heen. Via de Kaap is het
naar Nederland 13.500 mijl, dat is dus ongeveer 25.000 km. De andere
route gaat via de Golf van Aden, Rode Zee en Middellandse Zee, die
route telt 8.200 mijlen naar Nederland. Kwa afstand scheelt dat dus
nogal wat.
De Rode Zee route heeft het nadeel dat je in de buurt van Somalie komt,
met alle risicos van de Somalische piraten. De route via de kaap
vermijdt de piraten, maar alleen indien je oostelijk en zuidelijk van
Madagaskar omvaart. In de wateren ten noorden van Madagskar zijn ze
afgelopen jaar juist actief geweest, temeer omdat daar geen
oorlogsschepen van de coalitie opereren. Maar de route ten zuiden van
Madagaskar voert door nogal woelige wateren, met regelmatig een pittig
stormpje en hoge zeeen. Ook kwa planning zijn beide routes
verschillend. Je begint met een gemeenschappelijk stuk, eerst ten
zuiden van Sri Lanka langs tot ongeveer bij de Maldiven. Dat stuk moet
je met de noordoost moesson varen, dat is nu, kan in februari ook nog
maar hoe eerder hoe beter, de noordoost moesson kan zomaar ophouden ,
dan begint de overgangsperiode naar de zuidwest moesson met eindeloze
windstiltes. Ga je dan door naar Aden en de Rode zee, dan past het
allemaal precies. Maart en april zijn de beste maanden om de Rode Zee
van zuid naar noord te varen, je kunt in een keer door. Ga je echter
naar de Kaap, dan heb je te maken met het cycloonseizoen op het
zuidelijk halfrond. Dat duurt tot begin mei, hoewel het soms wat eerder
al over lijkt. Je hebt dan dus een maand of twee over, die je op Chagos
kunt doorbrengen. Chagos is een door Engeland geannexeerde archipel in
de centrale Indische Oceaan. Het hoofdeiland is Diego Garcia, met een
grote Amerikaanse militaire basis. Absoluut verboden gebied, inclusief
de wijde omtrek. Een paar andere atollen mogen met toestemming van de
Engelsen wel bezocht worden, wel van te voren een permit in Londen
aanvragen. Die permit heb ik voor de zekerheid al aangevraagd. De
oorspronkelijke bewoners zijn in de 50-60 er jaren van de vorige eeuw
door de Engelsen gedeporteerd naar Mauritius en inmiddels bijna
uitgestorven. Het is daar paradijslijk mooi, maar er is dus verder
helemaal niets, behalve dan andere jachten, die een hele "community"
schijnen te vormen, kompleet met zangkoortjes en volleybal competities.
Maar de keuze is dus moeilijk: neem je de risico's van de kapers of
trotseer je de zeeen rond Zuid Afrika. Afgelopen jaar zijn er in totaal
3 jachten door kapers overmeesterd. Een duits jacht in de Golf van
Aden, fransen (de Tanit) voor de kust van Somalie, en een engels schip
(de Lynn Rival) bij de Seychellen. De duitsers zijn na betaling van
losgeld (vermoedelijk door de duitse regering) vrijgekomen, de Tanit is
door franse mariniers bevrijd waarbij de kapitein om het leven gekomen
is en de engelsen zitten nog vast in Somalie. Maar in de Golf van Aden
zelf is dus vorig jaar maar een jacht gekaapt. Jaarlijks passeren naar
schatting 200-300 jachten in beide richtingen de Golf. Je kunt dus
stellen dat 1 op de 500 jachten vorig jaar in de golf van Aden is
gekaapt. Dat is nog steeds een aanzienlijk risico vergeleken met de
hoge mate van veiligheid die we nastreven. Overigens is het aantal
kapingen in de maanden februari en maart de afgelopen jaren klein
geweest, dan waait de NO moesson en de kapers kunnen dan moeilijker
opereren in hun kleine snelle boten.
Zelf heb ik besloten het nog even aan te zien en ook de activiteiten
van de kapers nauwgezet te volgen. Zo krijg ik dagelijks op de inmarsat
een overzicht van alle incidenten rond Somalie met details van de
posties. Pas als ik Sri Lanka voorbij ben moet ik daadwerkelijk een
koers uitzetten via de ene of de andere route.
Onderstaande links worden ingevuld naarmate de reis vordert
Indische Oceaan 1
Indische Oceaan 2