Vorige pagina                                                                                                                                                                                                                                                                                Overzicht Indonesie


Dinsdag 18 augustus 2009, vertrokken uit Sumba

We doen de laatste boodschappen. Ik laat me op een brommer van bank naar bank rijden om geld te trekken wat uiteindelijk lukt. We bezoeken onze gids van gisteren thuis, waar we zijn ikat verzameling bewonderen en niet kunnen nalaten onze eigen verzameling verder uit te breiden. En we verbazen ons nog steeds over het openbaar vervoer. Je steekt je hand op naar een van de vele brommers, ze stoppen, je stapt achterop en ze rijden je voor 30 cent waarheen je maar wilt. En we lunchen nog een keer met onze Australische fietsvrienden die 2 dagen geleden al zouden vertrekken maar hun ferry is stuk en niemand weet hoe lang dat gaat duren. Maar ook aan onze tijd op Sumba komt een eind, voor donker vertrekken we voor een nachttrip van 75 mijl naar Rinca, een klein eiland ten westen van Flores.

Woensdag 19 augustus 2009, Lehok Ginggo op Rinca

De hele nacht hebben we kunnen genieten van een prima bakstagwindje en een gunstige stroom. Het ging allemaal zo vlot dat we dreigden voor zonsopkomst aan te komen en we uiteindelijk afgeremd hebben door enkel op een gereefd grootzeil te varen. De aanloop van Rinca was spectaculair. Steile hoge uit zee oprijzende rotsen, diepe baaien met schaars begroeide bergen.

aanloop Rinca
De aanloop van Rinca, uirzicht op Komodo en nabijliggende eilanden

We liggen geankerd in een van de vele baaien, dicht bij een strand en beschut voor de meeste winden. Alleen de valwinden die zo nu en dan van de bergen af lijken te vallen doen ons zo nu en dan rond het anker gieren. Tegen de avond scharrelt er een groep apen op het strand. Positie 08-42.23S 119-39.47E

voor anker op Rinca
Voor anker op Rinca, rechts de Johanna, voor het eerst sinds weken ook weer andere jachten

Donderdag 20 augustus 2009, Lehok Ginggo op Rinca

Het eerste wat we vanochtend zagen was een enorme varaan op het strand. Een varaan is een uit de kluiten gewassen hagedis die rond de 3 meter lang wordt. Ze worden ook wel Komodo draken genoemd omdat ze alleen op Komodo (buureiland) en Rinca voorkomen. Zoals hij op zijn enorme poten voortstapte kwispelend met zijn gespleten hagedissentong leek het wel een prehistorisch monster.

varaan
Varaan, ook wel Komodo Draak genoemd op het strand

Eigenlijk is het dat ook. Voorzichtig roeiend met de bijboot ben ik er op af gegaan. Maar toen ik voet aan land zette werd het hem te close en verdween hij in de struiken. Toch hoeft hij voor mij niet bang te zijn, ik eerder voor hem. Het zijn vleeseters die grote prooien belagen. Zelfs een buffel versmaden ze niet. Die pakken ze niet in een keer, ze bijten hem eerst in de poot. Die wond gaat dan ontsteken door de dodelijke bacterien die de varaan in de bek heeft. Als de buffel na een week of twee sterft staat de varaan met zijn hele familie klaar voor een heerlijke schranspartij. Verder een rustige dag, dit natuurreservaat is een enorm contrast met de drukte van Kupang en de andere eilanden, heerlijk om even bij te komen.

Vrijdag 21 augustus 2009, door Selat Linta, naar NO Komodo

De zee-engte tussen de eilanden Komodo en Rinca heet de Selat Linta. In de pilot staat over de Selat Linta:

"Selat Lintah, is little or never used because of strong, little known currents. Three main channels lead among the islands N of Pulau Rinca into the S and wider part of the strait. Along the E coast of Pulau Komodo, a maximum velocity of 6 knots was observed during both the N and S currents. A velocity of 9 knots was observed S of the narrows between Pulau Padar and Pulau Rinca." Einde citaat.

Dat is allemaal mooi maar we moesten er wel doorheen van zuid naar noord. Maar ik vond in de Southeast Asia Cruising Guide van Imray wel gegevens over de richting van de stroom in de Sape Strait, tussen Komodo en Sumbawa. Daar staat in deze tijd van het jaar de stroom noordelijk gedurende de 3 uren voor hoogwater. Dus waarom niet voor onze Linta straat? Die gok hebben we dus genomen en zijn vanochtend om 9 uur (3 uur voor hoogwater) vanuit onze ankerbaai Linta straat ingevaren. En dat kwam goed uit. Het eerste stuk hadden we al snel 6 knopen stroom mee. Op het smalste stuk stonden een aantal reusachtige draaikolken, waar je de boeg van de ene kant naar de andere zag zwiepen alsof een onzichtbare hand het schip in zijn greep had. En dat in een landschap van tientallen kale eilanden, vlak water met onverklaarbare randen kolkend water onder een stralende zon.

Linta straat
Komodo vanuit Linta straat

Tot onze ankerplaats hielden we tussen de een en twee knopen stroom mee. We liggen nu in een diepe beschutte baai zonder naam aan de noordoost punt van Komodo. Met verdord gras begroeide bergen, wat strandjes en aan de andere kant mangroves. Positie 08-29.62S 119-33.07E.

Zondag 23 augustus 2009 vertrokken van NW Komodo

Het wordt tijd om verder te gaan. Van andere schepen die voor ons liggen op de route naar Bali begrijpen we dat de ankerplaatsen op Sumbawa minder interessant zijn en wil je wind hebben aan de lijkant van deze eilanden, dan moet je een flink eind uit de kust gaan. We besluiten dus een lange ruk naar het westen te maken. Met lichte wind en meest op de motor varend ontworstelen we ons aan de wisselende stromen in het water noord van Sape straat, de zeeengte tusssen Sumbawa en Komodo. Prachtige vergezichten over de Komodo eilanden. Pas als we Sangian eiland voorbij zijn en het donker wordt pikken we een stabiele zuidenwind op. Die wind wordt steeds steviger en houdt de hele nacht aan, toenemend tot 25 knopen. Uiteindelijk jakkeren we dubbel gereefd door de nacht over een ruwe zee. De maan is al vroeg onder en de nacht donker. Daardoor zijn de sterren extra duidelijk te zien, met de melkweg als een lichtende band over de hemel.

Maandag 24 augustus 2009, Pulau Medang

Inmiddels liggen we voor anker bij het eilandje Pulau Medang. Dit is weer zo'n plaatje waarvan je denkt dat ze alleen in reisgidsen bestaan, maar waar je dan echt middenin ligt. Wit strand, palmbomen koraal en water zo helder dat je op 10 meter diepte de bodem zo ziet liggen. Er ligt nog een ander jacht, de Noorderzon van Mirjam en Frank. 11.30 lieten we hier het anker neer, de laatste mijlen weer goed geholpen door een straffe zuidenwind. Positie 08-08.30S 117-22.55E

Dinsdag 25 augustus 2009, vertrokken naar Bali

De ankerplek bij Pulau Medang is onrustiger dan verwacht. De hele nacht liggen we zwaar te rollen en 's ochtend wordt het er niet beter op. Een dag hier blijven is niet aantrekkelijk, dus lichten we het anker om naar Bali te vertrekken. Dat ophalen van het anker blijkt minder eevvoudig dan verwacht. Eerst moet ik met de snorkel op het water in om uit te vinden hoe de ketting in het koraal verstrikt zit. Door daarna de juiste bochten te varen weten we de zaak te ontwarren en het anket heelhuids boven te krijgen.
Aanvankelijk is er weinig wind, maar 's nachts bij de nadering van de zeestraat tussen Lombok en Bali (Selat Lombok) neemt de wind flinkt toe, er gaat een rif in het zeil en we maken goede voortgang over een onrustige zee. Ook is er vrij veel grote scheepvaart die soms wat aandacht vraagt. De AIS ontvanger blijkt hierbij weer een goed hulpmiddel.

ais screenshot
Beeld van de AIS ontvanger op de computer. Het rondje in het midden zijn wij. Wij zijn net voor de Bison Express langsgelopen en daarna naar stuurboord uitgeweken om achter de CE Alliance langs te lopen. De Ploypalin Naree is om ons te ontwijken naar stuurboord uitgeweken. Het veld rechts geeft de details van het geselecteerde schip, in dit geval de CE Alliance. Het CPA (closest point of approach) is nu een veilige 2,01 mijl. De CE alliance is 280 meter lang en 45 meter breed.

Woensdag 26 augustus, aankomst bij Lovina Beach, Bali

Als het licht wordt naderen wij Bali. Er is hier veel lokale scheepvaart.

vrachtvaarder
Motorzeilende vrachtvaarder

Ook liggen er veel onverlichte vlotten voor de visvangst.

vis vlot
Vlot voor de visvangst (fish trap), deze ligt verankerd op een diepte van 1000 meter

Door de stevige stroom tegen laten we pas om 13.00 uur het anker neer bij Lovina Beach op Bali. Er liggen hier nu 8 jachten, waarvan vier onder de nederlandse vlag: de Sun Ra, Noorderzon, Magnet en Johanna.

Positie 08 09.59S 115 01.36E

Voor de trouwe lezer: de vorige pagina's (Savu en Sumba) zijn inmiddels voorzien van foto's

Volgende pagina (Bali)