Vorige pagina                                                                                              Overzicht Middellandse Zee


SiciliŽ


Woensdag 4 mei 2011, onderweg naar Syracuse

uitvaart bij Preveza
Uitvaart door de geul bij Preveza, gezicht op Lefkas in de regen

Om 8 uur in de stromende regen uit Preveza vertrokken. Inmiddels een uur later, net de geul uit en op open zee. Geen wind, maar wel een knobbelige deining van voren waar we flink op stampen en die wat afremt. Het klaart nu op en het is droog geworden. Volgens de weerkaarten gaat het vannacht uit het noordwesten waaien, als ik dan wat afval houd ik het bezeild naar Siracuse.

19.00 uur: Sinds een uurtje staat de motor uit en zeilen we. Hoog aan de wind en flink scheef, maar we komen goed vooruit al is Syracuse nog niet helemaal bezeild. Hopelijk ruimt de wind vannacht nog wat. Ook het eten (macaroni met pastasous) is al op. Straks vroeg slapen en vaak uitkijken. De radar kijkt ook nog uit.  Positie 38į37.08'N 019į42.27'E

Donderdag 5 mei 2011, onderweg naar Syracuse


Met een kopje thee in het ochtendzonnetje uitkijken over een wat knobbelige Middellandse zee. Maar de nacht was wat onrustig. Hoog aan de wind, de koers was niet helemaal bezeild, iets lager gestuurd. Windvaan aan het roer en de sleepgenerator achter het schip voor de stroom. Regelmatig het bed uit voor een alarm van de radar, paar keer vissers en een verdwaalde bui. Exact volgens de gribfiles ruimde de wind om 3 uur in de vroege ochtend en nam toe. Genua wat ingerold, rif stond voor de nacht al in het grootzeil en wat afgevallen. Bonkend en stuiterend over de golven. Vanochtend om 7 uur werd het te gek, je kon je binnen niet meer bewegen, tweede rif gestoken, een stuk comfortabeler.
Afgelegde afstand 8 - 8 uur 120 mijl, nog 161 naar Siracuse.

op zee
De zee lijkt vlak, maar is behoorlijk hobbelig

op zee
Dubbel gereefd op weg naar Syracuse

21.00 uur: de hele dag gezeild, dubbelgereefd, halve wind, met de snelheid steeds tussen de 6 en 7 knopen. Als een speedboot over een ruwe zee. Mooi zonnig weer en vrijwel geen andere scheepvaart. Maar tegen de avond leek het afgelopen met de wind, ruime koers, heen en weer slaande zeilen. Weer helemaal in overeenstemming met de gribfiles. Toch geprobeerd met de boom in de genua. En zowaar, met 8 knopen wind pal achter loopt de Johanna er 4. Zo de nacht in.

Vrijdag 6 mei 2011, onderweg naar Syracuse

Veel en goed geslapen. Andere scheepvaart? Ja, volop. Maar het alarm van mijn AIS ontvanger ging nooit af. Alsof ze zelf afstand houden nu ze me ook op de AIS zien als "sailing vessel". Een AIS responder is dus goed voor de nachtrust. Vanochtend was de wind te veel geruimd om nog koers te kunnen houden. Gijpen dus. Ik moest echt even nadenken. Wat doe je dan ook alweer. De laatste keer dat ik gijpte moet ergens op de Rode zee geweest zijn, bij Asmara in de buurt. Verder nooit meer echt voor de wind gevaren. Maar het is heel eenvoudig: genua oprollen, bij de mast de boom laten zakken, naar voren en de boom in de nadere genuaschoot haken, boom weer optrekken, terug naar de kuip, genua aan de andere kant afrollen, grootzeil intrekken, bulletalie van het grootzeil losmaken, koers verleggen, grootzeil echt gijpen, nieuwe bulletalie vast, grootzeil uitzetten en bulletalie strak. Daar ben ik dus een kwartiertje mee bezig. Niet te vaak doen.
En ondertussen gaan we in stralend weer met 4 knopen recht op Syracuse af. Nog 40 mijl. Afgelopen etmaal 8 - 8 uur 152 mijl gevaren, bijna een all-time record voor de Johanna, dat record staat al sinds 2001 op 156 mijl, moeilijk te evenaren.

Syracuse uit zee
Syracuse vanuit zee

Siracuse
Syracuse vanuit de baai

15.30 uur: Anker neer in de baai van Siracuse. Bijna tot het laatst toe kunnen zeilen, mooi en zonnig weer. De aanloop van Syracuse is indrukwekkend. Middeleeuwse stad aan het water. Positie 37 03.55 N, 015 17.15 E.

En hoe doet de Raymarine stuurautomaat het met de roerstandgever op zee? Antwoord is eenvoudig: net zo slecht als eerst. Het ding vindt het nog altijd nodig bij iedere golf het roer als een bezetene heen en weer te pompen.

Zaterdag 7 mei 2011, Syracuse
voor anker
Ankerplaats bij Siracuse, de Johanna vooraan net rechts van het midden

De oude stad van Syracuse is gebouwd op een eiland. Smalle straatjes, oude huizen en kerken om door rond te dwalen.

Centrale plein
Pleinen

oude huizen
Veel oude huizen

stegen
En smalle straatjes

Zondag 8 mei 2011, Syracuse
Syracuse geef je het beste weer met een paar beelden, zie onder.

dinghy dock
Mijn oude Avon dinghy (rechts aan de overkant) voelt zich thuis in de middeleeuwse haven van Syracuse
Star Clipper
De Star Clipper in de haven

plein
Het centrale plein

vertrek Star Clipper
En de Star Clipper vertrekt

Maandag 9 mei 2011, Syracuse
De regen striemt over dek, 30 knopen wind doen het schip trillen, het weer is omgeslagen op de ankerplaats van Siracuse.

regen
Regen in de schemering

Vorige week is Maaike haar moeder overleden en begraven. Zie hier voor een korte herinnering aan haar. Maaike blijft nog in Nederlkand voor de verdere afhandeling.

Dinsdag 10 mei 2011, Syracuse
Harde wind en koude. 's Middags toen de wind even wat leek te luwen ben ik even naar de wal geweest, rondje door de stad gelopen en wat boodschappen gehaald. Toen ik terug was aan boord woei het weer even hard als tevoren.

Woensdag 11 mei 2011, Porto Palo


Porto Palo ligt op de uiterste zuidoost punt van SiciliŽ. Porto Palo is niet veel bijzonders, een haven met twee grote pieren die een redelijke beschutting bieden. Achter de oostelijke pier ligt het vol met viskotters, ik ben dus maar achter de westelijke pier geankerd, daar was het leeg en leek de bechutting tegen de westelijke wind me beter. We liggen wat te rollen, aan land is helemaal niks, maar voor een overnachting is het prima. Van Syracuse hierheen was 33 mijl. Een beetje bewerkelijk varen, wisselende wind en later helemaal geen wind meer, dus de tweede helft op de motor gevaren.
Op weg richting SardiniŽ stond ik voor de keuze: langs de noordkant van SiciliŽ of de zuidkant. Aan de noordkant liggen de mooie vulkaaneilanden, de zuidkust heeft meer geschikte havens als je een stop wilt maken en het is 50 mijl korter. Ook vermijd je zo de straat van Messina met vaak wind en stroom tegen. Dus is het maar het zuiden geworden. Postie 36 40.06N 015 06.72E

Porto Palo
Voor anker achter de pier van Porto Palo, van links loopt wat deining naar binnen

Donderdag 12 mei 2011, Pozallo

Zes uur 's ochtends, als een stralende rode bal verschijnt de zon boven de horizon. Geen wind. Nog voor het ontbijt haal ik het anker op en vertrek. De bedoeling is een lange ruk naar het westen te maken. Hoe lang? Dat zouden we wel zien. En dat zagen we snel genoeg. Om half negen begint het een beetje te waaien uit het westen.Om half tien is de wind rond de 12 knopen, met onze eigen snelheid erbij dus 17 op het metertje en beginnen we flink te stampen. Het kan wel, maar het is niet leuk en het hoeft niet. Inmiddels zitten we voor Pozallo. Dus gaat het roer om en liggen we sinds 10.15 uur voor anker in de beschutting van de pieren van de commerciŽle haven van Pozallo. Het was niet de bedoeling en ik ben ook niet onder de indruk van de schoonheid van deze omgeving, zie foto. Inmiddels trekt de wind verder aan. West is hier de overwegende windrichting, iets anders zie ik niet op de verwachtingen. Het beste dat we kunnen krijgen is windstilte, dan een lange ruk op de motor.
Positie 36 42.95N 14 50.07E. Wil je me "live"  zien liggen: klik hier  (dit werkt alleen zolang ik er nog lig).

Pozallo
Voor anker bij Pozallo

Vrijdag 13 mei 2011, Onderweg

Om 5.15 uur bij de eerste schemering gaat het anker op in Pozallo. Er is totaal geen wind, we doen een nieuwe poging om naar het westen te komen.

Pozallo
Zonsopkomst bij vertrek uit Pozallo

Rustig tuffen we de hele dag op de motor de glooiende en wat nevelige kust van zuid SiciliŽ langs. Alleen 's middags een beetje zeewind, uurtje zeilen.

Zaterdag 14 mei 2011, Marsala

In de eerste uurtjes van deze zaterdag wordt het wat onrustiger. Nee, geen wind maar vissers om me heen. Lig ik net even op bed en gaat het weer piep, piep, piepiep. Een stipje op de radar binnen het een mijl grote cirkeltje om me heen. Radar stil zetten, trui aan en buiten kijken. Meestal eerst niets te zien. Met de lichten op de kust als achtergrond zie je de minuscule lichtjes van het vissertje niet. En als je hem eindelijk gevonden hebt, dan wachten tot hij ophoepelt, weg uit mijn cirkeltje. Vaart hij vaak gezellig een stukje mee. Of komen er weer twee nieuwe bij. Komen ze te dicht bij, dan schijn ik met de lamp in hun richting. Houd je uren bezig. De zee is rimpelloos in het maanlicht.
Om 10.15 uur kom ik aan in de jachthaven van Marsala. Lomp schreeuwerig personeel helpt met afmeren. Papieren, paspoort, officiena (kantoor). 29 uur gevaren waarvan 28 op de motor over 139 mijl. We zijn op de uiterste westpunt van SiciliŽ.

Zondag 15 mei 2011, Marsala

In Marsala maken ze de beroemde Marsala dessertwijn volgens oude tradities. Tradities, cultuur en historische bouwwerken  hebben ze hier volop, zie de foto's. Overigens ziet het er naar uit dat ik hier een paar dagen moet verpozen, maandag en dinsdag trekt een zware stormdepressie voorbij. Als het meezit kan ik woensdag verder.

Kathedraal
Kathedraal van Marsala

roken
Roken is goed voor het begrotingstekort

Stegen
En stegen met afval

Woensdag 18 mei 2011, vertrek vanaf SiciliŽ

Tijd om verder te gaan. De harde tegenwind is voorbij. De voorspellingen geven eerst zwakke wind, later een matige tot stevige oostenwind. We vertrekken richting SardiniŽ, als alles meezit en ik heb goede zin, misschien wel direct naar de Balearen.
Onderweg zal de website niet bijgewerkt worden. Wel kan je mijn positie vinden op shiptrack, vul in voor callsign PH0DF  (de middelste is een nul).



Volgende pagina Balearen