Vorige pagina
Overzicht
Middellandse Zee
Sicilië
Woensdag 4 mei 2011, onderweg naar Syracuse

Uitvaart door de geul bij Preveza,
gezicht op Lefkas in de regen
Om 8 uur in
de stromende regen uit Preveza vertrokken. Inmiddels een
uur later, net de geul uit en op open zee. Geen wind, maar wel een
knobbelige deining van voren waar we flink op stampen en die wat
afremt. Het klaart nu op en het is droog geworden. Volgens de
weerkaarten gaat het vannacht uit het noordwesten waaien, als ik dan
wat afval houd ik het bezeild naar Siracuse.
19.00 uur: Sinds een uurtje staat de motor uit en zeilen we. Hoog aan
de wind en flink scheef, maar we komen goed vooruit al is Syracuse nog
niet helemaal bezeild. Hopelijk ruimt de wind vannacht nog wat. Ook het
eten (macaroni met pastasous) is al op. Straks vroeg slapen en vaak
uitkijken. De radar kijkt ook nog uit. Positie 38°37.08'N
019°42.27'E
Donderdag 5 mei 2011, onderweg
naar Syracuse
Met een kopje thee in het ochtendzonnetje uitkijken over een wat
knobbelige Middellandse zee. Maar de nacht was wat onrustig. Hoog aan
de wind, de koers was
niet helemaal bezeild, iets lager gestuurd. Windvaan aan het roer en de
sleepgenerator achter het schip voor de stroom. Regelmatig het bed uit
voor een
alarm van de radar, paar keer vissers en een verdwaalde bui. Exact
volgens de gribfiles ruimde de wind om 3 uur in de vroege ochtend en
nam toe.
Genua wat ingerold, rif stond voor de nacht al in het grootzeil en wat
afgevallen. Bonkend en stuiterend over de golven. Vanochtend om 7 uur
werd het te gek, je kon je binnen niet meer bewegen, tweede rif
gestoken, een stuk comfortabeler.
Afgelegde afstand 8 - 8 uur 120 mijl, nog 161 naar Siracuse.

De zee lijkt vlak, maar is behoorlijk
hobbelig

Dubbel gereefd op weg naar Syracuse
21.00 uur: de hele dag gezeild, dubbelgereefd, halve wind, met de
snelheid steeds
tussen
de 6 en 7 knopen. Als een speedboot over een ruwe zee. Mooi zonnig weer
en vrijwel geen andere scheepvaart. Maar tegen de avond leek het
afgelopen
met de wind, ruime koers, heen en weer slaande zeilen. Weer helemaal in
overeenstemming met de gribfiles. Toch geprobeerd
met de boom in de genua. En zowaar, met 8 knopen wind pal achter loopt
de Johanna er 4. Zo de nacht in.
Vrijdag 6 mei 2011, onderweg naar
Syracuse
Veel en goed
geslapen. Andere
scheepvaart? Ja, volop. Maar het alarm van mijn AIS ontvanger ging
nooit af. Alsof ze zelf afstand houden nu ze me ook op de AIS zien als
"sailing vessel". Een AIS responder is dus goed voor de nachtrust. Vanochtend
was de wind te veel geruimd om nog koers te kunnen houden.
Gijpen dus. Ik moest echt even nadenken. Wat doe je dan ook alweer. De
laatste keer dat ik gijpte moet ergens op de Rode zee geweest zijn, bij
Asmara in de buurt. Verder nooit meer echt voor de wind gevaren. Maar
het is heel eenvoudig: genua oprollen, bij de mast de boom laten
zakken, naar voren en de boom in de nadere genuaschoot haken, boom
weer optrekken, terug naar de kuip, genua aan de andere kant afrollen,
grootzeil intrekken, bulletalie van het grootzeil losmaken, koers
verleggen, grootzeil echt gijpen, nieuwe bulletalie vast, grootzeil
uitzetten en bulletalie strak. Daar ben ik dus een kwartiertje mee
bezig. Niet te vaak doen.
En ondertussen gaan we in stralend weer met 4 knopen recht op Syracuse
af. Nog 40 mijl. Afgelopen etmaal 8 - 8 uur 152 mijl gevaren, bijna een
all-time record voor de Johanna, dat record staat al sinds 2001 op 156
mijl, moeilijk te evenaren.

Syracuse vanuit zee

Syracuse vanuit de baai
15.30 uur:
Anker neer in de baai van Siracuse. Bijna tot het laatst toe kunnen
zeilen, mooi en zonnig weer. De aanloop van Syracuse is indrukwekkend.
Middeleeuwse stad aan het water. Positie 37 03.55 N, 015 17.15 E.
En hoe doet de Raymarine stuurautomaat het met de roerstandgever op
zee? Antwoord is eenvoudig: net zo slecht als eerst. Het ding vindt het
nog altijd nodig bij iedere golf het roer als een bezetene heen en weer
te pompen.
Zaterdag 7 mei 2011, Syracuse

Ankerplaats bij Siracuse, de Johanna
vooraan net rechts van het midden
De oude stad van Syracuse is gebouwd op een eiland. Smalle
straatjes, oude huizen en kerken om door rond te dwalen.

Pleinen

Veel oude huizen

En smalle straatjes
Zondag 8 mei 2011, Syracuse
Syracuse geef je het beste weer met een paar beelden, zie onder.

Mijn oude Avon dinghy (rechts aan de
overkant) voelt zich thuis in de middeleeuwse haven van Syracuse

De Star Clipper in de haven

Het centrale plein

En de Star Clipper vertrekt
Maandag 9 mei 2011, Syracuse
De regen striemt over dek, 30 knopen wind doen het schip trillen, het
weer is omgeslagen op de ankerplaats van Siracuse.

Regen in de schemering
Vorige week is Maaike haar moeder overleden en begraven. Zie hier voor een
korte herinnering aan haar. Maaike blijft nog in Nederlkand voor de
verdere afhandeling.
Dinsdag 10 mei 2011, Syracuse
Harde wind en koude. 's Middags toen de wind even wat leek te
luwen ben ik even naar de wal geweest, rondje door de stad gelopen en
wat boodschappen gehaald. Toen ik terug was aan boord woei het weer
even hard als tevoren.
Woensdag 11 mei 2011, Porto Palo
Porto Palo ligt op de uiterste zuidoost punt van Sicilië. Porto Palo is
niet veel bijzonders, een haven met twee grote pieren die een redelijke
beschutting bieden. Achter de oostelijke pier ligt het vol met
viskotters, ik ben dus maar achter de westelijke pier geankerd, daar
was het leeg en leek de bechutting tegen de westelijke wind me beter.
We liggen wat te rollen, aan land is helemaal niks, maar voor een
overnachting is het prima. Van Syracuse hierheen was 33 mijl. Een
beetje bewerkelijk varen, wisselende wind en later helemaal geen wind
meer, dus de tweede helft op de motor gevaren.
Op weg richting Sardinië stond ik voor de keuze: langs de noordkant van
Sicilië of de zuidkant. Aan de noordkant liggen de mooie
vulkaaneilanden, de zuidkust heeft meer geschikte havens als je een
stop wilt maken en het is 50 mijl korter. Ook vermijd je zo de straat
van Messina met vaak wind en stroom tegen. Dus is het maar het zuiden
geworden. Postie 36 40.06N 015 06.72E

Voor anker achter de pier van Porto
Palo, van links loopt wat deining naar binnen
Donderdag 12 mei 2011, Pozallo
Zes uur 's ochtends, als een stralende rode bal verschijnt de zon boven
de horizon. Geen wind. Nog voor het ontbijt haal ik het anker op en
vertrek. De bedoeling is een lange ruk naar het westen te maken. Hoe
lang? Dat zouden we wel zien. En dat zagen we snel genoeg. Om half
negen begint het een beetje te waaien uit het westen.Om half tien is de
wind rond de 12 knopen, met onze eigen snelheid erbij dus 17 op het
metertje en beginnen we flink te stampen. Het kan wel, maar het is niet
leuk en het hoeft niet. Inmiddels zitten we voor Pozallo. Dus gaat het
roer om en liggen we sinds 10.15 uur voor anker in de beschutting van
de pieren van de commerciële haven van Pozallo. Het was niet de
bedoeling en ik ben ook niet onder de indruk van de schoonheid van deze
omgeving, zie foto. Inmiddels trekt de wind verder aan. West is hier de
overwegende windrichting, iets anders zie ik niet op de verwachtingen.
Het beste dat we kunnen krijgen is windstilte, dan een lange ruk op de
motor.
Positie 36 42.95N 14 50.07E. Wil je me "live" zien liggen: klik
hier
(dit werkt alleen zolang ik er nog lig).

Voor anker bij Pozallo
Vrijdag 13 mei 2011, Onderweg
Om 5.15 uur bij de eerste schemering gaat het anker op in Pozallo. Er
is totaal geen wind, we doen een nieuwe poging om naar het westen te
komen.

Zonsopkomst bij vertrek uit Pozallo
Rustig tuffen we de hele dag op de motor de glooiende en wat nevelige
kust van zuid Sicilië langs. Alleen 's middags een beetje zeewind,
uurtje zeilen.
Zaterdag 14 mei 2011, Marsala
In de eerste uurtjes van deze zaterdag wordt het wat onrustiger. Nee,
geen wind maar vissers om me heen. Lig ik net even op bed en gaat het
weer piep, piep, piepiep. Een stipje op de radar binnen het een mijl
grote cirkeltje om me heen. Radar stil zetten, trui aan en buiten
kijken. Meestal eerst niets te zien. Met de lichten op de kust als
achtergrond zie je de minuscule lichtjes van het vissertje niet. En als
je hem eindelijk gevonden hebt, dan wachten tot hij ophoepelt, weg uit
mijn cirkeltje. Vaart hij vaak gezellig een stukje mee. Of komen er
weer twee nieuwe bij. Komen ze te dicht bij, dan schijn ik met de lamp
in hun richting. Houd je uren bezig. De zee is rimpelloos in het
maanlicht.
Om 10.15 uur kom ik aan in de jachthaven van Marsala. Lomp schreeuwerig
personeel helpt met afmeren. Papieren, paspoort, officiena (kantoor).
29 uur gevaren waarvan 28 op de motor over 139 mijl. We zijn op de
uiterste westpunt van Sicilië.
Zondag 15 mei 2011, Marsala
In Marsala maken ze de beroemde Marsala dessertwijn volgens oude
tradities. Tradities, cultuur en historische bouwwerken hebben ze
hier volop, zie de foto's. Overigens ziet
het er naar uit dat ik hier een paar dagen moet verpozen, maandag en
dinsdag trekt een zware stormdepressie voorbij. Als het meezit kan ik
woensdag verder.

Kathedraal van Marsala

Roken is goed voor het
begrotingstekort

En stegen met afval
Woensdag 18 mei 2011, vertrek vanaf
Sicilië
Tijd om verder te gaan. De harde tegenwind is voorbij. De
voorspellingen geven eerst zwakke wind, later een matige tot stevige
oostenwind. We vertrekken richting Sardinië, als alles meezit en ik heb
goede zin, misschien wel direct naar de Balearen.
Onderweg zal de website niet bijgewerkt worden. Wel kan je mijn positie
vinden op shiptrack, vul in voor
callsign PH0DF (de middelste is een nul).
Volgende pagina Balearen