Vorige pagina                                                                                              Overzicht Middellandse Zee


Balearen


Woensdag 18 mei 2011, vertek vanaf Sicilë

Tijd om verder te gaan. De harde tegenwind is voorbij. De voorspellingen geven eerst zwakke wind, later een matige tot stevige oostenwind. We vertrekken richting Sardinië, als alles meezit en ik heb goede zin, misschien wel direct naar de Balearen.


Nu bijna 5 uur 's middags. Al weer flink wat uurtjes gevaren. Eerst schoot het niet zo op, de wind te hard en te veel tegen en daar bovenop ook nog stroom tegen. Maar inmiddels is de wind wat geruimd en de stroom afgenomen. Ook heb ik een puntje genua bijgezet dat net vol blijft staan, maar de motor staat nog bij. Hopelijk over een paar uurtjes helemaal onder zeil. Het eiland Marettimo is nog steeds in zicht onder een stralend blauwe lucht. Mooi weer maar wel wat fris. In de verte de eerste cirrusbewolking van een naderend front. Die storing zal mij de komende dagen een goede oostenwind moeten bezorgen, we zullen zien. Straks wat macaroni maken. Inmiddels 42 mijl afgelegd.
Positie 18-5-2011 15:02 (utc)  37°59.06'N 011°35.84'E

Matettimo
Marettimo, eiland bij de westpunt van Sicilië

Woensdagavond: Heb het eten op en de afwas gedaan. De zee is een stuk vlakker geworden, straks de zon onder. De wind is te zwak om het alleen te kunnen, ik heb de motor zachtjes bij om de vaart er wat in te houden.
Ook ben ik vandaag aan een nieuw boek (op de e-reader) begonnen: Joost Zwagerman, de Buitenvrouw. Wel wat sexy voor een eenzame zeiler. Straks een eerste slaapje doen.
Positie 18-5-2011 17:25 (utc)  38°02.93'N 011°19.34'E

Donderdag 19 mei 2011, dag 2 van de oversteek naar de Balearen

Gisteravond tegen achten kon de motor uit en zeilden we rustig. Maar om 23.00 uur was het weer afgelopen, de wind te zwak en te veel van achteren, dan heb je wat meer wind nodig. Daarna de hele nacht op de motor. Eerst wat geslapen, maar tegen middernacht werden de tonijnvissers in mijn buurt actief, de één na de andere kwam voorbij. Grote scheepvaart was er ook veel, maar met die AIS zender geven die geen problemen. Je hoeft bijna nooit iets te doen, allemaal varen ze keurig om je heen. Met zo'n AIS responder hoor je er helemaal bij, je bent een van hen en ze houden met jou rekening zoals met de anderen. Eén keer uitgeweken voor een schip dat pal op tegenkoers lag, ik wat naar SB, later ging hij ook wat opzij. Pas om half drie waren de vissers weg, daarna nog wel wat geslapen.
Vanochtend wat meer wind, we zeilen nu echt, motor uit, 14 knopen van achteren. De gribfiles kloppen erg goed.
Positie 19-5-2011 6:35 (utc)  38°21.03'N 009°56.61'E

mijlen maken
Onvermoeibaar trekt de Johanna haar mijlen

Donderdagmiddag: Inmiddels wordt er flink gevaren. De wind is aangetrokken tot tegen de 20 kn, het eerste rif zit in het grootzeil , de watergenerator draait stroom en de windvaan stuurt. Snelheid bijna steeds boven de 6 kn. Ik zit nu onder Sardinië. Daar ga ik dus niet heen, oostenwind zoals nu is zeldzaam en die laat ik niet onbenut voorbij waaien. De bestemming is nu Ibiza. Dat is nog eens 120 mijl verder dan Menorca, totaal vanaf Sicilie 524 mijl. Nu nog te gaan 360 mijl. Ik zou zondagochtend kunnen aankomen op Ibiza. Dat past precies met de windverwachtingen, zondag zal de wind afnemen en daarna naar het westen draaien.
En verder is het koud en bewolkt hier, trui aan, fleece, lange onderbroek en buiten de jas aan en een muts op.
Positie 19-5-2011 13:45 (utc)  38°26.16'N 009°04.48'E

Vrijdag 20 mei 2011,
dag 3 van de oversteek naar de Balearen

Veel wind, wat onrustige nacht door de heftige bewegingen. Wind is rond de 25 knopen, pal achter en we gaan dus erg snel, dubbel gereefd. Het weer is koud en bewolkt. En omdat de wind pal achter staat waait het ook naar binnen. Daarom heb ik de onderste twee luikjes van de ingang dicht. Vanochtend de kachel aan gehad. Het ontbijt is op en het radionetje achter de rug. Ik heb nog 258 mijl te gaan naar Ibiza en een etmaal van 144 mijl achter me.
Positie 20-5-2011 6:29 (utc)  38°39.96'N 006°55.65'E

Vrijdagavond: Vandaag was de wind wat afgenomen (naar 17 kn) en de zee is wat rustiger geworden, een stuk comfortabeler. Het tweede rif is ook weer uit het grootzeil. Maar het weer is koud en grijs, de zee grauw. Allemaal een beetje troosteloos. Maar het zeilt overigens prima, we liggen goed op koers, de windvaan doet het goed en we gaan nog steeds rond de zes knopen.
Omdat het wat rustiger was net uitgebreid eten gemaakt. Kalfsbiefstuk gebakken met een uitje, rijst en een salade van romaanse sla en tomaat.
Nog 198 mijl naar Ibiza. Inmiddels ben ik ook de 005 55E gepasseerd, de oosterlengte van Kampen. Ik ben nu dus weer westelijk van het startpunt, dus eigenlijk al de wereld rond.
Positie 20-5-2011 16:51 (utc)  38°45.99'N 005°39.30'E

Zaterdag 21 mei 2011, dag 4 van de oversteek naar de Balearen

Gisteravond koud en buien waarop de wind draaide. Dat hield me een tijdje bezig. Rond 23 uur de kooi in. De wind bleef maar toenemen, ik zo nu en dan het bed uit om de zaak te inspecteren. Half drie piekte de snelheid van de Johanna boven de 8 knopen, echt te snel. Dus ik de donkere nacht in en het tweede rif gezet. Inmiddels is het licht buiten, we gaan iets minder snel met een hoge achterop komende zee. Het is nog bewolkt, al begint het wolkendek in de verte iets te breken.
Nog 120 mijl naar Ibiza, na een etmaal van 140 mijl.
Positie 21-5-2011 6:29 (utc)  38°45.97'N 003°59.88'E
Om 9 uur 's avonds is het gedaan met de wind. De zeilen klapperen heftig op de nog ruwe zee. Dus wordt de genua opgerold, de boom eruit gehaakt en gesjord, de watergenerator ingehaald en tenslotte het gereefde grootzeil strak in het midden gezet tegen het slingeren. Motor aan.

Zondag 22 mei 2011, dag 5, aankomst op Ibiza

Om 9 uur vaar ik de haven van Ibiza stad binnen. Het is even zoeken waar ik moet zijn. Ik heb een paar marina's gebeld, maar kwam niet verder dan antwoordapparaten. Eerst vaar ik de Puerto Deportiva in. Allemaal jachten een aantal maten groter dan de mijne. Steigers zo hoog dat mijn gangboorden er onder zouden verdwijnen, geen receptie te vinden. Dan naar de Club Nautico. De bezoekersplaatsen zijn daar aan de buitenkant van de haven. Er liggen inderdaad een paar buitenlandse jachten. Daarnaast meert net een enorme ferry aan. In het schroefwater van de ferry gaan deze jachten te keer alsof ze in een wasmachine liggen. Niks voor mij. Uiteindelijk naar de Marina de Botafoch, het verst van het centrum, maar wel met een shuttle bootje naar de stad. Hier kan ik aanmeren bij het tankstation. Een vriendelijke havenmeester wijst me een plek en komt helpen met afmeren. Prijs valt niet echt tegen, 29 euro per dag, exclusief stroom, water, douche, toilet en het shuttle bootje.
Totaal afgelegd vanaf Sicilië 533 mijl waarvan 33 uur op de motor. En de oostenwind heb ik van begin tot het laatste zuchtje op het eind benut conform mijn devies: een goede wind laat je niet voorbij waaien. Sinds het vertrek uit Kampen in 2006 heb ik nu 27.829 mijl afgelegd met de trouwe Johanna.

Ibiza
Ibiza stad vanuit de haven

Maandag en dinsdag 23-24 mei 2011

Boodschappen doen, beetje sightseeing en wat klusjes op de boot. Om met het laatste te beginnen, de ankerlier wilde het anker niet meer vrij uit laten lopen. Dat ging alleen nog maar elektrisch en dat duurt soms wat lang, dan is de boot al weer weggedreven voor het anker beneden is. Daarom de gipsy van de lier gehaald en de koppeling gangbaar gemaakt, was gecorrodeerd, maar loopt nu weer als een zonnetje. Verder heb ik de ingang van de Johanna een eerste keer in de lak gezet. Voorheen was die ingang altijd onbehandeld teak, lekker handig hoef je nooit wat aan te doen. Maar ook teak heeft geen eeuwig leven, het verweerd en wordt erg ruw. Dan is een laklaag toch beter. Dus ik aan het schuren lakken en schuren, het wordt wel wat, al krijg je het niet nieuw. Nu nog vier laagjes lak.
En op en rond de haven is het niet onaangenaam toeven. Weliswaar een nieuwe marina, veel powerboats. Zo ligt naast me een bootje nauwelijks langer dan de Johanna en veel lager. Met ingebouwde motoren van twee maal 550 pk, moeiteloos 120 km per uur volgens de trotse eigenaar. Bij het starten ben ik maar een straatje omgegaan vanwege het lawaai, alsof er een straaljager naast me lag. En dat soort scheepjes liggen er veel, naast natuurlijk de grote hoog opgebouwde jachten met satellietantennes en andere speeltjes. Doe mij maar de Johanna.
Rond de marina veel winkeltjes, restaurants en flanerend volk. En niet te vergeten een goede scheepsbenodigdheden winkel, handig voor alle kleine dingetjes die je net niet bij de hand hebt.

Woensdag 25 mei 2011, naar Formentera

Vandaag een klein rukje naar het zuiden, naar het kleinste eiland van de Balearen, Formentera. Formentera staat bekend om zijn prachtige stranden. Met Peter en Ingrid van de Seawind heb ik in een mooie baai afgesproken. De Seawind vertrok in 2006 gelijk met mij uit Nederland. Bij Gibraltar gingen zij linksaf en ik rechts. Na vijf jaar ontmoeten we elkaar weer, ik met 27.000 mijl op het log, zij met wat minder. De baai waar we afgesproken hebben blijkt lagerwal, daarom gaan we door naar een baai bij La Savino, het hoofdplaatsje van Formentera.

ferry
Onderweg naar Formentera raast de ene na de andere veerboot voorbij

Seawind
Na vijf jaar ontmoeten de Seawind en de Johanna elkaar weer

Donderdag 26 mei 2011, San Antonio, Ibiza

Zo langzamerhand koers ik op Barcelona aan. Vandaag naar San Antonio, een niet zo inspirerend plaatsje in een diepe baai. De tocht er heen is schitterend. In San Antonio lig ik in de jachthaven.

Islote Vedranell
Doorvaart bij Islote Vedranell

San Antonio
Aankomst in San Antonio

Vrijdag 27  mei 2011, Ensenada Sant Miquel

San Antonio is verschrikkelijk. Het deed me denken aan Patong in Thailand. Hordes hooligan-achtige vooral Engelse toeristen, al in de middag slepend met literpullen bier. Een aaneenschakeling van bars en nachtclubs waar de Sangria per liter verkocht wordt. Supermarkten met bijna alleen maar alcoholica in de schappen. Vakantie en zuipen lijken hier synoniemen te zijn. In de jachthaven lag je overigens prima en de douches heb ik zelden zo goed getroffen.
Vandaag verder naar het noorden langs de rotsige kust van Ibiza.

rotsen
Westkust van Ibiza

Aan die kust liggen een aantal diepe baaien. Omdat de wind wat west bevat kies ik een baai met een flinke bocht erin, in de hoop zo niet te veel deining te hebben. Ik anker in de Ensenada Sant Miquel, vijf mijl onder de noordpunt van Ibiza. Het is een mooie baai met steile wanden. En aan het eind van de baai uiteraard de appartementencomplexen, hotels en restaurants, ik moet er nog even aan wennen. Ondanks dat ik in de beschutting van een landpunt lig, rolt de Johanna flink achter zijn anker. Later ga ik verliggen, nog meer de hoek van de baai in, waar ik een mooring oppik, daar is het beter.
Het plan is om morgen naar Barcelona te vertrekken, een oversteek van 145 mijl.

Zaterdag 28 mei 2011, vertrek naar Barcelona

De nacht is verschrikkelijk. De wind valt weg, dan is het rustig zou je denken. Maar niks daarvan, een enorme deining loopt de baai binnen en weet zelfs zijn weg te vinden naar het hoekje waar ik lig. We rollen als een gek. Het enige wat ik in de morgen nog kan bedenken is vertrekken. Kwart voor acht vaar ik dan ook de baai uit en een onregelmatige wilde zee op. Als ik onder de luwte van het eiland vandaan kom pik ik een oostenwindje op, dat geeft een bezeilde koers richting Barcelona. Om twee uur 's middags begint de wind weg te vallen en gaat de motor bij. En ondanks de zwakke wind blijft de zee erg ruw, soms doet de Johanna me denken aan een steigerend paard, we vliegen alle kanten op, erg vermoeiend. Tegen de avond kalmeert de zee eindelijk en tuffen we rustig voort over een licht glooiende zee.

Zondag 29 mei 2011, Barcelona

's Nachts regelmatig een paar uurtjes geslapen. Zo nu en dan wat grote scheepvaart om me heen, maar als door een mysterieuze hand geleid houden ze allemaal een keurige afstand. Slechts één keer moet ik van koers veranderen en dat is voor een stilliggend of geankerd schip. Ik begin de AIS transponder bijna magische eigenschappen toe te schrijven. Voor Barcelona is het druk, veel schepen liggen hier voor anker. Positie: 41 23.26N, 002 12.03E, totaal gevaren vanaf Kampen 28.031 mijl.

Containerschip
Containerschip voor Barcelona

Dinsdag 31 mei 2011, Barcelona

Port Olympic
Een klein stukje van Port Olympic, de haven waar de Johanna ligt

De Johanna ligt dus in Barcelona! Hier blijft het schip een tijdje liggen, donderdag vlieg ik naar huis. Daarmee is weer een trajectje van de wereldreis afgesloten.
Zelf ben ik nu druk met onderhoud en het klaarmaken van het schip om het eventjes alleen te kunnen laten. Voorlopig dus even geen verder nieuws op deze website. De lezers die in mijn verzendlijst staan krijgen een berichtje als we weer gaan varen. Sta je nog niet op de lijst? Stuur dan een mailtje aan:
boot "at"percussion.nl. Natuurlijk wel het "at" vervangen door het bekende apestaartje.

Vasteland Spanje