Vorige pagina                                                                                              Overzicht Middellandse Zee

Woensdag 13 april 2011, vertrek naar Griekenland

We vertrekken met de middagvlucht van Olympic Air naar Athene. Daar met de metro naar het centrum. En dat is niet handig. Om die tijd is de metro erg vol, en als je dan ook nog eens bagage bij je hebt dan ben je voor je er erg in hebt het slachtoffer van de daar opererende bendes zakkenrollers. In het gedrang van het uitstappen zetten ze je klem, je kunt even geen kant op en weg is je portefeulle. En dat is heel jammer want het was een hele mooie portefeuille. De creditcards waren binnen tien minuten geblokkeerd dankzij een telefoontje naar Interhelp, het rijbewijs kan lastig zijn als we een auto willen huren, maar Maaike heeft er ook nog één. En geld kan je tenslotte zo uit de muur trekken. Maar die portefeuille blijft jammer.

Donderdag 14 april 2011, Athene

We spelen een dagje toerist in Athene. Wandelen door de Plaka, klimmen naar de ingang van de Acropolis die om 3 uur 's middags al dicht blijkt te zijn, en zwerven weer door de stad.

Agora
Uitzicht op de Agora, in het midden de tempel van
Hephaistos

Uitzicht uit hotel
En het uitzicht uit het hotel

Vrijdag 15 april 2011, naar Preveza

Met de bus langs de Golf van Corinthe. Maar de bus krijgt een klapband. Die moet eerst gemaakt worden. Als dat klaar is vergist de chauffeur zich en gaat de snelweg op in de richting van Athene. De volgende afslag is ver. En daar kan je wel van de weg af, maar er niet op. Verder dan maar over binnenweggetjes. Na een uur zijn we weer bij de bandenreperateur en nu neemt de chauffeur de goede oprit. Aangekomen in Preveza nemen we een taxi naar de werf waar we net voor donker bij de boot aankomen.
De Johanna is vies, maar maakt het verder goed. De accus zijn keurig bijgeladen met de zonnepanelen, en binnen is het droog.

Zaterdag 16 april - donderdag 21 april 2011, op de werf bij Aktio

Werk aan de boot op de werf bij Aktio. Het onderwaterschip krijgt een dubbele laag echte Griekse antifouling. Ik vervang het schroefaslager. We boenen en poetsen en zetten de zeilen erop.

op de werf

Vrijdag 22 april 2011, Preveza

Vrijdagmorgen volgt de te waterlating. Alles lijkt goed en we meren aan in de haven van Preveza aan de overkant van Aktio.
Afgemeerd aan de steiger zou ik daar de uitlijning van de motor controleren, zeker na het vervangen van het schroefaslager kan dat geen kwaad. De uitlijning klopt niet en is ook niet bij te stellen, één van de stelbouten van een motorsteun blijkt doormidden gebroken. De breuk zit net onder een moer, zodat hij bij een eerste inspectie niet opvalt. Inmiddels is het vrijdagmiddag voor Pasen. En heel Griekenland zit in de kerk of aan de drank. Dat worden dus rustige paasdagen in Preveza.
Toch is er nog genoeg te doen. Zo monteer ik een roerstandgever op de roerkoning. Deze roerstandgever geeft de stand van het roer door aan de elektrische stuurautomaat van Raymarine, de X-5 pilot. Dit in de hoop dat deze dan beter gaat functioneren. Ik monteer overigens een zelfgemaakte roerstandgever aangezien ik vond dat ik al genoeg geld aan Raymarine had uitgegeven. Deze zelfgemaakte roerstandgever kostte 25 euro aan onderdelen, de originele 220 euro.

roerstandgever
Roerstandgever gemonteerd in het achteronder. Links een armpje op de roerkoning, rechts een armpje op een draaipotentiometer

Ook bouw ik een AIS responder in. Dat is een zendertje dat met korte tussenpozen positie, koers en snelheid van het schip uitzendt, zodat deze informatie op een AIS ontvager zichtbaar kan worden. Tot nu toe had ik zelf alleen een AIS ontvanger aan boord, vanaf nu wordt ik dus ook zichtbaar op de AIS van andere schepen. Thuis zien waar ik vaar? Dat kan, er is een website waar de informatie van vele lokale AIS ontvangers gebundeld wordt en op een kaart afgebeeld. Zie: http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?level0=100 en zoek op Johanna, of als "pleasure craft" of als "sailing vessel". Maar ik heb de AIS responder alleen aan als ik vaar, we letten op het stroomverbruik. Ook dekt deze website niet alle gebieden, ik ben dus niet altijd te vinden.

Dinsdag 25 april - donderdag 28 april 2011, Preveza

Dinsdagmorgen bel ik de Solé dealer (mijn motormerk) in Athene. Woensdagmorgen om 9 uur liggen de nieuwe motorsteunen voor me klaar in Preveza. En dezelfde ochtend komt ook nog een lokale koelkastman naar onze niet meer werkende Isotherm koelunit kijken. De goede man vind een lek in de condensor, soldeert het ter plekke, vult het koelsysteem met gas en ook de koelkast wordt weer koud. Niet dat dat nodig is want koud is het toch al.
Ook regent het al dagen bijna continu, met gierende vlagen. Maar onder de kuiptent monteer ik de nieuwe motorsteunen en lijn de motor uit. Alles weer zoals het hoort te zijn.

in Preveza
Preveza, goede ligplaats

Vrijdag 29 april 2011, naar Lefkas

Het is zover, de Johanna vaart weer. Het weer is opgeklaard, de trossen gaan los en we zetten koers naar Lefkas met de bedoeling voor de oversteek naar Italië eerst nog even een paar Griekse eilanden te bezoeken. Eerste ervaring met de stuurautomaat (nu met roerstandgever): veel beter, stuurt rustiger en preciezer. We overnachten in Lefkas aan de kade dicht bij het levendige centrum.

Zaterdag 30 april 2011, Spartakhori

Met zwakke wind pal tegen varen we op de motor naar de baai van Spartakhori op Meganisi. In deze baai hebben we vorig jaar ook gelegen. Maar nu regent het, het restaurant is gesloten en we zijn het enige jacht aan de kade. Een andere wereld. In de regen wandelen we naar het stadje boven de baai. Alles stil, nat en verlaten, wel gaan om 5 uur een paar winkeltjes open.
Inmiddels loeren we op een kans om naar Sicilië over te steken. Maar de langetermijn verwachtingen zien er slecht uit. De depressies die normaal over het noorden van Europa trekken komen nu naar de Middellandse zee. Voor de overtocht naar Sicilië hebben we twee etmalen nodig. Maar de komende week zijn er geen twee etmalen te vinden zonder dat we minstens een dag meer dan 20 knopen tegenwind zouden hebben. Eigenlijk ben ik een passaatzeiler geworden, heerlijk met de wind van achteren en de zon van boven, en dan is dit wel even wennen. We wachten dus maar even. Positie 38 39.62N 020 45.86E.

Spartakhori
Baai van Spartakhori, in het midden de Johanna

Maandag 2 mei 2011, terug naar Preveza

Tegenslag. Maaikes moeder is ziek en heel oud. Dus vliegt Maaike dinsdag
vanuit Preveza naar Nederland. Wij varen vandaag terug naar Preveza. Een tochtje van 20 mijl met mooi zonnig weer. Wel is er veel hoge cirrus bewolking, geen goed teken voor het weer van de komende dagen.
Nadat we bij Lefkas de brug gepasseerd zijn komen we op open water, mooi zeilen! Inmiddels liggen we weer op onze oude plek in Preveza.

Drijvende brug bij Lefkas
De drijvende brug bij Lefkas wordt voor de Johanna opzij gedraaid

Dinsdag 3 mei 2011, Preveza

Maaike is klaar voor vertrek, straks naar het vliegveld. Zelf volg ik de weerkaarten nauwgezet, vrijdag lijkt geschikt voor de oversteek naar Italië, morgen zou misschien ook kunnen. We houden de vinger aan de pols. Het is 270 mijl (twee etmalen) naar Sicilië en de Johanna is er klaar voor.

terras
En we pakken samen nog even een laatste cappuccino

Woensdag 4 mei 2011, vertrek naar Sicilië

Uitgebreid heb ik de weerkaarten (gribfiles) bestudeerd. Vandaag vertrekken lijkt het beste. Volgens de kaarten krijg ik dan eerst een dag zwakke tegenwind, dan een etmaal stevige noordenwind en tot slot, bij de nadering van Sicilië, 12 uur variabele winden. We zullen zien of het klopt.



Volgende pagina