Vorige pagina                                                                                              Overzicht Middellandse Zee

Griekenland
, Ionische Zee

Woensdag 9 juni 2010, Vathi op Itaca

We vertrekken 's ochtends vroeg om zo op de motor varend de 's middag opstekende harde noordwesten (tegen)wind voor te zijn. Om drie uur gaat het anker neer in een diepe baai voor het lieflijke plaatsje Vathi op Ithaca, het koninkrijk van Odysseus.
Positie 38-21.97N 020-43.11E

Donderdag 10 juni 2010, Vathi op Ithaca

Het seizoen in Vathi begint wat op gang te komen. In de morgen begint de grote uittocht
met het vertrek van tientallen jachten van Sailing Holidays, Kirakoulis en Sun Sail, allemaal vol met blote witte mensen. Daarna volgt een rustige dag met lege pleintjes en terrassen in Vathi. Om een uur of drie 's middags begint de instroom, het ene jacht na het andere meert met ratelende kettingen achteruit af aan een van de kades of kiest voor de rust van het vrij ankeren wat verder van de wal zoals wij doen.
In de ochtend maken we een wandeling langs de baai naar de punt van de landtong die de baai van Vathi begrenst, begeleid door de schier eindeloze stroom jachten die uit Vathi vertrekken. Op de kaap staat een eenvoudig kapelletje. Vanaf het kapelletje proberen we verder te wandelen langs de kust, maar het pad is afgesloten door het privee domein van een rijke Griek. Een schitterend paleisje wordt omringt door een weelde van groen dat contrasteert met het verder dorre land. Ondanks het feit dat Griekenland zelf bijna failliet is zijn hier opvallend veel extreem rijken. Wij lopen dan maar hetzelfde pad terug.

Landtong
Kapelletje op Agio Andreas point

Paleisje
Kasteeltje in een paleistuin die een hele baai bestrijkt

vissersboot
Vissersbootje met naast de roeiriemen ook een binnenboordmotor

F in Vathi
De Johanna voor anker in Vathi, Ithaca

Vrijdag 11 juni 2010, One House Bay op Atokos

Eerst boodschapen doen, nog ouderwets naar de kruidenier, de groenteman, de slager en de bakker, ieder zijn eigen specialiteit. En dan sluiten we ons aan in de rij de baai uitvarende jachten. Eerst rustig op de motor, maar al snel komt er een lekker windje waar een een mooi stuk op kunnen zeilen. Al is het niet zo ver naar de diepe One House Bay op het kleine eilandje Atokos.

One House Bay
One House Bay op Atokos

Zaterdag 12 juni 2010, Port Leone, Kalamos

We liggen nu in de prachtig besloten baai van Port Leone op het eiland Kalamos. En met ons nog een viertal andere jachten. Het ankeren hier is wat lastig, iets uit de oever is het al bijna 20 meter diep, dat is ook de diepte waarop ons anker ligt. Totaal hebben we hier 60 meter lijn en ketting uitstaan, maar er is ruimte genoeg voor een grote draaicirkel. Aan de baai ligt een dorp dat sinds de aardbeving van 1953 verlaten is. De watervoorziening was verwoest en de huizen beschadigd. De bewoners hebben er toen voor gekozen niet te herbouwen en zijn vertrokken.

port Leone
Het verlaten dorp bij Port Leone op Kalamos

Zondag 13 juni 2010, Kastos

Vandaag een klein stukje varen naar een dorp op het tegenoverliggende eiland, Kastos. We varen eerst om de punt van Kastos naar de oostkant waar het haventje ligt bij plaatsje met dezelfde naam. Dat is het leuke van dit gebied, overal eilanden met goede ankerplaatsen en schilderachtige haventjes op korte afstanden van elkaar. Het haventje was klein, maar er was nog voldoende ruimte om met de punt naar de pier met het hekanker achter af te meren. Het anker hield goed en wij gingen op pad om een wandeling te maken. Maar toen we net aan de overkant van de haven waren liep er een groot huurjacht binnen dat de plek naast de Johanna wel aantrekkelijk vond. Zij voeren er achteruit in en lieten hun anker pas zakken toen ze goed en wel met de punt bij de kade lagen. Je kunt het die mensen nauwelijks verwijten, als ze ooit al eerder gezeild hebben hebben ze nooit leren ankeren. Voor hen is een anker een soort parkeerrem, je drukt op de knop en hij gaat de grond in. En om hier een 42 voeter te charteren met jezelf als schipper is helemaal niets nodig, alleen maar geld. Dus dreef deze prachtrige Bavaria boven op onze Johanna en bracht ons schip danig in de verdrukking zonder dat we op het moment zelf ook maar iets konden doen. Wij snel terug. De Bavaria had inmiddels het hazenpad gekozen, de buren hielden de Johanna af waarvan het hekanker inmiddels losgerukt was. Gelukkig geen schade. Met de snel opgepompte dinghy brachten we het anker weer uit. Maar dit keer krabte het steeds weer. Denkend aan de harde wind die hier elke avond opsteekt hebben we het zekere voor het onzekere genomen en zijn buiten de haven vrij van iedereen voor anker gegaan. Positie 38 34.20N 020 54.89E.

de Johanna in de verdrukking
De Johanna in de verdrukking, net zichtbaar achter de dwarsliggende Bavaria

Maandag 14 juni, Abelike Baai, Meganisi

Bij de noordpunt van het eiland Meganisi liggen een aantal diepe grillig gevormde baaien. In een daarvan, de baai Abelike ligt de Johanna nu aan het voor-anker met achter een lijn naar een rots op de oever. Dat is omdat het iets uit de kant al erg diep is, zou je vrij draaiend liggen aan alleen het anker, dan heb je veel ruimte nodig. Dit is onze tweede plek in de baai. Eerst lagen we dieper het land in, prachtig helemaal aan het eind. Maar al spoedig werd de rust verstoord door harde beat muziek die verschrikkelijk over het water galmde. Bron is de nieuwe taverna daar: Pirats Cove. Wij zijn toen maar vertrokken naar de plek waar we nu liggen. Mijden dus die taverna. Huidige positie: 38 40.07N 020 47.67E

Abelike baai
Afgemeerd in de Abelike Baai op Meganisi

Dinsdag 15 juni 2010, Spartakhori, Meganisi

Het is weer even wennen. Overal schepen, van alle kanten komen ze, het lijkt hier het IJselmeer wel op een mooie zondagmiddag. Zoveel drukte ben ik niet meer gewend, je moet continu uitkijken. We varen, het zeilen ben ik bijna verleerd, bij complete windstilte, rond Meganisi naar de baai van Spartakhori. Hier is het rustiger dan ik verwachtte, er is een prima plek aan de kade voor ons. Kennelijk is
de massa charteraars in het midden van de week wat verder van Lefkas. Het stadje Spartakhori met zijn smalle kronkelpaadjes ligt hoog boven de baai. Positie 38-39.59N 020-45.84E.

Taverna Spillia, Spartakhori
Taverna Spilia, Spartakhori, de Johanna is de tweede boot van rechts

Marieke voert de vissen
Marieke voert de vissen

Woensdag 16 juni 2010, Palairos

Vandaag naar het haventje van Palairos
op het vasteland van Griekenland. Maar eerst de was doen, de taverna heeft een wasmachine voor algemeen gebruik. In de haven droogt de was slecht, totaal geen wind. Tijdens het varen gaat het beter.

was drogen
De Johanna op wereldreis

Palairos is een prachtig plaatsje, ingeklemd tussen de steile bergen en de zee. Maar wat is het warm hier.Positie 38 46.90N 020 52.65E.

Palairos
Uitzicht over Palairos vanuit de haven

Donderdag 17 juni 2010, Preveza

Vandaag gaat de reis via het kanaal van Lefkas naar Preveza. Het laatste stuk na de brug bij Lefkas kunnen we zelfs zeilen met een prachtig windje. In Preveza meren we af aan de kade voor de cafe's en restaurants. Hier is het zo aan het begin van de avond een gezellige drukte met veel flanerende Grieken. Dit was voorlopig de laatste etappe, hier in Preveza gaat de Johanna zaterdag de wal op waarna we voor een aantal maanden naar Nederland gaan. De volgende etappe gaat net als alle vorige richting Nederland. Wil je een mailtje hebben wanneer we weer gaan varen en op deze site weer verslgen komen, reageer dan even via de contact pagina. Heb je
in het verleden al eens gereageerd, dan mail ik je ook.

Vrijdag 18 juni 2010, Aktio Marine, Preveza

Na een laatste kopje koffie in Preveza gaan we naar Aktio Marine aan de overkant. Hier wordt de Johanna vandaag al uit het water getild. Aktio doet dat heel professioneel met een hydraulische trailer. Morgen vliegen we naar Nederland en wordt het even stil op deze site.

Koffie in Preveza
Een laatste kopje koffie in Preveza

het water uit
De wal op

Volgende pagina

Geen reclame
Voor sailtales kan je geen reclame maken want sailtales is niet commercieel, het is van en door zeilers. Sailtales is een mail-gebaseerd informatiesysteem met vaarinformatie bedacht en opgezet door Joost van de Hafskip. Stuur een blanco mail aan sailtales@janharing.nl voor de gebruiksaanwijzing of kijk op http://www.janharing.nl/dynamic.php?page=59#390 voor verdere uitleg.

Reclame.
Normaal maken we geen reclame op deze site. Maar voor Tom du Jardin maak ik een uitzondering. Tom ontmoette ik op mijn Atlantische rondje 2000 - 2001 en nog vele malen daarna. Hij is een echte zeiler en sindsdien altijd in de watersport werkzaam geweest. Nu heeft hij de opleiding jacht expertise afgerond en is een eigen bureau begonnen. Wil je dus een schip kopen, laat Tom een keuring verrichten. Heb je technisch advies nodig of een taxatie, ook dan kan je Tom inschakelen. Betrouwbaar en deskundig. Zie:
www.tomdujardin.eu