Vorige pagina                                                                                              Overzicht Middellandse Zee

Griekenland
, Cycladen, Amorgos en Naxos

Zaterdag 8 mei 2010, naar Amorgos

Hoewel we eigenlijk van plan waren nog een dagje rustig voor anker te liggen in de Vathi baai op
Astipalaia besloten we rond een uur of elf opeens toch maar te vertrekken. Er stond een gunstige wind en de verwachtingen voor de komende dagen werden steeds slechter. Beter nu een moeiteloos dagje dan dagen lang in deze prachtige maar eenzame baai te blijven liggen. Met wisselende zwakke winden varen we afwisseld op de motor en onder zeil.

gennaker
Wisselende zwakke winden, de gennaker mag uit zijn slurf

We gaan naar Amorgos, daar ligt net achter de wester punt van het eiland een vrijwel geheel omsloten baai die een prima stop voor de nacht biedt.

Kalotaritissa baai op Amorgos
Kalotaritissa baai op Amorgos, vanaf de boot

Maar 's nachts worden we overvallen door een harde zuidoosten wind die met 35 knopen van de berghellingen af waait. Het mag dan een beschutte baai zijn, maar van 2 tot 3 's nachts zitten we afwisselend buiten om in de nauwe baai snel in te kunnen grijpen als het anker niet goed zou houden of we te dicht op een vissersboot zouden komen. Maar alles ging goed en 's ochtends was het windstil. Positie 36 47.57N 025 44.68E

Zondag 9 mei 2010, naar Naxos

Vandaag varen we door naar Naxos. We komen nu in de eilandengroep de Cycladen, de middelste eilanden in de Aegeische zee. Dorre droge eilanden met een eeuwenoude historie die terug gaat tot de tijd van Odysseus. De eilanden liggen hier dichter opeen, we varen nu continue tussen rotsige eilandjes en kale hellingen. Het laatste stuk gaat via de nauwe doorvaart tussen Paros en Naxos. Ondanks de voor vandaag nog gunstige weersvoorspelling staat hier al een harde noordenwind met stevige zeegang. De motor moet er even flink aan te pas komen om deze doorvaart te klaren. Om 2 uur zijn we op Naxos, meren af in de kleine haven. Positie 37 06.27N 025 22.47E

haven van Naxos
Afgemeerd in de haven van Naxos, de Johanna in het midden rechts naast de motorboot

Maandag 10 mei 2010, Naxos

De hoofdstad van Naxos, waar wij nu liggen, heet Chora. Chora is een oude Venetiaanse vesting waaromheen de moderne stad is gebouwd.

Zeefront van Chora
Zeefront van Chora, boven de oude Venetiaanse burcht

Door de oude Kastro (burcht) kan je uren dwalen en verdwalen, kronkelstraatjes, trap op en trapje af. we bezoeken de toren van de Kastro met prachtige uitzichten over de haven en bekijken het Venetiaans museum.

straat in de Kastro
Straatje in de Kastro

Toren van de burgt
Toren van de Kastro

Dinsdag 11 mei 2010, Naxos

Met een huurauto er op uit. We maken een rondrit over Naxos om een indruk van het eiland te krijgen.

Byzantijns kerkje
Karakteristiek kerkje, duizend jaar oud

Uitzicht over het noorden van Naxos

Ook komen we langs een steengroeve uit de zesde eeuw voor Christus, hier ligt een even oud niet afgemaakt zeven meter lang beeld van Dionysos. Het verhaal gaat dat de opdrachtgever niet tevreden was over de kwalitiet van het marmer en de bestelling geannuleerd heeft.

beeld
Niet afgemaakt beeld

venetiaans kasteel
Venetiaans kasteel aan de noordwestkust

kasteel vam binnen
In het kasteel

Donderdag 13 mei 2010, Naxos

Op onze rondrit over het eiland afgelopen dinsdag hebben we geprobeerd het kerkje Agios Mamas de vinden, maar tevergeefs. De reisgids sprak over een 9de eeuws kerkje links van de weg tussen de olijfgaarden, maar daarmee vind je het niet. Maar nu heb ik een boek met wandelroutes over Naxos, en daarin staan de GPS posities van de belangrijkste bezienswaardigheden. Wij rijden het betreffende stuk weg een paar keer heen en weer, uiteindelijk, de pijl van de GPS volgend, zien we ver weg in de diepte tussen de begroeiing een plaatje van een kerk, afgelegen en moeilijk bereikbaar. Positie voor wie het ook wil vinden: 37 03' 37.5''N 25 25' 41.8''E. Langs een in het boekje aangegeven stuk wandelroute dalen we af het dal in naar het kerkje. Dat wandelpad moet een eeuwenoude route zijn, slingerend tussen de muurtjes van de velden door, dichtgegroeid met struikgewas en distels.

Agio Mamas
Agio Mamas tussen de olijfgaarden

Aangekomen bij Agia Mamas

Bij de kerk aangekomen blijkt hij open te zijn en in behoorlijk vervallen toestand. Hier en daar zijn nog restanten van fresco's te zien. Mooi is ook dat bij de constructie van de kerk resten van oudere Griekse bouwwerken zijn hergebruikt. In de klokketoren zitten delen van oude pilaren, raamkozijnen komen zo uit Griekse tempels. Als we onder de schrammen en de bulten bij de auto terug zijn (een lange broek is toch beter voor dit soort wandelingen) gaan we verder naar de kerk van Drosiani. Ook hier helpt de GPS hem te vinden. Agio Drosiani is een grotere kerk uit de 5de en 6de eeuw. De fresco's in de kerk zijn in goede staat. Deze fresco's zijn oorspronkelijk uit de 6de eeuw, maar zouden in de 13de eeuw overgeschilderd zijn.

Agio Drosiani
Agio Drosiani heeft van buiten meer weg van een sprookjeskasteel dan van een kerk

Fresco's
Fresco's in Agio Drosiani

Over de centrale bergrug van Naxos gaan we verder. Het klooster Fotodotis (15de eeuw) blijkt eveneens moeilijk te vinden. Als we het volgens de GPS op een paar honderd meter genaderd zijn proberen we verder te lopen. Maar de GPS geeft de horizontale afstanden weer, we zien het klooster liggen, op de berg, honderden meters hoger, onbereikbaar, het wandelpad dat erheen zou moeten leiden is onvindbaar. Via een hobbelig pad weten we later met de auto wel in de buurt te komen. Het gebouw, nu verlaten,  heeft meer van een fort waar de monniken zich veilig voelden voor de vele zeerovers uit vroegere eeuwen. Hoewel de reisgids vermeldt dat het klooster open is en de onderliggende basiliek toegankelijk, kunnen we er niet in. Een bord geeft aan dat dit object met EU geld gerestaureerd is, inclusief nieuwe sloten en deuren om EU burgers de komende eeuwen buiten te sluiten.

Klooster van Fotodotis
Fotodotis, met EU geld opgelapt

Vrijdag 14 mei - dinsdag 18 mei 2010, Naxos

Een harde westenwind, ongebruikelijk voor deze tijd van het jaar, kluistert ons aan Naxos. Maar we amuseren ons wel, maken lange wandelingen over ongerepte paden over de bergen en langs vergeten kapelletjes. En het schip krijgt ook weer eens wat aandacht, zo neem ik alle lieren grondig onderhanden, helemaal uit elkaar, onderdelen goed schoonmaken, alle saharazand eraf, en met nieuw vet weer in elkaar.

Agios Ioannis Theologicos

Tempel van Apollo
Tempel van Apollo. De 7 meter hoge poort van deze tempel is sinds zijn oprichting in de 6de eeuw voor Chr. altijd overeind gebleven