Vorige pagina                                                                                              Overzicht Middellandse Zee

Griekenland


Maandag 26 april 2010, aankomst Mandraki haven, Rhodos

Naar Rhodos varen is eenvoudig. Je zet de stuurautomaat op track, dan vaart hij er helemaal vanzelf naar toe. Af en toe gaat er een alarm af en dan moet je even uitwijken voor wat groots dat in de weg zit en verder doet de motor zijn werk. Echt Middellandse zee. Maar ben je eenmaal aangekomen op Rhodos, dan heb je een probleem. Eerst de Mandraki haven in, de oudste haven van de stad. Barstens vol met charter- en rondvaartboten. Geen gaatje te vinden. Ik blaas onverrichterzake de aftocht. Dan maar naar de nieuwe marina, volgens het boek, een paar jaar terug, in aanbouw. Naar buiten varen., daar zie ik de marina in de verte, allemaal hijskranen. Niks dus, terug naar Mandraki. Ik vind een klein gaatje naast de kustwachtboot. Mediterraan afmeren dus. Hekanker op tijd uit, perfecte manouvre. Maar de kustwacht staat klaar om me weg te sturen, nee hier niet liggen. Waar dan heen vraag ik ze, naar de marina is het antwoord, die is open. Nu vaar ik echt helemaal naar de marina. Niets open. Een baggerschip verspert de ingang, geen jacht te zien. Ik weet het niet meer. Dan hoor ik een ander jacht (in de verte te zien) port control oproepen. Heb ik ook al gedaan, die antwoorden niet. Ik antwoord wel, alles vol hier. Maar zij zullen Alpha Marine, hun agent, wel even roepen op 77. Ik luister mee en meld me even later ook aan. Kom maar naar Mandraki, we zullen een plek voor je zoeken. Ik krijg een plek toegewezen aan de rand van een open stuk dat voor een ferry gereserveerd is. Ligt prima, direct bij de stad. De havenmeester wil me later weer wegsturen, maar de agent grijpt in en ik mag blijven. Zo werkt het hier dus, een plek koop je via de betaling voor de agent, 50 euro, dan klaart hij je ook in. Daarbij komt dan nog het geld voor de douane. EU zou je zeggen, vrij verkeer? Daar hebben ze hier nooit van gehoord. Een EU jacht is niet Grieks en volgt dus de complete procedures met alle kosten daaraan verbonden. Net wat door Rhodos gewandeld. Rhodos is echt mooi.

Havenhoofd
Havenhoofd dat er wezen mag, voor de ingang naar de Mandraki haven

afgemeerd
Afgemeerd in de Mandraki haven in Rhodos

Dinsdag 27 april 2010, Mandraki haven, Rhodos

Rustige dag in de haven. Nieuwe startaccu gekocht, met de accu op de fiets naar de boot en gemonteerd. Alles weer piekfijn in orde.

Voor de geinteresseerden: bij de pagina over het Suez kanaal heb ik een beeld van het AIS scherm van de uitvaart bij Port Said toegevoegd. Zien, klik hier.

Vrijdag en Zaterdag 30 april en 1 mei 2010, Rhodos

Maaike is donderdagavond aangekomen, de bemanning van de Johanna is weer compleet. De klussen zijn geklaard, nu Rhodos bekijken. De oude stad van Rhodos is een ommuurde vesting uit de middeleeuwen. De stad was eeuwen lang een bolwerk van de kruisvaarders maar werd in 1534 na een beleg van zes maanden door de Turken ingenomen. De Turken waren met 100.000 man, de kruisridders hielden stand met 1500 man, de verdedigingswerken waren degelijk, maar niet bestand tegen verraad.

De Socratesstraat
Socratesstraat in de oude stad van Rhodos, er is net een cruiseship met toeristen losgelaten

Plein
Rustig pleintje

Straat van de Ridders
Straat van de kruisridders

vestingwerken
Vestingwerken rond de oude stad

op de muren
De kapitein op de muren van de oude stad

Tussen de muren
Tussen de muren van Rhodos

Zaterdag ben ik ook gaan afrekenen met de agent. Hij presenteerde een rekening van 360 euro. Te gek heb ik hem gezegd. Ja, maar dat was dan 50 euro voor de douane (met kwitantie) voor het inklaren vanuit een ander EU-land (Cyprus), 30 Euro voor het transit log, verplicht voor alle niet-Griekse (dus voor EU) schepen om in iedere haven in en uit te laten stempelen, plus liggeld. Na wat onderhandelen kwamen we uit op 225 euro totaal. Ik snap nu ook hoe het werkt. Die douane en transitlog daar doe je niets aan, Griekenland lapt de EU regels aan zijn laars. Het havengeld in Rhodos is laag, daarom zegt de havenmeester tegen iedereen dat er geen plaats is en dat je moet vertrekken. Via de agent (Alpha marine op kanaal 77) krijg je wel een plaats. De havenmeester heeft zo een rustig leven en de agent deelt de opbrengst met de havenmeester. Het lijkt Egypte wel.

Volgende pagina: Symi