Vorige pagina                                                                                              Overzicht Middellandse Zee

Cyprus

Maandag 19 april 2010, aankomst in Paphos op Cyprus.

Na precies twee volle etmalen vanaf Ismalia meer ik af in het haventje van Paphos op de westpunt van Cyprus. Blij om op de Middellandse Zee te komen, blij weer in Europa te zijn. En heerlijk om Egypte uit te zijn. Het motortje van de Johanna heeft 48 uur non-stop moeten draaien. Het hele traject zeer zwakke wind tot helemaal geen wind. Maar we zijn er!

windstille zee
Windstille Midellandse Zee in de schemering

Dinsdag 20 april 2010, Paphos

Johanna in Paphos
De Johanna (linker zeiljacht) in de haven van Paphos

Vandaag een rustig dagje. Eerst schoonmaken. Dikke laag zand en modder van de boot gespoeld, wel met zout water, toch is het schip weer prachtig. Dan naar de supermarkt, lekker, lekker, wat een luxe, wijntje, Franse kaas, roomboter. Vervolgens een auto gehuurd, in eerste instantie om diesel te gaan kopen, maar die huur gaat per drie dagen, dus komende dagen ga ik het eiland rond toeren. En terwijl ik dit schrijf gebeurt er een wonder: het regent, er valt zo maar zoet water uit de lucht, wat een verspilling! Het is heel lang geleden dat ik dat meegemaakt heb. Het leven in Europa is zo gek nog niet.

bloemen
Bloemen groeien hier zo maar vanzelf in het wild

haven Paphos
Haventje van Paphos met het karakteristieke fort

Donderdag 22 april 2010, Paphos

Gisteren mooi wezen toeren, de bergen in. Nevelige vergezichten, pijnbossen en een groen land. Het voorjaarszonnetje probeerde nog wat van het weer te maken, maar de gure westenwind overstemde alles. Het was vreselijk koud. Dus was ik blij weer naar zeeniveau te kunnen afdalenen om beschutting te vinden op de trouwe Johanna.
Vlak achter het haventje van Paphos liggen de ruines van het antieke Paphos. Opgravingen hebben daar een aantal overheidsgebouwen en restanten van oud-Griekse villa's blootgelegd. Vooral de mozaiken uit de villa's zijn prachtig. Vrijwel ieder vloer die nog een beetje heel is is ingelegd met vaak miljoenen steentjes.

mosaik
Deel van een mosaik uit het huis van Aion

ruines
Minder goed bewaard gebleven villa

Zaterdag 24 april 2010, onderweg op de Middellandse Zee

Vanochtend om 7 uur vertrokken. Eerst langs de maritieme politie die het uitklaringsbewijs willen zien voor je mag vertrekken. Dan in de tintelende koude van de ochtend de zee op. Weinig tegenwind, nog wel wat golven uit het westen. Stroom tegen, het gaat niet snel. De zon warmt me weer wat op, heerlijk weer op zee, zelfs al is het op de motor.
Dan komt de stootwil. Ik had altijd (ik kan nu weer zeggen ik heb) een grote witte stootwil met blauwe uiteinden. Die stootwil hebben we in februari 2008 bij de ingang van het Panama kanaal verloren doordat de linehandlers dachten dat een halve strik een knoop was. En die stootwil komt nu zomaar hier op de Middellandse zee naar me toe drijven. Alsof hij ook mij nog kent. Ik zie hem al uit de verte, herken hem als hij dichterbij komt. Meer dan twee jaar hebben we er over gedaan om elkaar terug te vinden. Autopilot los en ik erop af. Bij de tweede nadering biedt hij gewillig zijn touwtje aan mijn pikhaak aan. Hij is weer terug! Ik de ene kant van de wereld om, hij de andere. Hij heeft in de Carib de golfstroom opgepikt naar de noordatlantische oceaan. Op de westenwinden overgestoken. Door de stroming langs Gibraltar, dan de westenwinden naar hier. Net op tijd pik ik hem op voordat hij in Israelische handen valt. Stootwil heeft nu een ereplek op het achterdek en mag binnenkort aan het werk.
Ondertussen tuffen we rustig voort. De harde middagwinden van de laatste dagen zijn uitgebleven, dat waren mogelijk lokale zeewinden. We koersen op Rhodos aan, nu 4 uur 's middags (lokale tijd) nog 187 mijl, maandagmorgen aankomen. Mocht het weer tegenzitten dan zijn er uitwijkmogelijkheden onder de Turkse kust.

stootwil
Het onweerlegbare digitale bewijs, de stootwil is terug. Het hekanker staat gereed voor het "Mediterraan afmeren"

Positie 24-4-2010 13:06 (utc) 3503.53'N 03140.46'E

Zondag 25 april 2010, onderweg naar Rhodos

Er is nu wat wind gekomen, zo'n knoopje of 10. Je zou er op kunnen zeilen, alleen de verkeerde kant uit en dat schiet niet op. Naar Rhodos is nog 77 mijl. En volgens de voorspellingen zal de wind komende dagen stevig toenemen, dus nu maar even door varen, op de motor dus weer. Morgenochtend in Rhodos is de planning. Maaike komt daar donderdag aan, dan varen we weer samen. Eerst heb ik dan nog een paar dagen om het schip wat bij te werken. Zo moet de startaccu van de motor vervangen, toen ik bij vertrek de sleutel omdraaide wist hij niet meer dan een kreunend geluid te produceren. Gelukkig heb ik indertijd een schakelaar tussen het motorcircuit en het boordnet gelegd, daardoor kan ik ook op de boordaccus starten.
De zee is redelijk vlak, aan stuurboord schuift een stuk Turkse kust voorbij. Die kust is hoog, met ver daarachter de besneeuwde toppen van de Anatolische bergen.

Anatoilische bergen
Besneeuwde toppen van de Anatolische bergen