Vorige pagina                                                                                              Overzicht Rivieren en Kanalen


De Rhône vanaf Viviers

Kaart van de route

Om een beter overzicht van de route te geven heb ik een kaartje beschikbaar met daarin aangegeven de route die we op het oog hebben. Deze route gaat via de Rhône, de Saone, le Canal des Vosges, het Canal de l'Est naar de Maas. Een alternatief is dat we via de Moezel en de Rijn varen, valt nog te bezien.
Voor de kaart klik hier (opent in een nieuw window).


Dinsdag 12 juli 2011, naar Valence

Op dit traject is de Rhône bijna helemaal gekanaliseerd. Je vaart dan eigenlijk door een betonnen bak die na de stuwen hoger ligt dan het omringende land. De stroom neemt toe, we moeten vaak tegen meer dan 2 knopen opboksen, met een netto snelheid die amper boven de 4 knopen uitkomt.

stad aan de oever
La Voulte-sur-Rhône

brug
De hangbrug bij La Voulte-sur-Rhône

de Rhone
De Rhône ligt hier hoger dan het omringende land, we varen op de hoogte van de boomkruinen

Inmiddels liggen we in de comfortabele jachthaven van Valence. Jammer genoeg buiten de stad, maar er is een supermarkt op loopafstand.

Woensdag 13 juli 2011, Valence

Het giet van de regen. We zijn in Valence gebleven.

Donderdag 14 juli 2011, St-Clair du
Rhône

Het heeft gisteren enorm geregend, en dat merken we meteen. Slechts met heel veel motor weten we de snelheid over de grond boven de 3 knopen te krijgen. We kruipen vooruit. Gelukkig wordt het in de loop van de dag na iedere stuw en sluis beter. Al met al varen we vandaag in 10 uur via drie sluizen 72 km naar de jachthaven van St-Clair du Rhône, 41 km voor Lyon. De route voert weer via een helemaal gekanaliseerde rivier door bergen en dalen met overal de beroemde wijngaarden met alle varianten van de Côte du Rhône.

wijngaarden
Hier komen de Côte du
Rhône wijnen vandaan

jachthaven
In de jachthaven van St-Clair du
Rhône

vuurwerk
En vandaag is de 14de juli

Vrijdag 15 juli 2011, naar de Sa
ône

Vandaag het laatste stuk Rh
ône, naar Lyon en verder de Saône op. Weer een prachtige route afgewisseld met saaie stukken kanaal waar erg veel stroom staat.

Chateau
Wijngaard compleet met chateau

Vienne
Oever van de Rh
ône in Vienne

Sluis
Duwcombinatie schuift de sluis in

Meestal gaat het schutten heel vlot, vaak is het inclusief wachttijd in een half uur geklaard. Maar bij de laatste sluis net voor Lyon hebben we pech. We moeten wachten op een beroepsschip dat voorrang heeft. Normaliter kunnen we dan achter het grote schip de sluiskolk in. Maar deze duwcombinatie is zo lang dat er in de 193 meter lange kolk geen ruimte meer is voor ons. Dat betekent bijna een uur extra wachttijd.
Maar daarna zijn we dan in Lyon. De lastige Rhône met zijn sterke stromingen is achter de rug! Inmiddels bevinden we ons al 160 meter boven zeenniveau. In Lyon stroomt de Saône in de Rhône. Vanaf hier volgen we de Saône. Van het water gezien lijkt Lyon een prachtige stad. Je zou er zo een paar dagen kunnen blijven. Maar dat doen we niet. Er zijn geen goede aanlegplaatsen en Lyon wordt voor schepen als onveilig beschouwd. Verhalen doen de ronde over jachten die 's nachts door vandalen worden losgegooid tot diefstallen en berovingen. Doorvaren dus!

Lyon
Centrum van Lyon

En we varen door tot Neuville sur Saône. Een plaatsje 20 km en één sluis ten noorden van Lyon. Die sluis is een slag ouderwetser dan de sluizen in de
Rhône. Er is geen krachtcentrale maar een ouderwetse waterval. Geen drijvende bolders meer maar klassieke waaraan je je trossen moet omhaken bij het omhooggaan.

sluis
De eerste stuw in de Saône met de sluis geheel rechts

afgemeerd
Afgemeerd in Neuville sur Saône


Volgende pagina Saône