Reisverslag |
Maandag 18 juni 2001, Yarmouth
Isle of Wight. Douwe: Gisteren tegen de middag met het oostgaande tij richting thuis vertrokken. Oorspronkelijk had ik gedacht het traject in kleinere etappes af te leggen. Zo was ik eerst van plan naar Salcombe te varen en dan een lange ruk naar Wight. Maar omdat die lange ruk gezien het tij toch overnacht zou moeten, en ik dan dus 's avonds uit Salcombe zal moeten vertrekken kon ik net zo goed meteen doorvaren. Toen ik wegvoer stond er een harde NW wind, ik verheugde me al op lekker snel zeilen, vertrok dubbelgereefd. Eerst liep het dan ook heel lekker, maar algauw kon er een rif uit en nog één tot om 3 uur 's nachts de snelheid zo gedaald was dat de motor er bij aan moest. De nacht was wat onrustig, niet meer wat ik op de oceaan gewend was. Met de radar bij en een alarm op een afstand van 2 mijl was het toch eigenlijk iedere 10 minuten raak, telkens wel weer een vissersbootje of zo'n zeiljacht wat zonodig 's nachts moet varen. Alleen bij het oversteken van Lyme Bay heb ik geloof ik een keer een uurtje kunnen slapen. Vandaag in het begin van de middag, precies bij het kenteren van het tij liep ik de Solent via het North Channelaan. De haven van Yarmouth is nog altijd even schilderachtig als vanouds, naast de vele moderne jachten nog altijd de klassiekers afgemeerd tussen de palen. Nog een aanvulling op het verhaal over de laatste dagen
van de oversteek vanaf de Azoren. Toen de Pelican zijn voorstag brak heeft
de Victoria Vision 40 liter diesel overgezet. In Falmouth hebben we het
complete verhaal gehoord. De Victoria Vision is 10 mijl terug gevaren, en
heeft voor de Pelican 2 containers met een lijn aan een stootwil
vastgemaakt in zee gedropt. De Pelican pikte dit bij de eerste poging op.
Daarnaast echter had de VV via de Inmarsat terminal Falmouth Coastguard
over het gebeurde geďnformeerd. Falmouth Coastguard begreep dat ze nog
niet genoeg diesel hadden om voor de volgende in aantocht zijnde
stormdepressie Falmouth te bereiken. In zo'n geval houdt de Coastguard
niet van risico en neemt maatregelen. Ze vonden een tanker bereid om om te
varen naar de Pelican en de benodigde brandstof over te zetten.
|
||
Donderdag 21 juni 2001, Dover Douwe:Dinsdag morgen werd ik door Dave (van de Adagio, Adagio ligt in Trinidad, Dave en Anne de zomer thuis) opgehaald en heeft hij me zijn bedrijf laten zien. Het is een bedrijf dat zich beweegt op het grensvlak van technologie en vormgeving, aan de ene kant maken ze lay-outs en ontwerpen voor verpakkingen, aan de andere kant ook de software en hardware die hiervoor nodig is. Ook veel nieuwe technologie op het gebied van video productie en presentaties. Daarna met Dave wezen lunchen in de Royal Yarmouth Yachtclub, prachtig uitzicht over de Solent. In de middag al weer varen, nog net even het late tij pakken naar Ryde, op de oostkant van Wight, daar voor anker. Woensdag vroeg (4.00 uur) met het opkomende tij naar Brighton, geen wind, alles op de motor. 11.00 al in Brighton, even de stad in geweest, langs zee gewandeld, je wordt maar stijf van al dat varen. In Brighton lag de Victoria Vision weer, gezellig met Bruce en Woody wezen eten. Raar eigenlijk, mensen die je in oktober in Lanzarote hebt ontmoet, daar vaar je tot Dover samen mee op, na twee keer de oceaan over gestoken te zijn. En vandaag dus naar Dover, 5.00 uur in de morgen weg, 15.00 aangekomen, 10 uur over 65 mijl, weer veel op de motor. Op dit traject heb je 2 tijen mee, eerst de vloed in het kanaal, dan de eb richting Noordzee, schiet lekker op.
|
||
Vrijdag 29 juni 2001,
17.00 tot 19.00. Open schip op de Johanna in Deko Marina, Lelystad. |
Het Atlantische project |
||
vervolg reisverslag voorafgaand reisverslag |