wave4.avi (32466 bytes) Reisverslag

knopje.gif (1063 bytes)     vervolg reisverslag

knopje.gif (1063 bytes)        index reisverslag

Maandag 18 juni 2001, Yarmouth Isle of Wight.
Douwe: Gisteren tegen de middag met het oostgaande tij richting thuis vertrokken. Oorspronkelijk had ik gedacht het traject in kleinere etappes af te leggen. Zo was ik eerst van plan naar Salcombe te varen en dan een lange ruk naar Wight. Maar omdat die lange ruk gezien het tij toch overnacht zou moeten, en ik dan dus 's avonds uit Salcombe zal moeten vertrekken kon ik net zo goed meteen doorvaren. Toen ik wegvoer stond er een harde NW wind, ik verheugde me al op lekker snel zeilen, vertrok dubbelgereefd. Eerst liep het dan ook heel lekker, maar algauw kon er een rif uit en nog één tot om 3 uur 's nachts de snelheid zo gedaald was dat de motor er bij aan moest. De nacht was wat onrustig, niet meer wat ik op de oceaan gewend was. Met de radar bij en een alarm op een afstand van 2 mijl was het toch eigenlijk iedere 10 minuten raak, telkens wel weer een vissersbootje of zo'n zeiljacht wat zonodig 's nachts moet varen. Alleen bij het oversteken van Lyme Bay heb ik geloof ik een keer een uurtje kunnen slapen. Vandaag in het begin van de middag, precies bij het kenteren van het tij liep ik de Solent via het North Channelaan. De haven van Yarmouth is nog altijd even schilderachtig als vanouds, naast de vele moderne jachten nog altijd de klassiekers afgemeerd tussen de palen.  

Nog een aanvulling op het verhaal over de laatste dagen van de oversteek vanaf de Azoren. Toen de Pelican zijn voorstag brak heeft de Victoria Vision 40 liter diesel overgezet. In Falmouth hebben we het complete verhaal gehoord. De Victoria Vision is 10 mijl terug gevaren, en heeft voor de Pelican 2 containers met een lijn aan een stootwil vastgemaakt in zee gedropt. De Pelican pikte dit bij de eerste poging op. Daarnaast echter had de VV via de Inmarsat terminal Falmouth Coastguard over het gebeurde geďnformeerd. Falmouth Coastguard begreep dat ze nog niet genoeg diesel hadden om voor de volgende in aantocht zijnde stormdepressie Falmouth te bereiken. In zo'n geval houdt de Coastguard niet van risico en neemt maatregelen. Ze vonden een tanker bereid om om te varen naar de Pelican en de benodigde brandstof over te zetten.
Zodra de tanker binnen VHF bereik was werden de laatste posities doorgegeven. De tanker zou de Pelican voorbij varen en dan stoppen. Toen Peter en Elisabeth op de Pelican de tanker met alle verlichting aan om 2 uur in de nacht in zicht kregen, konden ze hun ogen niet geloven, het was een eindeloos lange supertanker van zeker 500.000 ton. Toen deze gestopt was naderde de Pelican de tanker van achteren, terwijl de tanker een 200 meter lange tros (5 cm dik) uitvierde met aan het eind een lichtboei en daarna met wat afstand er tussen 5 vaatjes diesel van 25 liter. Met Elisabeth aan het roer pikte Peter vanaf het voordek de lichtboei op en haalde de tros op het voordek binnen. Er kon geen tros meer bij op het dek toen hij eindelijk de vaatjes diesel te pakken had. Daarna de tros weer in het water en opzij voordat de tanker vaart ging maken. De hele operatie werd via de marifoon gecoördineerd. Eerst verbaasde Elisbeth zich erover dat er aan dek van de tanker niemand te zien was, toen ze beter keek zag ze een hele rij miniscule poppetjes aan de reling staan te kijken, de verhoudingen waren anders dan ze had verwacht. De vaatjes bevatten zware donkere olie, maar de motor liep er prima op. De volgende morgen heeft de Victora Vision zijn diesel op volle zee weer teruggekregen, inmiddels een routine operatie. 

 

Donderdag 21 juni 2001, Dover
Douwe:Dinsdag morgen werd ik door Dave (van de Adagio, Adagio ligt in Trinidad, Dave en Anne de zomer thuis) opgehaald en heeft hij me zijn bedrijf laten zien. Het is een bedrijf dat zich beweegt op het grensvlak van technologie en vormgeving, aan de ene kant maken ze lay-outs en ontwerpen voor verpakkingen, aan de andere kant ook de software en hardware die hiervoor nodig is. Ook veel nieuwe technologie op het gebied van video productie en  presentaties. Daarna met Dave wezen lunchen in de Royal Yarmouth Yachtclub, prachtig uitzicht over de Solent. In de middag al weer varen, nog net even het late tij pakken naar Ryde, op de oostkant van Wight, daar voor anker. Woensdag vroeg (4.00 uur) met het opkomende tij naar Brighton, geen wind, alles op de motor. 11.00 al in Brighton, even de stad in geweest, langs zee gewandeld, je wordt maar stijf van al dat varen. In Brighton lag de Victoria Vision weer, gezellig met Bruce en Woody wezen eten. Raar eigenlijk, mensen die je in oktober in Lanzarote hebt ontmoet, daar vaar je tot Dover samen mee op, na twee keer de oceaan over gestoken te zijn. En vandaag dus naar Dover, 5.00 uur in de morgen weg, 15.00 aangekomen, 10 uur over 65 mijl, weer veel op de motor. Op dit traject heb je 2 tijen mee, eerst de vloed in het kanaal, dan de eb richting Noordzee, schiet lekker op.

 

Vrijdag 29 juni 2001, 17.00 tot 19.00. Open schip op de Johanna in Deko Marina, Lelystad.
Alle meer of minder trouwe lezers van de website zijn welkom voor de bezichtiging van de Johanna en een drankje op de terugkeer van mij en het schip na een jaar varen en twee Atlantische oversteken.
Hoe vind je Deko marina: neem in Lelystad de weg naar Enkhuizen en ga direct rechts af, nog voor de brug. Dan rechts aanhouden, even later is Deko aan de linkerkant.

Het Atlantische project   

hap.cpt (75982 bytes)

knopje.gif (1063 bytes)

knopje.gif (1063 bytes)

    vervolg reisverslag

    voorafgaand reisverslag