wave4.avi (32466 bytes) Reisverslag

knopje.gif (1063 bytes)     vervolg reisverslag

knopje.gif (1063 bytes)        index reisverslag

Zondag 10 juni 2001
Positie: 13.00 UTC  45.35 noord   13.07 west. Er is nauwelijks enige wind. Ze gaan op de motor nu richting Brest (Frankrijk). Dat is nog
            361 mijl.

 

Maandag 11 juni 2001
Positie: 10.00 UTC   46.25 noord   11.09 west. Weinig wind, maar voor vanavond is er meer wind voorspeld. Daarom is besloten om toch maar weer koers te zetten richting Falmouth (nog 318 mijl). Ze denken daar in de loop van donderdag aan te kunnen komen. Er is voldoende brandstof aan boord.

 

Dinsdag 12 juni 2001
Positie: 13.00 UTC  48.12 noord   08.18 west. Er was geen wind, dus hebben ze gemoterd. Nog 160 mijl te gaan naar Falmouth.

 

Woensdag 13 juni 2001
Douwe:
Wegens de kapotte Inmarsat terminal zijn de volgende verslagen vertraagd verzonden.

06041129 4122.96N 02523.33W 054005
Dag 3, 97 mijl afgelegd, 987 te gaan. Eindeloos olieachtig golvende zee, sinds gisteravond weer op de motor. Net ver weg een walvis, donkere rug schoot omhoog, brede staartvin bij het onderduiken. Nog voor 6 dagen diesel. 

06051121 4233.03N 02320.36W 053004
Dag 4, 98 mijl, nog 872. Gistermiddag weer walvissen (foto), een hele kudde. Brede donkere ruggen, snuiven en spuiten. We zaten er midden in. Verder steeds veel dolfijnen en schildpadden (foto), lijken doelloos rond te drijven in deze eindeloosheid. Hele nacht op de motor gevaren, net olie ververst.

06061522  4338.41N  02028.64W  072005
Dag 5, 103 mijl, 732 te gaan. Zeilen nu al weer sinds gisterochtend. Wind ZO 10kn, lopen rond de 5, heerlijk weer eens te zeilen. Vannacht 02.00 uitgeweken voor een ander jacht, zo te zien niemand op wacht. Vanochtend vroeg 2 carriers, wordt druk hier. Ook steeds contacten met jachten om ons heen, echter niemand in zicht. Guy met zijn Clin d'Oeil is goed aangekomen in Horta, laatste 18 mijl achter een sleper.

06071900 4448.12N 01716.11W 062005
Dag 6, dag van 118 mijl, 580 te gaan naar Falmouth. Rustig weer, zeilen met uitgeboomde fok en vol tuig, goede voortgang.

06081830 4536.10N 1717.00W 110003 
Dag 7, afgelopen etmaal (7 tot 7) 110 mijl, Falmouth 570. Vanochtend om 02.00 uur, we voeren op de motor, wind was gaan liggen. Opeens, zonder enige waarschuwing, loeide de wind met 30 knopen door het want. Snel het bed uit, Leo trok het tweede rif in het grootzeil, alles gieren en klapperen. Al snel 35 knopen wind, pal tegen, derde rif in het grootzeil. Eerst een slag over stuurboord gemaakt, tot de morgen geen enkele voortgang tegen de hoog opgeschoten zee. Daarna een slag naar het noordwesten, konden maar net hoogte houden ten opzichte van Falmouth. Later een paar uur bijgedraaid in verwarde zeeėn.

06091652  4513.90N  01506.58W  088004 
Dag 8, afgelopen etmaal 83 mijl, Falmouth nu nog 491. Sinds gisteravond maken we weer wat voortgang, wind nog steeds 30 knopen tegen, maar met dubbel gereefd grootzeil en stormfok gecombineerd met een stukje genua zeilen we hoog aan de wind naar het oosten. De boot beweegt zeer ruw en krijgt zware klappen. Later mindert de wind wat en draait wat naar het noorden. 

06101930 4550.20N 01225.30W 106004
Dag 9, afgelopen etmaal 92 mijl afgelegd, Falmouth nog 439. Rustig weer, vanaf 7.00 op de motor. Verlaten stille vlakke zee.

06111126  4630.37N  01102.41W  049006
Dag 10, vorig etmaal 110, Falmouth 311. Beetje wind nu uit het zuidoosten, motor bij om wat meer vaart te maken. We hebben nu nog 100 liter diesel, net de jerrycan in de tank geleegd. Leo bakt een vers brood voor de lunch. Ook Maaike even gebeld met de kortegolfradio via Radio Bern, leuk wat van thuis te horen.
Tweemaal per dag hebben we radiocontact met de schepen Ornary, Victoria Vision, Pelican en Sheer Logic die gelijk met ons uit de Azoren vertrokken zijn en nog steeds bij ons in de buurt varen. Dit naast de dagelijkse contacten met Louis op de Avalon en Tom op zijn Neander. Pelican, het schip dat de hele oversteek naar Bermuda bij ons in de buurt was, heeft vandaag zijn voorstag gebroken. Ze proberen met weinig zeil op de motor Falmouth te bereiken. Louis heeft nog 800 mijl te gaan naar Brest, Tom denkt omstreeks zaterdag in Horta aan te komen.

06121158  4808.11N  00824.62W  053005
Dag 11, 142 mijl in afgelopen etmaal, nog 166 te gaan naar Falmouth. We varen nu al weer twee etmalen op de motor. Zee vlak en rustig, alleen vreemde stroomkavelingen in het water. Ook de snelheid lijkt door stroom erg te variėren. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de nadering van het continentale plat, de diepte loopt hier snel terug van 4000 meter naar rond de 100 meter. Gisteravond heeft de Victoria Vision met succes 40 liter diesel overgezet op de Pelican, zodat deze op de motor Falmouth kan bereiken. Zo bewijst de SSB radio zijn nut weer eens, naast gezelligheid dragen al deze contacten wezenlijk bij aan de veiligheid.

06131600 4954.49N 00512.95W 051005 
Dag 12, 141 mijl vorig etmaal, nog 16 mijl naar Falmouth Harbour. (foto kust Cornwall) Vlakke zee, nu al 3 dagen op de motor. Zee en lucht waren grijs, weg is de blauwe oceaan, dit is het Engelse kanaal. Maar net is het opgeklaard, voor ons liggen de klippen van Lizard Point in de stralende zon. Na 11 en een halve dag weer land in zicht. We zijn precies op tijd, een diepe stormdepressie achtervolgde ons en zal de komende dagen over het kanaal trekken. De Atlantische cirkel is gesloten! Hier vertrok ik tien en een halve maand geleden richting Spanje.

 

Vrijdag 15 juni 2001, Falmouth
Douwe:
Voor het eerst weer terug in een haven waar ik eerder geweest ben, we naderen het einde van de reis. Toch is het prachtig weer in Falmouth te zijn. We liggen in Falmouth Yacht Haven, de Victoria Vision, de Pelican en de Johanna netjes op een rijtje aan de drijvende steiger. Meteen ‘s ochtends al de boot vol vrienden, koffie thee bier en whisky. Maar het leven herneemt weer zijn normale gang, onderhoud aan de boot en motor, klaarmaken voor de volgende trajecten naar huis. Leo is gisteravond naar Nederland vertrokken, verder vaar ik weer alleen.

De overtocht van de Azoren naar Engeland was de langzaamste van allemaal, 11.5 dagen over 1220 mijl. Ook een record aantal motoruren gemaakt, de helft van het traject (in tijd) op de motor afgelegd. Zonder het veelvuldig gebruik van de motor was het werkelijk een eindeloze overtocht geworden. In het begin draaiden we de motor heel langzaam, pas de laatste dagen toen we genoeg diesel bleken te hebben wat harder. In totaal hebben we 220 liter diesel verstookt, nog 20 liter over bij aankomst. Ook aardig is dat van de hele groep schepen (allen groter) die allemaal ongeveer gelijktijdig  of eerder van Horta vertrokken waren de Johanna het eerste aankwam. Dit lijkt vooral te danken aan onze tactiek in de storm. Veel anderen bleven lang op alleen de stormfok varen, wij hebben zodra de wind enigszins afnam het derde rif uit het grootzeil gehaald, de stormfok (prachtig vlak zeil) aan de kotterstag gehesen, beetje rolgenua erbij, en zijn hoog aan de wind gaan varen. We maakten toen direct weer 2 knopen in de richting van het doel (VMG). Het geweld wat je dan aanricht is alleen niet erg comfortabel,  je moet wel vertrouwen hebben in de stevigheid van je schip.

Vanuit hier vaar ik in dagtochten richting Nederland, in deze drukke wateren zijn meerdaagse trajecten voor de solozeiler niet verantwoord. Als het weer het toelaat mogelijk zondag weg.

Het Atlantische project   

hap.cpt (75982 bytes)

knopje.gif (1063 bytes)

knopje.gif (1063 bytes)

    vervolg reisverslag

    voorafgaand reisverslag