Overzicht Europa

Vorige pagina

La Coruna
La Coruna is een mooie drukke stad, veel terrasjes, alle laatste mode, mooie oude gebouwen. heerlijk dwalen door de smalle straatjes van de oude stad. De jachthaven ligt midden in het centrum.

Naar Laxo
Vrijdag 21-7-2006
De weerberichten zijn gunstig, alleen wat weinig wind. Op weg, verder naar het westen en zuiden. We varen langs de nog uit de Romeinse tijd daterende vuurtoren Torre de Hercules.

Torre de Hercules

Dan komt er van het ene op het andere moment een dichte mist opzetten, Binnen een minuut is het zicht vrijwel 0. Op de radar ontwijken we de vissersbootjes, maar varen wel gewoon door. De tijden zijn wel veranderd met radar en elektronische navigatiemiddelen.

De Seawind in de mist
Een uurtje later wordt het zicht weer beter, de prachtige kust is weer zichtbaar.

In Laxo ankeren we voor het strand in de baai. Hier ben ik op mijn vroegere reizen ook geweest, is erg veranderd, veel nieuwbouw, maar het blijft een leuke plek.

In de avond steekt er een stevige zuidwesten wind op die de volgende dag aanhoudt, geen optie om verder te gaan, nog een heerlijk dagje voor anker en een gezellige barbecue in het zand met de bemanning van de Seawind.

Naar Camarinas

Zondag 23-7-2006
Een korte trip langs de woeste kust bracht ons naar Camarinas. Wind weer te zwak om goed te zeilen, motor maar weer aan dus, te meer daar de golven nog hoog waren van de harde wind gisteren. Het land ziet er hier ruig uit. De kust is rotsachtig,vanaf de zee gaat het snel zo'n 100 meter omhoog met langs de kust in een baai de dorpjes. Erg rommelig gebouwd, vaak huizen die nog niet af zijn of er verwaarloosd uit zien. En overal heel veel kerkjes, vooral boven op de bergen, zichtbaar vanuit zee.
We liggen even buiten het dorp voor anker in de prachtig groene ria. Peter en Ingrid (Seawind) liggen in de haven, een kleine drukke marina maar ik geef de voorkeur aan een plekje buiten met weidse uitzichten. Al was het wel een eind met de bijboot tegen de wind in, we waren namelijk helemaal met de rubberboot naar de haven gevaren, Peter en Ingrid gedag zeggen want die gaan vanaf hier wat sneller door naar het zuiden.

Ria Camarinas

Toen ik later de buitenboordmotor opnieuw wilde starten deed hij het weer eens niet, morgen nakijken, maar gelukkig heb ik er n in reserve. Later lijkt de ontstekingsspoel van de 2 pk Honda stuk te zijn, hier niet direct te maken, eerst een nieuw onderdeel zien te krijgen.

De volgende dag maken we een tocht naar de vuurtoren op Cabo Villano.

De kapitein op weg naar Cabo Villano

Cabo Villano vanaf het land

Naar Muros
Dinsdag 25-07-2006

Met een zwakke noordenwind varen we langs kaap Finisterre op weg naar Muros. Altijd weer heel speciaal n van de beroemde kapen te ronden.

Finisterre
Muros is echt een verrassing. Een echt oud stadje met smalle kronkelige straatjes en schilderachtige pleintjes.

We liggen buiten de overvolle vissershaven voor anker, tot onze verrassing nu eens niet met alleen maar Franse en Engelse schepen, maar met nog 3 Nederlandse jachten. De Arearea, een prachtige Breehorn die weer naar het noorden gaan, een stalen 2 master uit lemmer en de Rebel, een donkerrood jacht dat we in Frankrijk ook al tegengekomen waren. De bemanningen komen even langs voor een praatje.
In Muros lukt het ook bij een reisbureau een ticket voor Maaike te boeken van Porto naar Amsterdam, 7 augustus gaat Maaike naar huis.

Naar Ria de Vigo
Woensdag 26-07-2006
Wind! Een prachtige noordenwind voert ons steeds sneller langs de Spaanse kust. De genua gaat in de boom, grootzeil vast naar buiten en het begint met een knoop of 4 door het water. In de middag piekt de mijlenteller naar 8 knopen, het eerste rif erin, even later het tweede. Als we langs de Islas Cies de Ria de Muros aanlopen wordt het echt woest, hoge steile golven persen zich door de engte, de windmeter passeert de 27 knopen. De kaart geeft een ankerplaats aan in de eerste baai aan de noordkant van de ria. Rust voor een stil strand met nog een paar andere jachten in de omgeving.

Ria de Vigo

's Avonds de Seawind op de VHF, ze liggen vlakbij op de Islas Cies voor anker. Volgende ochtend even bijpraten.

Vigo
Donderdag 27-07-2006
Eerst naar de Islas Cies, op de koffie bij de Seawind, zo kruisen onze wegen zich toch weer. Dan door naar Vigo. Nu in de marina Punte Lagoa, prachtige marina, helemaal leeg, in een uithoek zonder vervoer en winkels, 3 km buiten het centrum. Maar ja we moeten nu eenmaal ergens liggen in Vigo. Met de taxi naar de stad, echt een grote stad, chique winkels, eindeloze boulevards.

Vrijdag 28-07-2006

Veel klussen aan de boot in de haven. Het hele schip schoongespoeld en een afgebroken sceptervoet vervangen. De marina ligt in een complete uithoek. Geen winkels in de omgeving, geen openbaar vervoer, alles te ver om te lopen. Gelukkig zijn taxi's hier niet al te duur. De haven is bijna leeg, de boxen zijn zo'n 20 meter lang, de Johanna verdrinkt hier bijna in. Vorig jaar is hier de Volvo ocean race van start gegaan.

Zaterdag 29 juli 2006
Vandaag vroeg op, taxi besteld en naar het station waar we de trein nemen naar Santiago de Compostella. Na alle zee ook eens wat cultuur bekijken in het binnenland. Santiago heeft een oude binnenstad met een geweldige kathedraal met een bijna mystieke schoonheid, een uitermate complex gebouw door alle torens koepels en versieringen.

De cathedraal van Santiago de Compostella

's Avonds halen we Marieke van de bus uit Utrecht, blij dat ze er is na een avontuurlijke reis van 34 uur.

Islas Cies
Zondag 30 juli 2006
De kapitein is jarig. We vieren dit op de ankerplaats op de Islas Cies waar we na een korte tocht vanuit Vigo voor de lunch het anker laten vallen.

Voor anker bij de Islas Cies (zuidelijk eiland)

De Atlantische Oceaan vanaf de Islas Cies

Maandag 31 juli 2006
Gisteravond waren we op een andere ankerplaats gaan liggen, bij het zuidelijke eiland van de Islas Cies. Het was een veel ruiger eiland dan het noordelijke eiland, en er lagen minder boten voor anker. Toen we 's ochtends wakker werden, lag er nog een andere boot, de anderen waren al vertrokken. Het eiland zag er heel mysterieus uit bij het opkomen van de zon.

Het zuidelijke eiland van de Islas Cies bij zonsopkomst

Echt een eiland dat verkend moest worden. Douwe had dit op zijn vorige reizen ook al eens gedaan. Na het ontbijt vertrokken we met de bijboot naar het strand. Daar konden we net op tijd de bijboot optillen, voordat hij door de branding overspoeld werd. Op het eiland liep n pad. Dat begon bij de voordeur van de rune, en liep via de achterdeur verder het eiland over. Het was een heel wild eiland. Er stonden hele hoge bomen, waar de schors van af bladderde. Ook groeiden overal wilde orchideen en zo nu en dan zag je een hagedis wegschieten.

Wandeling door het bos

Uiteindelijk kwamen we aan de andere kant van het eiland, bij de oceaan aan. Daar stond een rune op een hoge rots.

Rune aan de zuidkant van het eiland

Een bergbeek stroomde er doorheen. Vanaf de rune had je een heel mooi uitzicht over de oceaan, en in de verte zag je Baiona liggen. Toen we weer terug waren in de baai, lag de Johanna er nog als enige schip.

Terug met de bijboot naar de Johanna

Het hele eiland was van ons alleen geweest. Na de lunch voeren we naar Baiona. Dat was een paar uur varen, met onderweg hoge golven, die verderop op rotsen in zee braken. In Baiona gingen we in een jachthaven liggen, en 's avonds het centrum verkennen.

Dinsdag 1 augustus 2006
Rustig dagje Baiona, wat klusjes aan de boot en de stad verder verkend. Maaike en Marieke maakten een wandeling over de oude vesting muren.