Overzicht Atlantische Oceaan

Vorige pagina

Donderdag 23 november 2006                 dag 1

Zojuist om 9.00 vertrokken, 2086 mijl naar Le Marin op Martinique. Altijd wel weer even spannend zo'n vertrek. Maar alles is klaar en in prima conditie. Toen ik het anker omhoog had, bleek alleen het log niet te werken, even verderop nogmaals geankerd om ook dat nog in orde te maken, impellor er uit gehad. Woeste golven in het kanaal de Sao Vicente, de doorvaart met het eiland Santo Antao. Een beetje nevelig, weinig zicht. Alle weersvoorspellingen zijn goed voor zeker 3 dagen vooruit, goede passaatwinden , geen tropische stormen.

Winlink:
12:40: 00016d 52.00 N 025d 12.00 W
Johanna, departed for Martinique

Nu 18.00, nog steeds op de motor sinds het middaguur, eerst wat wind in de doorvaart tussen de eilanden daarna was het over en nog steeds bijna geen wind. De zee is gruwelijk, hoge steile golven die nergens vandaan
lijken te komen en nergens heengaan. Alleen maar op en neer, met steile kammen er bovenop. Het schip slingert zo dat zelfs de kussens niet op de kuipbanken blijven liggen. We sturen pal west, de zon achterna. Net overigens een lekker maaltje gemaakt (opgewarmd) met een uitgebreide sla erbij, de verse spullen moeten tenslotte op voor rotting en bederf toeslaan. Verder nu de motor toch draait een flinke voorraad water bijgedraaid,
op de Kaap Verde had ik geen water getankt.

Ik hoop wel snel onder de luwte van de eilanden weg te zijn en een mooi windje te krijgen,
dit is nog niet het passaatwind zeilen waar het om begonnen was.
Straks proberen wat slaap te pakken.

nog 2042 mijl naar Le Marin

21.30: 16,52.85 Noord / 25,56.95 West


Vrijdag 24 november                         dag  2

Gisteravond een beetje wind en de zee is opeens veel rustiger. De hele nacht gezeild, heel langzaam,
zo'n 3 knopen, maar we kwamen vooruit. Het was een heel donkere nacht, fantastisch veel sterren
zo zie je dat in de bewoonde wereld niet meer. De zee is hier ontzettend leeg.
Het is hier eigenlijk voor het eerst dat het lampje van de radarverklikker niet meer aangaat,
dan is er niets (met radar) tot op 40 mijl afstand.
Vanochtend één vliegende vis in de kuip. Hij had een zware doodstrijd gehad, alles vol schubben.
De wind is nog zwak, maar ik heb alle zeilen bij. De grote genua uitgeboomd aan loef, de kleine genua aan lij
evenals het volle grootzeil. Zo maken we met 9 knoop schijnbare wind (half) bijna 6 knopen door het water.
Ook hebben we de wolken van de Kaap Verde achter ons gelaten, weer prachtig zonnig weer.

zeilen

Alle zeilen bij

Winlink:
11:54:                   00016d 51.00 Noord       / 027d 01.00 West      

Johanna, following the sun

18.15 lokaal: de zon is net onder, het begint al weer donker te worden. Net het eten op, een maaltje Struyk, boeuf stroganov, heel smakelijk, ook nog een prima salade erbij.

Het was een rustige dag vandaag, een wat wisselende zwakke wind van zo'n knoop of 8, meestal een vaartje van rond de 4 knopen met wat uitschieters omhoog en omlaag. Echt zo'n dag van: en rustig vaart ons bootje... De hele dag de motor niet gedraaid. De zee was rustig, had het IJsselmeer kunnen zijn bij windkracht 4, alleen een wat langere achtergrondsdeining. En diep blauw, met een strakke blauwe lucht. Weinig leven te bekennen, nog wel wat eenzaam rondcirkelende vogels.

rustige zonsondergang

Rustige zonsondergang

Het is bijna moeilijk te beseffen dat ik nu toch echt weer op de Atlantische Oceaan zit, ver van alles en iedereen, het lijkt zo gewooon.

nog 1936 mijl naar Martinique.

Zaterdag 25 november                  dag 3

Het was een rustige en donkere nacht, bij het licht van de sterren was het silhouet van het grote tuig van de Johanna maar net te onderscheiden.
De zee is nog redelijk rustig en ik hoefde nergens voor naar buiten, behalve dan om naar de sterren te kijken.
De wind is iets toegenomen, we gaan ook weer wat sneller, regelmatig boven de 5 knoop nu. Straks een brood in de machine zetten.
nog 1870 naar Le Marin, etmaal van 116 (8-8), pos N 16 53.8 W 28 47.2

 achteruitzicht

Het achteruitzicht, zee wordt wat wilder, windvaan stuurt, generator wekt stroom op, we lopen 6 knoop

Vandaag is het steeds harder gaan waaien. Ik heb vanochtend al het eerste rif gestoken. De zee bouwt zich op, de golven krijgen krullende schuimkammen en de Johanna loopt er steeds sneller voor weg, alsof we achterna gezeten worden. De wind is nu wat boven de 20 knopen, in lijn met de voorspellingen. De golven zijn diep blauw, zo nu en dan scheert er een school vliegende vissen laag over het water. Maar inmiddels is de zon al weer bijna onder, weer een lange donkere nacht op komst. Ook worden de bewegingen van de Johanna weer wat heftiger, je merkt dat de kleinste taken meer tijd en energie kosten. Heb je een lepeltje afgewassen dan kan je het niet even neerleggen, het vliegt weg, dus meteen afdrogen en opruimen, kwestie van even wennen en de tijd nemen.

17:41  WINLINK: Johanna, going faster now

nog 1803 mijl naar Le Marin,

TIME: 2006/11/25 19:18 utc
LATITUDE: 16-53.82Noord       LONGITUDE: 029-56.02West
COURSE: 272T
SPEED: 6.3


Zondag, 26 november            dag  4

8.40 utc

Hier nu 20 voor 8. De nacht begon minder donker dan verwacht, de maan laat al weer aardig van zich schijnen.
Komende weken een wassende maan, dat is mooi op zee. In de schemer waren ook nog de laag scherende vliegende vissen te zien,
later te horen als er één met een knal op dek landde. De wind nam steeds verder af, rond middernacht het tweede rif eruit getrokken,
we liggen tenslotte niet op de oceaan om te drijven maar om te zeilen.
Ook de snelheid is afgenomen, we waren hard op weg naar een recordetmaal, maar dat gaat even niet door.
Ik zal straks het laatste rif eruit halen. De weersverwachtingen beloven een vrij zwakke wind, en een hoge ruwe zee,
veroorzaakt daar de Atlantische stormen verder naar het noorden. Het kan dus wel wat minder comfortabel worden,
we zien wel nu is de zee nog redelijk rustig.
De zon kwam net om 7.20 (lokaal) op, wordt iedere dag merkbaar later (zo'n 8 minuten), het wordt tijd om de klok weer terug te zetten.
We zijn inmiddels ook de 30 west al gepasseerd.

Nog 1731 mijl naar Le Marin, etmaal (8-8) van 140 mijl (123 door het water en de rest gratis door de stroom)

TIME: 2006/11/26 08:50
LATITUDE: 16-55.36 Noord      LONGITUDE: 031-11.77 West
COURSE: 271T
SPEED: 5.4                                               
COMMENT: Johanna, making  good progress

op wacht
De kapitein op wacht


11.00  utc
Net windkaartjes ontvangen: rustig weer, wat zwakke wind, voor zover de voorspellingen gaan.
Ik ga nu “Inés, vrouw van mijn hart” van Isabel Allende, maar eens verder uitlezen, met een kopje koffie
19.40 utc
De zee heeft zich opgebouwd tot een weids heuvellandschap. Onder invloed van zware stormen in het noorden rolt een reusachtige deining onder ons door. Het ene moment zit je in het dal en kijk je tegen muren van water, even later kijk je vanaf de top over het steeds veranderende landschap.
Van die deining heb je verder weinig hinder. Maar de oceaan is wel leeg. De radarverklikker lijkt wel stuk, de AIS die anders altijd wel signalen ontving van niet afgebeelde schepen ontvangt helemaal niks. En de marifoon die je van Portugal tot de Kaap Verde niet aan kon hebben vanwege het continue gefluit en geboer van primitieve volksstammen is hier alleen maar stil.

Het enige gezelschap heb ik van 2 vogels die me samen vergezellen. De ene heeft veel weg van een zeemeeuw, zwarte kop, wat spitsere snavel, de andere is zwart met een witte onderkant en een stuk kleiner. Ze scheren laag over de golven, als maar door, bijna zonder de vleugels te bewegen, de grote is een keer even op het water gaan zitten. Soms zijn ze einden weg maar komen uiteindelijk steeds terug, en dat nu 400 mijl van land.

        info. van vogelkenners:
        Jan van Gent en een  Noordse Pijlstormvogel (L 30-35 cm SW 76-82),
        Meest voorkomende pijlstormvogel in het Noordatlantische gebied.
        Broed in uitgegraven holen in steile grashellingen op eilanden. Trekt
        in het najaar naar de kusten van Zuid-Amerika. en keert in maart- april terug

zononder 1126

Het wordt weer donker, de zon is onder, de rode lucht weerspiegelt in de deining. De wind was vandaag wat zwak, snelheid zo rond de 4,5 knoop met wat uitschieters.

nog 1677 mijl naar Le Marin,

LATITUDE: 16-55.89 Noord           LONGITUDE: 032-07.55 West
COURSE: 274T
SPEED: 5.3


Maandag 27 november                dag 5

9.20 utc (8.20 lokaal)

Redelijk rustige nacht. Maar tegen de voorspellingen in trok de wind aan en ging om 03 uur het windalarm af. Rif erin, pikzwarte nacht, maar dank zij het ankerlicht dat het achterschip verlicht en het deklicht op het voorschip een prima overzicht. Wind draaide ook wat naar het oosten, we zitten nu regelmatig ten noorden van de te sturen koers, als dat zo doorgaat vandaag of morgen maar eens gijpen. Inmiddels schijnt de zon en is de wind weer afgenomen en de zee nog behoorlijk ruw.
Volgens Herb (ik check niet in, maar luister mee, er zit een boot "vlakbij", zo'n 60 mijl ten zuid oosten van mij, die wel incheckt en een complete voorspelling krijgt) neemt de wind de komende dagen steeds verder af tot bijna niks, we zien wel, eventueel een dagje op de motor als het maar niet te veel dagjes worden.

nog 1605 mijl naar Le Marin, etmaal van 123 mijl.

 
LATITUDE: 17-04.73Noord           LONGITUDE: 033-22.07West
COURSE: 269T
SPEED: 5.0                   
COMMENT: Johanna, less wind, big swell

regenboog

14.30  buien op de oceaan


19.30 UTC, 18.30 lokaal.

Drukke dag vandaag: donkere wolken pakten zich samen, dat vereist dan dat ik tijdig ga reven, zo’n bui trekt voorbij, wat regen, smurrie van de vliegende vissen spoelt van het dek, de wind valt wel mee, dan het rif er weer uit.
En dat een aantal keer vandaag.
Vanmiddag draaide de wind na een bui blijvend naar het zuid oosten, ben nu gegijpt en vaar over de stuurboord boeg iets zuidelijker dan ik zou willen, maar we komen vooruit. De zee is wat rustiger en de wind eigenlijk wat te zwak.

Daarnaast de nodige e-mail, brood gebakken, water gedraaid, eten gekookt. En daar tussendoor de diverse radiopraatjes, het nederlandse netwerkje, en het Atlantic Crossing Network van Trudie. Zo is de dag zo voorbij, het wordt alweer schemerig.

LATITUDE: 17-06.55Noord              LONGITUDE: 034-13.28West
COURSE: 274T            SPEED: 4.2

nog 1557 mijl naar Le Marin


Dinsdag, 28 november                      dag 6

Warrige nacht gehad. Om 23.00 doet een zware bui me ontwaken, in de gierende wind trek ik het tweede rif erin. De regen kwam pas daarna. Om 02.00 uur liggen we stil, geklapper van zeilen, fok inrollen, grootzeil in het midden, motor aan. 4.00 uur heftige wind, motor uit, alleen op het dubbel gereefde grootzeil verder, ik weer het bed in. Daarna de ene bui na de andere, 30 kn wind, zware regen.

Te veel zuid gestuurd, maar komt wel uit omdat volgens de weergoeroes je uit de buurt moet blijven van het grote front in het noorden. Nu de fok weer in de boom en met 6 kn de goede kant uit. Het waait nog altijd 20 kn, dat is beter dan de voorspellingen die al dagen over windstilte praten.

etmaal van 118 (maar 106 in de goede richting), nog 1499 naar Le Marin

 
TIME: 2006/11/28 08:41
LATITUDE: 16-45.12Noord            LONGITUDE: 035-12.82West
COURSE: 267T             SPEED: 6.1
COMMENT: Johanna, heavy squals last night




Een wat onduidelijke foto van de vogel die steeds weer langskomt. Wie weet wat dit voor vogel is?


nieuws over de vogel op de foto (opsporing verzocht werkt echt), mijn neef Michiel Muller mailde me vanaf Vlieland het volgende:

De vogel op de foto  is volgens ons een Grote Pijlstormvogel (Puffinus gravis). L 42-51 cm SW 100-118 cm. Donker van boven, licht van onderen met een zwarte kop, wit bandje om hals. Tijdens de noordelijke winter broeden ze in de Zuidelijke Atlantische Oceaan (Tristan da Cunha, Gough Island). Daarna trekt hij langs de Amerikaanse Oostkust naar het noorden, Oost-Canada, Zuid-Groenland. In juli-oktober trekt hij via Ierland, Zuidwest-Engeland weer naar het zuiden.
Met dank aan Michiel.

20 utc, 19.00 lokaal

Na een wat heftige nacht is het in de loop van de dag wat rustiger geworden. De zon scheen weer, de zee blauwer dan ooit, met overal schuimkopppen (neemt nu wat af). En we maken rustig onze mijlen, lopen een lekker vaartje precies in de goede richting. Net het eten op, weerkaarten opgenomen en zo meteen de weersvoorspellingen van Herb. Ik meld me zelf niet aan bij Herb, geeft te veel verplichtingen, maar het jacht ‘Dream or two’ zit hier vlakbij (50 mijl) en die krijgt pasklare voorspellingen.

Mijn vogel was er ook weer, staat nu op de foto, hij wou niet stilzitten of dichtbij komen, dus ik moest hem flink uitvergroten. Wie weet wat voor vogel dit is?

zononder1128
Het wordt weer donker op de Atlantische oceaan

Nog 1435 mijl naar Le Marin,

LATITUDE: 16-40.42Noord       LONGITUDE: 036-20.14West
COURSE: 271T        SPEED: 4.7
 

Woensdag 29 november                dag 7

8.00 lokaal, 10.00 utc

Rustige nacht gehad. Vrij zuidelijke koers gevaren, op het front ten noorden van mij ontwikkelt zich een depressie, daar moet je niet te dicht bij in de buurt komen. Gisteravond heb ik dus maar de boom uit de fok gehaald en wat hoger (dus zuidelijker) gestuurd. Schoot best goed op halve wind met de grote genua uit. Zit nu rond de 16 noord, zou genoeg moeten zijn. Nu staat de boom weer in de fok en gaan we weer meer west, met een klein beetje zuid er nog in.
Ontbijt is op, er staat al weer een brood te bakken en zo meteen ontvang ik de laatste weerkaarten.
Gisteravond nog radiocontact gehad met de ‘Dream or Two’, volgens mij het dichtstbijzijnde schip (50 mijl), gaan naar Barbados met 5 man aan boord.

etmaal van 136 mijl, waarvan 127 in de goede richting, nog 1367 mijl naar Le Marin

TIME: 2006/11/29 10:09

LATITUDE: 16-04.64Noord          LONGITUDE: 037-30.08West

COURSE: 258T            SPEED: 5.3
COMMENT: Johanna, more moon at night


16.30 lokaal, 18.30 UTC

Weinig enerverende dag, gestaag afnemende wind, blauwe lucht met in de verte wat donkere bewolking en een blauwe zee die steeds rustiger wordt met een lange deining. Maar ondanks de weinige wind (9 knoop schijnbaar) handhaven we een snelheid van rond de 4,5 knoop door het water, lang niet slecht. Omdat de zee wat rustiger is klapperen ook de zeilen niet zoveel, anders een probleem met zwakke wind.
Mijn vogels heb ik niet meer gezien, ook niet in de verte, en ik kan heel ver kijken hier vanaf de toppen der golven. Misschien is 750 mijl van land toch echt te ver voor vogels.
Inmiddels heb ik de klok een uur terug gezet, had eigenlijk al eerder gemoeten, maar ik sta graag op als het licht wordt. Nu komt de zon weer om 6.30 op, toch beter dan 7.30. In het huidige tempo komt de zon iedere dag 8 minuten later op.

Nog 1322 mijl naar Le Marin.

TIME: 2006/11/29 18:33

LATITUDE: 15-58.69 Noord             LONGITUDE: 038-16.19 West

COURSE: 268T                  SPEED: 4.8


Donderdag 30 november                dag 8

8.30 lokaal, 10.30 utc

Gisteravond steeds minder wind, tot om 01.00 het geklop van de zeilen niet langer te verdragen was en ik de motor aangezet heb. Nu denkt de lezer misschien, dan druk je op de knop en dan is de motor aan. Dat is ook zo maar eerst: genua inrollen, boom eruit, grootzeil in het midden zetten en reven, watergenerator binnenhalen, blad van windvaanautomaat optrekken, en dan pas de motor aan. Om 6 uur was er weer wind, mooi briesje van 15 kn uit het oosten. Inmiddels zeilen we weer.
Zonet tuinkers gezaaid, de verse sla is op, kijken of we zelf wat kunnen kweken. Overigens is er nog een tomaat, paar appels, veel sinasappels en wat paprika's, dus nog geen echt gebrek aan verse spullen.

Etmaal van 116 mijl, nog 1250 naar Le Marin

TIME: 2006/11/30 10:44

LATITUDE: 15-56.74Noord              LONGITUDE: 039-31.20West

COURSE: 275T                  SPEED: 5.2

COMMENT: Johanna, part of the night under engine, now wind again

 

17.30 lokaal, 19.30 utc

Rustige dag, we zeilen kalmpjes voort met zo'n 5,5 knoop. Ik heb het tuig wat veranderd, aan de kotterstag heb ik een wat kleinere fok gehesen die ik uitgeboomd heb naar stuurboord. Deze stagfok staat veel strakker en vlakker dan de niet helemaal uitgerolde genua, klappert ook minder snel en qua oppervlak maakt het niet erg veel uit. Zeilt mooi. Wel sturen we iets teveel noord, vanavond of morgen maar eens gijpen.

Via de radio heb ik nu ook 2 maal daags contact met Chris van de ‘Dream or Two’, een 40 voets GibbSea die 50 mijl verderop richting Barbados vaart. Aardig om te zien hoe iemand in de buurt, in vrijwel dezelfde omstandigheden als ik, handelt. Hij heeft afgelopen nacht niet gemotord maar wel de bevestiging van de neerhaler van het grootzeil gebroken door het geklapper. Hij vaart nu zonder grootzeil, terwijl hij probeert een reparatie uit te voeren. De nacht met die zware buien was er bij hem een voorzeil uit de lijken geblazen. Ik houd hem overigens met mijn veel kleinere schip nog aardig bij. Hier blijft het meeste nog heel, alleen de radar heeft kuren. Hij begint steeds meer lawaai te maken als hij draait en het ergste is dat hij soms helemaal geen lawaai maakt als ik inschakel, dan draait hij dus niet. Ik vaar nu 's nachts zonder radar, grote schepen zie ik op de AIS, kleine zijn er vrijwel niet en als ze er zijn varen ze dezelfde kant op, waardoor ik ze langzaam nader, kijk regelmatig uit 's nachts. De radar spaar ik nu voor de aankomst. Zonder radar gebruik ik ook veel minder stroom, ik heb dan ook de watergenerator nog niet opnieuw uitgezet, gaat merkbaar sneller, juist met deze wat zwakkere winden.

Vandaag het verslag wat vroeger eruit dan anders, door het tijdsverschil ben ik straks weer druk. Eerst Herb, de weergoeroe uit Canada die schepen individueel adviseert. Geeft een goed beeld van de ontwikkelingen in een groter verband. Dan even een babbeltje met Chris, en het Nederlandse Netwerk, Rajac, Witte Raaf en soms de Giebateau of de Rebel. Ondertussen eten koken. We blijven aardig bij zo en zijn niet verstoken van de menselijke contacten.

De oceaan is blauw en groots als altijd, en vooral groot. Wat een eindeloos stuk water. Geen vogels meer, alleen zo nu en dan nog een heel klein vliegend visje.

Nog 1206 mijl naar Le Marin

TIME: 2006/11/30 18:34
LATITUDE: 16-00.72 Noord             LONGITUDE: 040-17.01 West
COURSE: 283 T           SPEED: 5.5

 

Vrijdag 1 december                                              dag 9

7.45 lokaal, 9.45 utc

Rustige nacht gehad, een enkele regenbui, maar daar zat niet al te veel wind in. Al weer lang licht van de maan, nu in het eerste kwartier. Mooi hoe de maan een lichtend spoor over de golven trekt. Wel wat te veel naar het zuiden gestuurd, de wind draaide iets van O.Z.O. naar O.N.O., vaar je voor de wind dan kan je niet meedraaien zonder te gijpen. Ik heb nu dus net gegijpt, dat doe ik liever bij licht, is een behoorlijke klus met die stagfok. De stagfok moet ik namelijk eerst strijken anders krijg ik de boom er niet uit en aan de andere kant in. Maar het staat nu allemaal weer keurig en we draaien rustig onze mijltjes in de goede richting.

etmaal van 132 mijl, nog 1127 mijl naar Le Marin

LATITUDE: 15-42.75 Noord                LONGITUDE: 041-38.32 West
COURSE: 275T                SPEED: 5.3
COMMENT: Johanna, nice sailing towards Martinique


18.00 lokaal, 20.00 utc

Bewolkte dag vandaag, een beetje heiïg met een wat gedempte wazige zon door de wolken heen. De zee is redelijk rustig, weinig schuimkoppen, de wind begint weer wat aan te trekken, nu zo'n 18 knopen (ware wind). Al met al goed voor een mijltje of 5.5 door het water en dat schiet lekker op. Vanavond, nog voor middernacht halverwege, vanmiddag al de 1000 mijl afgelegd, er begint schot in te komen. Na zo'n dikke week kom je helemaal in het ritme van het oceaan zeilen, dag na dag een vast patroon wat zo wel door zou kunnen gaan. Aan de andere kant tel je toch de dagen en kijk je uit naar de aankomst, het moment dat het eerste land in zicht komt, eerst de contouren en dan de groene baaien en bergen van Martinique. Je doet het om het varen, het zeilen, het oversteken van die oceaan, maar zeker zo sterk om het aankomen, het anker laten zakken in een nieuw werelddeel.

Vandaag was de kleine van de twee vogels ook weer terug (niet die van de foto), scheerde laag over de golven weer zijn rondjes eindeloos en zonder duidelijk doel. Deze is bijna helemaal zwart met wat wit van onderen, heeft iets van het model van een zwaluw maar dan groter. Ik heb hem nog niet goed voor de telelens kunnen krijgen, is meestal ver weg.

        info van vogelkenners:
        stormvogeltje ..?


Ik vaar nog steeds zonder sleepgenerator, maar omdat ook de zon niet zo vel schijnt, moet ik wel regelmatig de motor een uurtje draaien om wat extra stroom op te wekken. Ik merk het trouwens wel in de snelheid, vooral met wat zwakke wind scheelt het niet gebruiken van de sleepgenerator zo een halve knoop, dat is zo maar 10 mijl op een dag.

zonsondergang
En weer gaat de zon onder

Nog 1072 naar le Marin.

LATITUDE: 15-43.47 Noord       LONGITUDE: 042-34.65W
COURSE: 265 T           SPEED: 5.4


Zaterdag 2 december          dag 10

8.00, 10.00 utc
Gisteravond tot diep in de nacht groots feest aan boord van de Johanna, halfweg de Atlantische Oceaan, dat gebeurt je niet iedere dag. Vooral die zeemeerminnen waren erg gezellig, waren bijna niet weg te krijgen, uiteindelijk heb ik ze overboord moeten zetten, zelfs een zeeman heeft zijn slaap nodig. Te meer daar het om 4.00 vreselijk begon te schommelen, wind bijna weg, te weinig vaart door het water. Ik heb het even aangezien, maar omdat ik zo toch niet kon slapen heb ik het tweede rif er maar uitgehaald, er moet tenslotte gevaren worden en als de Johanna vaart maakt, ligt ze ook wat rustiger.
Inmiddels schijnt het zonnetje weer over een hoge donkere deining, in het westen nog steeds bewolkt, daar ligt een ondiepe trog met buien die voor me uit naar het westen trekt.

Nog 993 mijl naar Le Marin, etmaal van  133 mijl

LATITUDE: 15-40.87 Noord       LONGITUDE: 043-56.63 West
COURSE: 265 T           SPEED: 6.2

 18.00 lokaal, 20.00 utc.

Druk met de zeilen geweest, langzaam meer wind, rif erin, stagfok neer en vervangen door een stukje genua maar nu met verder ingeschoven boom, we zeilen snel met grote schuimkragen langs het schip. Maar ik minder dus tijdig zeil, alles moet wel heel blijven.
Vandaag een nieuwe vogel gezien, dit is denk ik een albatros, heel groot, spanwijdte zeker een meter. Scheert wat verder weg eindeloos over de golven, vleugels een beetje sikkelvormig, vleugels die hij bijna niet beweegt profiterend van de op- en neergaande bewegingen van de golven.

        info. van vogelkenners:
        een meter is niet groot. een jan van gent heeft al 1.7 meter
        spanwijdte. misschien toch een jan van gent ..? misschien van een
        andere leeftijd dan die eerste ...

 De tuinkers ontkiemt al goed, morgen te oogsten lijkt me zo. Dat komt goed uit want behalve de sinaasappels van Gran Canaria zijn de verdere verse spullen bijna op, straks nog een laatste tomaat en wat komkommer.
Het was raar het halfweg punt te passeren. Voordat je op de helft bent tel je op, je telt de afgelegde mijlen, over de helft, dan ga je met dat zelfde getal verder, maar dan ga je aftellen, tot nul en dan ben je er.

Nog 940 mijl naar Le Marin.

LATITUDE: 15-38.46 Noord             LONGITUDE: 044-52.23 West
COURSE: 261 T           SPEED: 5.7


Zondag 3 december          dag 11

8.30 lokaal, 10.30 utc

Rustige nacht gehad. Eerst na het eten nog een tijd buiten gezeten, turen over de maanverlichte golven. Daarna prima geslapen, niet te veel wind, niet te veel snelheid. Alleen om half drie werd ik door de AIS wakker gepiept vanwege de nabijheid van het motorjacht Jo,. Ik had Jo eigenlijk wel verwacht, hij checkt dagelijks in op Herb, zo volgde ik zijn voortgang. Jo vaart van de Canarische eilanden naar Barbados, met een snelheid van 12 knopen. Heb even een praatje met ze gemaakt over de marifoon. Ze zagen mij ook op de radar, op 6 mijl afstand. Met het oog was er niets te zien.

Inmiddels alweer ontbeten en een brood in de machine gezet, ook de motor aan om stroom te draaien, zonder sleepgenerator kom ik niet uit met alleen de zonnepanelen.

nog 862 mijl naar Le Marin, etmaal van 132

LATITUDE: 15-33.54 Noord      LONGITUDE: 046-12.85 West
COURSE: 265 T           SPEED: 5.3
COMMENT: Johanna, good progress towards Martinique

18.00 lokaal, 20.00 utc

Tuig
Het standaard tuig voor de oversteek, gereefd grootzeil, uitgeboomde genua

Het wordt moeilijker de dagen te beschrijven zonder in herhalingen te vervallen, ze worden soms een tikje eentonig, al ben ik er druk genoeg mee. Zo net bijvoorbeeld, rif erin en nu al weer eruit na een korte en hevige bui. Daarna was de wind wat naar het noorden gedraaid, gijpen dus, met al het werk er omheen. Voor me, nu op 55 graden west, zit nog altijd een trog die niet erg op wil schieten (naar het westen) en mij met zijn onstabiliteit een hoop werk bezorgt. Ook geen nieuwe vogels gezien vandaag. Maar er is wel nieuws over de vogel op de foto (opsporing verzocht werkt echt), mijn neef Michiel Muller mailde me vanaf Vlieland het volgende:

De vogel op de foto (dag 6) van afgelopen dinsdag is volgens ons een Grote Pijlstormvogel (Puffinus gravis). L 42-51 cm SW 100-118 cm. Donker van boven, licht van onderen met een zwarte kop, wit bandje om hals. Tijdens de noordelijke winter broeden ze in de Zuidelijke Atlantische Oceaan (Tristan da Cunha, Gough Island). Daarna trekt hij langs de Amerikaanse Oostkust naar het noorden, Oost-Canada, Zuid-Groenland. In juli-oktober trekt hij via Ierland, Zuidwest-Engeland weer naar het zuiden.
Met dank aan Michiel.

Verder vandaag de helft van de tuinkers geoogst, was lekker maar nog wat iel, de rest mag nog een dagje verder rijpen.

Nog 815 naar Le Marin

LATITUDE: 15-31.63 Noord       LONGITUDE: 047-01.03 West
COURSE: 263 T           SPEED: 5.6

 

Maandag 4 december          dag 12

8.30 lokaal, 10.30 utc
Om de één of andere reden schommelde het vannacht verschrikkelijk, door een wat wilde golfslag rolden we alle kanten op. Eén keer kon ik vanuit mijn bed de maanverlichte horizon zien. Rond 2.00 gingen we ook nog behoorlijk de verkeerde kant op, we stuurden 290. Als je dan toch wakker bent, kun je beter meteen gijpen, varen blijft leuker als het de goede kant op gaat. Later een tijd regen. Verder weinig te melden, ontbijt al weer op, motor aan voor de stroom. De zonnepanelen doen al dagen niks, volledig bewolkte luchten. Doe mij maar de strak blauwe passaat luchten met hier en daar een cumulus wolk. Herb belooft dat iedere dag voor de volgende dag, we zullen zien, eens zal hij gelijk krijgen.

nog 731 naar Le Marin, etmaal van 131

LATITUDE: 15-29.27 Noord       LONGITUDE: 048-28.03 West
COURSE: 271 T           SPEED: 5.5
COMMENT: Johanna, never ending cloud cover with squalls


17.30 lokaal, 19.30 u t c
Rare dag vandaag. Vanochtend donkere lucht, overal buien in de verte en dichtbij. Radar aan, geeft goed beeld van hoe de buien bewegen. Zware bui komt recht op me af, snel een tweede rif erin, veel wind, valt toch weer mee. Paar uur later trekt de lucht open, blauw, nog wat cumulus wolken hier en daar. Wind trekt aan tot 15 / 20 knoop, zoals de passaatwind hoort te zijn. En de Johanna schiet naar voren, hele verdere dag de teller op 6 knopen, ook het heftige slingeren is dan voorbij, de snelheid stabiliseert. Eindelijk prachtig zeilen dus.

We naderen inmiddels de 50 graden west, vanavond de boordklok maar weer een uur terugzetten, had op de 45 graden west eigenlijk al gemoeten, maar ik houd van zomertijd.

zononder 1204

Nog  mijl 678 naar Le Marin,

LATITUDE: 15-27.47 Noord      LONGITUDE: 049-23.23 West
COURSE: 272 T           SPEED: 6.7


Dinsdag 5 december          dag 13

9.30 lokaal, 10.30 u t c
de nacht
Het heeft vannacht stevig doorgewaaid, zo'n 20-25 knopen, windkracht 6. En de Johanna ging er als een speer vandoor, dubbelgereefd, klein stukje rolgenua in de ingeschoven boom. De stagfok die eigenlijk veel mooier staat met de boom erin heb ik even buiten gebruik gesteld, met veel wind is die alleen erg moeilijk te hanteren, nadat je hem gehesen hebt en voordat je in de kuip bent om de schoot aan te trekken draait hij zich kompleet in de knuddels. Dan is een rolsysteem toch heel wat makkelijker. Ondanks alles leek de zee er redelijk rustig blij te blijven (of konden de golven ons niet inhalen?) en hebben we met wat onderbrekinkjes prima geslapen. Ik denk dat de maan echt vol was, prachtig wat een licht over die zee.

Nog 586 mijl naar Le Marin, etmaal van 146 mijl (record voor deze reis, het absolute record van de Johanna staat op 152),

LATITUDE: 15-12.42 Noord      LONGITUDE: 050-57.61 West
COURSE: 272 T     SPEED: 5.9
COMMENT: Johanna, good trades, going fast


17.30 lokaal, 20.30 u t c
Lokale tijd weer een uur verschoven, ik heb Herb nu op de achtergrond aanstaan, wacht tot ons gebied aan de beurt is. Sinterklaas had vandaag wel weer wat in petto voor ons. Nee, geen walvissen, dofijnen, orka's maar een groot (20 meter) Zweeds zeiljacht dat achter me langs voer, op weg naar Guadaloupe met 5 personen aan boord, de Varsavik. Prachtig gezicht, het eerste schip dat ik op de hele oversteek ook daadwerkelijk zie en niet alleen maar op de instrumenten lokaliseer.
Daarna een witte reiger, cirkelt rondjes om het schip, is duidelijk  vermoeid, hoort hier niet thuis. Eén keer probeerde hij een noodlanding te maken op het hoge zonnepaneel boven de radar, maar het slingerde te veel voor hem. Is onverrichter zake vertrokken.


Koereiger probeert noodlanding op de Johanna te maken

Daarna nog een tegenvaller, ik rook petroleum. Het brandstoffilter in de leiding van tank naar kooktoestel lekte. Ik heb de druk van de tank gehaald, bleef echter flink lekken, zoveel dat ik ook niet alleen voor het koken de tank onder druk zou kunnen zetten. Heb nu dus de tank leeggemaakt, filter gedemonteerd, schroeffitting lekt, wil niet los, verhitten, monteren met loctite, alles zit weer op z'n plek, afwachten of het straks dicht is als de loctite hard is. Op zee of niet, onderhoud en reparaties gaan gewoon door.
Even later: tank weer gevuld, alles lijkt weer dicht.
Verder een goede wind, goede weersverwachtingen en een goede voortgang.

Nog 531 mijl naar Le Marin,
LATITUDE: 15-07.00 Noord      LONGITUDE: 051-54.57 West
COURSE: 257 T        SPEED: 5.2
COMMENT: Johanna, steady sailing


Woensdag 6 december          dag 14

7.45 lokaal, 10.42 u t c
Wederom een rustige maanverlichte nacht. Wind een beetje wisselend, eerst een paar buien die ik op de radar (die ik bij dat soort gelegenheden wel draai) prima kon volgen. Met dat veranderlijke weer laat ik gewoon het tweede rif staan, anders blijf je bezig. Wel ga je er het ene ogenblik met 7 knopen van de golftoppen af vandoor, even later lig je met 4 knopen te klapperen en denk je: zeil zetten, maar dat moet je dus niet doen, want dan komt er geen eind aan.
Nog 451 mijl naar Le Marin, lijkt nog maar weinig, maar is nog altijd de afstand van een oversteekje Engeland - Spanje.

Etmaal van 136 mijl.
LATITUDE: 14-52.28 Noord      LONGITUDE: 053-16.50 West
COURSE: 271 T           SPEED: 5.7
COMMENT: Johanna, steady sailing, some squals

Kielzog
Ons kielzog

20.40   via de sateliet verbinding:
radioverbindingen gestoord, krijg niks erdoor, morgen weer

Later op de avond: Radio verbindingen weer goed, X-ray explosies op de zon zegt men

19:37
Weer een rustige dag vandaag. We zeilen gestaag verder, niet supersnel maar met een stabiele voortgang. Na zo'n 2 weken begin ik wel uit te kijken naar dat restaurantje in Le Marin waar ik vaak at, op een donker terras aan het water bij de werf. Wordt weer eens tijd. Vandaag één schip gesignaleerd op de AIS, een schip koers oost, 12 knopen op 6 mijl afstand. Niets te zien met het blote oog. De oceaan blijft erg leeg. Geen vissen, alleen mijn zwarte vogeltje soms nog even.

Nog 405 mijl naar Le Marin,

LATITUDE: 14-45.85 Noord      LONGITUDE: 054-06.53 West
COURSE: 260 T     SPEED: 4.7


Donderdag 7 december              dag 15

Time of position : 07-DEC-06 05:58
Position :   14 31.08' N,      54 59.64' W
Speed : 9.0 knots,  Course : 261 degree

 
8.30 lokaal, 11.30 u t c
De nacht begon rustig, ik was vroeg gaan slapen, maar toch regelmatig even rondkijken. Rond middernacht werd het te wild, om wat beter op te schieten had ik gister aan het eind van de middag toch het tweede rif eruit gehaald, nu dus maar weer erin. Meteen gegijpt, we lagen te ver van koers. Ook de boom korter gemaakt en dus voorzeil geminderd. Rond dezelfde tijd sloeg de AIS alarm voor een containerschip dat met dik 20 knopen tegen wind en golven in naar het oosten voer. Even een praatje gemaakt met de officer on watch. Dit schip heb ik op 3 mijl afstand ook echt gezien.
Daarna prima de nacht door. Vanochtend is de wind nog verder aangetrokken, ik meet nu vlagen tot 30 knopen, windkracht 7 dan in de vlagen, maar gemiddeld windkracht 6. De zee is ook behoorlijk ruw en hoog.


Onbekend zeiljacht (Albin Ballad?) wordt gepasseerd door de Johanna

Carter
Zowel door Robert de Koning (Carter 30) als Piet Groenewegen, die er zelf 16 jaar één had, werd de boot herkend als een Carter.

Ik heb vanmorgen bij het eerste licht ook een ander zeiljacht ingehaald, was te ver om echt te zien wat voor één het was, maar leek me niet al te groot. Ze voeren onder stormtuig, steeds maar gijpend zonder dan ook de fok met boom over te halen. Maar meestal zag ik alleen maar het topje van het tuig boven de golven uitkomen.

nog 316 mijl naar Le Marin, etmaal van 132,

LATITUDE: 14-30.04N         LONGITUDE: 055-34.43W
COURSE: 272T            SPEED: 6.8
COMMENT: Johanna, lots of wind

17.00, 20.00 utc
Dat jacht dat ik vanochtend voorbijvoer antwoordde trouwens niet op mijn marifoonoproep op kanaal 16. Het is nog steeds verplicht dat kanaal uit te luisteren op zee, maar kennelijk neemt niet iedereen dat zo nauw. Wie wat later wel antwoordde op een algemene oproep van mij (dat doe ik zo nu en dan, ik weet graag wat er in de buurt zit) was de Fantastica, de 30 meter Swan die aan de wedstrijdafdeling van de ARC meedoet. Voor het donker is halen ze me in, ik had nog zo gehoopt in die sectie eerste te worden. Verder is in de loop van de dag de wind wat afgenomen. Vanmiddag passeerde nog wel een donkere band bewolking met wat buien, voor de zekerheid het derde rif er nog maar eens ingetrokken, viel uiteindelijk nogal mee maar je bent er wel druk mee. Maar weer weinig zon vandaag, op de hele oversteek trouwens meer wolken dan zonneschijn. Wat dat betreft lijkt dit meer op een Noord Atlantische oversteek dan een passaattrip.

nog 267 mijl naar Le Marin,

LATITUDE: 14-32.69 Noord       LONGITUDE: 056-25.94 West
COURSE: 268 T           SPEED: 4.8


Vrijdag 8 december 2006                   dag 16

8.15 lokaal, 11.15 u t c.
Gisteravond hoorde ik nog een ARC boot op de VHF, even een praatje met ze gemaakt, het was de Blue Pearl, zaten 30 mijl ten zuiden van me en al wat westelijker. Is eigenlijk raar, schip in de buurt, ja maar wel op 60 km afstand. Ook nog een containerschip in zicht, liep op 6 mijl voor me langs met een snelheid van 21 knopen. Ze konden me goed zien op de radar zei de kapitein, zeker voor een zeiljacht.
Hier aan boord was de nacht rustig, dat wil zeggen een stevige maar stabiele wind zo tussen de 20 en 25 knopen waar we dubbelgereefd een dikke 6 knopen op varen. De maan wordt al weer wat later en kleiner, maar geeft nog volop licht. Nu net is de wind weer aangetrokken en heb ik het derde rif weer gezet, ligt wat rustiger.

Golf bestijgen
Johanna bestijgt de volgende golf

De Rajac was net nog op de radio, ze zijn vrijwel op de helft. Bij hen in de buurt vond vannacht een reddingsoperatie plaats, een jacht (de Cerina) had het roer verloren en maakte water. Opvarenden door ander jacht overgenomen, schip gezonken.
We sturen nu wat te noordelijk, straks gijpen.

nog 172 mijl naar Le Marin, etmaal van 148 (nieuw record voor deze reis)

LATITUDE: 14-39.51 Noord      LONGITUDE: 058-04.20 West
COURSE: 292T      SPEED: 6.3
COMMENT: Johanna, getting nearer


16.45 lokaal, 19.45 u t c
De oversteek loopt op zijn eind, de laatste volle dag op zee. De oceaan laat zich nog eens van zijn mooie kant zien, strak blauwe lucht sinds het middaguur, 20 knopen passaatwind precies uit het oosten. Er staat een lange hoge deining, zo'n meter of 3 hoog zou ik schatten, overal witte schuimkoppen. We varen met grootzeil dubbelgereefd aan SB, een flink stuk genua in de boom aan BB.

Maskergent  

Vanochtend een grote vogel rond het schip, dook steeds in zee, als hij neerdook sprongen er steeds vliegende vissen omhoog.

         Van Kees Camphuysen (zeevogelbioloog bij het NIOZ op Texel) kreeg ik nog een mailtje met aanvullende info over de laatste twee vogelfoto’s: “Dit lijken me en koereiger (talrijk offshore Atlantische Oceaan), maar dan wel erg donkere poten) en een Maskergent”.

Verder nog steeds een lege zee, geen ARC schepen meer gehoord of gezien.
Wel bericht opgevangen over een ARC deelnemer, de Arnolf, die ook zijn roer verloren is.
(De Arnolf is een Bavaria 350 Sport Line, vaart onder Franse vlag, 4 opvarenden)

Surfing

Surfend de golven af


Nog 124 mijl naar Le Marin
LATITUDE: 14-34.69 Noord       LONGITUDE: 058-52.39 West
COURSE: 261 T           SPEED: 5.5 

Zaterdag 9 december                  dag 17

7.30 lokaal, 10.30 utc
Laatste nacht een redeljk rustige nacht. Om 3.00 moest ik gijpen, meteen zeil geminderd want het werd toch weer wat te wild, even wat werk maar daarna recht op het waypoint bij Martinique in het St. Lucia Channel af. Hele nacht geen scheepvaart gezien of gehoord, wel vaak uit bed om uit te kijken. De radar niet bij gehad, de golven waren zo hoog dat hij maar amper overheen kon kijken.
Inmiddels licht, nog geen land in zicht. Met een vaartje van dik 5 knopen recht op het doel af.
nog 42 mijl naar Le Marin,

LATITUDE: 14-14.78 Noord       LONGITUDE: 060-15.79 West
COURSE: 275T            SPEED: 5.8
COMMENT: Johanna, almost in Martinique

Met een stevig windje, sinds tijden dubbelgereefd (het enige rif dat ik er nog in en uit doe is het derde) en met een puntje fok spoedt de Johanna zich nu naar Martinique. Vanochtend een record aantal vliegende vissen op dek, zeker een stuk of dertig, maar allemaal ondermaats, ze stinken meestal al als ik erbij ben.
13.00 (16.00 utc) Land in zicht. Op slechts 5 mijl afstand begint zich de kustlijn van Martinique door de zeenevels af te tekenen. Na 16 dagen en 5 uur, een scherp profiel van bergen tegen een blauwe lucht, nog meest aan het oog onttrokken door grote bergen water. (Het klopt, de aarde is rond).

Ondertussen schettert de marifoon: Newmark, Newmark, this is ARC Finish Line, ARC Finish Line on 77, OK we got yr 5 mile notice pls call again at 1 mile. Yes you can't miss the finish ship, it has 2 ARC flags on it... . Even later: Newmark, congratulations passing the line, fantistic seeing you go over it, ...  Het geheel doet me denken aan een sportdag op de lagere school, ook allemaal net echt, juffen met stopwatches, linten en vlaggetjes. Dit is alleen een spelletje voor grote mensen met duur speelgoed, maar je boot gaat wel naar de kelder als je vertrouwend op de schijnzekerheid van de ARC onvoldoende voorbereid je in zo'n avontuur stort.

Dan de punt van Martinique rond, nog veel wind in de "luwte" van het eiland. Zeilen neer en op de motor tegen wind de invaart naar Le Marin, komt me allemaal nog bekend voor. Langs de Club Med op de punt, ankerplaats van Le Marin komt in zicht, groene berghellingen rondom. Lang geleden dat ik groene hellingen aan de kust gezien heb. Vol op de ankerplaats, hier liggen zo een paar honderd schepen. Plekje gevonden niet te al te ver weg van de landingsplaatsen, anker neer 15.30 (18.30 utc). Wat moe, laatste dagen waren druk met veel wind, maar zeer voldaan.

Statistieken: 16 dagen 8 uur onderweg geweest. Afgelegde afstand op de GPS 2138 mijl, heb ik er dus 50 omgevaren. Al met al een nieuw record voor de Johanna op de Atlantische Route, vorige keer dezelfde tijd maar naar Barbados, 80 mijl korter. Etmaal gemiddelde van 131 mijl.

Zondag 10 december

Alweer wat gewend aan het landleven, website bijgewerkt met extra foto's, zie boven.


Volgende pagina