Vorige pagina                                                                                                                                                                                                                                                  Overzicht Indonesie


Vrijdag 4 september 2009, onderweg naar Bawean

Gistermiddag half vier hebben we Bali vaarwel gezegd en zijn we vertrokken richting Singapore. Eerst geen wind, hobbelige zee en schitterende uitzichten over de vulkanen van oost Bali. Dan opeens, uit het niets een straffe zuidwester van 25 knopen. Het tweede rif gaat er weer in en met een dikke 6 knopen maken we onze mijlen. Dat komt goed uit, want Singapore is nog 950 mijl varen. De zee is verward en heel ruw, we rollen verschrikkelijk over de van alle kanten komende golven. Pas bij het passeren van de Selau Raas, een van de smalle doorvaarten ten westen van Madura, neemt de wind af en wordt de zee weer zoals die hoort te zijn. De hoeveelheid andere scheepvaart valt tot nu toe wel mee. Er zijn veel minder lokale vissersbootjes dan ik verwacht had. Wel is er redelijk wat grote scheepvaart dat deze doorvaarten gebruikt, zojuist zijn we voor een hele grote uitgeweken. Inmiddels is het half tien in de ochtend, we ztten op 6 52S 114 11E en zeilen prachtig. Wind 14 kn SSE waarop we een vaart van 4,5 kn maken. Morgenochtend denken we bij Bawean te ankeren.


Zaterdag 5 september 2009, aangekomen op Bawean

Bij het eerste ochtendgloren verschijnen de contouren van Bawean aan de horizon. Op de kaart lijkt het maar een klein eilandje, maar als je dichterbij komt, is het een flink massief met hoge bergen. En waar een eiland is zijn er vissers. Ook liggen hier weer veel van die drijvende eilandjes van bamboe verankerd, onverlicht en vaak nauwelijks op te merken. Onder die eilandjes hangen allemaal palmtakken in het water, die groeien aan en die aangroei trekt weer vis. Een soort ecologische mini viskwekerijtjes dus.

vissers
Zeilende visserboot bij Bawean. De grote 1 cilinder dieselmotor staat bovenop de boot met de schroefas aan stuurboord langs de boot, de schroef net zichtbaar boven water

zeilende prauw
Zeilende outrigger kano

En om die visvlotten heen krioelen de zeilende prauwen als vliegen om de stroop.
We ankeren in een baai aan de noordkant van Bawean, samen met nog twee andere jachten. Aan de baai ligt een dorp van waar bijna ononderbroken moskeegeschetter komt, de verschillende moskeen wedijveren met elkaar in volume en zingen dwars door elkaar heen.
We maken een wandelingetje door het dorp. De mensen zijn allervriendelijkst, veel huizen luxueus naar Indonesische maatstaven. Dat komt, zo legt iemand ons uit, omdat veel mensen op Bawean bij buitenlandse rederijen varen en zo relatief goed verdienen. Op een cruiseschip kunnen ze als ongeschoolde 1400 dollar per maand verdienen, waar een lokaal maandloon de 100 dollar niet ver te boven gaat. Als we terugkomen bij de dinghy staat er een man met een motor die ons voorstelt de volgende dag een toertje te maken. Goed idee.
Positie: 05-43.95S 112-40.10E


Zondag 6 september 2009, Bawean

Om half negen staan bij het strandje Adi, de man van gisteren en buurmeisje Naza klaar met hun motorfietsen.

rijstvelden op Bawean
Rijstvelden in het binnenland van Bawean

We gaan het binnenland in, over smalle steile weggetjes vol kuilen en gaten door het ene dorp na het andere. We passeren rijstvelden en akkertjes, overal wonen mensen. Dan gaan we te voet een smal pad op het bos in. Hoger en hoger klimmen wij tot de moeite beloond wordt, het bos opent zich en we kijken uit over een prachtig meer. Aan alle kanten wordt het meer omringd door dicht beboste bergen, het lijkt een kratermeer maar Adi kan ons niet vertellen of dat ook zo is.

Meer
Meertje in de bergen van Bawean

We worden uitgenodigd  mee te gaan naar Adi's dorp. Na een flink eind hobbelen achterop de motor, uiteindelijk over voetpaadjes tussen velden en over erven komen we bij zijn huis aan. De hele familie wacht ons op, zitmatten worden uitgerold, lekkernijen gepresenteerd.

huiskamer
Bij Adi thuis

We moeten beslist ook op bezoek bij Naza en haar familie. Ze hebben een prachtig stenen huis, maar het leven speelt zich af onder het afdak voor het huis. Daar worden we ook ontvangen.

keuken
De leefruimte en keuken bij Naza thuis

pannekoekjes
Voor ons worden pannekoekjes gebakken

Ook de buren verdringen zich om maar een glimp van ons op te vangen. Tegen de middag zijn we heelhuids terug op de boot. Even rust, morgen verder richting Singapore.

Dinsdag 8 september 2009, onderweg richting Singapore

Gisterochtend vroeg zijn we uit Bawean vertrokken. Al snel hadden we een goede zuidenwind van rond de 13 knopen te pakken. De hele dag prachtig zeilen over een rustige zee. Aan het eind van de middag viel de wind weg, een paar uur op de motor gevaren. Om 9 uur was de wind terug, nu zuidoost en op passaatwind sterkte. Al snel woei het boven de 20 knopen, en met een rif in het zeil en een uitgeboomde genua snelden we de nacht in. Hoge golven met woest brekende kammen. Zo kan de Javazee, die veel mensen met windstilte helemaal op de motor varen, dus ook zjn. Ook komen we veel grote scheepvaart tegen die ons 's nachts flink bezig houdt. Maar er zijn weinig kleine vissers, de zee lijkt te wild voor die bootjes. Nu, 12.00 uur is het weer wat rustiger geworden. Positie 04-15.42S 110-28.89E

Grote vaart
Onderweg richting Singapore, veel grote scheepvaart

Donderdag 10 september 2009, Pulau Nangka

De nacht van dinsdag op woensdag was een drukke nacht. De wind was wat geluwd, daar lag het niet aan, maar we passeerden de Selat Karimata. Die Selat Karimata is de smalle en diepe zeestraat tussen Borneo en Pulau Bilitung, een eiland voor de kust van Sumatra. Er is hier veel grote scheepvaart en geen "traffic separation scheme", alles vaart in het wilde weg door elkaar. De hele nacht door hebben we continue een aantal grote schepen in de peiling moeten houden. Op een gegeven ogenblik kwamen er 3 uit het zuiden die onderling op de marifoon over hun koersen aan het harrewarren waren terwijl er op ramkoers ook nog twee uit noorden kwamen. En daar zaten wij dan weer midden tussenin. Maar alles is weer goed gegaan, mede met hulp van de AIS die in zulke situaties een prachtig overzicht geeft.

We liggen nu geankerd bij Pulau Nangka, een idyllisch klein onbewoond eilandje waar we gisteren net voor donker aangekomen zijn. Er zijn aan deze kant van het eiland een paar stranden en er is een lagune die we vanochtend met de bijboot verkend hebben. Tussen de mangroves door voeren we in spiegelglad water echt het eiland in, landden op een open plek met kokospalmen. Daarachter dicht ondoordringbaar woud.

lagune
Lagune op Bawean

Landing
We verkennen Bawean

De ankerplek lijkt op het eerste gezicht nogal open voor de kust te liggen. Maar dankzij een paar omsluitende riffen is de beschutting wonderbaarlijk goed, we liggen ondanks de stevige wind verrassend rustig. We zijn geankerd op 02-29.49S 108-32.17E, wel diep, 25 meter. Deze plek zijn we op aanraden van het boek "101 anchorages" op koers 180 aangelopen. Deze ankerplek is ook populair bij de lokale vissers, er lagen hier vanochtend 5 scheepjes. Van een van hen kregen we een prachtige tonijn, weer een paar dagen te eten!

vissers ankerop
Vissers gaan ankerop

Vrijdag 11 september 2009, onderweg richting Singapore

Al uren lang varen we bijna gelijk op met een sleper die een reusachtige vracht trekt. Eerst dacht ik dat er een eiland lag, maar er stond niets op de kaart. Toen we dichterbij kwamen kon je zien dat er een sleper voor zat. Slechts heel langzaam loopt de peiling door, we kruipen voor hem langs.
We varen dus weer verder richting Singapore. Vanochtend om 7 uur gingen we anker op en gaan nu naar Pulau Bangka, althans een ankerplaats op de noordoostpunt daarvan. Dat is totaal 173 mijl, we proberen daar morgenmiddag voor donker aan te komen. We hebben een goede wind, lopen onder vol tuig dik 5 kn, de zee is redelijk kalm en er is voor het eerst in lange tijd weinig scheepvaart, afgezien dan van die sleep.
Vandaag voeren we van de ankerplaats weg op 330 graden, al snel liep de diepte terug tot 5 meter. Voor de aanloop dus 180 aanhouden!

zuid chinese zee
De Johanna onderweg op de Zuid Chinese Zee


Zaterdag 12 september 2009, Pulau Bangka

Een uurtje geleden het anker laten vallen in een baai aan de noordoost punt van Pulau Bangka, een groot eiland voor de kust van Sumatra. Ondanks de stevige wind liggen we rustig in vlak water voor eindeloze zandstranden met palmbomen en bos. Dus alweer zo'n plaatje uit de foldertjes en opnieuw liggen we er middenin. De reis hierheen was voorspoedig, de passaatwind wordt wat minder hard nu we noordelijker komen maar blijft ons trouw, ook de stroom was ons goedgezind en vergeleken met vorige nachten was er weinig scheepvaart. Zo hebben we in 31 uur 175 mijl geklokt, niet slecht voor de zo langzamerhand behoorlijk aangegroeide Johanna.
Positie 01-30.65S 105-52.85E. Diepte 3,5 meter. Ga niet verder naar de kust, er liggen wat zandbanken. Deze plek heeft een uitstekende beschutting en is ook bij de lokale vissers populair. Bij de aanloop van deze plek moet je om een eiland heen dat niet op de kaart staat. Dat eiland ligt op 01-29.71S 105-52.77S en meet ongeveer 50 bij 100 meter. Hierbij is dat eiland dus in kaart gebracht en heet voortaan "Pulau Johanna".

Pulau Johanna
Pulau Johanna gezien vanaf de ankerplek


Maandag 14 september 2009, Pulau Kentar

Gistermiddag vertrokken van Pulau Bangka, vanochtend na 120 mijl en 21 uur varen om 10 uur het anker neer bij Pulau Kentar, een van de vele eilandjes van de Riau groep. Het was een rustige nacht met nog steeds een goede passaat wind en weinig scheepvaart. Vanochtend passeerden we de evenaar tussen nevelige eilanden, we zijn weer terug op het noordelijk halfrond en dat voelt alweer een stuk dichter bij huis.

evenaar
Passage van de evenaar, we zijn weer op het noordelijk halfrond

visser
Visser in de baai bij Kentar

Aan de overkant van de baai hier op Kentar zagen we een dorp liggen. Daar zijn we net op bezoek geweest. Het dorp blijkt op palen gebouwd te zijn, een gedeelte van de huizen staat boven het water. Een wirwar van gammele houten loopbruggen verbindt de huizen onderling en met de wal. De vissersbootjes liggen direct onder de huizen afgemeerd. Een paar jongetjes wijzen ons een aanlegplek voor de dinghy en gaan ons voor over de steigers naar de wal. We worden hartelijk welkom geheten. Een drom kinderen begeleidt ons, een moeder nodigt ons uit in een van de huizen. Ook op land staan de huizen op palen, maar nu omringd door keurige erfjes. Wij verblijden de kinderen met wat pennen en schriftjes. Wat een prachtdorp.

kentar
Dorp op Kentar

kentar


kentar
Maaike wordt rondgeleid in het dorp

Positie 00-03.25N 104-45.64E, aanloop eenvoudig (conform het boek "101 anchorages"), maar niet bij donker vanwege de viseilanden.

viseiland
Drijvend viseiland in de aanloop naar de ankerplek. Zelfs de kaapstanders zijn van hout.


Dinsdag 15 september, Korek Busung, Riau Group

Vanochtend bij het eerste licht vertrokken van Kentar. Nevelig weer, vissersbootjes die in het niets lijken te varen. We hebben geen wind, hier vlak ten noorden van de evenaar is het gedaan met de passaatwind, maar we maken een behoorlijke vaart op de motor, nu we zoveel hebben kunnen zeilen kunnen we ons wel wat extra diesel veroorloven. Het plan is vanmiddag voor de nacht te ankeren en om dan morgen de Riau Straat door te varen naar Nongsa Point Marina op Batam, daar gaan we uitklaren uit Indonesie. We hebben vanaf de kaart een ankerplek uitgezocht bij het eiland Korek Rapar. Maar als we op die bestemming arriveren blijkt daar een zware deining de baai in te lopen. We proberen wat dichter onder het eiland te komen. Net als we denken te kunnen ankeren duikt op de sonar een muur van koraal voor ons op. Hard slaan we achteruit, op tijd. De forward looking sonar heeft zijn waarde weer aangetoond. Iets verder dan maar, tussen de eilanden door. Maar op de zeekaart is dit stuk wit, niet in kaart gebracht. Voorzichtig varen we een dorp voorbij. Hetzelfde beeld als op Kentar, huizen op palen boven het water, complexe steigerwerken tegen een decor van palmbomen en woud. Nog een keer moeten we vol gas achteruit reageren op het sonarbeeld als we proberen dichter bij de kant te komen. Maar dan laten we het anker vallen in spiegelglad water midden tussen drie dorpen. Een paar visser roeien voorbij. Mijn superlatieven zijn op. Het is hier mooi.
Positie 00-40.82N 104-19.93E

Korek Busung
Dorp op Korek Busung

Korek Busung
Visserswoning op Korek Busung

Woensdag 16 september 2009, Nongsa Point Marina, Batam

Vandaag de laatste ruk Indonesie gedaan. Geen wind, 37 mijl op de motor. Vooral het laatste stuk in de Riau Straat veel grote scheepvaart. Bij Nongsa Point Marina riepen we bij de nadering de haven op. Meteen kwam de havenmeester in een snelle boot naar buiten om ons naar binnen te begeleiden. Dat invaren hier is even goed uitkijken, vlak voor de havenmonding ligt een niet gemarkeerde ondiepte van 90 cm diepte. De haven hier is een grote tegenstelling met ons eerdere verblijf in Indonesie. De marina is nieuw, grotendeels leeg en onderdeel van een luxe resort, ook bijna leeg. We hebben weer heerlijke warme douches met zoet water dat je zomaar weg laat lopen! En douchen is wel nodig want de laatste dagen is het erg warm en zeer vochtig drukkend weer. We denken zaterdag naar Singapore over te steken.
Positie 01-11.81N 104-05.83E

Nogsa Point
De Johanna (rechts) in Nongsa Point Marina

Zaterdag 19 september 2009, oversteek naar Raffles Marina, Singapore

Bij het eerste licht varen we Nongsa Point Marina uit, het is bijna 40 mijl naar Raffles Marina en je moet daar voor 4 uur 's middags aankomen om nog dezelfde dag te kunnen inklaren. Eerst volgen we de Indonesische kant van de Straat tot Buffalo Rock. Daar willen we oversteken. Dat eerste stuk schieten we goed op, we hebben stroom mee en het is droog. Maar in het noorden zien we de ene na de andere bui overtrekken. Voorbij Buffalo Rock gaan we het verkeersscheidingsstelsel oversteken. De schepen moeten hier rechts houden, de zuidelijke baan naar het oosten, de noordelijke baan na het westen. Na een halfuurtje wachten, zien we een gat in de eindeloze rij voorbijtrekkende schepen. Langs de achtersteven van het laatste schip varen we haaks op de vaarrichting van de grote scheepvaart richting overkant. Ook van de oostelijke kant is het even rustig, we houden even in om een grote carrier ruim baan te geven. Ongeveer bij Raffles Lighthouse komen we aan de noordkant aan. Fluitje van een cent die oversteek voor mensen die de Nieuwe Waterweg gewend zijn.

Raffles Lighthouse
Raffles Lighthouse

Maar we zijn er nog niet. Toen begon het namelijk te regenen. Niet zo'n beetje regen, nee massief water dat uit de lucht valt, alles in seconden doorweekt en het zicht beperkt tot 100 meter. En niet eventjes, meer onophoudelijk, uur na uur. De radar was onbruikbaar, die zag alleen maar regen. We voeren door een ankergebied, waar de ene zeereus na de andere uit het niets voor je opdook. Waar muren van staal opeens uit havens kwamen langsschuiven. Ik buiten in volledig zwaarweerpak proberend mijn bril doorzichtig te houden en uitwijkmanouvres te doen. Maaike binnen achter de computer met de AIS: nu komt er een van rechts die haven uit, ja, hij gaat 11 knopen en is over een minuut waar wij dan zijn. Maar even een andere kant op dus voor het onzichtbare gevaar. Pas in de middag wordt het wat helderder en neemt de regen af.

Western Anchorage
Western Anchorage

Dan varen we weer door een ander ankergebied. Hier liggen zoveel schepen dat er bijna geen leeg stukje horizon meer over is.

ankergebied
De Petrorig II voor anker

Om 14.30 uur zijn we bij Raffles Marina. We hebben ons van te voren aangemeld, hulpzame handen leggen onze lijnen vast, en een uurtje later zijn we ingeklaard in Singapore.
Positie 01-20.56N 103-38.06E.


Volgende pagina Singapore en Maleisie