Overzicht Pacific

Vorige pagina

Zondag 16 maart 2008, vertrokken naar de Marquesas
 
Het is zover. Vanochtend om 8.00 heb ik het anker opgehaald voor de grootste oversteek ooit, 2916 mijl naar Fatu Hiva op de Marquesas. Schitterend weer, warme zon, vlak water en heel weinig wind.

Rustig op de motor tuffen we onder het land vandaan. Een enorme rog sprong net dicht bij de boot meters hoog het water uit. De vulkanen zijn weer met wolken omgeven. Achter me twee Franse boten die ook zojuist vertrokken zijn. Ik ben volstrekt illegaal zonder zarpe vertrokken, maar tot nu toe lijkt het goed te gaan, er lag wel een schip van de kustwacht met een paar snelle ribs erbij, maar ze komen nog niet achter me aan. Nu eerst maar naar internationale wateren.


Maandag 17 maart, ochtend van dag 2 van de oversteek naar de Marquesas
 
Het is gisteren nog een mooie zeildag geworden. Om 11 uur was er wat wind, de broodmachine was ook klaar dus de motor kon uit. Halve wind en een koers van zo'n 230 tot 240 graden. De directe weg naar de Marquesas is 257 graden, maar ik wil liever eerst wat meer naar het zuiden omdat daar meer wind staat. In de loop van de dag nam de wind nog wat toe, we liepen al gauw 5 knopen door het water en hebben ook nog een knoop stroom mee. Ondanks de vrij lichte wind schieten we dus lekker op. De nacht was
wat onrustiger. 's avonds verzamelden zich wat buien in het westen, kwamen mijn kant op. Voor het donker het eerste rif nog maar gestoken. 's Nachts wisselden de buien zich af tussen mijn slaapjes door. Dan nam de wind toe tot 20 knopen, genua wat inrollen, goed dat het grootzeil al gereefd was, en dan weer viel de wind weg tot niets, klapper klapper. Met een beetje regen en grote witte vogels die in het donker rakelings over ons heen scheerden.

TIME: 2008/03/17 14:13 UTC
LATITUDE: 01-49.89S
LONGITUDE: 092-50.02W
COURSE: 254T
SPEED: 5.8
COMMENT: Good sailing towards Marquesas
nog 2784 mijl naar de zuidpunt van Fatu Hiva
 

Dinsdag 18 maart, ochtend van dag 3 van de oversteek naar de Marquesas
 
Gisteren een mooie zeildag, zwakke wind, maar met een knoop stroom mee deden we toch meestal 5 knopen over de grond. Eindeloze lege zee, maar toch een schip opgemerkt, hij passeerde volgens de AIS op zo'n 25 mijl afstand, met het oog niet te zien. Ik probeer steeds wat verder naar het zuiden te komen, maar de wind is heel zwak uit het zuiden, en komt door de eigen snelheid al snel voorlijk in, veel hoger dan 230 kan ik zelden sturen. Maar ja, wat we varen gaat wel allemaal de goede kant op, dat is weer mooi meegenomen. Verder was er een inkvis op dek geprongen, die heten niet voor niets inkvis, wat een troep.
Tegen de avond werd de wind nog zwakker, bij een snelheid van 1,5 knoop heb ik de motor maar bijgezet, de hele nacht met laag toerental op de motor gevaren. Nu, bij het ochtendgloren is er weer een beetje wind, zeil nu weer met vol tuig 3,5 knoop over de grond.

TIME: 2008/03/18 12:49 UTC
LATITUDE: 02-24.49S
LONGITUDE: 094-50.62W
nog 2652 mijl naar Fatu Hiva, 132 mijl in het laatste etmaal

Dinsdag 19 maart 2008, 's middags
 
Met de motor bezig geweest. Ik zag vanochtend bij een controle allemaal luchtbellen gaan door het koelwaterfilter van de motor. Normaal zie je niks, alleen maar water, de lucht wordt direct meegezogen. Ik heb het filter schoongemaakt, geen verschil, daarna de impeller van de waterpomp vervangen, even een lastige klus, je kan er zo slecht bij. Was hard nodig, er was een blad van afgebroken. Nieuwe erin, nu weer klaar. Maar het afgebroken stuk zit dus ergens in het koelsysteem, hoop dat het geen kwaad doet. Moet maar flink veel zeilen.
 

Woensdag 19 maart 2008, ochtend van de 4de dag van de oversteek naar de Marquesas
 
Redelijk rustige nacht gehad, steeds gezeild. Alleen regelmatig klapperende zeilen als de wind wat draaide, dan eruit om de koers wat bij te stellen. Ik vaar op de electrische stuurautomaat, er is te weinig wind voor de windvaanstuurinrichting.

rustig weer

Ik begin nu weer aardig in de routine te komen van het leven op zee, waarbij een paar mijl meer of minder en een paar dagen meer of minder niets meer uitmaken, voorlopig leef je op zee. Als ik op de GPS kijk denk ik soms nog dat ik me vergis, 2600 mijl te gaan, dat is een nulletje te veel, meer nee, het is echt ver.
's Ochtends eerst thee zetten en ontbijt, sinasappelsap, fruit en (nog een paar dagen) yogurt uit Panama. Dan het logboek bijwerken, op de kaart kijken of het al opschiet (schaal 1 op 25 miljoen), positierapport voor winlink versturen. Vandaag brood in de broodmachine, motor zachtjes stationair draaien voor de stroom, watermaker aan. De broodmachine neemt veel stroom, verder kan ik het met de sleepgenerator (geeft weinig bij lage snelheid) en de zonnepanelen (wat bewolkt vandaag) aan. Dan  het Nederlandse radionetje met ondermeer de Kind of Blue, Rajac, Mama Cocha, Blue Crystal en Caramaro. Allemaal schepen tussen Cartagena en hier. Nu het stukje voor de website maken, onderbroken door deel 2 van het Nederlandse netje met schepen die meer naar het westen zitten, de Libertijn en de Sun Ra. Straks koffie met een boek. Voor je het weet is de ochtend al bijna voorbij.
 
TIME: 2008/03/19 13:05 UTC
LATITUDE: 03-12.52S
LONGITUDE: 096-39.93W
COURSE: 253T
SPEED: 4.8
COMMENT: After a quiet night
nog 2535 naar het waypoint bij Fatu Hiva


Donderdag 20 maart, ochtend van de 5de dag van de oversteek naar de Marquesas
 
Gisterochtend was de wind nog zwak en draaide verder naar het oosten. Toen heb ik een paar uurtjes gevaren met de boom op volle lengte uitgeschoven in de geheel uitgerolde genua, enorme lap zeil dwars op de boot. Maar de wind was toch niet achterlijk genoeg, de zaak maar weer opgeborgen. In de middag trok de wind aan tot 12 kn, eindelijk mooi zeilen! Maar de nacht was weer erg onrustig, de ene bui na de andere, buien waarin de wind wegviel waarna de Johanna dwars op de ruwe zee heftig lag te rollen.
Net als ik dan de zeilen die kapot dreigden te klapperen wilde bergen begon het dan weer wat te waaien, een patroon wat zich vele malen herhaalde. Maar nu schijnt de zon weer, geen bui meer te zien, een stralende dag, met halve wind en zo'n 6 knopen over de grond spoeden wij ons voort naar steeds verdere oorden.
Alleen jammer dat de tomaten bijna allemaal verrot zijn, de bananen gisteren allemaal rijp en nu al tot moes, het gaat snel in de warmte.

TIME: 2008/03/20 13:01
LATITUDE: 04-04.99S
LONGITUDE: 098-35.25W
COURSE: 259T
SPEED: 5.8
COMMENT: Many squals during the night, nice weather now
nog 2412 mijl naar Fatu Hiva (8.00 lokaal, 14.00 UTC)


Vrijdag 21 maart, ochtend van de 6de dag van de oversteek naar de Marquesas
 
Het ontbijt is alweer op, de dag stralend maar de wind nogal zwak vandaag. De nacht was rustig, stabiel windje, goed geslapen. Gisteren was het prachtig zeilen met 13-15 knopen wind dwars inkomend. Dan wil de Johanna wel varen. De dagafstand van 144 mijl is een record tot nu toe. Toch merk je dat het schip zwaar is, met alle water, diesel en voedsel zijn we wel 1000 kilo zwaarder dan normaal bij een tochtje over het wad. 1000 kilo is best veel op een eigen gewicht van 4500 kilo. Uitschieters in snelheid naar 7 knopen en meer zijn zeldzaam geworden. Verder is het hier leeg, geen scheepvaart, het enige leven is een enkel vogeltje dat laag over de golven scheert. Ook was er vannacht een vliegende vis die me luid klapperend op dek wakker maakte. En wij maken rustig onze mijltjes, alsof er geen eind aan komt.

mooi weer
Zeilend over een rustige Pacific

TIME: 2008/03/21 12:47 UTC
LATITUDE: 04-32.78S
LONGITUDE: 100-57.26W
COURSE: 253T
SPEED: 5.5
COMMENT: Quiet night, stable winds
nog 2267 mijl naar Fatu Hiva (8.00 lokaal, 14.00 UTC)


Zaterdag 22 maart, ochtend van de 7de dag van de oversteek naar de Marquesas
 
Troosteloos weer vandaag, donker gesloten wolkendek, miezerig, alles klam en vochtig. Ook de zee is knobbelig, geen prachtige oceaandeining, maar gewoon zoals de Noordzee na wat wind op een druilerige julimorgen. Maar hier de dagelijkse routine weer achter de rug, thee gezet, ontbeten, brood in de broodmachine (elke 3 dagen), praatje op het radionet.
De nacht was redelijk rustig, een stuk of 4 keer eruit geweest om de zeilen en de stuurautomaat wat te corrigeren, de wind is wat wisselend van sterkte en richting. Maar 4 keer eruit is dus rustig, dan ben je niet continu bezig. Gisteren ook een goede zeildag, al was de wind weer wat aan de zwakke kant (10-12kn), een paar knoopjes extra geeft wat meer het gevoel van snelheid. Je merkt duidelijk dat het steeds later licht wordt, we komen steeds westelijker. In het huidige tempo scheelt dat 12 minuten per dag. Morgen gaat de klok een uur terug, dan passeren we de 105 west.

TIME: 2008/03/22 13:08 UTC
LATITUDE: 04-57.77S
LONGITUDE: 103-13.37W
COURSE: 257T
SPEED: 6.0
COMMENT: Dark and cloudy
Nog 2128 mijl naar Fatu Hiva (8.00 lokaal, 14.00 UTC)

Vanochtend alleen maar regenachtig donker en bijna gaan wind, behalve in de plotseling opkomende buien die de zeilen vulden en de Johanna deden siddren, heel eventjes. Dat maakte het wel nodig ondanks de zwakke wind toch het rif in het grootzeil te houden, ik houd het niet vol om het er ieder half uur in en uit te halen, dan maar wat minder mijltjes.
De middag verliep wat vlotter, na een bui bleef de wind. Nog steeds donker en mistroostig, maar wel goed zeilen aan de wind en flinke voortgang. Dan was er nog het log, dat stond stil. En hoewel de GPS ook de snelheid geeft, wil ik het log niet missen, het log meet de snelheid door het water. Het verschil in snelheid over de grond (SOG, van de GPS) en die door het water is de sterkte van de stroom, heel nuttig voor een zeiler. Dus ik de impeller van het log eruit halen. Fiets uit het voorschip, vlonder eruit, dan de gever van het log uit de houder (die dwars door de huid van het schip gaat) trekken. Een massieve straal water spuit (volgens plan) met kracht naar binnen. Snel de klaarliggende stop erin. Na het schoonmaken het log er weer in, weer de dikke straal water, toch wat eng. Werkt weer prima nu.
De wind blijft steeds weer wat wisselend, maar in het westen klaart het op.
 

regen
Een regenachtige Pacific

Zondag 23 maart, ochtend van de 8de dag van de oversteek naar de Marquesas
 
Een week op zee nu, en in die week 922 mijl afgelegd, niet slecht gezien de veelal zwakke wind, maar dankzij de stroom die flink geholpen heeft. Toen ik vanochtend om 7 uur opstond, was het buiten weer vies en druilerig. Maar omdat we de 105 west gepasseerd zijn heb ik de klokken en uur teruggezet en ben weer in bed gekropen. Toen ik weer om 7 uur opstond brak de lucht open, de zon schijnt weer! Buiten met m'n kopje thee in de ochtendzon, een heel andere wereld. De nacht was wat roerig, de wind stevig (18-20) en dwars onkomend net als de golven. En dan gaan we snel. Maar snel over een ruwe, dwars inkomende zee is wel wat hobbelig. Ik ben dus lichtelijk door elkaar gerammeld. Maar met het zonnetje erbij en nu iets minder wind kan het weer een mooie dag worden.

TIME: 2008/03/23 13:02 UTC
LATITUDE: 05-28.02S
LONGITUDE: 105-28.91W
COURSE: 260T
SPEED: 6.1
COMMENT: Dark and cloudy
nog 1991 mijl (7 lokaal, 14 UTC), en 1985 (8 lokaal, 15 UTC) naar Fatu Hiva

Maandag 24 maart, ochtend van de 9de dag van de oversteek naar de Marquesas
 
Vroeg op, na het verzetten van de klok is het weer vroeg licht en je leeft hier met de dag. Stralende ochtend, goede passaatwind van 15-20 knopen. Veel niet meer vliegende visjes van dek verwijderd. Gisteravond nam de wind toe, de Johanna ging hard, en werd moeilijker te besturen voor de windvaan, toen heb ik het tweede rif maar in het grootzeil gestoken.
Ook gisteren was het weer helemaal zoals het hoort, blauwe luchten met hier en daar wat wolkjes. Het slechte weer is naar het westen weggetrokken, daar zag ik het nog hangen, maar ik neem aan dat het allemaal verder die kant op verdwijnt. Ik zal de Libertijn vast waarschuwen. Een inspectie rondje over dek gemaakt, anker weer beter vastgezet.

TIME: 2008/03/24 14:02 UTC
LATITUDE: 05-58.10S
LONGITUDE: 108-02.06W
COURSE: 256T
SPEED: 6.3
COMMENT: Stronger wind, double reefed, good progress
nog 1835 mijl naar Fatu Hiva, record emaal, 150 mijl opgeschoten!


passaat
Passaatwind

Maandag 24 maart, avond
 
Rustige dag. De wind nam wat af, in de loop van de dag kon het tweede rif uit het grootzeil, de genua werd helemaal uitgerold. Zo hobbelen we nu rustig voort de nacht in. Het avondeten is op, afwas gedaan. De laatste tomaat is op. De witte kool voor het merendeel weggegooid, was van binnenuit gaan rotten. Maar er zijn nog volop appels en de uien uit Panama, blijven ook goed. De ijsbergsla wordt ook minder, ik kan niet tegen het bederf opeten. Zojuist de Libertijn nog op de radio, ze schieten flink op, nog 900 te gaan, De Sun Ra kan ik niet meer horen, maar die zouden vandaag aankomen.
 

Dinsdag 25 maart, ochtend van de 10e dag van de oversteek naar de Marquesas
 
Het wordt bijna saai, alweer een rustige nacht en een stralende dag. Maar wat is een rustige nacht eigenlijk. Dat gaat als volgt. 19.00: bedtijd. 20.45: onrustige bewegingen en het water stroomt te hard langs de romp naast mijn bed, wakker, eruit. Wind wat toegenomen, normaal niet alarmerend, maar met niemand op wacht moeten de marges wat ruimer zijn, ik rol een paar extra slagen in de genua. 23.30: wakker, koers controleren. Blouse aan, het wordt kouder, gordel aan, hoofdlamp op. Wind wat geruimd, het schip is meegedraaid, ik stuur de windvaan wat bij en blijf een poosje buiten om het resultaat af te wachten. Nu mooi stabiel op de goede koers. De maan is opgekomen en trekt een zilveren pad naar de horizon. Overal sterren, het Zuiderkruis prominent aanwezig op de zuidelijke hemel. 4.30: zeilen klapperen, wind afgenomen, outfit aan en naar buiten. Rol de genua helemaal uit, corrigeer de koers, blijft klapperen. Dan maar beter met half ingerolde genua. Weer in bed hoor ik de wind weer aantrekken. 6.00: licht, zon komt op, opstaan.
Inmiddels ontbeten, radiopraatjes gehad, mail opgehaald en de dag is weer in volle gang.

TIME: 2008/03/25 14:49 UTC
LATITUDE: 06-30.37S
LONGITUDE: 110-36.14W
COURSE: 249T
SPEED: 6.4
COMMENT: Sunny day after quiet night
Nog 1684 mijl naar Fatu Hiva (8.00 lokaal, 15.00 UTC), etmaal vam 151 mijl, nieuw record!

Dinsdagmiddag 25 maart
 
Een rustige dag met mooi weer en niet al te veel wind. Vanochtend de boom in de genua gezet, de wind leek voldoende achterlijk. Maar uiteindelijk was dit toch niet de beste zeilvoering, ik moest steeds verder afvallen om de genua vol te houden. Toen in de loop van de middag de boom er maar weer uitgehaald, nu klapt de genua zo nu en dan dicht, maar we zitten een beetje op het randje. De Libertijn had vanochtend behoorlijk zwaar weer op 8S 125W, wind rond 35 kn, dat is windkracht 8. Ik heb direct weerkaarten opgevraagd om te kijken of zich daar een tropische depressie ontwikkelt, echter alles lijkt vlak. Al zeggen weerkaarten ook niet alles, de metereologen hebben weinig gegevens van deze lege gebieden. Vanavond was het ook weer wat geluwd bij de Libertijn. Ik vermijd het dus onnodig veel zuidelijker te gaan, het waait prima hier en ik heb geen behoefte aan erg veel meer wind. Inmiddels het eten alweer op en klaar voor de nacht.
 

Woensdag 26 maart, ochtend van de 11de dag van de oversteek naar de Marquesas
 
Donkere wolken, regenbuien, weinig wind. Genua verder uitgerold. Dan van de ene minuut op de andere, 20 knopen wind, regenvlagen, geen tijd om het kopje thee eerst op te drinken, genua inrollen, 5 minuten later alles weer over. En ondertussen hobbelen we verder naar de Marquesas, over één van de grootste en leegste stukken oceaan ter wereld. Want dat het ver is, weet ik inmiddels. Dit is niet meer een eindje varen, dit is leven op zee. Inmiddels klaart het weer op.

TIME: 2008/03/26 14:43
LATITUDE: 06-47.79S
LONGITUDE: 112-56.54W
COURSE: 262T
SPEED: 6.6
COMMENT: Some rain
Nog 1642 mijl naar Fatu Hiva, etmaal van 142 mijl.


Woensdagmiddag
 
De wind is wat toegenomen, zo rond de 15-20 knopen uit SO. Gereefd grootzeil en beetje ingerolde genua beide over SB. De sleepgenerator heb ik ingehaald, hij begint om de één of andere reden de radio te storen, het wordt steeds moeilijker mail te ontvangen en verzenden met dat ding aan. Maar eens een dagje zonder proberen en zuinig met stroom zijn. Maar we gaan snel, steeds boven de 6,5 kn. Een stel donkere buien zijn net voorbijgetrokken, nu weer zonnig. En toen kwamen er meer buien. Bij de eerste keek ik naar de bui, toen naar het tuig (1 rif, wat ingerolde genua) en dacht: dat kan wel. Nou het kon, maar de Johanna ging meer over het water dan erdoor. Voor de tweede bui stak ik het tweede rif. Alleen maar regen, geen wind, dobberen met te weinig zeilen. Bij de derde bui was ik aan het eten koken, kwam dus niet goed uit. Veel wind, veel regen, meer wind, meer regen. Rol de genua verder in met de lierzwengel op de winch voor de reeflijn. Windmeter piekt boven de 30 knopen plus onze eigen 7, ik naar de mast, derde rif erin. Met nog een klein puntje fok en grootzeil zeilen we verder. Toch nog wat gegeten, geen tijd om sla te maken. Nu, voor de nacht is het weer rustiger, derde rif eruit, we komen hier om te zeilen en niet om te drijven.

 


Donderdag 27 maart, ochtend van de 12de dag van de oversteek naar de Marquesas
 

Dat was me het nachtje wel weer. De buien bleven elkaar opvolgen, de één nog heftiger dan de andere. In de buien liep hij vreselijk hard, tussen de buien door klapperde het grootzeil en sloeg de fok met vreselijke knallen terug. En toen waren we op de helft, 1453 mijl gevaren en evenzo vele mijlen te gaan. Nu varen we niet meer van het dichtsbijzijnde land af maar er naar toe. Maar geen goede gelegenheid voor een party. Om 01.30 de boom aan BB in een klein puntje fok gezet en de koers wat ruimer gelegd zodat hij vol bleef staan. Een hele verbetering, de Johanna loopt in de buien beter voor de wind weg en er klappert minder tussen de buien in. We sturen alleen te veel naar het noorden, maar dat corrigeren we later wel.
Inmiddels ochtend, zelfs nog een klein beetje geslapen. Nog steeds hetzelfde weer, donker en bui na bui, alleen een beetje minder heftig. Tussen de buien in zijn we ondertuigd, dan rollen we heftig door het gebrek aan snelheid, maar de buien komen zo snel dat je de zeilvoering niet steeds kunt aanpassen. Verder is de stroom die ons zo veel vaart gaf sinds vanochtend opgehouden.

TIME: 2008/03/27 14:55 UTC
LATITUDE: 07-10.51S
LONGITUDE: 115-10.83W
COURSE: 263T
SPEED: 5.4
COMMENT: Many squalls with gale conditions, heavy rain
nog 1408 mijl naar Fatu Hiva (8.00 lokaal, 15.00 UTC)

Donderdagmiddag
 
Het weer is opgeklaard, grote stukken blauwe hemel, de wind net boven de 20 kn en stabiel. De boom is uit de genua, genua nu helemaal afgerold aan SB achter het dubbelgereefde grootzeil. En we gaan hard, denderen trillend en stotend over de golven. Hoge lange golven met witte kammen die op je neerkijken maar waarvoor de Johanna toch altijd weer op tijd haar kontje optilt. Slechts zelden spetters in de kuip, maar de rest van het schip wordt goed gespoeld.
 


Vrijdag 28 maart, ochtend van de 13de dag van de oversteek naar de Marquesas
 
Nu een echt rustige nacht gehad, niet een keer eruit voor wind, zeilen of koers. De hele nacht op koers en snelheid met een stabiele wind, heerlijk. Alleen maar eruit om de horizon regelmatig rondom af te turen naar lichtjes, niks te zien zoals gebruikelijk. Zojuist het Nederlandse radio netje beluisterd, even bijpraten, ontbeten en een rondje vliegende vissen ruimen over dek, zo de dagelijkse routine. De stroom, waarvan ik gisteren schreef dat hij opgehouden was, is er weer, ietsje zwakker maar wel de goede kant op.

TIME: 2008/03/28 13:53
LATITUDE: 07-27.45S
LONGITUDE: 117-34.03W
COURSE: 266T
SPEED: 6.1
COMMENT: Good sailing, stable winds
nog 1259 mijl te gaan (8.00, 15.00 UTC), etmaal van 149, het aftellen begint

Vrijdagmiddag
 
10 - 12 knopen schijnbare wind, komt dwars in. Rustig windje, rustig vaartje. Nog altijd verbaast het me hoe rustig de Johanna zich dan beweegt, soepel glijdend en schuivend door het water, zo gratieus dat je soms denkt dat je niet vooruitkomt, maar toch lopen we 5 knopen. Een heel verschil met het voortjakkeren van gisteren, wel weer eens heerlijk rustig en dankzij de stroom maken we prima voortgang. Dat is dan ook weer die tegenstrijdigheid, je zeilt heerlijk op een prachtige oceaan, maar toch is er dat verlangen om aan te komen, om voortgang te maken, mijlen en dagen te tellen. Waarschijlijk is het verlangen naar land uiteindelijk eigen aan de landdieren die mensen toch zijn. Net een grote (100+) school dolfijnen rond het schip, zwommen einden mee ofschoon ze van de andere kant kwamen. Zij bewegen zich nog sierlijker dan de Johanna, missen het verlangen naar land, tellen geen mijlen en dagen. Het zijn dan ook zeedieren.
Net de Willow op de radio, toeval, ik scande wat veel gebruikte frequenties af. De Willow is het schip waarmee we samen diesel haalden, 3 ritten met yerrycans in de taxi op San Cristobal. Zij maken het goed en hebben nog 400 mijl te gaan naar de Marquesas.
 


Zaterdag 29 maart, ochtend van de 14de dag van de oversteek naar de Marquesas
 
Voor de nacht had ik toch maar het 2de rif gestoken, voorgevoel. Om 21.00 trok de wind aan, genua kleiner gemaakt. Daarna de hele nacht rond de 25 kn wind, ruwe zee. Tegen de ochtend werd de wind wat rustiger, nu de zee nog. Maar het onbijt is al weer op en de zon stralend.

zon onder

TIME: 2008/03/29 14:43 UTC
LATITUDE: 07-58.98S
LONGITUDE: 119-59.06W
COURSE: 249T
SPEED: 6.5
COMMENT: Lots of wind, rough sea during the night
Nog 1117 naar Fatu Hiva (8.00, 15.00 UTC)

Zaterdagmiddag
 
Dit was een rustige dag zeilen onder strakke blauwe luchten en op een transparant blauwe zee. Vanochtend was de wind wat gekrompen zodat de boom in de genua kon. Prachtig zeilen met zo'n enorm uitgeboomd zeil. Het ging alleen wat rustig, de vaart wou er niet echt in komen. In de loop van de middag trok de wind aan en ruimde, nu weer op de oude manier verder, alles over bakboord en zeilen maar.
Vanochtend ook een groot schip op de AIS, de Stellar Fortune op 27 mijl afstand. Daarna riep een vissersboot (a long-line fishing vessel) het schip aan zijn stuurboord zijde (calling the vesssel on my starboard side) op. Toen niemand antwoordde dacht ik dat ik dat ook wel kon wezen en heb hem dus beantwoord. Maar hij bedoelde de Stellar Fortune, bang dat die zijn mijlenlange lijnen zou stukvaren. Later heb ik die visser weer opgeroepen, posities uitgewisseld, maar hij was toen al flink uit de weg.


Zondag 30 maart, ochtend van de 15de dag van de oversteek naar de Marquesas
 
Nu twee weken op zee, en het went al. Maar toch tel je af, nog rond de 1000 mijl, niet ver meer. Ja, maar nog altijd zoiets als van de Azoren naar Engeland, alles is relatief op deze oceaan.
Vannacht 1.00 waren we flink uit koers geraakt, de wind was gekrompen en dan stuurt het schip mee dankzij de windvaanstuurautomaat. Nou kijk ik niet op een paar graadjes, maar 30 graden is te veel. Dus ik naar het voordek om de boom in de genua te zetten, nodig om een ruimere koers te kunnen varen. Onderweg naar voren steeds eerst de vliegende visjes verwijderen, geeft zo'n troep als je ze stuk trapt. Daarna nog wat geslapen. Weer een stralende dag met hier en daar wat laaghangende bewolking.

TIME: 2008/03/30 15:00
LATITUDE: 08-29.42S
LONGITUDE: 122-13.78W
COURSE: 265T
SPEED: 5.5
COMMENT: Sailing goose-winged towards the Marquesas
981 mijl naar Fatu Hiva (8.00 lokaal, 15.00 UTC)

Zondagmiddag
 
Eigenlijk niets te melden. Rustige dag, rustige passaatwind, rustig gangetje met uitgeboomde genua onder blauwe luchten. Geen andere scheepvaart, geen vogels of vissen.
 

Maandag 31 maart, ochtend van de 16de dag van de oversteek naar de Marquesas
 
Wat weinig wind in de nacht. Het gaat dus wat langzamer. Verder een licht van een schip gezien. Hij leek een tegenovergestelde koers te varen, had geen radar aan, dus een klein schip, reageerde niet op een oproep op kanaal 16. Ook een gekko (kleine hagedis) gezien in de kuip. Eerst dacht ik in het licht van mijn hoofdlamp een vliegende vis over de lier te zien kruipen. Maar vissen kruipen niet. Het is nog een klein gekkotje van ongeveer 5 cm. Mogelijk aan boord geboren. Misschien ook wel een kleine reuzenleguaan. Jammer dat ik geen kakkerlakken heb.

passaat zeilen

Als een grote vlinder op de passaatwind

TIME: 2008/03/31 15:01
LATITUDE: 08-50.98S
LONGITUDE: 124-18.27W
COURSE: 255T
SPEED: 4.3
COMMENT: Sailing goose-winged towards the Marquesas, little wind
Nog 857 mijl (8.00 lokaal, 15.00 UTC) naar Fatu Hiva, etmaal van 125 mijl
 
Maandagmiddag
 
Rustige zeildag vandaag, wind voldoende oostelijk om de boom in de fok te houden, wind soms wat te zwak voor de windvaanstuurautomaat, maar dan neemt de electrische stuurautomaat het over. Zon, verspreide wolken, een wat onrustige zee. Uitkijken, boekje lezen, eten koken, mail afhandelen. En de dag is zomaar weer om. De gekko niet meer gezien.
 

Dinsdag 1 april, ochtend van de 17de dag van de oversteek naar de Marquesas
 
Rustige nacht, behalve dan dat de bilgepomp twee maal aansloeg met bijbehorend alarm. De tweede keer ben ik maar eens gaan kijken. Bleek het toilet over te stromen, een knopje stond niet goed. Normaal stroomt het toilet nooit over, de toiletrand zit boven de waterlijn, normaal dus. Maar nu niet, het schip is te zwaar beladen. Eigenlijk best gevaarlijk zo'n toilet.
Ook weer een ander schip gezien, alarm op de AIS ging er zelfs van af, hij passeerde 8 mijl achter me, de Lucky Ace. Ik zie in mijn eentje heel wat meer andere scheepvaart dan volledig bemande boten, die zien nooit wat. Ook ging het alarm op de Inmarsat-C af, een relay van een noodbericht. Er was een EPIRP (noodzender) geactiveerd op een positie zo'n 400 mijl ten noorden van mij. Kan ik echt niet even heen varen, maar ik zal morgen de positie doorgeven op één van de radionetwerken, ik meen dat daar wel jachten in de buurt zitten. Overigens worden dergelijke EPIRPS vaak per ongeluk geactiveerd, zo vaak zelfs dat het lijkt of er geen serieuze actie meer op ondernomen wordt. Ik heb overigens ook zo'n ding, komt automatisch los van het schip wanneer dat zinkt en wordt dan door het zeewater geactiveerd. Daarna zendt de EPIRP noodsignalen naar een satelliet die op zijn beurt de positie bepaalt. Hoop ik niet nodig te hebben.
TIME: 2008/04/01 15:04
LATITUDE: 09-00.95S
LONGITUDE: 126-28.82W
COURSE: 269T
SPEED: 5.9
COMMENT: Quiet night, beautiful morning
Nog 728 mijl naar Fatu Hiva (8.00 lokaal, 15.00 UTC)
 
Dinsdagavond
 
De wind was vanmiddag wat aangetrokken en wat zuidelijker geworden, boom uit de fok gehaald, alles over stuurboord. Later wind boven de 20 knopen, 2de rif erin gelegd, dan stuurt hij wat rustiger op deze ruime koersen. Maar met dit tuig gaat het wel hard, we lopen al uren lang boven de 6 knopen Maar nu klaar voor de nacht, verlichting aan, alles klaar leggen voor als ik er 's nachts uit ga.
 

Woensdag 2 april, ochtend van de 18de dag van de oversteek naar de Marquesas
 
Mooie zonsopkomst, om 7.38, hoog tijd dat ik de klokken weer terugzet, we zijn de 120 west al lang gepasseerd. Maar een beetje zomertijd is ook wel prettig, 's avonds wat langer licht.
Ik krijg veel vragen over onze gekko, maar ik zie hem niet meer. Het is bij uitstek een nachtdier, dus dat kan de verklaring zijn.
Verder varen we nog steeds met alles over stuurboord, maar het wordt tijd dat de boom weer in de fok gaat, om de zeilen nu vol te houden moet ik veel te zuidelijk sturen. Ook is de wind afgnomen. Maar de Johanna loopt goed, mijl na mijl, het gaat maar door, bijna eindeloos.
TIME: 2008/04/02 15:02
LATITUDE: 09-28.20S
LONGITUDE: 128-49.45W
COURSE: 251T
SPEED: 6.0
COMMENT: Quiet night, beautiful sunrise
Nog 585 mijl naar Fatu Hiva (8.00 lokaal, 15.00 UTC)

Woensdagmiddag
 
Weer een super rustige zeildag. Vanochtend de boom weer in de genua gezet, en als een reusachtige vlinder met uitgespreide vleugels snelt de Johanna door het water. De wind wisselt alleen wat, soms wat meer, dan weer minder maar al met al komen we goed vooruit. Aankomst lijkt zondag of maandag te worden, afhankelijk van de te maken snelheid. De meeste boten hadden op het stuk vlak voor de Marquesas weinig wind, even afwachten dus nog. Maar het eind komt in zicht. Alle verse spullen raken op, ik heb de laatste blaadjes sla gerantsoeneerd. Alleen appels zijn er nog meer dan genoeg.
 
Donderdag 3 april, ochtend van de 19de dag van de oversteek naar de Marquesas
 
Gisteravond een zeilschip in zicht, het silhouet van zijn zeil tekende zich helder af tegen de avondlucht. Ik heb hem herhaaldelijk opgeroepen op de marifoon. Geen antwoord. Tegen mensen zonder marifoon varen zeg ik altijd: wat zou jij balen als je met je handheld marifoon in je reddingsvlot zat en ik voer voorbij en hoorde je niet.
De nacht was verder onrustig, net te weinig wind en pal van achteren, te ruwe zee voor de wind, heftig rollen en klapperen. Zolang er vaart in zit ligt de Johanna stabiel, zonder snelheid kan het flink onrustig zijn, vanochtend bleven de toastjes niet op mijn bord liggen, vlogen alle kanten op.
Voor het verzenden en ontvangen van e-mail gebruik ik radioverbindingen op de kortegolf. De stations waarmee ik de mail uitwissel komen echter steeds verder weg te liggen. Mijn vaste stations in Texas en Panama zijn nu niet meer te ontvangen. Daarvoor in de plaats heb ik nu stations in Californie en Hawai. Deze liggen wel bijna 3000 mijl weg. De verbindingen worden dan ook steeds zwakker, mail uitwisselen lukt nu alleen nog maar 's ochtend vroeg en laat in de middag.
Verder is er net een kies afgebroken. Niet pijnlijk maar wel lastig. De preventieve invloed van de Apeldoornse tandartsen lijkt erg klein. Ik hoop dat er op de Marquesas een tandarts is.
TIME: 2008/04/03 15:04
LATITUDE: 09-43.08S
LONGITUDE: 130-57.16W
COURSE: 255T
SPEED: 5.1
COMMENT: Too little wind, too rough sea, heavy rolling and flapping
nog 459 mijl naar Fatu Hiva (7.00 lokaal, klok teruggezet, 15.00UTC), etmaal van 127 mijl,
 
Donderdagmiddag
 
Strakke blauwe luchten, weinig wind maar we komen nog redelijk vooruit.
 
Vrijdag 4 april, ochtend van de 20de dag van de oversteek naar de Marquesas
 
Net het ontbijt weer op. De wind is nog zwakker geworden, snelheid nu 4 knopen. Mijn afgebroken kiest voelt wat zeurderig, ik heb dan ook de bestemming aangepast en vaar nu naar Hiva-Oa, het hoofdeiland van de zuidelijke Marquesas. Mischien is daar een tandarts te vinden. Vandaar uit kan ik altijd alsnog Fatu Hiva bezoeken, 40 mijl tegen de passaat in, maar die is niet zo hard momenteel. De gekko heb ik nog niet terug kunnen vinden. Maar er is ook weinig te eten voor hem, ik heb nog geprobeerd fruitvliegjes voor hem te kweken op appelschillen op het achterdek, te vergeefs, geen vliegjes.
TIME: 2008/04/04 16:05
LATITUDE: 09-53.72S
LONGITUDE: 133-06.98W
COURSE: 272T
SPEED: 4.1
COMMENT: Changed destination to Hiva-Oa, to look for a dentist
Nog 350 mijl te gaan naar Hiva-Oa (8.00 lokaal, 16.00 UTC), deze bestemming is 15 mijl verder dan de vorige, dagafstand 124 mijl
 
Vrijdagavond
 
Snelheid gezakt tot onder de 2,5 knoop met 5 knopen schijnbare wind. Te weinig dus, en ook nog het geklapper van de zeilen. Verder willen we ook nog wel eens aankomen. Dus dan maar de motor aan. Met lage toeren en het grootzeil tegen het rollen in het midden vastgesjord lopen we nu 5 knopen. Eerst zo maar eens een nachtje aanzien, in dit tempo komen we maandag in Hiva Oa aan.

Zaterdag 5 april, ochtend van de 21de dag van de oversteek naar de Marquesas
 
Hele nacht op de motor gevaren. Was eigenlijk best comfortabel vergeleken met de vorige nachten, geen geknal van zeilen en door de snelheid weinig gerol. Om 6.00 vanochtend was er wat wind uit NO, in plaats van ZO zoals de passaat hoort te zijn. Gegijpt, fokkeboom omgezet naar de andere kant en nu staat de genua uitgeboomd aan SB en zeilen we weer. Ook staat er al weer een brood in de machine en heb ik de grootschoot die aan één kant los was geschoten gerepareerd. Ik ben dus alweer twee uurtjes druk. En het wordt weer een stralende dag, de zon staat nu ruim boven de horizon, de nacht-wolkjes lossen op.

zitje

Het zitje van de kapitein

TIME: 2008/04/05 15:51
LATITUDE: 09-53.15S
LONGITUDE: 135-03.03W
COURSE: 269T
SPEED: 4.1
COMMENT: All night under engine, now sailing again
Nog 235 mijl naar Hiva-Oa (8.00 lokaal, 16.00 UTC), 116 mijl afgelegd in het laatste etmaal

Zaterdagmiddag
 
Prachtige dag zeilen vandaag. Schijnbare wind 7 knopen, schuin van SB achter inkomend. Grootzeil uit over BB, helemaal uitgerolde genua in de extra ver uitgeschuiven boom over SB. Mooi gezicht, dat enorme door de wind gebolde zeil dwars op het schip. Echt lichtweer zeilen dus, maar omdat de golfslag redelijk rustig is blijven de zeilen mooi staan. En we komen vooruit met zo'n 4 knopen, daar hoef je de motor niet voor te draaien. Zo maken we mijl na mijl, rustig voortdobberend, ik denk dat dit is waar de Pacific zijn naam aan te danken heeft.
 

Zondag 6 april, ochtend van de 22e dag van de oversteek naar de Marquesas
 
Maar de wind viel wel weg bij zonsondergang. Weer de hele nacht op de motor gevaren. Nu, zon op, ontbijt op, begint er weer een klein beetje wind te komen. Zal straks de genua afrollen.
TIME: 2008/04/06 16:07
LATITUDE: 09-51.93S
LONGITUDE: 136-59.52W
COURSE: 268T
SPEED: 5.1
COMMENT: Fine sailing in daytime then all night under engine, no wind yet now
Nog 121 te gaan naat Hiva-Oa (8.00 lokaal, 16.00 UTC), etmaal van 120 mijl, dat wordt dus morgen in de loop van de dag aankomen.
 
Zondagmiddag
 
Sinds vanochtend weer onder zeil. Eerst zwakjes, langzaam aan is het wat meer gaan waaien en zeilt het weer prachtig met 15 knopen wind. Steeds tuur ik naar de horizon waarachter nu nieuwe onbekende eilanden moeten liggen, maar het is nog te ver om land te zien, dat wordt pas in de loop van de vroege morgen. Voorlopig de laatste middag op zee.
 

Maandag 7 april, ochtend van de 23e dag van de oversteek naar de Marquesas
 
Vannacht om 3.00 gegijpt, de wind was te veel gedraaid om nog koers te kunnen houden. Maar altijd voor het klaren van een dergelijke klus eerst even wat wakker worden onder de sterrenhemel, geen maan, de melkweg strekt zich als een heldere band over de hemel. In het noorden de Grote Beer, in het zuiden het Zuiderkruis.
Bij de eerste schemering (6.30) zijn er donkere silhouetten van bergen te zien. Land in zicht! Na 22 dagen precies. Nu, rond 8.00 in het vroege zonlicht, zijn er overal eilanden te zien, onherbergzaam, woest en hoog. Onrustige zee, weinig wind, voor de laatste loodjes (en voor de broodmachine) de motor nog even bij. Zo komt er weer een einde aan deze oversteek, de langste die ik ooit gemaakt heb en waarschijnlijk ooit zal doen.

Land
Eerste land in zicht

Hiva-Oa

Hiva-Oa in het ochtendlicht

Tahuata
Gezicht op de oostkust van Tahuata

TIME: 2008/04/07 15:07
LATITUDE: 09-47.43S
LONGITUDE: 138-42.81W
COURSE: 257T
SPEED: 5.3
COMMENT: 6.30, dawn, dark mountains, land after 22 days at sea!
Nog 15 mijl naar Baie Tahauku, waar de ankerplaats is. Afgelopen etmaal 105 mijl afgelegd.
 
Aangekomen bij Atuona on Hiva-Oa rond de klok van elf gold hier: ik kwam, ik zag en ik vertrok. Ankerplaats zonder enige beschutting, de metershoge swell stond recht in de baai, ook voor de wind nog eens pal lagerwal. Er lagen een stuk of 8 jachten geankerd, die lagen zo te rollen en gieren dat je je niet over dek zou kunnen bewegen. Je kon bij wijze van spreken zo nu en dan onder de schepen doorkijken. En daar vlak achter een bulderende surf op rotsen en strand. En om het wat mooier te maken alles bedekt met een dikke laag olie, zo smerig zie je het zelden. dan maar wat later een tandarts, hier waag ik mijn schip niet aan. Ik ben doorgevaren naar het buureiland Tahuata, met een wonderschone sprookjesachtige baai, Hanamoenoa baai, aan de noordwest kant. Er liggen hier nog een paar ARC jachten voor anker. Rotsen, daartussen wit strand, palmbomen, daarachter de  bergen omhoog. Hier houd ik het wel even uit. Mogelijk komt de Libertijn hier ook vanmiddag.

TIME: 2008/04/07 21:36
LATITUDE: 09-54.47S
LONGITUDE: 139-06.35W
COMMENT: Anchored Hanamoenoa Bay, on Tahuata (Tahuaku on Hiva-Oa impossible / swell)


Volgende pagina  (is er al)