Overzicht Europa

Vorige pagina

Donderdag 31 augustus 2006

Vandaag alles klaar maken voor het vertrek richting Gran Canaria, totaal rond de 300 mijl. Onderweg wil ik proberen het eiland Selvagem Grande te bezoeken (30 09 N, 15 52 W). Dit is een onbewoonde eilandengroep (er zijn wel een paar bewakers) ongeveer halverwege Madeira en de Canarische eilanden. Het geheel is natuurreservaat, 130 mijl van de bewoonde wereld, met een ankerplaats die uitsluitend bij rustig weer te gebruiken is. De weerberichten zijn goed. De beste kaart komt uit het boek Atlantic Islands (aanrader), maar er is onduidelijkheid over de exacte positie van het eiland, de kaarten zijn gebaseerd op verkenningen uit eind 19de eeuw. Ik heb hier in Funchal een vergunning voor het bezoek aangevraagd en gekregen, geldig voor 2 en 3 september.


Selvagem Grande

De vergunning voor het bezoek aan de Selvagen eilanden

Vrijdag, 1 september 2006 Vertrokken van Madeira
Vanochtend 8.00 vertrokken van Madeira, eerst geen wind. Nu een uurtje later
dubbelgereefd met ruime wind, 6,5 knoop door het water in de goede richting. De zee is echter
nog redelijk rustig. Net de andere Hollandse boten weer even op de radio gehoord,
de Giebateau is net op Porto Santo aangekomen, de Rajac is er bijna.

19.00: Een voorspoedige eerste dag gehad. Wind zo'n 15 kn half van bakboord, matige
zee en continu zo'n 6 kn door het water. Wel wat druk geweest met de grote
vaart. Met de AIS zie je ze op 20 mijl afstand en dan heb je ruimschoots de
tijd hun koers te bestuderen. De eerste liep voldoende ruim voor me langs,
van de tweede bleek al een uur voor hij bij me was dat we op aanvaringskoers
lagen. En dat bleef zo toen hij naderde. Omdat hij schuin van achteren kwam
zou een kleine koersverandering van mij niets uitgehaald hebben. Vroeger zou
je dan de genua ingerold hebben, overstag gaan en op de motor op een
tegenkoers gaan varen tot hij voorbij was. Maar nu riep ik de Hebei Arrow op
4 mijl afstand op. Of hij me zag, ja hij zag me op de radar. Verder niet. Op
3 mijl afstand heb ik hem gevraagd of ik soms van koers moest veranderen. Of
ik een sailing boat was. Ja dus. Toen vroeg hij mij of hij van koers moest
veranderen. Ja ze ik, "if you change to starboard you will pass behind me". OK zei
hij, I will change 10 degrees to starboard. Alsof ik een supertanker
bestuurde, want groot was hij wel. En dan zie je op 2 mijl afstand zo'n
vreselijk groot schip zomaar voor je draaien, hij liep ruim achter me langs.


De Hebei Arrow vaart achter me langs

Verder net lekker gegeten, biefstukje gebakken, wat rijst en sla. Naar verwachting
ben ik morgenmiddag bij de Selvagen eilanden.


Zonsondergang vrijdagavond

zaterdag 2 september 2006
Gisteravond werd ik eerst geplaagd door een motorscheepje dat achter me aan
voer en me veel te langzaam inhaalde. Duurde uren. Ook voerde hij de "not
under command" lichten, daarmee aangevend dat ze mogelijk lagen te pitten.
Uiteindelijk voer hij vrij dicht langs me. Verder rustig, kalme zee zwakke
wind, nu zo'n 11 kn. Vaar nu voor het eerst sinds tijden met vol tuig, alle
reven eruit, fok helemaal afgerold. Ondanks de zwakke wind gaan we nog
steeds dik 5 knopen. In het begin van de middag zou ik bij Salvagen moeten
zijn. Dat eiland is dus 1 mijl in diameter, echt een speldenprik in de
oceaan. Ik hoop dat ik er kan landen, hoewel de zee rustig is staat er nog
een behoorlijke deining uit het NO.

2 september, zaterdagmiddag:


Selvagen Grande vanuit zee

Ik lig inmiddels voor anker bij Selvagen Grande. Aankomen hier was als een
landing op de maan, onwezenlijk rotslandschap met een weinig beschutte
ankerbaai. 


Op weg naar de ankerbaai van Selvagem Grand

Toen ik aankwam had ik de neiging meteen weer om te keren, aan alle
kanten breekt de zware deining op de rotsen. Maar toen ik toch maar het anker
had uitgegooid bleek het wel mee te vallen, rustiger dan ik verwacht had. Hier
tussen de rotsen staat een huis van de beheerders, was er net met de dinghy, of
ik morgen kan komen vandaag hebben ze aflossing van de wacht, inderdaad ligt er
een oorlogsbodem voor de kust en worden met rubberboten voorroden aan land
gebracht. Ben benieuwd hoe het morgen is.



Voor anker bij Selvagem Grande

Om 18.30:

Rustig dagje dus dacht ik, eerst maar eens zwemmen, blauw water, grote vissen bij de
boot. Snorkel mee en ook maar eens kijken hoe het anker lag. De ketting liep
door een nauwe spleet tussen de rotsen, gedeeltelijk onder een overhangende
rots, het anker lag verderop op een kale rots. Een paar draaiingen en ik zou hem
er nooit meer uit krijgen. Ook onduidelijk waar wel te ankeren, overal
rotspunten en spleten. Dus, inpakken en wegwezen, geen risico's. Bijboot opgeruimd, boot
aan kant, grote cirkel varen om ketting onder rotsplateau vandaan te trekken,
gelukt, alle ankertuig heel boven, wat was ik blij. 17.00 was ik weer onder zeil. Ben nu op weg
naar Gran Canaria, net het eten op.


Zonsondergang zaterdag

zondag 3 september

Rustige nacht op weg naar Gran Canaria. Nu (9.00) nog zo'n 40 mijl te gaan.
Vannacht geen scheepvaart, 3.00 viel de wind weg, daarna op de motor. Nu wat
wind uit NW, we zeilen weer.

zondag 3 september, 's middags

Zojuist (17.00) het anker laten vallen op de ankerplaats in de haven van Las
Palmas. 
Was verder een rustige tocht, weinig scheepvaart, ook niet toen ik de haven
naderde. De laatste paar uur weer op de motor, weinig en steeds wisselende wind,
boom uit de fok, er weer in, naar de andere kant en ga zo maar door. Dan denk je
op een gegeven ogenblik: nu vaar ik er gewoon heen, motor aan en gas geven. Het
is hier heel warm, daarom ben ik eerst maar voor anker gegaan, morgen zal ik
eens een kijkje in de haven nemen of het daar aantrekkelijker is. Ben nu
eigenlijk best moe, dus even rustig aan, wat drinken, ik heb nog eten en dan
maar eens vroeg slapen.

maandag 4 september - vrijdag 8 september

Las Palmas is een grote drukke stad met alle voorzieningen die een zeiler zich maar kan wensen. Een hele serie watersportwinkels met veel producten van de bekende leveranciers.


De ankerplaats van Las Palmas naast de jachthaven

De ankerplaats in bij tijd en wijle behoorlijk onrustig, de deining uit zee kan hier stevig naar binnen lopen en dan gaat het vreselijk te keer. Ik ben daarom toch maar in de jachthaven gaan liggen. Een vreselijk grote en drukke marina. Ik mocht maar 3 dagen blijven, er komen nu al iedere dag meer schepen binnen voor de ARC, de Atlantic Rally voor Cruisers die hier in november vertrekt. Aan de ARC  doen zo'n 250 schepen mee. Denk nou niet dat het druk wordt op de oceaan, op een mooie zaterdag varen er volgens mij meer schepen tussen Harlingen en Terschelling. In de jachthaven lig je prima, handig met de fiets, het is de goedkoopste haven tot nu toe met de mooiste en schoonste douches die ik meegemaakt heb.


De jachthaven van Las Palmas

Las Palmas is een prima plek om het schip verder gereed te maken voor de volgende reizen. Ik doe de gebruikelijke kleine reparaties en de zeilmaker heeft de huik van het grootzeil gestikt. Ook is Las Palmas een mooie stad om eens rond te kijken.


Het oude gedeelte van Las Palmas

Vrijdag vertrek ik van hier naar het zuiden van Gran Canaria, om precies te zijn naar Puerto de Mogan, dat is 45 mijl van hier, mogelijk maak ik op weg daarheen nog een tussenstop. In Mogan blijft de Johanna tot eind oktober liggen. In de tussentijd kom ik zelf nog een paar weken naar Nederland.

De zuidkust van Gran Canaria is gelijk aan toerisme. Men is druk bezig de laatste kale berghellingen vol te plakken met eindeloze rijen rijen flats.


Het vakantieparadijs Puerto Rico vanuit zee

De Johanna ligt nu in de haven van Puerto Mogan. Mogan is een enigszins kleinschalig toeristenplaatsje met een haventje gebouwd aan de voet van een nog authentiek vissersdorp.


De haven en het strand van Mogan

Hier blijft de Johanna tot 1 november liggen, daarna wordt de reis vervolgd richting Cabo Verdes (Kaap Verdische eilanden).

Donderdag 14 september 2006

Inmiddels weer thuis. Een overzicht van het instrumentarium van de Johanna is toegevoegd op de pagina met uitrusing: Het zenuwcentrum van de Johanna
Ook heb ik bij de Sea-me de eerste vraagtekens gezet, zie: Werkt het echt

Zondag 17 september
Onder Portugal wat foto's toegevoegd.

De resolutie van een aantal andere foto's verhoogd, deze zien er nu beter uit.

De mailwisseling met de fabrikant van de Sea-me "actieve" radar-reflector afgehandeld, nu volledig gepubliceerd op deze site, zie Werkt de Sea-me echt

Maandag 31 oktober

Inmiddels al weer ruim een week in Puerto Mogan. Maaike en de kinderen zijn hier een week geweest, ook zij zijn weer naar huis, ik ben weer solozeiler.
Zoals iedereen weet is een schip nooit klaar. Dus weer een aantal verbeteringen aangebracht, een extra zonnepaneel op het kajuitdak, een broodmachine gemonteerd in de voorpunt en op het voordek netten in de zeereling gespannen tegen het door de reling overboord vallen. Voor foto's zie uitrusting

Het wachten is nu op beter weer voor de oversteek naar de Kaap Verden, momenteel zuiden wind, niks aan.

Volgende pagina