Overzicht Atlantische Oceaan

Vorige pagina

zie voor de laatste verbeteringen aan de Johanna de vorige pagina, of direct naar uitrusting

Oversteek naar de Cabo Verdes (Kaap Verdische  Eilanden)
 

Zaterdag 4 november

Zojuist uit Mogan vertrokken, uitgezwaaid door Helmuth (de Duitser van de zeilschool) en de Noor van de boot aan de overkant. Ze stonden met scheepstoeters op het havenhoofd en op het balkon ook nog de lieve juffrouw van het havenkantoortje. Een waardige uittocht voor de Johanna.

vertrek Mogan
Uitgezwaaid uit Mogan

De wind is nog erg zwak, vaar nu met alle zeilen net vol en de motor bij, 5,3 knoop door het water. Puerto de Mogan wordt langzaam kleiner.


Mogan wordt kleiner
Mogan vanuit zee

Nu 18.15, het begint donker te worden. Net een macaronieschotel met ham gegeten, champignonsoep vooraf en vla brulé toe. Dus niks mee mis. Wel met de wind die het inmiddels heeft laten afweten. Aan het begin van de middag leek het heel wat, 15 kn NO, met ruim 6 mijlen gingen we er zeilend vandoor. Maar stapsgewijs is de wind afgenomen tot bijna niks. Je kent het wel, klapperende zeilen, motor aan, nog eens proberen, motor uit motor aan. Maar nu is het dan tegen de voorspelling in helemaal uit met de wind. De zee is rustig, lange deining uit het NW en een kortere golfslag uit NO, daar waar de wind vandaan zou moeten komen. Ook is er nog behoorlijk wat bewolking. Afgezien van wat vissersboten onder de kust heb ik de hele dag geen scheepvaart gezien, de oceaan is leeg. En verder heb ik ruim de tijd om Dubbelspel eens uit te lezen.

Zo meteen zal de volle maan opkomen.

zonsondergang zaterdag
Zonsondergang zaterdagavond

Zondag 5 november 

Gisteravond om een uur of 8 trok de wind wat aan, zwak nog maar wel te zeilen. Dus de fok aan BB uitgeboomd en grootzeil uit en vast aan SB. In de loop van de nacht steeds meer wind, vanochtend om 5 uur de fok wat ingerold, ging allemaal wat te woest. Overigens een wat onrustige nacht gehad, vaak was er wat bij te stellen aan de koers of de zeilen. Maar dat heb je als de wind verandert. Inmiddels is de zon op en heb ik ontbeten. De wind nu zo'n 20 kn NO, we lopen een dikke 6 knoop. De zee is wel wat ruwer geworden, golven zo'n anderhalve meter met verspreide schuimkoppen. Wel veel bewolking.

Het was gisteren heel raar, bij Mogan de haven uit, dan rechts af, Mogan steeds kleiner zien worden en het volgende land een week verder. Best spannend eigenlijk.

Zojuist is een groot schip, de Toledo Spirit me aan SB voorbij gelopen.

zonsondergang zondag
Zonsondergang zondagavond

Maandag 6 november

Rustige nacht gehad, wind was iets afgenomen, stralende maan met een groot lichtend spoor over de golven. Veel en goed geslapen, geen scheepvaart, niet naar buiten geweest voor koers of zeilen.
Zojuist een warm gebakken broodje bij de lunch.Nog 515 mijl van de 770, schiet al weer flink op. Al met al een etmaal van 142 mijl gemaakt (8.00 - 8.00)

Je kunt merken dat we zuidelijker komen, het wordt ook 's nachts steeds warmer.Rustige nacht gehad, wind was iets afgenomen, stralende maan met een groot lichtend spoor over de golven. Veel en goed geslapen, geen scheepvaart, niet naar buiten geweest voor koers of zeilen. Zojuist een brood in de machine gezet, staat nu lekker te draaien, e

Het enige dat vandaag echt opviel was dat de wind langzaam maar zeker steeds verder afnam. Deze afname was wel voorspeld op de weerkaartjes, maar pas over 48 tot 72 uur. Ik heb nog een extra fok aan de kotterstag gezet, de genua uitgeboomd naar BB, grootzeil en fok naar SB, maar het mocht allemaal niet baten. Uiteindelijk was het niet het gebrek aan snelheid dat me deed opgeven - ik heb de tijd en genoeg te lezen - maar het hartverscheurende geklapper van het grootzeil, met verschrikkelijke knallen kwam het zeil op de deining heen en weer. En dat terwijl de giek muurvast gesjord zat. Dus vanmiddag om 5 uur fokken weg, grootzeil gereefd in het midden en de motor rustig bij. En zo tuffen we verder, lekker maaltje gemaakt - chocoladevla met slagroom toe - en de zonsondergang weer op de foto. Die zonsondergangen hebben jullie allemaal tegoed, zodra ik weer internet heb.
Vandaag veel scheepvaart in de buurt, een stuk of 7 schepen binnen een afstand van 10 mijl, maar ik heb er geeneen gezien en hoefde dus ook niet in actie te komen. Zodoende is Dubbelspel inmiddels bijna uit, heel mooi en past prima bij mijn bestemming.

Nog 473 mijl van de 770 te gaan (19.00)

 zononder maandag
Zonsondergang maandagavond

Dinsdag 7 november

 08:10 UTC       :00022d 46.00 N    / 019d 25.00W
 WINLINK: Johanna, found the wind again

Vannacht rond 12 uur werd ik wakker van een beetje wind, net genoeg om te zeilen. Dus het grootzeil uit, boom in de genua, en daar voer het weer, heel rustig, 3,8 knopen. Eerst nog maar op de electrische stuurautomaat, dat is makkelijker met weinig wind. Om 3 uur was de wind aangetrokken, de windvaanstuurautomaat aangezet. Nog steeds is alles goed te zien bij het licht van de maan. Buiten erg vochtig, alles is kleddernat van de condens. Nu is de zon er al weer bij, al is er nog altijd veel bewolking. We varen weer pal voor de wind met ons vaste gangetje van rond de 6 knopen recht op het doel af.

19:17:  00021d 56.00 N /     020d 01.00W
WINLINK: Johanna, watches the moon getting smaller

dag 4,  19.00 uur

Vandag een heelijk rustige dag zeilen, vol tuig, boom in de genua, 15 kn wind, mooi gangetje, rustige zee. Tegen de middag trok de wind wat aan. Wind pal van achteren. Net toen ik bedacht dat er wel weer een rif in het grootzeil kon, maakte die een rare zwiep op een golf en geipte het grootzeil. Voor zover het kon dan, want de giek zit altijd met de bulletalie (preventer) vast. De wind drukte nu zo hard van de verkeerde kant in het zeil dat het schip niet meer terug wilde draaien, ook niet met vol roer. Toen de genua ingerold met de boom er nog in. Motor aan, vol gas de andere kant op draaien, overstag met het grootzeil bak, een gierende wind pal op de neus, klapperend zeil, en toen uiteindelijk de mogelijkheid de bulletalie los te maken. Alles onder controle, eerst een rif erin.

Was wel even schrikken, van het ene moment op het andere van rustig zeilen naar totale chaos. Les geleerd: nooit echt pal voor de wind varen, beter wat zigzaggen en altijd weer op tijd reven. 

Maar al met al schieten we mooi op, draait de watermaker iedere dag een kan water, en bakken we morgen weer een broodje.

Het Nederlandese radionet functioneert ook weer volop, vanochtend nog de Witte Raaf (bij Majorca) glashelder op radio, evenals Rajac (bij Gomera) en de Giebateau (voor anker bij Puerto de Mogan). Zo is er ook nog wat aanspraak onderweg.

Nog 349 mijl.

 zononder dinsdag
Zonsondergang dinsdagavond

Woensdag  8 november

08:28 UTC                  00021d 02.00 N /       020d 33.00 W
WINLINK: Johanna, slowly but surely moving forward to Sal

08.40 UTC

Wat gebroken nacht gehad. Ik lag net lekker te slapen toen om 23.00 het alarm van de AIS afging, vrij langzaam schip op een tegengestelde koers. Kwam steeds meer recht op me af. Uiteindelijk heb ik hem opgeroepen, of hij me zag. Het duurde even toen kwam hij terug: if you keep speed and course we will pass SB to SB. Dat wil dus zeggen links houden bij het passeren. Maar ik vond het allemaal wel erg close, heb de genua ingerold en ben dus naar BB uitgeweken. Ging uiteindelijk allemaal ruim. Maar daarna kun je het alarm pas weer aanzetten als hij uit het cirkeltje is verdwenen en dat duurde tot half 0.30. Maar toen was de volgende in beeld. Die heb ik nooit gezien maar passeerde wel op 4 mijl afstand, hield me bezig tot tegen 2.00.

Later in de nacht was het een beetje gedaan met de wind, als de stabiliserende druk in de zeilen wegvalt beginnen we vreselijk te rollen. Met een paar extra kussentjes het bed in, zodat je niet steeds van de ene kant naat de andere vliegt.

onder zeil

Echt opschieten deed het ook niet meer, net bij licht de genuaboom verder uitgeschoven en de genua  bijna helemaal uitgerold, scheelt weer iets. Bij een schijnbare wind van 9,5 knoop lopen we er nu 4,3. Er staat al weer een broodje te draaien.

Etmaal 8-8 was toch nog 120 mijl, nu nog 286 naar het waypoint bij Sal


zononder woensdag
Zonsondergang woensdagavond

Donderdag 9 november

position: 19,15.72n , 21,36.84w
speed: 4 knots, course: 220 deg.

Rustige nacht gehad, de wind was na middernacht weer afgenomen. Nu heel zwak, we varen nog 3,5 kn.

Gisteravond was het erg donker voordat de maan opkwam. Ik wist niet meer dat er zoveel sterren waren. Als een vleermuis met driehoekige donkere vleugels baant de Johanna zich dan een pad door het duister.

Vanochtend de eerste vliegende vissen aan dek, één in de kuip en 2 op het voordek. Ik heb toevallig vandaag niet zo'n trek in vis, dus maar overboord.

etmaal van 122 mijl (8-8), nog 164 mijl naar het waypoint bij Sal.

18:26UTC:      00018d 41.00 N /   022d 00.00 W

WINLINK: Johanna, under engine, hot and humid

Het is warm en ontzettend vochtig, bij het minste of geringste ben je kletsnat. Nu binnen 30 graden, de zon begint onder te gaan. Vanochtend eerst snel de dode niet meer vliegende vissen opgeruimd, ze gaan snel stinken. Als ze er zo dood bij liggen zijn ze niet aantrekkelijk om op te eten. Later toen ik uit het raampje keek vloog er een hele school op ooghoogte voorbij, scherend over de golven.

Vanmiddag was het echt gedaan met de wind, wist ik er eerst steeds nog zo'n 3,5 knoop uit te slepen, dit zakte om 16.00 naar 2,2 ook door een kleine tegenstroom. Uiteindelijk de motor maar aangezet, door de tegenstroom gaat het nog niet zo hard, nu 4,6 over de grond. Verder denk ik dat het schip nogal aangegroeid is, ik moet veel toeren maken om er wat vaart in te krijgen en dat betekent dus veel diesel verstoken.

Het watergebruik houd ik helemaal bij met de watermaker, ik gebruik water uit één van de 10 liter yerrycans in de bakskist door daar de slang van de keukenpomp in te steken. Deze kan vul ik meestal dezelfde dag weer bij met de watermaker, die draait dan zo'n 1,5 uur per dag. Ik gebruik zo wel meer water dan vroeger als je puur op de tank was aangewezen, maar het is wel lekker lux, de afwas en jezelf, alles gewoon met zoet water.

Nog 125 mijl naar het waypoint bij Sal, daarna nog 8 mijl naar de ankerbaai. Wordt morgenavond, ik mik op de opkomst van de maan.

 zonsondergang donderdagavond

Vrijdag  10 november

 07:23UTC:           00017d 48.00 N /   022d 30.00 W

WINLINK: Johanna, still under engine

Rustige nacht gehad, hele nacht op de motor doorgevaren. Rustige zee, lichte deining. Nu alweer warm (27 graad) en vochig (90%)

etmaal (8-8) van 104 mijl, nog 60 naar het wayppoint bij Sal.

Hier alles de gewone routine, er staat weer een broodje in (totaal geen moeite), een paar t-shirts in een sopje gezet (alles wat je aantrekt is binnen 10 min doorweekt). Ik heb nu genoeg water om ook onderweg te wassen, wel een luxe hoor.

Ik plan de aankomst rond middenacht als de maan op is, eventueel zet ik later op de dag de motor wat zachter. Wind wordt er niet verwacht.

zonsondergang vrijdagavond

18:13 UTC:           00017d 07.00 N /        022d 55.00 W                                                                
WINLINK: Johanna, planning to arrive when the moon gets up

Het wordt wat afgezaagd misschien: weer een rustige dag. Vrijwel geen wind, dus maar doorvaren op de motor, niet te snel, want met licht aankomen halen we sowieso niet, dus plan ik rond middernacht aan te komen als de maan zijn licht laat schijnen. Op een ankerplaats is een beetje zicht best belangrijk.

Verder de tijd goed besteed, schoonmaken, de was gedaan (leve de watermaker), alles piekfijn verzorgd voor de aankomst. Maar veel meer is er niet te melden, behalve dan dat er om 16.00 een klein beetje wind kwam en we "zeilen" nu dan ook weer of beter gezegd drijven vooruit met 3 knoop en veel geschommel.

Zaterdag 11 november

 Position :       00016d 45.00 N /           022d 58.00 W
WINLINK: Johanna, anchored in Palmeira, Sal

Speed : 0.0 knots,  Course : 104 degree

voor anker
Na goede tocht voor anker in Palmeira, Sal

Vanochtend om 0.30 uur het anker laten zakken in de baai van Palmeira op Sal. Een hele ruk gemaakt. Hier is het niet te vergelijken met de Canarische eilanden, het is een andere wereld, dit is Afrika.

's Ochtend vroeg al zijn 6 grote zwarte mannen met een klein scheefhangend vissersbootje naast mij bezig een ringvormig net uit te leggen , dicht te trekken en weer in te halen. Ze vangen wat sardientjes. De kade is rommelig, vervallen loodsen, een paar roestige schepen. Verderop hier en daar wat huizen, die beetje bij beetje atijd in aanbouw zijn.
vissers
Vissers halen de vangst binnen

Op de ankerplaats niet zoveel jachten, een stuk of 10 Fransen en nog een Belg, daar is het wel mee gezegd.
Het laatste stuk van de reis was wederom rustig. Behalve een paar vliegende vissen geen zeeleven gezien, geen andere scheepvaart, 's middags met wat wind de motor weer uit en de zeilen op, de laatste uren weer op de motor.

De statistieken:

Totaal afgelegde afstand 787 mijl, door het water echter maar 681 mijl, dus bijna 100 mijl stroom meegehad, dit is de Canarias current, die met zo'n 1 kn naar het zuiden gaat.
Tijd 6 dagen en 14 uur, waarvan 40 uur op de motor.
Gemiddelde snelheid 4,3 knoop, veel zwakke wind gehad. Overigens vond ik het schip wel langzaam, het stilliggen op de Canarische eilanden heeft toch meer aangroei veroorzaakt dan ik dacht. Hier goed boenen voor de Atlantische oversteek.

Nu weer even wennen aan het landleven, rubberboot oppompen en eerst eens even de wal op. Maandag maar inklaren want dat zal in het weekend wel moeilijk zijn.

 
Vanmiddag met een taxi naar de luchthaven, samen met de  bemanning van de buurboot, we dachten dat we bij de luchthaven moesten inklaren. Direct buiten de rommelige betonblokjes van Palmeira begint de savanne. Eindeloze woestijnen mer hier en daar wat acacia's of een palmboom. Op heel enkele plaatsen tussen wat struikgewas wat hutjes, in de verte een paar hoge vulkanische kegels. Een groots en fantastisch landschap. Maar het inklaren gebeurt niet meer in de Airport maar gewoon bij de politie in Palmeira. Dus toen maar via Espargos weer met dezelfde taxi terug, weer door dit betoverende landschap. In Palmeira was het inklaren zo gebeurd, alleen de formulieren waren op dus we moesten er één overschrijven. Hindert niks, als het stempel er maar op staat.

Palmeira is verder een landelijk vissersdorpje, kleine huisjes aan straatjes met kinderhoofdjes en palmbomen, tegen de avond zit iedereen op straat te kletsen. Alles gaat hier zeer ontspannen.

dorpsplein
Dorpsplein van Palmeira

Het restaurantje waar ik pleegde te eten is er niet meer, zal zo zelf maar wat maken. Komende dagen maar eens wat verse vis kopen. Op de ankerplaats staat een frisse wind, geeft heerlijk wat verkoeling.

Zondagmiddag 12  november

Haven van Palmeira.

Er lopen in hoog tempo steeds meer boten binnen. Nu al 4 Noren allemaal met kleine bootjes, toch wel een zeevarende natie. Zojuist is de Fuga met Nienke en Erwin ook aangekomen, ze waren gelijk met mij vertrokken maar dan van Gomeira. Aan de kade heb ik 3 vissen gekocht , een soort snappers, die komen ze straks bij me opeten.

ankerbaai
Haven van Palmeira

Verder is het hier een rustig havenleventje, wat klusjes aan de boot en vanochtend Roberto op de koffie gehad. Roberto ken ik van Trans Atlantic Crossing network op de radio. Italiaanse solozeiler met een stalen schip. Wel een grappige knul. In Marokko had hij een kameleon aan boord, zomaar vanzelf komen opdraven. Die at veel muggen, maar kon niet tegen de zee, werd ziek en liet het kopje hangen, hij heeft hem op Gran Canaria maar losgelaten.

Straks nog wat zwemmen om de romp verder schoon te maken, er zit een soort groenig slijm op, dat kan best afremmen. Ook heb ik wat foto's uitgezocht ter verluchtiging van de website, maar nog geen internetcafe gevonden om ze fatsoenlijk te versturen.

aanlegplaats
Aanlegplaats Palmeira

Maandag 13 november

Nu hier 12.00, net het ankerlicht gerepareerd was een hele klus, nieuwe draad langs de paal getrokken. Ook de inklaring verder afgehandeld, ze vroegen geen uitklaringsdocument.  Hier warm maar wel een frisse wind. Ook nogal wat swell, het schip ligt hevig te rukken aan het anker.

landschap Sal
Landschap op Sal

Morgen of overmorgen naar Boavista, het eiland hier naar het zuiden, zo'n 40 mijl.
Eerst wat lunchen, dan achter internet aan.

Volgende pagina