Zaterdag
27 september, 9.30
uur vertrokken richting Australie
De
weerberichten zijn redelijk goed. Een diepe storing met veel wind op de
Coral Sea op opgelost. Het enige probleem nu is dat er wat weinig wind
is, maar
mijn ervaring is dat het altijd harder waait dan de gribfiles (kaarten
met
windverwachtingen) aangeven. Wij zijn nu op weg naar Bundaberg, 1032
mijl naar
de invaart van de rivier. Maar we zijn van plan een stop te maken op
Chesterfield reef. Dat is een rif met een paar kleine eilandjes
helemaal in het
niets. Formeel Frans gebied. Naar Chesterfield is 580 mijl vanaf
Lugainville.
Momenteel (11.00 lokale tijd) varen we met de motor zachtjes bij langs
de
zuidkust van Espiritu Santo, het eiland waar Lugainville op ligt. Voor
ons
ontplooit zich bijna 600 mijl oceaan naar Chesterfield reef. Voor wie
het op
wil zoeken: Chesterfield ankerplek ligt rond S 19 53.0 E 158 28.0.
Helemaal
leeg is het eerste traject overigens niet. Op 300 mijl hiervandaan, ten
noorden
van Nieuw Caledonie liggen ook een aantal riffen, hier ligt Isle Huon,
eventueel ook nog een mogelijke stop.
Zondagmorgen 28
september 2008, onderweg
naar
Chesterfield Reef
Gisteren langzaam de laatste eilanden van Vanuatu
kleiner zien worden. Er was
weinig wind, dus we hebben de hele dag en een deel van de nacht op met
de motor
bij gevaren. Tegen de avond kwam er meer wind, west van zuid, dus bijna
pal
tegen. Maar met de motor bij hoog aan de wind konden we toch nog wat
voortgang
maken. Om 3.00 uur draaide de wind verder naar het zuiden, motor uit en
de
Johanna sjokte er weer met tussen de 5 en 6 knopen doorheen. Inmiddels
het
ontbijt op, een stralende dag, rustige zee
en net genoeg zuidelijke wind.
Nog 458 (van de 567) naar Chesterfield Reef.
Date/Time: 2008/09/27
20:27
Latitude: 16-24.12S
Longitude: 165-38.72E
Speed: 5.7
Course: 246T
Comment: Under way towards Bundaberg, southerly winds
Maandagmorgen 29 september 2008, dag 3
van de tocht
naar Chesterfield Reef
Het is heerlijk midden op zee gewoon in het
zonnetje te kunnen zitten. Dat was
ik de laatste overtochten niet meer gewend, toen kwam ik meestal niet
verder
dan met mijn hoofd uit het schuifluik vanachter de vastgezette schotjes
in de
ingang. Maar deze tocht hebben we tot nu toe erg rustig weer. Meestal
een
windje van een knoop of 10, eerst tamelijk voorlijk, nu meer van
achteren.
Vannacht om 3.00 heb ik de boom in de genua gezet en varen we echt voor
de
wind. De motor staat al meer dan een etmaal uit, maar moet straks wel
aan om
wat stroom te draaien, met deze zwakke winden heeft de sleepgenerator
niet veel
nut. Consequentie van het rustige weer is wel dat het allemaal wat
langzamer
gaat, met 5 knopen moet ik al blij zijn. Afgelopen etmaal hebben we 113
mijl
gevaren. Met een beetje geluk kunnen we donderdag op Chesterfield
aankomen. Nog
346 mijl (van de 567) naar Chesterfield.
TIME: 2008/09/28 19:44
LATITUDE: 17-16.34S
LONGITUDE: 163-57.37E
COURSE: 252T
SPEED: 5.2
COMMENT: Towards Bundaberg, quiet sailing
Dinsdagmorgen 30 september 2008, dag 4
van de tocht
naar Chesterfield Reef
Gisteren de hele dag weer kunnen zeilen, rustige
zee, zwakke achterlijke wind,
uitgeboomde zeilen. Maar de nacht was wat onrustig. De wind draaide
eerst naar
zuid, toen moest de boom uit de genua. Even later naar noord, dat
betekende
gijpen. Daarna ging het regenen en werd de wind zo zwak dat de motor
bij moest.
Dat moest echt omdat we nu op een schema zitten om donderdag in de loop
van de
dag op Chesterfield Reefs aan te komen, zodat we de koralen goed kunnen
zien.
Op de kaart ziet alles er redelijk schoon uit, maar je weet maar nooit
en vaak
kloppen ook de coordinaten op de kaart niet. Inmiddels (10.00) is de
regen opgehouden, breekt de zon met moeite een beetje
door en varen we nog op de motor. Omdat die motor toch draait hebben we
stroom
genoeg en heb ik meteen maar een brood gebakken. Dat komt nu net
heerlijk
ruikend uit de broodmachine. Nog 235 mijl (van de 567) naar
Chesterfield.
TIME: 2008/09/29 19:50
LATITUDE: 18-04.72S
LONGITUDE: 162-15.13E
COURSE: 254T
SPEED: 4.5
COMMENT: En route to Bundaberg, variable winds
Woensdagmorgen 1 oktober 2008, dag 5
van de tocht
naar Chesterfield Reef
Driedubbel gereefd, klein puntje fok. Stormt het?
Nee, maar we proberen
langzaam te gaan om morgenochtend bij licht Chesterfield Reefs aan te
lopen.
Maar er staat 20 knopen wind en de Johanna is bijna niet in te houden.
Daarboven hebben we nu ook nog 1,5 knoop stroom mee, dus remmen helpt
niet
echt. In de loop van de middag zullen we waarschijnlijk een uurtje gaan
bijliggen, daarna op naar Chesterfield.
Gisteren was een rustige zeildag, eerst weinig wind, in de middag viel
de wind
helemaal weg, paar uur op de motor gevaren. Tegen de avond kwam de
passaatwind
terug die inmiddels stevig doorzet. Zo zie je maar, het kan verkeren.
Het ene
moment gebruik je de motor om voor de avond aan te kunnen komen, de
volgende
dag houd je in om na zonsopkomst aan te komen. Gisteren hebben we
overigens een
groot schip gezien, het kruiste onze koers op 2 mijl achter ons.
Nog 110 mijl naar Chesterfield (10.00).
TIME:
2008/09/30 20:08
LATITUDE: 19-07.33S
LONGITUDE: 160-20.11E
COURSE: 240T
SPEED: 5.1
COMMENT: En route to Bundaberg, heading now for Chesterfield Reefs
Donderdagmorgen
2 oktober 2008, voor
anker bij Chesterfield Reefs
Een atol zo groot dat je het niet merkt als je hem binnenvaart. Van
noord naar
zuid 70 mijl groot, met aan de oostzijde een diepe invaart van 16 mijl
breed en
aan de wetkant een smallere pas. Verder grotendeels rif dat net boven
water
uitsteekt met een aantal eilandjes. Bij een zo'n eilandje liggen we nu
voor
anker. Het lijkt een beetje op een zandbank in de Waddenzee, iets
groter, wat
duintjes en wat brokken koraal. Maar het water is diep blauw en
ontzettend
helder. Boven het eilandje cirkelen duizenden vogels, hier zijn
broedkolonies
van Jan van Genten. Een grote schildpad peddelde net voorbij. De
Chesterfield
Reefs zijn geheel onbewoond en indertijd door Frankrijk geclaimd als
"gebiedsdeel".
De laatste dag en nacht van de tocht hierheen
waren weer roerig. De
passaatwind
is namelijk terug van even weggeweest. En de passaat is op de gribfiles
weliswaar 20 knopen maar in werkelijkheid de gebruikelijke 25 knopen,
en de zee
was ook weer normaal, hoog en ruw. Het was dus wat je noemt een "bumpy
ride". Dat vind ik wel jammer van het zeilen in de Pacific, enkele
uitzonderingen daargelaten is het alles of niks, waait de passaat, dan
heb je
25 knopen. Voor een keertje is dat niet erg, maar altijd wordt wat
veel, je wilt ook wel eens wat relaxter zeilen. Aan land gaan
is er
nu dan ook nog even niet bij. De wind giert over dek, de bijboot zou
wegwaaien
voor ik hem opgeblazen heb.
TIME:
2008/10/01 22:36
LATITUDE: 19-53.04S
LONGITUDE: 158-28.02E
COMMENT: Anchored Chesterfield Reefs, great spot in the middle of
nothing
Franse grond sinds
1877, vermeldt dit bord
Het doet hier een beetje aan de Tuamotus denken, maar het is opener, minder motus, minder beschutting. Ook groeien hier geen palmbomen maar wat laag struikgewas. Wij zijn hier voor zover ik kan zien het enige jacht, dat draagt wel bij aan een gevoel van verlatenheid.
"Les trois Islets",
rechts de lagune, links de
oceaan
En het rif,
oceaan rechts
Zo doen
schildpadden voor ze eieren gaan leggen
En dan is ze erg
moe
Voor de diegenen die deze riffen ook willen
bezoeken onderstaand een
beschrijving van de aanloop uit een mail die ik van de "Anna Maria"
heb gekregen. De waypoints voor de westelijke aanloop heb ik gebruikt,
deze
lijken goed te kloppen. Overigens is het gebruik van deze gegevens
geheel voor
eigen risico.
De Johanna voor
anker bij Chesterfield Reefs
Chesterfield:
Approach from the east: 19:47.00 S 158:24.00 E (dit waypoint aangelopen
door de
Johanna), eventually more to the south:(north limit easterly reef about
19:49.50 S 158:26.50)
no.2 19:52.92 S 158:26.53 E depth 30 to 40 meter "streight forward".
from
no.2 to anker 1/2 no obstacles. If depth comes up to 15 m. you will see
colours
and bommies!!
Anker 1 19:53.00 S 158:28.00 E according me you can anchor
everywhere.Did not
try this position.
There is a square board on the middle island which says it is french
property
since 18.... You can anchor opposite it.(everywhere)
Anker 2 19:52.976 S 158:27.921 E sand 8 meter depth. Big area but here
and
there a bommie (dark spots); you may anchor closer to shore.
West exit 1 19:52.20 S 158:25.00 E
West exit 2 19:51.10 S 158:18.35 E
West exit 3 19:51.50 S 158:17.40 E
Vrijdag 3
oktober 2008, voor anker bij Chesterfield Reefs
Dit is denk ik de meest verlaten en afgelegen plek die ik ken, binnen
een
straal van 350 mijl wonen geen mensen, er is geen andere scheepvaart te
bekennen, de marifoon is helemaal stil. En voor ons liggen de 3 kleine
eilandjes verbonden door een sliertje rif waarop de oceaan met veel
geweld
breekt. Zo'n eilandje loop je met gemak in een half uur rond. En ze
zitten vol
met vogels, grote Jan van Genten, kleinere op sterns lijkende
vogeltjes. In
iedere tak van de lage begroeing zit wel een nest, om de paar meter zit
er eentje in het zand op een ei. Veel jonge vogels,
nog maar
half in de veren, die door ouders gevoed worden. En kennelijk zijn ze
niet aan
de kwade invloed van mensen gewend, ze laten zich tot op een paar meter
benaderen. Langs het strand zwemmen schildpadden in het zwembad-heldere
water,
met hun enorme zwemvlappen peddelen ze moeiteloos voort. Glimmend
liggen ze in
de vloedlijn te wachten tot ze diepe sporen trekkend een plek voor hun
eieren
in het zand zullen zoeken.
Hier blijven we nog een dag, een waardige afsluiting van de Pacific, om
dan bij
goed weer zondag naar Bundaberg te vertrekken.
Bij onderstaande vogelfoto's heeft Michiel Muller van Vlieland de namen opgezocht, met dank en bewondering.
Bruine genten /
Brown Booby / Fou
brune/ Sula leucogaster
Bridled tern /Sterna anaethetus
Roodpoot gent / Fou a pieds rouges/
Red-footed Booby / Sula sula
Roodpoot gent / Fou a pieds rouges/
Red-footed Booby / Sula sula
Roodpoot gent / Fou a pieds
rouges/ Red-footed Booby / Sula sula
twee
vrouwtjes grote fregatvogels / Greater Frigate bird / Fregate du
Pacifique/ Fregate minor
Masker
gent /Masked Booby / Fou masque / Sula dactylatra
groepje
Brown Noddies Brown Noddy Anous stolidus
Eveline
verzamelt plastic
Zoals in "the
Birds" van Hitchcock, hier Bridled Terns
Zondag 5
oktober 2008, naar
Bundaberg
Vanochtend vroeg vertrokken. Inmiddels zijn we de atol al weer
probleemloos
uit, en liggen op koers naar ons eerste waypoint ten zuiden van Kenn
Reef.De
wind is mooi, rond de 18 knopen, we varen halve wind. De verwachtingen
voor de
komende dagen zijn rustig, afnemende wind, we verlaten de zone van de
passaatwinden. Nog 437 mijl (van de 448) naar Bundaberg, we hopen
misschien al
woensdagavond, anders donderdag aan te komen, alles afhankelijk van de
wind.
Gisteren nog mooi gewandeld op "les trois islets" zoals op de kaart
bij deze eilandjes staat. Veel schildpadden, iedere 50 meter lag er wel
een in
de vloedlijn uit te rusten. Enorme dieren, schilden van meer dan een
meter
doorsnede. Veel foto's gemaakt, die komen straks vanuit Bundaberg.
Maandag
6 oktober 2008,
dag 2 van de oversteek naar Bundaberg
De weergoden hebben
zich kennelijk mijn strenge woorden aangetrokken, gisteren
hebben ze voor een prachtige zeildag gezorgd. De wind de hele dag rond
de 15
knopen dwars inkomend, en de Johanna met de volle genua en een rifje in
het
grootzeil voor de balans. Zo voeren we continu tussen de 6 en 7 knopen.
In de
nacht nam de wind wat af, werd wat achtelijker. Rond middernacht de
genua aan
loef uitgeboomd. Maar vanochtend was het afgelopen, te weinig wind voor
een
redelijke voortgang en dus maar de motor bij. Maar het is een stralende
dag,
geen wolkje aan de lucht. En zo tuffen we vrolijk door naar Australie
om de
oversteek van de Pacific af te ronden. Nog 308 mijl (van de 448) naar
Bundaberg
(om 9.30 uur lokaal, 22.30 UTC).
TIME: 2008/10/05 19:59
LATITUDE: 21-20.38S
LONGITUDE: 156-54.01E
COURSE: 214T
SPEED: 5.3
COMMENT: Under way to Bundaberg, light winds
Dinsdag 7 oktober 2008, dag 3
van de overtocht naar
Bundaberg
Alsof de duivel ermee speelde, gisteren opeens
een stroom tegen. Het begon met
een half knoopje, dan een hele, toen anderhalve knoop. En dat schiet
niet op
als je zelf zonder wind op de motor 5 knoopjes vaart. Dit tochtje
dreigde dus
een langdradige geschiedenis te worden, maar inmiddels, sinds vanmorgen
vroeg,
is de stroom weer opgehouden, is er een beetje wind die de motor nu
helpt en
maken we weer goede voortgang. Maar dat grapje van die stroom heeft ons
vele
uren en even zoveel litertjes diesel
gekost. Het weer is stralend, blauwe luchten, rustige zee. Nog 200 mijl
naar
Bundaberg.
TIME: 2008/10/06 19:43
LATITUDE: 22-31.54S
LONGITUDE: 155-32.51E
COURSE: 230T
SPEED: 5.1
COMMENT: Under way to Bundaberg, light winds, under engine
Woensdag 8
oktober, dag 4 van de overtocht naar Bundaberg
En we varen nog steeds op de motor, nu al 2
etmalen. Er is totaal geen wind maar wel wat deining dus we liggen ook
nog wat te rollen. Vannacht zijn we de scheepvaartroutes voor de kust
van Australie gepasseerd. Dat was veel rustiger dan ik had verwacht, op
de AIS hebben we 3 schepen gezien, en van een de lichten in het echt.
Niet hoeven uitwijken.
Op de motor over
een rustige zee
Gisteren was ook een rustige dag. Wel zagen we 3
grote rugvinnen een
tijdje met ons meezwemmen. Mogelijk walvissen, maar we hebben ze niet
zien spuiten. In het huidige tempo komen we rond middernacht bij
Bundaberg Port Marina aan. Nog 73 mijl.
TIME: 2008/10/07 19:37
LATITUDE: 23-48.84S
LONGITUDE: 153-39.94E
COURSE: 236T
SPEED: 6.1
COMMENT: Under way to Bundaberg, zero wind
Woensdag 8
oktober, voor anker bij Bundaberg Port Marina
Aangekomen dus. Ik heb de Pacific overgestoken! De
grootste oceaan van de wereld. 8961 mijl vanaf de ankerplaats La
Playita bij Panama City naar Bundaberg, Australie.
Ook de foto's op de site gezet, zie boven. Meer over de inklaring volgt
spoedig.
Vrijdag 10
oktober, Bundaberg Port Marina
Gisteren ingeklaard. Eerst naar de
quarantainesteiger, daar tot na de lunch gewacht op alle officials.
Douane snuffelde overal rond, wat formulieren invullen, paspoorten
gestempeld en klaar. Quarantaine is hier streng, ze zijn erg bang dat
schadelijke insecten en planten Australie binnengebracht worden. Maar
alle conserven en onze kaas bleven ongemoeid, verse spullen hadden we
al
eerder opgemaakt of overboord gezet. Wel moesten we voor de quarantaine
clearence 240 A$ betalen. Dat vind ik behoorlijk aan de prijs, al is de
australische dollar nu nog maar een halve euro.
Bundaberg Port
Marina
Maar inmiddels liggen we in de jachthaven. Het
stormt, de wind giert
door het want en regent de hele dag. We zijn duidelijk net op tijd
binnen. Ik heb de achtertent erop gezet en soms zelfs de kachel aan,
voor het eerst sinds het vertrek uit Nederland.
Maandag gaat de Johanna het water uit en blijft voorlopig op de wal. Ik
vlieg donderdag 16 oktober naar Nederland.
De Johanna in Port Marina, zeilen er
al af
Ook hierboven nog wat foto's toegevoegd. Ook staan nu de vogelnamen
erbij, met dank aan Michiel Muller (Vlieland)
17 oktober 2008,
aangekomen in Nederland
Na een flinke vliegreis weer thuis in Apeldoorn.
Hiermee deel 2 van de wereldreis afgesloten en gaat deze website
voorlopig in de slaapstand. De reis wordt in april / mei 2009
voortgezet. Dan gaan we langs het Great Barrier Reef naar het noorden,
door Torres straat naar Darwin en dan via Indonesie naar Singapore en
Thailand. Als je bij voortzetting een herinnering per e-mail wilt
hebben, laat dan een berichtje met je e-mailadres achter onder
"contact" op deze site. Heb je dat al eerder gedaan, dan hoeft dat niet
opnieuw, ik heb de lijst belangstellenden bewaard. Tot volgend jaar!