Overzicht Pacific

Vorige pagina


Zaterdag 27 september
, 9.30 uur vertrokken richting Australie

De weerberichten zijn redelijk goed. Een diepe storing met veel wind op de Coral Sea op opgelost. Het enige probleem nu is dat er wat weinig wind is, maar mijn ervaring is dat het altijd harder waait dan de gribfiles (kaarten met windverwachtingen) aangeven. Wij zijn nu op weg naar Bundaberg, 1032 mijl naar de invaart van de rivier. Maar we zijn van plan een stop te maken op Chesterfield reef. Dat is een rif met een paar kleine eilandjes helemaal in het niets. Formeel Frans gebied. Naar Chesterfield is 580 mijl vanaf Lugainville.
Momenteel (11.00 lokale tijd) varen we met de motor zachtjes bij langs de zuidkust van Espiritu Santo, het eiland waar Lugainville op ligt. Voor ons ontplooit zich bijna 600 mijl oceaan naar Chesterfield reef. Voor wie het op wil zoeken: Chesterfield ankerplek ligt rond S 19 53.0 E 158 28.0. Helemaal leeg is het eerste traject overigens niet. Op 300 mijl hiervandaan, ten noorden van Nieuw Caledonie liggen ook een aantal riffen, hier ligt Isle Huon, eventueel ook nog een mogelijke stop.

Zondagmorgen 28 september 2008, onderweg naar Chesterfield Reef

Gisteren langzaam de laatste eilanden van Vanuatu kleiner zien worden. Er was weinig wind, dus we hebben de hele dag en een deel van de nacht op met de motor bij gevaren. Tegen de avond kwam er meer wind, west van zuid, dus bijna pal tegen. Maar met de motor bij hoog aan de wind konden we toch nog wat voortgang maken. Om 3.00 uur draaide de wind verder naar het zuiden, motor uit en de Johanna sjokte er weer met tussen de 5 en 6 knopen doorheen. Inmiddels het ontbijt op, een stralende dag, rustige zee
en net genoeg zuidelijke wind.
Nog 458 (van de 567) naar Chesterfield Reef.

Date/Time: 2008/09/27 20:27
Latitude: 16-24.12S
Longitude: 165-38.72E
Speed: 5.7
Course: 246T
Comment: Under way towards Bundaberg, southerly winds


Maandagmorgen 29 september 2008, dag 3 van de tocht naar Chesterfield Reef

Het is heerlijk midden op zee gewoon in het zonnetje te kunnen zitten. Dat was ik de laatste overtochten niet meer gewend, toen kwam ik meestal niet verder dan met mijn hoofd uit het schuifluik vanachter de vastgezette schotjes in de ingang. Maar deze tocht hebben we tot nu toe erg rustig weer. Meestal een windje van een knoop of 10, eerst tamelijk voorlijk, nu meer van achteren. Vannacht om 3.00 heb ik de boom in de genua gezet en varen we echt voor de wind. De motor staat al meer dan een etmaal uit, maar moet straks wel aan om wat stroom te draaien, met deze zwakke winden heeft de sleepgenerator niet veel nut. Consequentie van het rustige weer is wel dat het allemaal wat langzamer gaat, met 5 knopen moet ik al blij zijn. Afgelopen etmaal hebben we 113 mijl gevaren. Met een beetje geluk kunnen we donderdag op Chesterfield aankomen. Nog 346 mijl (van de 567) naar Chesterfield.

TIME: 2008/09/28 19:44
LATITUDE: 17-16.34S
LONGITUDE: 163-57.37E
COURSE: 252T
SPEED: 5.2
COMMENT: Towards Bundaberg, quiet sailing


Dinsdagmorgen 30 september 2008, dag 4 van de tocht naar Chesterfield Reef

Gisteren de hele dag weer kunnen zeilen, rustige zee, zwakke achterlijke wind, uitgeboomde zeilen. Maar de nacht was wat onrustig. De wind draaide eerst naar zuid, toen moest de boom uit de genua. Even later naar noord, dat betekende gijpen. Daarna ging het regenen en werd de wind zo zwak dat de motor bij moest. Dat moest echt omdat we nu op een schema zitten om donderdag in de loop van de dag op Chesterfield Reefs aan te komen, zodat we de koralen goed kunnen zien. Op de kaart ziet alles er redelijk schoon uit, maar je weet maar nooit en vaak kloppen ook de coordinaten op de kaart niet. Inmiddels (10.00) is de regen opgehouden, breekt de zon met moeite een beetje door en varen we nog op de motor. Omdat die motor toch draait hebben we stroom genoeg en heb ik meteen maar een brood gebakken. Dat komt nu net heerlijk ruikend uit de broodmachine. Nog 235 mijl (van de 567) naar Chesterfield.

TIME: 2008/09/29 19:50
LATITUDE: 18-04.72S
LONGITUDE: 162-15.13E
COURSE: 254T
SPEED: 4.5
COMMENT: En route to Bundaberg, variable winds


Woensdagmorgen 1 oktober 2008, dag 5 van de tocht naar Chesterfield Reef

Driedubbel gereefd, klein puntje fok. Stormt het? Nee, maar we proberen langzaam te gaan om morgenochtend bij licht Chesterfield Reefs aan te lopen. Maar er staat 20 knopen wind en de Johanna is bijna niet in te houden. Daarboven hebben we nu ook nog 1,5 knoop stroom mee, dus remmen helpt niet echt. In de loop van de middag zullen we waarschijnlijk een uurtje gaan bijliggen, daarna op naar Chesterfield.
Gisteren was een rustige zeildag, eerst weinig wind, in de middag viel de wind helemaal weg, paar uur op de motor gevaren. Tegen de avond kwam de passaatwind terug die inmiddels stevig doorzet. Zo zie je maar, het kan verkeren. Het ene moment gebruik je de motor om voor de avond aan te kunnen komen, de volgende dag houd je in om na zonsopkomst aan te komen. Gisteren hebben we overigens een groot schip gezien, het kruiste onze koers op 2 mijl achter ons.
Nog 110 mijl naar Chesterfield (10.00).

TIME: 2008/09/30 20:08
LATITUDE: 19-07.33S
LONGITUDE: 160-20.11E
COURSE: 240T
SPEED: 5.1
COMMENT: En route to Bundaberg, heading now for Chesterfield Reefs


Donderdagmorgen 2 oktober 2008, voor anker bij Chesterfield Reefs
 
Een atol zo groot dat je het niet merkt als je hem binnenvaart. Van noord naar zuid 70 mijl groot, met aan de oostzijde een diepe invaart van 16 mijl breed en aan de wetkant een smallere pas. Verder grotendeels rif dat net boven water uitsteekt met een aantal eilandjes. Bij een zo'n eilandje liggen we nu voor anker. Het lijkt een beetje op een zandbank in de Waddenzee, iets groter, wat duintjes en wat brokken koraal. Maar het water is diep blauw en ontzettend helder. Boven het eilandje cirkelen duizenden vogels, hier zijn broedkolonies van Jan van Genten. Een grote schildpad peddelde net voorbij. De Chesterfield Reefs zijn geheel onbewoond en indertijd door Frankrijk geclaimd als "gebiedsdeel".
De laatste dag en nacht van de tocht hierheen waren weer roerig. De passaatwind is namelijk terug van even weggeweest. En de passaat is op de gribfiles weliswaar 20 knopen maar in werkelijkheid de gebruikelijke 25 knopen, en de zee was ook weer normaal, hoog en ruw. Het was dus wat je noemt een "bumpy ride". Dat vind ik wel jammer van het zeilen in de Pacific, enkele uitzonderingen daargelaten is het alles of niks, waait de passaat, dan heb je 25 knopen. Voor een keertje is dat niet erg, maar altijd wordt wat veel, je wilt ook wel eens wat relaxter zeilen. Aan land gaan is er nu dan ook nog even niet bij. De wind giert over dek, de bijboot zou wegwaaien voor ik hem opgeblazen heb.
TIME: 2008/10/01 22:36
LATITUDE: 19-53.04S
LONGITUDE: 158-28.02E
COMMENT: Anchored Chesterfield Reefs, great spot in the middle of nothing

Bord
Franse grond sinds 1877, vermeldt dit bord

Het doet hier een beetje aan de Tuamotus denken, maar het is opener, minder motus, minder beschutting. Ook groeien hier geen palmbomen maar wat laag struikgewas. Wij zijn hier voor zover ik kan zien het enige jacht, dat draagt wel bij aan een gevoel van verlatenheid.

Chesterfield
"Les trois Islets", rechts de lagune, links de oceaan

rif
En het rif, oceaan rechts

schildpadden
Zo doen schildpadden voor ze eieren gaan leggen


schildpad
En dan is ze erg moe

Voor de diegenen die deze riffen ook willen bezoeken onderstaand een beschrijving van de aanloop uit een mail die ik van de "Anna Maria" heb gekregen. De waypoints voor de westelijke aanloop heb ik gebruikt, deze lijken goed te kloppen. Overigens is het gebruik van deze gegevens geheel voor eigen risico.

strand
De Johanna voor anker bij Chesterfield Reefs


Chesterfield:
 
Approach from the east: 19:47.00 S 158:24.00 E (dit waypoint aangelopen door de Johanna), eventually more to the south:(north limit easterly reef about 19:49.50 S 158:26.50)
no.2 19:52.92 S 158:26.53 E depth 30 to 40 meter "streight forward".

from no.2 to anker 1/2 no obstacles. If depth comes up to 15 m. you will see colours and bommies!!
 
Anker 1 19:53.00 S 158:28.00 E according me you can anchor everywhere.Did not try this position.
There is a square board on the middle island which says it is french property since 18.... You can anchor opposite it.(everywhere)
Anker 2 19:52.976 S 158:27.921 E sand 8 meter depth. Big area but here and there a bommie (dark spots); you may anchor closer to shore.
 
West exit 1   19:52.20 S 158:25.00 E
West exit 2   19:51.10 S 158:18.35 E
West exit 3   19:51.50 S 158:17.40 E


Vrijdag 3 oktober 2008, voor anker bij Chesterfield Reefs
 
Dit is denk ik de meest verlaten en afgelegen plek die ik ken, binnen een straal van 350 mijl wonen geen mensen, er is geen andere scheepvaart te bekennen, de marifoon is helemaal stil. En voor ons liggen de 3 kleine eilandjes verbonden door een sliertje rif waarop de oceaan met veel geweld breekt. Zo'n eilandje loop je met gemak in een half uur rond. En ze zitten vol met vogels, grote Jan van Genten, kleinere op sterns lijkende vogeltjes. In iedere tak van de lage begroeing zit wel een nest, om de paar meter zit er eentje in het zand op een ei. Veel jonge vogels, nog maar half in de veren, die door ouders gevoed worden. En kennelijk zijn ze niet aan de kwade invloed van mensen gewend, ze laten zich tot op een paar meter benaderen. Langs het strand zwemmen schildpadden in het zwembad-heldere water, met hun enorme zwemvlappen peddelen ze moeiteloos voort. Glimmend liggen ze in de vloedlijn te wachten tot ze diepe sporen trekkend een plek voor hun eieren in het zand zullen zoeken.
Hier blijven we nog een dag, een waardige afsluiting van de Pacific, om dan bij goed weer zondag naar Bundaberg te vertrekken.

Bij onderstaande vogelfoto's heeft Michiel Muller van Vlieland de namen opgezocht, met dank en bewondering.



bruine genten
Bruine genten / Brown Booby / Fou brune/ Sula leucogaster

no 2
Bridled tern /Sterna anaethetus

no 3
Roodpoot gent / Fou a pieds rouges/ Red-footed Booby / Sula sula

no 4
Roodpoot gent / Fou a pieds rouges/ Red-footed Booby / Sula sula

no 5
Roodpoot gent / Fou a pieds rouges/ Red-footed Booby / Sula sula

no 6
twee vrouwtjes grote fregatvogels / Greater Frigate bird / Fregate du Pacifique/ Fregate minor

no 7
Masker gent /Masked Booby / Fou masque / Sula dactylatra

no 8
groepje Brown Noddies Brown Noddy Anous stolidus

strand
Eveline verzamelt plastic

Hitchcock
Zoals in "the Birds" van Hitchcock, hier Bridled Terns


Zondag 5 oktober 2008, naar Bundaberg

 
Vanochtend vroeg vertrokken. Inmiddels zijn we de atol al weer probleemloos uit, en liggen op koers naar ons eerste waypoint ten zuiden van Kenn Reef.De wind is mooi, rond de 18 knopen, we varen halve wind. De verwachtingen voor de komende dagen zijn rustig, afnemende wind, we verlaten de zone van de passaatwinden. Nog 437 mijl (van de 448) naar Bundaberg, we hopen misschien al woensdagavond, anders donderdag aan te komen, alles afhankelijk van de wind.
Gisteren nog mooi gewandeld op "les trois islets" zoals op de kaart bij deze eilandjes staat. Veel schildpadden, iedere 50 meter lag er wel een in de vloedlijn uit te rusten. Enorme dieren, schilden van meer dan een meter doorsnede. Veel foto's gemaakt, die komen straks vanuit Bundaberg.


Maandag 6 oktober 2008, dag 2 van de oversteek naar Bundaberg

De weergoden hebben zich kennelijk mijn strenge woorden aangetrokken, gisteren hebben ze voor een prachtige zeildag gezorgd. De wind de hele dag rond de 15 knopen dwars inkomend, en de Johanna met de volle genua en een rifje in het grootzeil voor de balans. Zo voeren we continu tussen de 6 en 7 knopen. In de nacht nam de wind wat af, werd wat achtelijker. Rond middernacht de genua aan loef uitgeboomd. Maar vanochtend was het afgelopen, te weinig wind voor een redelijke voortgang en dus maar de motor bij. Maar het is een stralende dag, geen wolkje aan de lucht. En zo tuffen we vrolijk door naar Australie om de oversteek van de Pacific af te ronden. Nog 308 mijl (van de 448) naar Bundaberg (om 9.30 uur lokaal, 22.30 UTC).

TIME: 2008/10/05 19:59
LATITUDE: 21-20.38S
LONGITUDE: 156-54.01E
COURSE: 214T
SPEED: 5.3
COMMENT: Under way to Bundaberg, light winds


 Dinsdag 7 oktober 2008, dag 3 van de overtocht naar Bundaberg

Alsof de duivel ermee speelde, gisteren opeens een stroom tegen. Het begon met een half knoopje, dan een hele, toen anderhalve knoop. En dat schiet niet op als je zelf zonder wind op de motor 5 knoopjes vaart. Dit tochtje dreigde dus een langdradige geschiedenis te worden, maar inmiddels, sinds vanmorgen vroeg, is de stroom weer opgehouden, is er een beetje wind die de motor nu helpt en maken we weer goede voortgang. Maar dat grapje van die stroom heeft ons vele uren en even zoveel litertjes diesel
gekost. Het weer is stralend, blauwe luchten, rustige zee. Nog 200 mijl naar Bundaberg.

TIME: 2008/10/06 19:43
LATITUDE: 22-31.54S
LONGITUDE: 155-32.51E
COURSE: 230T
SPEED: 5.1
COMMENT: Under way to Bundaberg, light winds, under engine

Woensdag 8 oktober, dag 4 van de overtocht naar Bundaberg

En we varen nog steeds op de motor, nu al 2 etmalen. Er is totaal geen wind maar wel wat deining dus we liggen ook nog wat te rollen. Vannacht zijn we de scheepvaartroutes voor de kust van Australie gepasseerd. Dat was veel rustiger dan ik had verwacht, op de AIS hebben we 3 schepen gezien, en van een de lichten in het echt. Niet hoeven uitwijken.

op de motor
Op de motor over een rustige zee

Gisteren was ook een rustige dag. Wel zagen we 3 grote rugvinnen een tijdje met ons meezwemmen. Mogelijk walvissen, maar we hebben ze niet zien spuiten. In het huidige tempo komen we rond middernacht bij Bundaberg Port Marina aan. Nog 73 mijl.
TIME: 2008/10/07 19:37
LATITUDE: 23-48.84S
LONGITUDE: 153-39.94E
COURSE: 236T
SPEED: 6.1
COMMENT: Under way to Bundaberg, zero wind

Woensdag 8 oktober, voor anker bij Bundaberg Port Marina

Aangekomen dus. Ik heb de Pacific overgestoken! De grootste oceaan van de wereld. 8961 mijl vanaf de ankerplaats La Playita bij Panama City naar Bundaberg, Australie.
Ook de foto's op de site gezet, zie boven. Meer over de inklaring volgt spoedig.

Vrijdag 10 oktober, Bundaberg Port Marina

Gisteren ingeklaard. Eerst naar de quarantainesteiger, daar tot na de lunch gewacht op alle officials. Douane snuffelde overal rond, wat formulieren invullen, paspoorten gestempeld en klaar. Quarantaine is hier streng, ze zijn erg bang dat schadelijke insecten en planten Australie binnengebracht worden. Maar alle conserven en onze kaas bleven ongemoeid, verse spullen hadden we al eerder opgemaakt of overboord gezet. Wel moesten we voor de quarantaine clearence 240 A$ betalen. Dat vind ik behoorlijk aan de prijs, al is de australische dollar nu nog maar een halve euro.

Port Marina
Bundaberg Port Marina

Maar inmiddels liggen we in de jachthaven. Het stormt, de wind giert door het want en regent de hele dag. We zijn duidelijk net op tijd binnen. Ik heb de achtertent erop gezet en soms zelfs de kachel aan, voor het eerst sinds het vertrek uit Nederland.
Maandag gaat de Johanna het water uit en blijft voorlopig op de wal. Ik vlieg donderdag 16 oktober naar Nederland.

Johanna in Port Marina
De Johanna in Port Marina, zeilen er al af

Ook hierboven nog wat foto's toegevoegd. Ook staan nu de vogelnamen erbij, met dank aan Michiel Muller (Vlieland)

17 oktober 2008, aangekomen in Nederland

Na een flinke vliegreis weer thuis in Apeldoorn. Hiermee deel 2 van de wereldreis afgesloten en gaat deze website voorlopig in de slaapstand. De reis wordt in april / mei 2009 voortgezet. Dan gaan we langs het Great Barrier Reef naar het noorden, door Torres straat naar Darwin en dan via Indonesie naar Singapore en Thailand. Als je bij voortzetting een herinnering per e-mail wilt hebben, laat dan een berichtje met je e-mailadres achter onder "contact" op deze site. Heb je dat al eerder gedaan, dan hoeft dat niet opnieuw, ik heb de lijst belangstellenden bewaard. Tot volgend jaar!

Volgende pagina