Vorige pagina                                                                                              Overzicht Maleisie en Thailand

Donderdag 10 december 2009, naar Admiral Marina, bij Port Dickson

Vanochtend op tijd uit de nog steeds lege jachthaven van Melaka vertrokken. Zonder te betalen. Niet omdat we voor een mooie plek niet willen betalen, maar omdat het kantoorgebouw na de invasie van gisteren weer leeg en verlaten en in aanbouw is.
En buiten stond er wind! Voor het eerst weer mooi kunnen zeilen. Tot het middaguur, maar toen waren we er ook bijna.
Admirals Marina is een luxe oord voor de rijken. Rond de jachthaven staan luxe villa's en er is een clubgebouw. Maar omdat ze hier graag laten zien dat je rijk bent maak je er dan meteen een clubpaleis van. Brede trappenhuizen, grote zalen en heerlijk eten met 50% korting voor gepensioneerden. Ook nog prima douches, heerlijk om even bij te komen.

clubhuis
Clubhuis van Admirals Marina

Vrijdag 11 december 2009, Pulau Angsa, ten noorden van Port Klang

Bij het eerste licht vertrokken uit Admiral Marina. Het gebruikelijke patroon: eerst een beetje landwind die soms op een beginnende passaat lijkt, de zeilen vullen zich en we gaan net een knoopje sneller, 6 knopen in plaats van 5 op de motor alleen. Dan tegen de middag valt de wind weg, gecompenseerd door een beginnend zeebriesje, we gaan wat langzamer tot de zeewind iets aantrekt en we de 6 knopen weer halen. De kustlijn is vlak en eentonig. Bij Port Klang varen we tussen een paar eilanden door. Hier in deze doorvaart zijn enorme havens gebouwd. Eerst een containerhaven, met ruimte voor tientallen grote schepen en eindeloze rijen containerkranen, veel in gebruik, schepen worden geladen en gelost, het is een komen en gaan van de grote jongens.

containerport
Containerterminal in Port Klang

containerschip
Een van de vele containerschepen


Dan een eindeloze bulkgoederen haven, een olieterminal met een chemische industie, dan weer containerterminals, 15 mijl onafgebroken havens. Bij de noordelijke uitvaart van dit havengebied liggen 2 kleine eilandjes, de grootste heet Pulau Angsa. Er staat een radarstation en een vuurtoren op. Bij het laatste licht ankeren we bij deze eilandjes. Het is een beetje lastig ankeren, de bodem loopt steil op, met een diepte van 12 meter liggen we wat dicht bij de kust. Die kust is ook een beetje vreemd. Er staan namelijk de restanten van iets wat een resort geweest moet zijn. Stellages van lege palen, wat ruines, en een rij kamertjes op palen, veel kapotte daken. In twee kamers brand licht, een spoor van menselijke bewoning. Positie 03-11.18N 101-13.12E.

eilanden
Pulau Angsa, aanloop naar ankerplaats

Zaterdag 12 december 2009, Naar Pulau Pangkor bij Lumut

Om 6 uur 's ochtens wordt ik wakker omdat ik bijna mijn bed uit rol. Het beetje wind dat er is, is gedraaid waardoor we pal lagerwal liggen met genoeg golven om het flink onrustig te maken. Om 6.05 uur gaat het anker dus omhoog en varen we weer. Het wordt eentonig. Over wind zullen we het niet meer hebben en we laten de motor flink snorren, naar de volgende behoorlijke ankerplek is het dik 70 mijl. En het wordt warmer dan ooit tevoren, in de boot 's middags 34 graden.
Langs deze kust liggen de slechte ankerplaatsen ver uit elkaar en de goede nog verder, vandaar dat we flinke rukken maken iedere dag.

visser
Het wemelt van de vissersschepen

Zondag 13 december 2009, Pulau Rerejak, Penang

Het gebruikelijke patroon: om 6.30 bij het eerste licht gaat het anker omhoog en de motor aan om daarna de hele dag niet meer uit te gaan. Vandaag wat minder vissersboten maar wel een aardig privee eilandje, compleet met palmbomen maar zonder verlichting en het drijft nog ook. Onze strategie om alleen overdag te varen is toch nog zo gek niet. Rond 18.30 gaat na 74 mijl het anker weer omlaag, nu tussen Penang en het eialndje Rerejak. Positie 05-18.76N, 100-18.14E.

eiland
Drijvend eiland

Maandag 14 december 2009, Tanjung City Marina, Georgetown, Penang

Vandaag een klein rukje naar de Georgetown.

nadering brug
We naderen de brug die Penang met het vaste land verbindt

brug
Deze brug zou een van de langste bruggen ter wereld zijn


Tanjung City Marina
De Johanna afgemeerd in Tanjung City Marina, Georgetown. Op de achtergrond de disco die in het weekend actief is, dan hier niet wezen.


Volgende pagina Georgetown