Vorige pagina                                                                                              Overzicht Rivieren en Kanalen


Canal des Vosges

Kaart van de route

Om een beter overzicht van de route te geven heb ik een kaartje beschikbaar met daarin aangegeven de route die we op het oog hebben. Deze route gaat via de Rhône, de Saône, le Canal des Vosges, het Canal de l'Est naar de Maas. Een alternatief is dat we via de Moezel en de Rijn varen, valt nog te bezien.
Voor de kaart klik hier (opent in een nieuw window).

Vrijdag 22 juli 2011, Fontenoy-le-Chateau

Vandaag hebben we de Saône verlaten en varen we op het Canal des Vosges (Kanaal van de Vogezen). Het brede en weidse van de rivier is verdwenen, de stuurautomaat hoeft niet meer aan, dit is een echt ouderwets kanaaltje. En dan wel een kanaal dat vaak langs een berghelling gebouwd is, aan de ene kant rijzen de bossen omhoog, aan de andere kant ontvouwt een dal zich in de diepte. Vandaag zijn we wat laat vertrokken, hebben 20 km afgelegd en 11 sluizen gepasseerd. Bij de eerste sluis kregen we een afstandsbediening aangereikt om de volgende sluizen te bedienen, werkt perfect. De sluizen zijn dan wel geautomatiseerd, maar wel oud, veel zijn er zo lek dat het water er aan alle kanten uit en langs spuit. Lastig is wel dat er geen bolders in de sluismuur zitten. er moet dus steeds iemand de ladder op om de trossen te beleggen. En dat is nodig ook want bij het omhoog gaan is de sluis één grote draaikolk.
We meren af in Fontenoy-le-Chateau. Een schilderachtig maar uitgestorven dorp, veel huizen leeg en vervallen, veel te koop.

sluis
Alweer een sluis

Sturen in het kanaal
Aan het roer in het Canal de Vosges

afgemeerd in Fontenoy-le-Chateau
Afgemeerd in Fontenoy-le-Chateau

Straat in Fontenoy-le-Chateau
Hoofdstraat van Fontenoy-le-Chateau

kanaal
Het Canal de Vosges in Fontenoy-le-Chateau

Zaterdag 23 juli 2011, rechtsomkeert, terug in Corre

Vandaag hebben we een record gebroken, we zijn 27 sluizen door geweest. De laatste half, die zijn we achteruit weer uitgevaren. En we zijn weer terug in Corre waar we twee dagen geleden ook waren. Voor die laatste sluis werden we aangeroepen door een passerende Nederlandse motorboot. Het kanaal was 60 km verderop gesloten. Bij de sluis stond iemand van de beheerorganisatie. Ja, dat klopt, er is een sluismuur ingestort in Charme, en dat gaat zeker vier weken duren. Kanaal dicht dus, en wel al twee dagen. En niemand informeert je dus, de sluiswachter die ons bij de eerste sluis de afstandsbediening gaf informeerde naar onze diepgang, voor een toen al afgesloten kanaal. Wij hebben dus rechtsomkeert gemaakt en zijn vandaag weer in Corre. Voor de verdere reis naar Nederland moeten we nu weer de Saône af, minstens 150 km terug, stroomafwaarts. Van daar kunnen we via het kanaal van de Marne naar de Saône naar het noordwesten, of nog iets zuidelijker en vandaar het kanaal Rhône au Rhin. Eerst beginnen we dus de Saône af te zakken.

kademuur
Het verbaast je niet dat kademuren zo maar kunnen instorten

Zondag 24 juli - dinsdag 26 juli 2011, terug de Saône af

We maken lange dagen, benutten de volle draaitijden van de sluizen. Ook de stroom helpt en we zetten de motor wat harder. Uiteindelijk doen we de terugweg een dag sneller dan de heenreis.

Volgende pagina kanaal Rhône-Rijn