knopje.gif (1063 bytes)        index reisverslag

Overzicht gebruikte uitrusting en daarbij opgedane ervaringen.

Verstaging

Zeilen

Stormfok

Trysail

Rolreef voor voorzeil

Ankergerei

Ankerlier

 

 

Windmeter

Kortegolf ontvanger

SSB zend-ontvanger

Dieptemeter

GPS

Windvaan stuurinrichting

Sleepdynamo

 

Zonnepaneel 

Windgenerator

Reddingsvlot

Radar

Satcom

Elektrische stuurautomaat

 

 

Verstaging
Voor vertrek heb ik alle verstaging vervangen. Op St. Maarten ontdekte ik dat bij een achter-onder-stag strengen uit een terminal loskwamen. Hierop heb ik alle onderwanten vervangen. Vermoedelijk is de belasting op het achter-onder want bij voor de wind zeilen op het grootzeil het grootst. Ook andere zeilers hadden problemen met het achter-onder want. Een volgende keer zou ik de achter-onder wanten zwaarder uitvoeren dan de rest.

 

Zeilen
Het nieuwe grootzeil van SU de Vries is na de reis nog steeds als nieuw, alleen wat lichte slijtage daar waar de zeillatten voor de wind tegen de verstaging komen, hier zou een extra anti-schaviel bekleding welkom zijn. Het betrof een standaard grootzeil met een extra derde rif.
Reefinrichting is een standaard bindrif, bij de mast te bedienen (ook de vallen).
De genua is van Arun Sails, de UV strip is behoorlijk gesleten.

 

Stormfok

Aan de kotterstag kan een stormfok gehesen worden. Noodzakelijk indien bij zwaar weer (vanaf winkracht 7) aan de wind gevaren moet worden. Een hoekje van de rolgenua is dan niet vlak genoeg. Bij ruime koersen is geen stormfok nodig, dan is een klein stukje rolgenua prima.

 

Trysail.

Niet nodig gehad, dankzij het derde rif in het grootzeil.  

 

Rolreef voor voorzeil

Furlex 200, prima.  

 

Ankergerei

Vooranker is een 15 kg Bruce met 30 meter 8mm ketting en daarop 50 meter 14mm nylon lijn. Houdt vrijwel altijd, mits voldoende lijn gestoken, de rekkende lijn vangt de grootste rukken goed op en vermindert daarmee de belasting op het anker.

Reserve anker is een kleine Fortress, makkelijk te hanteren vanuit de bijboot en enorme houdkracht.

 

 

Ankerlier

Vertrokken met een nieuwe Sprint 1000 verticale lier van Simpson en Lawrence. De motor van deze lier zit onderdek naast het kluisgat en is nauwelijks tegen zeewater beschermd. Na 3 maanden was de motor dan ook totaal verroest, na 5 maanden onbruikbaar. De meeste zeilers met deze lier in de ankerkluis hebben dit probleem. Simpson en Lawrence reageert niet op hierover gestelde vragen.  Conclusie: de Sprint 1000 is niet geschikt voor een vochtige omgeving. Lewmar (Nederlandse Importeur) kent het probleem en raadt aan een andere bovendekse (horizontale) lier te kopen, deze zijn wel waterdicht. Ze boden als compensatie een Horizon 900 lier aan met 40% korting, aanbod aanvaard, geen keus.

Overigens voldoet een horizontale lier beter dan een verticale, doordat de ketting of lijn een bocht minder hoeft te maken loopt deze makkelijker het kluisgat in, vooral de ketting-touw splits gaf bij de Sprint altijd problemen.  

 

Navtex

Nasa Standaard Navtex ontvanger. De gevoeligheid en ontvangst van deze navtex zijn met de bijgeleverde antenne uitstekend. De leesbaarheid van het scherm laat zeer te wensen over, bij hogere temperatuur dan 27 graden wordt het scherm totaal onleesbaar. Deze Navtex dient dan ook als ongeschikt beschouwd te worden voor de tropen, dit zou bij aankoop door de leverancier vermeld dienen te worden. Afrader.  

 

Windmeter

Nasa Target Windmeter. Na een jaar gebruik kwam de rotor van de windsnelheidsmeter uit de mast naar beneden zeilen. Nasa levert vlot een reparatiesetje, echter vrijwel onmogelijk om dit in de mast te bevestigen. Masthead unit is niet demonteerbaar, geen stekkeraanluiting in de top van de mast. Displayunit heeft mooie grote cijfers maar de verlichting is slecht en de unit is 's nachts dus moeilijk af te lezen. Afrader.  

 

Kortegolf ontvanger

Nasa communications receiver. Bruikbaar voor de ontvangst van SSB weerkaarten. Onbruikbaar voor de ontvangst van spraak op SSB. Slechte radio, weggegooid geld. Beter is direct een zendontvanger te kopen met een goed ontvanggedeelte.  

 

SSB zend-ontvanger

Kenwood TS-50. Uitstekende SSB radio voor scheepvaart en amateur-banden. Klein van formaat, laaggeprijsd, doet in prestaties niet onder voor veel grotere en duurdere radio's. Te gebruiken in combinatie met een antennetuner, bij mij de SG230 Smartuner. Deze tuner wordt direct onder de antenne (hekstag) geplaatst met een zo kort mogelijke verbindingsdraad naar de antenne. De SSB zender is voor de oceaanzeiler het communicatie- en veiligheidsmiddel bij uitstek. Een absolute must voor de langeafstandszeiler. De ontvanger werd tevens gebruikt voor de ontvangst van weerkaarten, aanzienlijk betere kwaliteit dan de Nasa.  

 

Dieptemeter

Nasa Target. Gaf nieuw uit de doos verkeerde aflezing bij kleine dieptes, vlot gerepareerd door Nasa, garantie echter al verlopen, dus betalen. Nachtverlichting onvoldoende. Afrader.  

 

GPS

Garmin 128. Perfect apparaat.  

 

Windvaan stuurinrichting

Windpilot Pacific. Stuurt het schip bij elke wind en elke koers met behoorlijke nauwkeurigheid. Beste apparaat aan boord.  

 

Sleepdynamo
Aquagen van LVM. Op zich een prima concept om stroom op te wekken. Echter de turbine (gesleept in het water) van LVM is te licht, komt op de golftoppen uit het water. Dit geeft aanleiding tot kinken in de lijn en uiteindelijk is een turbineblad afgebroken. Dit is onder garantie door LVM vervangen. Heb een tijdlang een turbine van Ampair op de LVM dynamo gebruikt, prima resultaat. De Ampair turbine is zwaarder en uit één stuk geconstrueerd. Nadat ik de Ampair turbine verloren was (harpsluiting beter borgen) heb ik de gerepareerde LVM turbine weer gebruikt, nu verzwaard met een schroefasanode en een (langere) lijn van 25 meter. Functioneerde goed.  

Zonnepaneel

BP Solar 90 watt paneel. Hoog gemonteerd, zodat er weinig schaduw op het paneel valt. Leverde in de volle tropenzon vaak 5 Amp.  

 

Windgenerator

Rutland 913, weinig opbrengst, veel lawaai en trillingen. Voor vertrek afgedankt.  

 

Reddingsvlot

BFA Pacific Plus. Gekozen vanwege de opblaasbare trap om erin te klimmen. In Duitsland gekocht, aanzienlijk goedkoper dan in Nederland (zie www.shipshop.de)  

 

Radar

JRC 1000. Voor vertrek 2 maal defect, daarna probleemloos, afgezien van nu en dan een spontane reset bij inschakelen (schijnt nu ook een oplossing voor te zijn). Voldoet prima als uitkijk met alarm. Antenne staat op een paal, 2,5 meter hoog. Hoger zou beter zijn, in verband met de hoge golven. Tevens is het beter de antenne schommelend op te hangen om de gevoeligheid onder helling te verbeteren.  

 

Satcom

Capsat van Thrane and Thrane. In principe het beste communicatiemiddel voor e-mail, fax en noodverkeer. Unit ging echter (intermitterend) stuk voor Bermuda, vanuit Bermuda opgestuurd voor reparatie naar Thrane and Thrane, werkte even iets beter en was toen weer stuk. Andere zeilers lijken minder problemen te hebben met hun Capsat, al zijn er gezien de hoge kosten van de apparatuur niet veel schepen met een dergelijke satcom.  

 

Elektrische stuurautomaat

Vertrokken met een stokoude Autohelm 2000 en een nieuwe Simrad TP30 als reserve. Nog voor de Canarische eilanden hield de Autohelm 2000 er mee op. De Simrad stuurde slecht (grote koersafwijkingen, ongeacht de instellingen van de gain en seastate) en hield er al snel bij warm weer helemaal mee op. Daarop een Raytheon Autohelm 4000 aangeschaft, prima apparaat tevens is het display erg handig als repeater voor GPS informatie. De 4000 bleek veel krachtiger dan de oude 2000 en kan ook het schip in flinke zeegang onder zeil nog sturen, als zodanig is de Autohelm 4000 een back-up voor de Windpilot.  

 

Het Atlantische project   

hap.cpt (75982 bytes)

knopje.gif (1063 bytes)

    voorafgaand reisverslag