index reisverslag |
Overzicht gebruikte uitrusting en daarbij opgedane ervaringen. | |||||
|
|||||
Verstaging
|
|||||
Zeilen
|
|||||
Aan
de kotterstag kan een stormfok gehesen worden. Noodzakelijk indien bij
zwaar weer (vanaf winkracht 7) aan de wind gevaren moet worden. Een hoekje
van de rolgenua is dan niet vlak genoeg. Bij ruime koersen is geen
stormfok nodig, dan is een klein stukje rolgenua prima.
|
|||||
Niet
nodig gehad, dankzij het derde rif in het grootzeil.
|
|||||
Rolreef
voor voorzeil Furlex
200, prima.
|
|||||
Vooranker
is een 15 kg Bruce met 30 meter 8mm ketting en daarop 50 meter 14mm nylon
lijn. Houdt vrijwel altijd, mits voldoende lijn gestoken, de rekkende lijn
vangt de grootste rukken goed op en vermindert daarmee de belasting op het
anker. Reserve
anker is een kleine Fortress, makkelijk te hanteren vanuit de bijboot en
enorme houdkracht.
|
|||||
Vertrokken
met een nieuwe Sprint 1000 verticale lier van Simpson en Lawrence. De
motor van deze lier zit onderdek naast het kluisgat en is nauwelijks tegen
zeewater beschermd. Na 3 maanden was de motor dan ook totaal verroest, na
5 maanden onbruikbaar. De meeste zeilers met deze lier in de ankerkluis
hebben dit probleem. Simpson en Lawrence reageert niet op hierover
gestelde vragen.
Conclusie: de Sprint 1000 is niet geschikt voor een vochtige
omgeving. Lewmar (Nederlandse Importeur) kent het probleem en raadt aan
een andere bovendekse (horizontale) lier te kopen, deze zijn wel
waterdicht. Ze boden als compensatie een Horizon 900 lier aan met 40%
korting, aanbod aanvaard, geen keus. Overigens
voldoet een horizontale lier beter dan een verticale, doordat de ketting
of lijn een bocht minder hoeft te maken loopt deze makkelijker het
kluisgat in, vooral de ketting-touw splits gaf bij de Sprint altijd
problemen.
|
|||||
Nasa
Standaard Navtex ontvanger. De gevoeligheid en ontvangst van deze navtex
zijn met de bijgeleverde antenne uitstekend. De leesbaarheid van het
scherm laat zeer te wensen over, bij hogere temperatuur dan 27 graden
wordt het scherm totaal onleesbaar. Deze Navtex dient dan ook als
ongeschikt beschouwd te worden voor de tropen, dit zou bij aankoop door de
leverancier vermeld dienen te worden. Afrader.
|
|||||
Nasa
Target Windmeter. Na een jaar gebruik kwam de rotor van de
windsnelheidsmeter uit de mast naar beneden zeilen. Nasa levert vlot een
reparatiesetje, echter vrijwel onmogelijk om dit in de mast te bevestigen.
Masthead unit is niet demonteerbaar, geen stekkeraanluiting in de top van
de mast. Displayunit heeft mooie grote cijfers maar de verlichting is
slecht en de unit is 's nachts dus moeilijk af te lezen. Afrader.
|
|||||
Kortegolf
ontvanger Nasa
communications receiver. Bruikbaar voor de ontvangst van SSB weerkaarten.
Onbruikbaar voor de ontvangst van spraak op SSB. Slechte radio, weggegooid
geld. Beter is direct een zendontvanger te kopen met een goed
ontvanggedeelte.
|
|||||
SSB
zend-ontvanger Kenwood
TS-50. Uitstekende SSB radio voor scheepvaart en amateur-banden. Klein van
formaat, laaggeprijsd, doet in prestaties niet onder voor veel grotere en
duurdere radio's. Te gebruiken in combinatie met een antennetuner, bij mij
de SG230 Smartuner. Deze tuner wordt direct onder de antenne (hekstag)
geplaatst met een zo kort mogelijke verbindingsdraad naar de antenne. De
SSB zender is voor de oceaanzeiler het communicatie- en veiligheidsmiddel
bij uitstek. Een absolute must voor de langeafstandszeiler. De ontvanger
werd tevens gebruikt voor de ontvangst van weerkaarten, aanzienlijk betere
kwaliteit dan de Nasa.
|
|||||
Nasa
Target. Gaf nieuw uit de doos verkeerde aflezing bij kleine dieptes, vlot
gerepareerd door Nasa, garantie echter al verlopen, dus betalen.
Nachtverlichting onvoldoende. Afrader.
|
|||||
Garmin
128. Perfect apparaat.
|
|||||
Windvaan
stuurinrichting Windpilot
Pacific. Stuurt het schip bij elke wind en elke koers met behoorlijke
nauwkeurigheid. Beste apparaat aan boord.
|
|||||
Sleepdynamo Aquagen van LVM. Op zich een prima concept om stroom op te wekken. Echter de turbine (gesleept in het water) van LVM is te licht, komt op de golftoppen uit het water. Dit geeft aanleiding tot kinken in de lijn en uiteindelijk is een turbineblad afgebroken. Dit is onder garantie door LVM vervangen. Heb een tijdlang een turbine van Ampair op de LVM dynamo gebruikt, prima resultaat. De Ampair turbine is zwaarder en uit één stuk geconstrueerd. Nadat ik de Ampair turbine verloren was (harpsluiting beter borgen) heb ik de gerepareerde LVM turbine weer gebruikt, nu verzwaard met een schroefasanode en een (langere) lijn van 25 meter. Functioneerde goed. |
|||||
BP
Solar 90 watt paneel. Hoog gemonteerd, zodat er weinig schaduw op het
paneel valt. Leverde in de volle tropenzon vaak 5 Amp.
|
|||||
Rutland
913, weinig opbrengst, veel lawaai en trillingen. Voor vertrek afgedankt.
|
|||||
BFA
Pacific Plus. Gekozen vanwege de opblaasbare trap om erin te klimmen. In
Duitsland gekocht, aanzienlijk goedkoper dan in Nederland (zie www.shipshop.de)
|
|||||
JRC
1000. Voor vertrek 2 maal defect, daarna probleemloos, afgezien van nu en
dan een spontane reset bij inschakelen (schijnt nu ook een oplossing voor
te zijn). Voldoet prima als uitkijk met alarm. Antenne staat op een paal,
2,5 meter hoog. Hoger zou beter zijn, in verband met de hoge golven.
Tevens is het beter de antenne schommelend op te hangen om de gevoeligheid
onder helling te verbeteren.
|
|||||
Capsat
van Thrane and Thrane. In principe het beste communicatiemiddel voor
e-mail, fax en noodverkeer. Unit ging echter (intermitterend) stuk voor
Bermuda, vanuit Bermuda opgestuurd voor reparatie naar Thrane and Thrane,
werkte even iets beter en was toen weer stuk. Andere zeilers lijken minder
problemen te hebben met hun Capsat, al zijn er gezien de hoge kosten van
de apparatuur niet veel schepen met een dergelijke satcom.
|
|||||
Elektrische
stuurautomaat Vertrokken
met een stokoude Autohelm 2000 en een nieuwe Simrad TP30 als reserve. Nog
voor de Canarische eilanden hield de Autohelm 2000 er mee op. De Simrad
stuurde slecht (grote koersafwijkingen, ongeacht de instellingen van de
gain en seastate) en hield er al snel bij warm weer helemaal mee op.
Daarop een Raytheon Autohelm 4000 aangeschaft, prima apparaat tevens is
het display erg handig als repeater voor GPS informatie. De 4000 bleek
veel krachtiger dan de oude 2000 en kan ook het schip in flinke zeegang
onder zeil nog sturen, als zodanig is de Autohelm 4000 een back-up voor de
Windpilot.
|
Het Atlantische project |
||
voorafgaand reisverslag |