wave4.avi (32466 bytes) Reisverslag

knopje.gif (1063 bytes)     vervolg reisverslag

knopje.gif (1063 bytes)        index reisverslag

Woensdag 4 april 2001   St. Maarten   Foto's St. Maarten
Douwe: Vorige week donderdag teruggevlogen naar St. Maarten. Weer een hele vreemde ervaring, s ochtends nog met het gezin aan het ontbijt in het miezerige Apeldoorn, veertien uur later maar nog steeds in de middag op de boot in de jachthaven op St. Maarten. Weer erg warm, 33ºC. 
Ook Jerk met de Vindela en Bruce en Woody met de Victoria Vision liggen hier in de haven. Meteen weer samen uit eten geweest, al was ik de eerste avonden erg moe vanwege het tijdsverschil dat inmiddels met de zomertijd in Nederland opgelopen is naar zes uur. 
Ook ben ik de afgelopen dagen een paar keer naar Philipsburg geweest, weer wat inkopen gedaan. Zo heb ik weer oude Goudse kaas kunnen kopen, mijn eigen voorraad moet op Schiphol achterblijven in verband met het mond en klauwzeer in Nederland. De supermarkten zijn hier inderdaad zeer goed voorzien. De beste supermarkt die ik tot nu toe gevonden heb is het Food Centre, hypermodern en met de afmetingen van een voetbalveld. Enorme versafdelingen, alle denkbare Nederlandse en Amerikaanse producten, maar het kost wel wat uiteraard. Inmiddels heb ik afgezien van de verse spullen voedsel voor tot de Azoren aan boord.
Een zorg blijft het Inmarsat systeem. Na een hapering begin maart leek alles weer goed te functioneren. De hapering schreef ik toe aan fout in de systemen van Station 12 in Nederland, dat toen inderdaad computerproblemen hadden. Maar de afgelopen dagen weigert het systeem met grote regelmaat, om dan later weer goed te functioneren. Heb hierover een uitgebreide correspondentie gehad met de fabrikant Thrane en Thrane in Denemarken, middernachtelijke mailwisselingen, want om 10 uur mijn tijd sluiten ze daar. Aangezien ik over het service manual beschik heb ik ze naar mijn mening voldoende gegevens kunnen sturen om de fout te kunnen lokaliseren. Toen het er echter opaan kwam een nieuwe antenne te sturen, weigerden ze alle medewerking, sturen me lange formele documenten over de company policy en verwijzen me naar de Nederlandse dealer. Weer zo’n bedrijf waar comony policies belangrijker zijn dan klanten. De Nederlandse dealer is best coöperatief, maar het enige wat hij kan doen is het hele systeem terugsturen naar Thrane en Thrane. Dat betekent dat ik weken zonder zit, en dat zij dan mogelijk geen fout vinden omdat hij het net weer doet. Dus heb ik maar besloten het ding voorlopig aan boord te houden, vooral ‘s nachts werkt hij nog (kouder?). Maar het kan dus wel wezen dat de verslagen tijdens de komende oversteek naar Bermuda spaarzamer worden of helemaal achterwege blijven. Verder zal ik proberen via de kortegolfradio in contact te blijven met de buitenwereld. Als ik op tijd in Bermuda ben kan ik hem mogelijk vanaf daar laten repareren.
Overigens ben ik bezig met de laatste voorbereidingen voor het vertrek naar Bermuda. Als alles meezit en het weer goed blijft denk ik in de loop van volgende week te kunnen vertrekken.

Donderdag 5 april 2001   St. Maarten
Douwe: Druk bezig met alle voorbereidingen voor het vertrek naar Bermuda. Dat is toch nog 870 mijl, dus een hele ruk. Ik verwacht er een week over te doen. Dagelijks haal ik de laatste weerkaartjes in het lokale internetcafé van het internet. Dat gaat veel makkelijker en sneller dan ze zelf met de SSB ontvanger op te vangen en te decoderen, ook is de kwaliteit stukken beter (zie www.mpc.ncep.noaa.gov). Het weer ziet er niet slecht uit, wel veel aan de wind, de wind krimpt weer naar het NO, heb uiteraard liever wat meer oost. Met het schip verder alles prima, de gebruikelijke onderhoudsklusjes en voorbereidingen voor een lange oversteek. Heb vandaag al uitgeklaard. Ook heb ik het plexiglas van het voorluik doorgebout, zodat het er bij zwaar weer niet zo snel uit kan schieten. De Inmarsat heeft zelfs de hele dag gewerkt, ik begin steeds meer te geloven dat de problemen met de temperatuur samenhangen, vandaag was het wat minder warm, slechts 30 graden in plaats van de gebruikelijke 33. De marina heb ik tot zaterdag verlengd, zaterdag denk ik naar Marigot aan de Franse kant te zeilen, alles weer even uitproberen en de verstaging trimmen. Dan zondag of maandag vertrekken, als het weer goed blijft.
Gisteren een tijdje zitten praten met de kapitein van een mega-motorjacht. Een soort varende kerstboom van dik dertig meter. Daar liggen er hier veel van, ik denk dat zo ongeveer een derde van alle jachten hier vaste betaalde bemanningen heeft. Dit jacht had elf personen bemanning, de kapitein, een stuurman, twee dekhulpen, twee machinisten, verder een kok en bedienend personeel. Ze varen met een jaarbudget van 1,6 miljoen dollar, exclusief afschrijving. De eigenaar is twee weken per jaar aan boord, daar moet hij dan wel van genieten. Verder varen ze vier weken per jaar charter, dat brengt dan 130.000$ per week op, en dan kunnen er maximaal tien gasten mee. Zo heeft ook de arme man een kans om eens mee te varen.

Het Atlantische project   

hap.cpt (75982 bytes)

knopje.gif (1063 bytes)

knopje.gif (1063 bytes)

    vervolg reisverslag

    voorafgaand reisverslag