wave3.avi (32466 bytes) Reisverslag

knopje.gif (1063 bytes)   vervolg Reisverslag

knopje.gif (1063 bytes)       index reisverslag

Zaterdag 15 juli 2000 Marieke: We gingen eerst een beetje uitslapen en daarna ontbijten. Na het ontbijt gingen Eveline en ik douchen. We hadden heel erg lang gedoucht. Toen we klaar waren gingen we weer naar de boot toe en gingen we met Douwe even naar het winkelcentrum bij de haven. We zochten naar een supermarkt die we naar lang zoeken en vragen vonden. Het was een reusachtige supermarkt. Toen we alles hadden, gingen we weer naar de boot en gingen we lunchen. Op brood deden we hele dikke plakken ham die we hadden gekocht. De ham was een heel stuk beter dan de flinterdunne plakjes uit Nederland. Na de lunch gingen we zeilen. We gingen naar Brighton toe. Het was maar drie uur varen. We hadden een rif in het zeil gedaan, maar het woei niet zo hard dus haalden we het er onder het zeilen maar weer uit. Het grootste gedeelte van de tocht konden we zeilen. Zo nu en dan ging de zon ook nog even schijnen en dat zag er heel mooi uit op de krijtrotsen. Onderweg had ik ook nog kunnen lezen, want er stonden weinig golven. Ik had mijn boek uitgelezen. Om vijf uur waren we in Brighton. Eveline en ik gingen eerst in onze vakantieboeken schrijven. We hadden heel veel tijdschriften en folders gehaald die we allemaal weer konden doorworstelen. Na een tijdje gingen we eten. We aten spareribs zonder botten. Dat was wel lekker. Na het eten gingen we over het strand wandelen. Het bestond alleen uit allemaal stenen. Toen we weer op de boot waren gingen we nog wat kleine dingetjes doen en daarna naar bed.

Zondag 16 juli 2000  Marieke: Gingen we 's morgens eerst ontbijten en daarna gingen Eveline en ik naar de supermarkt. We waren daar om tien uur, maar om tien uur ging alleen het restaurant boven de winkel open. Wij waren om de hekjes heen toch de winkel ingegaan, alleen toen kwam er een man van het personeel aan. We moesten dus nog een half uur wachten. Na een half uur wachten ging de winkel open en hadden we de dingen gekocht die we nodig hadden en daarna gingen we weer terug naar de boot. Daarna gingen we om elf uur varen. We gingen vandaag naar Chichester toe. We hadden eerst wel een rif in het zeil dat we er daarna weer uithaalden en er op het laatst weer indeden. Het was ongeveer zes uur naar Chichester. De zon scheen best wel veel, alleen de wind was koud. De wind was ook best wel vaak gedraaid. Eerst was de wind Noordwest en daarna was hij Zuidwest. We moesten wel een stuk tegen de wind in motoren. Toen we de rivier een klein stukje moesten opvaren naar Chichester, stond er heel veel stroom en waren er ook best wel hoge golven. Je moest ook tussen een aantal zandbanken doorvaren. We gingen deze keer niet echt in een haven liggen, maar we gingen in een soort baai liggen en daar lagen allemaal boeien waar je aan kon liggen. Het was best wel lastig om zo'n boei op te vissen, maar het was mij toch gelukt. We hadden twee touwen aan de boei vastgemaakt. Toen we er goed lagen ging Douwe eten maken en daarna ging Eveline de rubberboot oppompen. Daarna gingen we met de rubberboot naar de wal. Ik vind het best wel leuk om aan een boei te liggen. Ik denk wel leuker dan aan een steiger. Het is alleen wel lastig dat je geen water kan halen, maar dat hebben we nu ook nog niet nodig. Op de wal gingen we langs het strand wandelen. Hier was ook een beetje echt strand. Niet alleen maar stenen. Na een tijdje gingen we weer terug. Ik ging toen nog even wat kleine dingetjes doen en daarna naar bed.

Maandag 17 juli 2000  Marieke: Gingen we 's morgens eerst ontbijten en daarna ging ik roeien. Later ging Eveline ook mee en gingen we naar een zandbank toe. Daar gingen we ook door het ondiepe water lopen. Dat was heel leuk en je kon de bodem op veel plaatsen heel goed zien. We hadden ook een zandkasteel gemaakt, alleen dat spoelde na een kwartier al weg want het water steeg heel erg snel. Het was ook heel heet. Op de boot zei Eveline dat ze ging zwemmen en dat had ze na lang twijfelen ook gedaan. Ik was ook een in het water geweest alleen het was heel erg koud. Om twaalf uur gingen we varen. We gingen naar Yarmouth toe op het eiland Wight. Het was niet zo ver varen. Het was ongeveer drie uur. Onderweg was het ook heel mooi weer, alleen er was geen wind. We moesten dus op de motor varen. Het laatste stuk was er tegenwind. Toen we er waren gingen we de rubberboot oppompen. We lagen wel aan een steiger maar die zat niet aan de wal vast. We gingen eerst een beetje opruimen en daarna het stadje in. Er was alleen niet zo heel veel. Toen we het wel gezien hadden gingen we weer naar de boot. Daar gingen we 'macaroni al mare' eten (speciaal recept van Douwe). Dat was heel erg lekker. Na het eten gingen we nog wat kleine dingetjes doen en ging ik nog wat roeien. Daarna gingen we naar bed toe.

Dinsdag 18 juli 2000 Marieke: Vandaag zouden we in Yarmouth blijven. Ik ging vlaggen voor Douwe naaien. 's Middags deden we het motortje op de rubberboot, want bij de haven was een klein riviertje de Yar. Dat gingen we met de rubberboot opvaren. Het was een hele mooie rivier. Er stonden ook hele mooie huizen op sommige plaatsen langs de rivier. In de verte zag je de bergen die op het eiland liggen. Na een tijdje konden we niet verder. Er was een brug zodat je niet verder kon. Achter die brug lag een soort moeras. Na een tijdje gingen we weer terug. We hadden nog net genoeg benzine om terug te komen. Toen we er waren ging ik nog even verder met een vlag voor Douwe en daarna gingen Douwe en ik naar het stadje toe om eten te kopen. Na een tijdje gingen we weer terug en gingen we eten. Na het eten kwam de buurman even bij ons op de boot. Hij gaat ook met zijn boot naar het Caraibisch gebied varen. Na een tijdje ging ik naar bed toe.

Woensdag 19 juli 2000  Marieke: Gingen we 's morgens eerst ontbijten en toen gingen we nog heel even naar het stadje. Daarna gingen we met de boot water tanken. Toen alles klaar was gingen we varen. Vandaag gaan we naar Dartmouth varen. Dat is zestien uur varen. We komen daar dan morgenvroeg aan. Toen we de haven uitvoeren, gingen we eerst het zeil hijsen. We hadden alleen tegenwind dus moesten we toch motoren. Na een tijdje kwamen we langs de Needles. Dat zijn een paar hele hoge rotsen die uit het water opsteken. Ze waren heel mooi. Vooral toen de zon erop scheen. Het woei gelukkig niet zo hard dus konden we er gewoon langs varen. We voeren zo een hele tijd door en rond zes uur ging Douwe eten maken. We gingen macaroni uit blik eten. Dat was best wel lekker. Na het eten ging Douwe even slapen. Ik ging toen uitkijken. Ik had de radar aanstaan en die ging piepen als er schepen te dicht in de buurt kwamen. Ik ging ook met het peilkompas kijken of er schepen recht op ons af kwamen. Het was best wel moeilijk om dat kompas stil te houden als het schommelde. Na een paar uur werd Douwe weer wakker. Toen gingen Eveline en ik na een tijdje naar bed. Douwe ging toen steeds uitkijken tot 's morgens half drie, want toen waren we in Dartmouth.

Donderdag 20 juli 2000  Marieke: We waren 's morgens om half drie aangekomen in Dartmouth. Eveline en ik sliepen maar Douwe kon ook alleen heel goed aanleggen. 's Morgens gingen we eerst ontbijten. Na het ontbijt gingen we Dartmouth verkennen. We waren nog even in de bootwinkel en naar de supermarkt geweest. We waren ook naar de overkant van de rivier geweest en daar waren we even naar de haven geweest want Douwe gaat de boot uit het water halen. Er zit namelijk speling in het lager van de schroefas en dat is niet goed. Toen Douwe het allemaal geregeld had gingen we weer terug naar onze haven. Daar gingen we uitzoeken hoe we naar Heathrow moesten komen. We gaan eerst met de taxi naar Paignton en dan met de bus naar  Heathrow. Toen we alles hadden geregeld gingen we weer terug naar de boot. Daar gingen we weer varen met de boot. We gingen een mooi plekje zoeken waar we konden gaan liggen. We gingen in een soort baaitje in de rivier aan een boei liggen. Het was best een mooi plekje. Na het avondeten gingen we wandelen. We gingen een hele hoge heuvel beklimmen. Het was soms best vermoeiend omdat het zo steil was. Boven was een heel mooi uitzicht. Ik kon ook onze boot zien liggen. Na een tijdje gingen we weer terug naar beneden. Daar ging ik nog wat kleine dingetjes doen en daarna naar bed toe.

Vrijdag 21juli 2000  Marieke: Gingen we 's morgens rond negen uur opstaan en toen zei Douwe dat het hoog water was en dat we wel naar Totnes konden varen aan het einde van de rivier. We voeren ongeveer een uur. De rivier was heel mooi. Aan de zijkanten van de rivier waren ook hele hoge heuvels, helemaal begroeid met bomen. Het zag er een beetje uit als een oerwoud. We moesten wel uitkijken dat we niet vastliepen. Toen we er waren gingen we een supermarkt zoeken. Uiteindelijk hadden we die gevonden. We hadden best veel spullen gekocht maar we konden het gelukkig nog wel dragen. Toen we op de boot waren gingen we snel weer varen omdat het laag water begon te worden. Met laag water valt het daar namelijk droog. Na een tijdje gingen we een mooi ankerplekje zoeken. We vonden een heel mooi plekje en het was er gelukkig ook niet zo diep. Toen we goed lagen ging ik een beetje roeien. Na een tijdje ging Eveline ook mee en gingen we ook naar de wal toe. Daar gingen we een beetje over de rotsen lopen en we gingen ook even bij een weiland kijken. Na een tijdje vond Eveline een steen en daar zat kristal of zo iets op. Het was alleen een hele grote steen dus we gingen hem stukslaan en de mooiste stukken namen we mee naar de boot. Daar gooiden we ook nog de helft overboord, omdat we dat toch niet konden meenemen naar huis. 's Avonds gingen we kip eten. Dat was heel lekker. Na het eten gingen we wandelen. We waren door prikkeldraad in een schapenwei gekomen. Daar hadden we een hele wandeling gemaakt en je had er een heel mooi uitzicht. Na een tijdje gingen we weer kijken hoe we uit al die schapenweiden kwamen. Uiteindelijk waren we maar over het prikkeldraad geklommen. We hadden er een trui opgelegd. Het was wel moeilijk maar het was toch gelukt. We liepen nog een tijdje langs het water en daarna gingen we weer naar de boot terug. Daar gingen we nog even wat kleine dingetjes doen en daarna naar bed.