wave4.avi (32466 bytes) Reisverslag

knopje.gif (1063 bytes)      vervolg reisverslag

knopje.gif (1063 bytes)        index reisverslag

Zondag 3 december 2000               12031710 1538.43n 04406.35w 252006
Douwe: Dag 9, nog 914 mijl. Net gegeipt, veel werk, bulletalies omzetten, fokken wisselen, boom omzetten, wind te veel uit het oosten, nu weer recht op Barbados af. Met een plof landde vanochtend een grote vliegende vis op het dek, lekker voor bij de lunch als ze dood zijn, maar deze opende zijn bovenste oog en kijk me smekend aan, dus maar terug in zijn element. Vanochtend een heerlijk vers brood gebakken.

 

Maandag 4 december 2000               12041634 1515.63n 04616.95w 285005
Douwe: Dag 10, vorig etmaal 134m. Vandaag de klokken weer een uur terug, ik ben de 45 westerlengte gepasseerd en zit nu op utc-3. Dat is vier uur vroeger dan in Nederland. Het wordt bijna eentonig, weer een stralende dag. Gister heb ik een tijd op dubbelfokken gevaren, het grootzeil bleef over stuurboord niet goed vol. Nu is de wind wat meer nne en vaar ik weer onder grootzeil over bakboord en met fok over stuurboord, dat is toch sneller dan dubbelfokken en rolt minder. Vanochtend heb ik Gree van de Ciris gesproken, ze liggen langszij de sleper in Mindelo en zijn blij dat ze in de haven zijn.

 

Dinsdag 5 december 2000             12051714 1505.58n 04829.23w 253007  
Douwe: Dag 11. Vorig etmaal 130m, nog 655 mijl. Sinds twee uur is er geen wind meer, er zijn geen wolken en het is warm. Ik heb de motor aan. Vannacht om 02.00 uur was er radaralarm. Ik ontwaakte uit een diepe slaap, er was een scherpe echo op de radar twee mijl ten zuiden. Ik keek naar buiten, maar er was niets dan duisternis. De echo kwam snel naderbij en leek achter me langs te zullen lopen. Nog steeds was er niets te zien. Ik riep op de  marifoon: "vessel at position .... please identify yourself". Geen antwoord. Dan roep ik weer: "sailing yacht Johanna hailing unlit vessel at position".... stilte. Nog een halve mijl. Dan barst een hevige regenbui los, ik vind dat die voortaan ook lichten moeten voeren.

Woensdag 6 december 2000          12061807 1428.47n 05028.73w 257005
Douwe: Dag 12, vorig etmaal 120m. Gister was er weinig wind, ik heb eerst een paar uur op de motor gevaren, toen weer de zeilen gehesen, maar haalde net vier knopen. Er was een ruwe zee, veel geklapper en geschommel en onvoldoende druk in de zeilen om het schip te stabiliseren. Kortom, een onrustige nacht met heftig rollen. Nu is het gelukkig weer windkracht vijf, goede vaart.

Donderdag 7 december 2000             12071810 1410.56n 05231.72w 266005
Douwe: Dag 13, vorig etm 126m, nog 415 mijl. Weer een dag met zwakke wind, ik net een paar uur gemotord, maar wind trekt nu wat aan. Ik heb lekker vers brood gebakken. De sleepgenerator is kapot, het turbineblad is afgebroken, dat betekent regelmatig de motor draaien voor stroom.

 

Vrijdag 8 december 2000                     12081849 1342.74n 05505.05w 262006
Douwe: Dag 14, vorig etmaal 135, nog 264 mijl. De wind is weer wat toegenomen, en ook omdat de sleepgenerator stuk is, gaan we een stuk sneller. Dat ding remde toch behoorlijk af. Maar om stroom op te wekken, moet ik nu wel twee uur per dag de motor draaien. Het is bewolkt weer, hoge achteroplopende golven. In dit tempo zo avond in Barbados.

Zaterdag 9 december 2000                 12091811 1322.24n 05730.56w 277007
Douwe: Dag 15, vorig etmaal 152m, record, nog 120 mijl. Gisteravond was de wind erg vlagerig, het was alles of niks. Net voor donker begaf de spiboom het, het kreeg te veel belasting en toen heb ik een kleinere fok gezet met een andere boom. Voor de nacht heb ik ook maar een tweede rif gestoken. Het was een zware nacht met sterk wisselende wind en drie meter hoge golven. Alsof je in een wasmachine zat. Nu is het alweer de laatste dag van de oversteek, ik verlang best naar land maar toch is het jammer dat het alweer voorbij is.

Het Atlantische project

hap.cpt (75982 bytes)

knopje.gif (1063 bytes)

knopje.gif (1063 bytes)

    vervolg Reisverslag

    voorafgaand Reisverslag