wave4.avi (32466 bytes) Reisverslag

knopje.gif (1063 bytes)      vervolg reisverslag 

knopje.gif (1063 bytes)        index reisverslag

Zondag 19 november 2000  Douwe: Rustige dag, wind weer zwak en variabel. Begonnen aan het Boek Karna van Wassmo, zeer verslavend. 

 

Dinsdag 21 november 2000  Douwe: Zojuist aangekomen in Mindelo op Sao Vicente, prachtige tocht langs onbewoonde eilanden in een verlaten wereld. Veel wind bij aankomst.

Anker op in Tarrafal. Dat viel niet mee, de lijn van het tweede anker zat vele malen om de ketting gedraaid, een grote kluwen van ketting met touw. Een half uur werk om alles weer goed te krijgen. Eigenlijk eigen schuld, een tweede anker is goed bij veel wind maar moet bij windstilte meteen weer weg, dan gaat de boot ronddraaien. In de windstilte vaar ik op de motor langs het eiland Sao Nicolau. In de verte zie ik de Ciris zeil zetten, een streepje wordt een klein wit puntje. Vooruitlopend op de wind volg ik het voorbeeld, grootzeil omhoog en voor de zekerheid meteen maar een rif erin. Een half uur later kom ik buiten de luwte van het eiland, van  het ene ogenblik op het andere piekt de windmeter naar windkracht 7 en lopen we bijna hoog aan de wind 6 knopen op het gereefde zeil en een klein stukje fok. Met veel water aan dek stuiven we door een hoge zee.  Later wordt het wat rustiger. Op enige afstand varen we langs de onbewoonde eilanden Raso, Branco en St. Luzia. Hoge bergen, kaal en dor, hier heeft niemand iets te zoeken. Ook de zee is even verlaten, behalve de langzaam uit het zicht verdwijnende Ciris en de net gepasseerde Neander is nergens enig teken van leven te bekennen. Hier is in duizenden jaren niets veranderd. Als ik de zee-engte tussen Sao Antao en Sao Vicente invaar, neemt de wind weer toe, de smalle straat tussen de hoge eilanden staat bekend om zijn sterke windversnellingen. Het tweede rif gaat erin, en voor de griezelig hoge en steile golven uit racen we naar de haven van Mindelo. Een vroeger zeer strategische haven, vooral als bunkerstation voor de stoomschepen. Nu bezocht door een enkel cruiseschip, een grote roestige tanker en veel jachten. Op de ankerplaats liggen zo’n vijftig jachten voor anker, veel Fransen, wat Zweden, Duitsers en opvallend weinig Engelsen. De ankerplaats voor de boulevard van Mindelo is onrustig, deining werkt zich de baai in en onregelmatige valwinden gieren over het water, zo nu en dan tot windkracht 8. De Johanna rukt en giert aan haar anker, gelukkig houdt alles goed. Rob en Hilde van het Nederlandse jacht de Griffioen komen even kennis maken, gaan ook naar Barbados, morgen op de borrel.

Woensdag 22 november 2000  Douwe: Stadje verkend, formaliteiten afgehandeld. Mooie koloniale gebouwen uit de glorietijd van de grote haven, nu alles vervallen, versleten en verwaarloosd. Toch heeft de stad een zekere charme, de brede lanen, het oude Café Royal waar de tijd de afgelopen eeuw heeft stilgestaan, nog altijd het trefpunt van de elite van Mindelo, de culturele hoofdstad van Cabo Verde. ‘s Middags op bezoek bij de Griffioen, prachtig klassiek schip van vijftien meter, daar kan geen seriematig polyester tegenop.

 

Donderdag 23 november 2000  Douwe: Het is hier een komen en gaan van jachten, en wie gaat, gaat naar de overkant. Dit is de laatste haven voor de Atlantische oversteek. Ik maak me ook klaar. Lange lijsten kleine klusje afwerken, motorolie verversen, noem maar op. En weer de formaliteiten, nu voor de clearence, het uitklaren. Aan het eind van de middag vertrekt Tom, uitgezwaaid door ons allen, een uurtje later nog een stipje aan de horizon, tot ziens op Barbados over drie weken. Zelf ben ik van plan zaterdag te vertrekken. 

 

Zaterdag 25 november 2000               11251735 1651.24n 02543.86w 281004
Douwe: Dag 1. Om 09.00 uur vertrokken met bestemming Barbados. Windkracht 7 en hoge zee in de Straat van Sao Vicente. Daarna luwte van het eiland, motoren door een chaotische zee. Nu weer wat wind, dubbelfokken uitgeboomd.

Het Atlantische project

hap.cpt (75982 bytes)

knopje.gif (1063 bytes)

knopje.gif (1063 bytes)

    vervolg Reisverslag

    voorafgaand Reisverslag