wave3.avi (32466 bytes) Reisverslag

knopje.gif (1063 bytes)   vervolg Reisverslag

knopje.gif (1063 bytes)       index reisverslag

Zaterdag 8 juli 2000  Marieke: Gingen we 's morgens eerst ontbijten en daarna gingen we zeilen. We zouden vandaag naar Nieuwpoort varen. We gingen eerst in de haven het zeil hijsen en ik ging toen sturen. Ik had ook de boot de haven uit gevaren. In de havenmond stonden hele hoge golven, maar het ging toch heel goed om de haven uit te komen. Toen we op zee waren gingen we proberen om echt te gaan zeilen, maar we moesten tegen de wind in. We zouden moeten kruisen. We kwamen toen alleen niet zo erg vooruit dus besloten we om toch maar gewoon te motoren. Er stonden nog steeds best hoge golven, maar we werden niet zeeziek. Toen we ongeveer voor Oostende zaten, gingen we nog een keer proberen om te zeilen en toen lukte het wel. We gingen kruisen en meestal gingen we dan nog zes knopen. De boot ging ook heel schuin en het water stroomde door het gangboord en over de punt van de boot. Dat was heel leuk. Ik had toen ook nog een poos gestuurd. Ik ging zo hoog aan de wind varen dat de zeilen nog net niet klapperden en terwijl we toch nog heel hard gingen. Al snel zaten we vlak bij Nieuwpoort. Daar rolden we de fok weer op en voeren de havenmond in. Daar streken we in de luwte van een aantal flats het grootzeil. Toen we in de haven waren, hadden we eerst nog een politiecontole die ze net zo goed niet hadden kunnen doen. Daarna kregen we van de havenmeester een box. Toen we er waren gingen we eerst de boot opruimen, want de hele vloer lag bezaaid met spullen die waren gevallen. Daarna gingen we een bootwinkel zoeken want Douwe had nog wat nodig. We konden alleen geen supermarkt vinden en we hadden geen zin om een blik open te trekken dus die avond gingen we uit eten. Het was heel lekker. Douwe en ik hadden biefstuk en Eveline had zalm. We hadden er ook nog hele lekkere Belgische frieten bij. Na het eten gingen we nog wat kleine dingetjes doen en ging ik ook nog lezen. Daarna gingen we naar bed toe.

Zondag 9 juli 2000  Marieke: We gingen 's morgens eerst een beetje uitslapen en daarna ontbijten. We zouden vandaag niet gaan varen omdat er storm voorspeld was en het regende ook steeds. Na het ontbijt ging ik weer mijn boek lezen. Toen ik het uit had, begon ik aan mijn nieuwe boek. Toen ik er genoeg van had ging ik Douwe helpen. Hij was bezig om een valstopper aan de mast te maken. Het was wel lastig om dat goed op zijn plaats vast te maken, want de accu's van de boormachines waren steeds heel snel leeg. Het was toch gelukt en het was heel mooi geworden. Als je de val er in vast klemde zat het echt muurvast. Toen het klaar was gingen we lunchen en toen het even opgehouden was met regenen gingen we naar het stadje toe. Daar hadden Eveline en ik een paar ansichtkaarten gekocht. Het was een heel saai stadje dus na een tijdje gingen we weer terug. Op de boot wilde ik bezoekersvlaggetjes voor Douwe maken, want die had hij voor sommige landen nog niet. Het ging alleen niet door want op de boot hadden we geen stof. 's Avonds gingen we kip eten die houdbaar was samen met rijst en een blikje worteltjes die ik uit de kiel gevist had. Het was heel lekker. Ik had ook nog sla gemaakt. Na het eten gingen Eveline en ik douchen in de douches van de haven. We hadden de hele tijd hard gezongen en dat was heel leuk. Toen we terug waren van het douchen ging ik nog lezen en daarna slapen.

Woensdag 12 juli 2000  Marieke: Gingen we 's morgens om half acht opstaan en ontbijten. Vandaag was het eindelijk een beetje goed weer, zodat we konden gaan varen. We lagen nog steeds in Nieuwpoort omdat het zo slecht weer was. Het was steeds windkracht 7 of 8. Als we vandaag pech hadden zouden we tot Duinkerken komen, als we een beetje pech hadden zouden we tot Calais komen en als we geluk hadden zouden we naar Dover varen. Het was alleen westenwind dus het was pal tegen. We gingen om kwart voor negen varen. In de haven gingen we eerst het zeil hijsen. Toen we de haven uitwaren stonden er best hoge golven. We gingen er recht tegenin. De boot schommelde ook best wel. Na een tijdje was het minder gaan schommelen en de zon begon ook nog te schijnen. Toen we voorbij Duinkerken waren begon het harder te waaien. Het was windkracht 6. Ongeveer bij Calais begonnen we aan de oversteek naar Engeland. De zon was ondertussen ook opgehouden met schijnen en het was nog iets harder gaan waaien. We gingen met 6 knopen tegen de wind in en het water spatte heel hoog op. Dat was wel een grappig gezicht. Na een tijdje kwamen we in de scheepvaartroute. Daar was het nog iets harder gaan waaien en er was ook een paar keer een hele hoge golf gekomen en die spoelde zo ver over de boot dat zelfs Eveline en ik nat werden. Wij zaten onder het afdakje. Er was ook een keer een golf tussen de klazen ruitjes en de kap gekomen. Daardoor waren de kaarten op de kaartentafel ook nat geworden. De hele grond lag ondertussen ook bezaaid met allemaal spullen. Alle boeken uit een boekenkast van Douwe lagen op de grond. We moesten ook een keer uitwijken voor een paar grote containerschepen. Toen kon je pas echt zien hoe hoog de golven waren. Ze waren ongeveer zo hoog als schuurtjes. Douwe had wel eens over huizenhoge golven verteld dus ik dacht dat dit wel normaal was voor deze plek van de Noordzee. Later zei Douwe dat dit de huizenhoge golven waren. Dan viel het eigenlijk nog wel mee. Die hoge golven waren heel leuk. Het was heel grappig dat je op het ene moment heel ver kon kijken en het andere moment in een dal zat. Toen we de scheepvaartroute hadden gehad, gingen we op weg naar Dover. Je kon het al zien liggen tussen de krijtrotsen. Het was ondertussen windkracht 7 geworden en er kwamen nog een paar golven de kuip in zodat Eveline en ik weer nat werden. We waren net weer droog. Douwe was de hele tijd al nat omdat hij soms over het kapje naar schepen zat te kijken en er vloog steeds water over de kap heen. In de haven gingen we het zeil strijken en de stootwillen ophangen. Daarna gingen we de haven in en kregen we een box. We gingen eerst een beetje de ergste troep opruimen en daarna gingen we een restaurant zoeken om te eten, want we hadden erge honger gekregen. In totaal hadden we tien uur gevaren over 55 mijl. We konden geen restaurant vinden in Dover, tenminste geen echt restaurant. We gingen toen eten in een soort McDonalds. We hadden lamsvlees met friet en een soort broodje met sla en nog meer dingen genomen. Het was best lekker. Na het eten gingen we weer terug naar de boot. Daar ging ik in het Nieuwe boek Gaten lezen. Na een tijdje ging ik naar bed toe.

Donderdag 13 juli 2000  Marieke: Gingen we s' morgens eerst een beetje uitslapen en daarna ontbijten. Na het ontbijt ging ik in mijn boek lezen. Na een tijdje gingen we op weg naar het kasteel dat boven op de krijtrotsen ligt. Je kunt het vanaf de haven zien liggen. Het was een enorme klim om daar te komen. Je moest over allemaal steile paadjes en trappetjes. Toen we er waren gingen we met een gids mee naar de ondergrondse tunnels. In de Tweede Wereldoorlog zat daar een commandocentrum en ze regelden er allemaal dingen die ze zouden gaan doen in de oorlog. Er was ook een heel groot ziekenhuis. Ik vond de ondergrondse gangen heel erg leuk en het waren er heel veel. Je kon makkelijk verdwalen en waarschijnlijk zijn daar ook gangen die ze nog niet ontdekt hebben. Toen we de gangen hadden gezien gingen we naar het kasteel zelf. Het was een heel mooi kasteel boven op nog een extra heuvel. Het was het hoogste punt. We gingen helemaal boven op het kasteel en daar had je een enorm uitzicht. Je kon zelfs Frankrijk in de verte zien liggen. In het kasteel zelf was het ook echt een doolhof. Na een tijdje wist je niet meer of je al een keer op die plek geweest was of niet. We gingen ook nog bij een Romeinse vuurtoren kijken. Vroeger was die nog veel hoger dan nu omdat ze stenen van de vuurtoren voor een kerk hadden gebruikt. Toen we het allemaal wel gezien hadden gingen we weer terug naar het dorpje of stadje beneden. Daar gingen we een supermarkt zoeken die we niet konden vinden. We vroegen het aan een mevrouw en die zei dat die heel ver weg was en dat ze ons er wel even met haar auto heen wilde brengen. Toen we klaar waren in de supermarkt bracht ze ons ook weer terug. Dat was maar goed ook want we hadden heel veel dingen gekocht. Op de boot ging ik weer in mijn  boek lezen en ik ging verder met het naaien van de vlag van de Nederlandse Antillen. Ik ben nu ongeveer op de helft.  Als avondeten aten we kip. Dat was heel lekker. Na het eten gingen we de boot verleggen naar de buitenhaven omdat we morgenochtend om vier uur 's ochtends weg moeten. Na een tijdje ging ik naar bed toe.

Vrijdag 14 juli 2000  Marieke: We zouden 's morgens om vier uur weggaan, maar het was nog al vies weer dus besloten we maar om 's middags weg te gaan. We hadden 's morgens eerst een beetje uitgeslapen en daarna gingen we ontbijten. Na het ontbijt gingen we nog even wat kleine dingetjes doen en om half twee gingen we varen. Vandaag gingen we naar Eastbourne varen. We gingen eerst in de haven het zeil hijsen en we deden er voor de zekerheid ook nog een rif in. Het was ongeveer acht uur varen. Onderweg had ik eerst nog een hele tijd naar het kasteel op de rotsen gekeken. Daarna ging ik gewoon een beetje rondkijken. Het eerste stuk konden we helemaal zeilen. Na een tijdje moesten we even motoren omdat we toen vlak achter de hoge krijtrotsen zaten en de wind daar een beetje weg was. Na een tijdje konden we wel weer zeilen. Onderweg gingen we ook warm eten. Douwe had hachee schotel uit blik klaargemaakt. Het was eigenlijk niet echt klaarmaken want hij moest het alleen maar opwarmen. Het was best lekker, alleen een beetje weinig. Na het eten moesten we nog een stukje varen. Het begon al een beetje donker te worden. Toen we er waren was het eigenlijk al helemaal donker. Het was een hele luxe jachthaven. We gingen eerst Maaike bellen en daarna naar de havenmeester. Daarna gingen we naar bed toe.