wave3.avi (32466 bytes) Reisverslag

knopje.cpt (75051 bytes)   vervolg Reisverslag

knopje.gif (1063 bytes)       index reisverslag

Zaterdag 1 juli 2000  Marieke: 's Morgens gingen Douwe, Maaike, Thessa, Eveline en ik naar de boot toe. Daar gingen we de slaapzakken en weekeindtassen in de boot stoppen en daarna gingen we even wat drinken. Josée was ook nog gekomen en Jan en Ineke ook om Douwe uit te zwaaien voor zijn reis. Na een tijdje gingen Douwe, Thessa, Eveline en ik wegvaren en werden we uitgezwaaid. Thessa voer mee tot Lelystad en Eveline en ik gaan mee tot aan Zuid-Engeland. We moesten eerst een heel stuk over de IJssel varen. Het woei alleen bijna niet dus we moesten het hele stuk op de motor varen. Toen we op het Ketelmeer kwamen woei het nog steeds bijna niet. Na een tijdje kwamen we bij de Ketelbrug. Daar moesten we even wachten en we lagen toen heel erg te schommelen. Toen we op het IJsselmeer kwamen woei het nog steeds bijna niet dus gingen we nog steeds motoren. Het was ook begonnen met regenen. Douwe ging ook even de  radar uitproberen. Rond drie uur kwamen we in Lelystad aan. Peter, Ingrid en Guido waren daar ook op hun boot. Guido, Eveline, Thessa en ik gingen even wat spelen, maar het regende en we mochten ook niet in het speeltuintje van de havenmeester. We waren toen op de boot het kaartspel pesten gaan doen. Dat was wel een grappig spel. 's Avonds gingen we uit eten samen met Peter, Ingrid en Guido. Maaike was ook nog gekomen. We gingen daar in de haven eten. We hadden allemaal het menu van de dag genomen, behalve Guido. Het duurde gelukkig niet zo lang voordat het eten kwam en het was ook heel lekker. Als voorgerecht had ik grote garnalen met nog allemaal andere dingetjes erbij; als hoofdgerecht had ik biefstuk en als toetje een soort puddinkje met slagroom en bosvruchten. Toen we klaar waren met eten gingen we nog even naar de boot toe en gingen Thessa, Guido, Eveline en ik nog even pesten. Daarna gingen Maaike en Thessa weer naar huis toe en Peter, Ingrid en Guido ook weer. Wij gingen naar een tijdje ook naar bed toe. Ik hoop dat het morgen mooier weer dan vandaag word want ik vond dit maar stom weer.

Zondag 2 juli 2000  Marieke: 's Morgens gingen we eerst een beetje uitslapen, daarna ontbijten en toen gingen we weer varen. Het was een beetje mistig en het water was spiegelglad. We moesten weer motoren. We gingen een klein stukje over het IJsselmeer en daarna gingen we door de Houtribsluis. Ik vind het een beetje stom dat ze daar een sluis hebben gemaakt, want we gingen maar een paar centimeter omlaag. Na de sluis kwamen we langs de Bataviawerf en daarna op het Markermeer. Nog steeds woei het bijna niet dus moesten we op de motor varen. Gelukkig heeft Douwe genoeg diesel getankt tot aan Spanje dus we hebben voorlopig nog genoeg. Er waren heel weinig boten op het Markermeer dus Douwe zette de stuurautomaat aan zodat we alleen nog hoefden uit te kijken. Ik ging een boek lezen. Na een tijdje ging het zonnetje ook nog een beetje schijnen zodat het nog een beetje mooi werd na al die regen van gisteren. Na een hele poos kwamen we in de buurt van Durgerdam en daarna moesten we door een brug en door een sluis. We hoefden niet te wachten voor de brug en de sluis. Na de sluis kwamen we op het IJ. Je zag Amsterdam in de verte al liggen met het centraal station. Er stonden best hoge golven op het IJ. Na een tijdje zaten we achter het centraal station en gingen we naar de Sixhaven. Het was wel een grappig haventje en we mochten van de havenmeester in een box liggen. Toen we er waren gingen we eerst naar het havenkantoor en daarna ging ik verder in mijn boek lezen. Rond half zes kwamen Thijs, Els en Tamens bij ons op de boot. Ze bleven ongeveer tot half acht en daarna gingen we eten. Na het eten gingen Eveline en ik een beetje in de haven rondkijken. Er lagen heel veel buitenlandse boten, bijvoorbeeld uit Denemarken, Duitsland, Zweden en een uit Amerika. Er waren in het speeltuintje ook een paar Zweedse kinderen. Daar hadden Eveline en ik mee gespeeld en ook wat mee gekletst. Ik kon nog best een beetje Zweeds praten. Ik had ook de boot laten zien en ik had hun boot ook gezien. 's Avonds hadden we ook nog het laatste stukje van de finale gezien. Daarna gingen we naar bed toe. We hadden vandaag ongeveer twintig mijl gevaren.

Maandag 3 juli 2000  Marieke: Gingen we 's morgens eerst ontbijten en daarna gingen we weer varen. We voeren een heel stuk over het IJ en dat was heel erg leuk. Er was ook een heel leuk huisje dat aan het IJ lag en er stonden ook allemaal grote oude gebouwen. Er kwamen ook steeds bootjes langs op een soort waterskies. Die gingen heel hard. Er was nog steeds erg weinig wind dus moesten we op de motor varen. Na een tijdje kwamen we op het Noordzeekanaal. Toen had ik ook gestuurd en ik had wat naar de fabriekjes en andere dingen op de wal gekeken. Om een uur waren we bij de sluis bij IJmuiden. We gingen door de sluis en toen kwamen we op het zoute water. Ik vind zout water veel leuker dan zoet water. Dat maakt ook een veel leuker geluid als er golven komen. We gingen naar de haven van IJmuiden toe en onderweg kwamen er ook van die reuzeschepen langs. Toen we in de haven waren was het best warm. Ik had eerst wel zin op te gaan zwemmen, maar ik vond het toch nog wat te koud dus had ik het maar niet gedaan. Douwe, Eveline en ik gingen eerst even naar het havenkantoor toe en daar had ik ook een plattegrond van de haven gekregen. We gingen ook nog naar een zeilwinkel, want Douwe had nog wat nodig en we waren ook nog naar de supermarkt gegaan. Douwe heeft wel allemaal blikjes ingeslagen, maar hij heeft jammergenoeg geen vriezer aan boord voor lekkere biefstukjes dus zouden we die toch moeten kopen. We hadden ook nog verse melk gekocht, want Eveline vind van die aangebrande zeemansmelk niet zo lekker. Ik vind die ook best wel lekker. Toen we alles hadden gingen we naar de boot toe en gingen we nog even wat eten en drinken. Daarna gingen we wandelen. We gingen over de lange pier bij IJmuiden lopen en we liepen helemaal naar het eind. Dat was drie kilometer. Aan het eind stond een soort baken en het water stroomde daar heel hard en er waren hoge golven. Het was daar best wel leuk. Na een tijdje gingen we weer terug. We waren ongeveer anderhalf uur weggeweest. Op de boot ging Douwe eten maken en het was heel lekker.

Woensdag 5 juli 2000  Marieke: Gingen we 's morgens eerst ontbijten en daarna gingen Douwe en ik even naar de supermarkt. Die was best wel dicht bij de haven. Het was een hele grote supermarkt. Toen we alles hadden, gingen we weer terug naar de boot. We gingen even alles klaarmaken en toen varen. We lagen wel een beetje ingebouwd tussen de steigers, maar het was toch gelukt om er uit te komen. We gingen in de haven eerst het zeil hijsen en daarna voeren we de haven uit. Het woei best hard en daarom zette Douwe in de havenmond al het eerste rif erin. Het was alleen wel een beetje vies weer en het regende soms. Ook stonden er best hoge golven. Toen we voorbij de pier waren, waren de golven wel wat minder. We moesten alleen in de wind varen, maar we hadden het zeil wel laten staan want dan bewoog de boot wat minder. Na een paar uur waren we bij de Maasmond. Daar voeren allemaal grote schepen op weg naar de haven van Rotterdam. We meldden ons toen bij sector Maasmond via de marifoon. Ze zeiden dat we het beste gewoon rechtdoor konden varen. Het was goed gelukt om de Maasmond over te steken. Het was ook niet zo heel erg druk. Ondertussen waren de golven weer wat hoger geworden en het ene moment scheen de zon een beetje en daarna regende het weer. We hadden ook nog steeds tegenwind, maar we konden nu ook wel kruisen. Ik vond die hoge golven best leuk. Soms dook de punt helemaal in de golven en dan spatte het water heel hoog op. Dat was heel leuk. Het was alleen wel minder leuk dat Eveline zeeziek werd en moest overgeven. Douwe en ik hadden een pilletje genomen, alleen Eveline niet. Ik was helemaal niet misselijk geworden.
Eerst was het de bedoeling om naar Blankenberge te gaan, maar dat was toch een beetje ver met die tegenwind. Daarom zouden we naar Roompotsluis gaan, maar omdat Eveline misselijk was gingen we naar Stellendam. Toen we er waren moesten we eerst door een sluis weer naar het zoete water. Na de sluis kwam je bij de jachthaven. Daar kregen we van de havenmeester een box. Eveline ging toen douchen en ik ging de eendjes een kapje brood voeren. Toen Eveline klaar was met douchen, gingen we in het speeltuintje spelen. Dat was heel leuk. Na een tijdje gingen we eten en daarna ging ik nog een paar kleine dingetjes doen en daarna naar bed toe.

Als de wind niet zo erg tegen is, gaan we morgen naar Blankenberge. We moeten dan alleen wel vroeg opstaan, want het is nog een heel eind en dan is de stroom het best.

Donderdag 6 juli 2000  Marieke: Gingen we om zeven uur opstaan en daarna ontbijten. Na het ontbijt gingen we varen. We gingen naar Blankenberge varen. We moesten eerst nog door de sluis bij Stellendam. We moesten eerst een tijd voor de sluis wachten en daarna mochten we erin. Toen de sluiswachter net bezig was met de sluis dicht te doen, deed hij hem weer open omdat hij heel in de verte nog een paar bootjes aan zag komen. Daar moesten wij toen ook weer op wachten. Uiteindelijk deden we er wel een uur over om door die sluis te komen. Het was duidelijk te merken dat die sluiswachter het rustig aan deed. Na de sluis kwamen we weer op het zoute water. Het woei bijna niet. We hadden wel voor de zekerheid het zeil gehesen. Het was ook nog mooi weer geworden en de zon scheen. Onderweg had ik een boek uitgelezen en was ik in het volgende begonnen. Ik had ook nog gewoon een beetje rond gekeken. Het waaide nog steeds niet, maar toch waren er hoge golven die langzaam onder de boot doorgingen op weg naar de kust. Die golven zagen er wel grappig uit. Na een aantal uren kwamen we bij de Schelde-aanloop. Daar moesten we goed uitkijken voor grote schepen. Het oversteken was heel goed gegaan. Langzamerhand kwam er ook wat meer wind. Het was alleen nog wel te weinig om te zeilen. Alleen het laatste stukje naar Blankenberge konden we wel echt zeilen. Dat was heel leuk. We gingen toen bijna zes knopen. Na een tijdje waren we in de haven van Blankenberge. Eerst gingen we het zeil strijken in de haven en daarna kregen we van de havenmeester een box. Toen we er waren was het vijf uur en gingen we eerst een beetje opruimen en wat drinken. Daarna gingen we de stad Blankenberge in. Er waren daar heel veel hoge flats. We gingen langs de boulevard lopen. Daar had ik ook wat ansichtkaarten gekocht. Daarna gingen we in een restaurantje eten. Douwe en ik namen mosselen met friet en Eveline nam garnalen met friet. Het was heel lekker. Toen we het op hadden gingen we nog ergens een ijsje kopen en die gingen we bij het water opeten. Na een tijdje gingen we weer naar de boot toe en naar bed.

Vrijdag 7 juli 2000  Marieke: Gingen we 's morgens eerst een beetje uitslapen. Vandaag zouden we een dag niet varen en gewoon een beetje wat dingen op de boot doen en de stad verder verkennen. Na het ontbijt gingen we eerst naar het strand. Het woei best wel hard. Het was dus maar goed dat we niet waren gaan varen vandaag. Op het strand was niet zo heel veel te beleven en er lagen ook bijna geen schelpen. Van de schelpen die er lagen heb ik er al honderden. Na een tijdje gingen we weer terug. In de haven was een soort klein veerbootje en daarmee gingen we naar de andere kant van de haven. Dan hoefden we niet helemaal om te lopen. We gingen in een boekwinkel een boek voor Eveline en mij kopen, want ik heb al bijna alle boeken op de boot gelezen en in Engeland kunnen we geen Nederlandse boeken meer kopen. Ik had het boek 'Een eiland in zee'  gekocht van de Zweedse schrijver Annika Thor. Eveline had het boek Heksenkind van Monica Frulong gekocht. We gingen ook nog bij een soort vervallen restaurant in zee op een pier kijken. Het is denk ik in een zware storm voor een gedeelte weggespoeld. Je kon er niet meer in en een heel gedeelte was ook echt weggespoeld. Toen we het wel gezien hadden en erge honger kregen gingen we in een eetcafé pannenkoeken eten. We moesten er alleen wel een half uur op wachten. Toen we het ophadden, gingen we weer terug naar de boot. Het was ondertussen nog harder gaan waaien. Op de boot gingen we nog even een boterham eten. Ik ging ook lezen. Als ik het boek waar ik nu in bezig ben uit heb ga ik in mijn nieuwe boek lezen. 's Avonds gingen we friet halen, maar we moesten zo'n eind lopen dat de friet slap was geworden. We hadden ook biefstuk en die was een beetje taai. Ik had ook nog sla gemaakt, maar die was wel heel lekker. Na het eten ging ik nog in mijn boek lezen en nog wat kleine dingetjes doen en daarna naar bed toe.